Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteren een proefrit op een Zero SR gemaakt. In een woord geweldig. *O* Op de eco mode kan je heel beheerst wegrijden, maar je bent ook uit stilstand op 50 km/u als je een kruising oversteekt. In de sport mode is het een rakket. Daarmee moet je oppassen als je niet al te veel fanmail van het CJI wil. B|
Het is wennen dat het een automaat is; in het begin zoek je je koppeling. Eenmaal gewend, mis je de koppeling niet meer. De Zero trok wel de aandacht van de bijrijder van de ambulance. Kennelijk viel het hem op dat ik stilte wegspoot bij het stoplicht. :]

Ga nu sparen, want het zijn best dure motoren in aanschaf. Ik zet hem op de zaak en dat scheelt al veel, maar ik moet wel het hele bedrag kunnen neertellen. De voordelen (btw, MIA, lagere kosten) komen allemaal pas later. Ik twijfel nog tussen de S ZF 13.0 en de SR beide met charge tank. De S is dan een ruime € 18000 de SR een ruime €20000. Ik vraag me af wat de meerwaarde is van het extra vermogen. Bovendien komen er nog accessoires bij als een windscherm, handkappen, verwarmde handgrepen, koffer.
 
De data komt van de controller. Ik heb een kleiner voortandwiel en de snelheid klopt niet meer. De snelheid wordt dus niet van één van de wielen afgenomen.
 
Gisteren een proefrit op een Zero SR gemaakt. In een woord geweldig. *O* Op de eco mode kan je heel beheerst wegrijden, maar je bent ook uit stilstand op 50 km/u als je een kruising oversteekt. In de sport mode is het een rakket. Daarmee moet je oppassen als je niet al te veel fanmail van het CJI wil. B|
Het is wennen dat het een automaat is; in het begin zoek je je koppeling. Eenmaal gewend, mis je de koppeling niet meer. De Zero trok wel de aandacht van de bijrijder van de ambulance. Kennelijk viel het hem op dat ik stilte wegspoot bij het stoplicht. :]

Ga nu sparen, want het zijn best dure motoren in aanschaf. Ik zet hem op de zaak en dat scheelt al veel, maar ik moet wel het hele bedrag kunnen neertellen. De voordelen (btw, MIA, lagere kosten) komen allemaal pas later. Ik twijfel nog tussen de S ZF 13.0 en de SR beide met charge tank. De S is dan een ruime € 18000 de SR een ruime €20000. Ik vraag me af wat de meerwaarde is van het extra vermogen. Bovendien komen er nog accessoires bij als een windscherm, handkappen, verwarmde handgrepen, koffer.

Ik zou er, net als Erasmos, één uit Duitsland importeren met een lage km-stand. Als de km-stand nog onder de 6000 is heb je dezelfde voordelen als een nieuwe, dus ook de MIA en de KIA. De BTW hoef je ook niet te betalen, uitgaande dat je een BTW belaste motor (demo) koopt. Achteraf gezien zou ik dat liever hebben gedaan, scheelt duizenden euros. Je kunt ook een Nederlandse demo kopen met BTW, zolang de km-stand maar onder de 6000 is.
 
Ik kan de Duitse route bijzonder aanraden, een demo (D)S met een paar honderd kilometer heb je al voor €7.562 ex btw, hang daar dan nog al die andere drieletterige aftrekposten aan en je rijdt echt voor een prikkie.

De data komt van de controller. Ik heb een kleiner voortandwiel en de snelheid klopt niet meer. De snelheid wordt dus niet van één van de wielen afgenomen.
Super dank je wel. Dan haal ik de riem los voor het doordraaien, scheelt een hoop balanceren met het achterwiel in de lucht :P
 
Ik kan de Duitse route bijzonder aanraden, een demo (D)S met een paar honderd kilometer heb je al voor €7.562 ex btw, hang daar dan nog al die andere drieletterige aftrekposten aan en je rijdt echt voor een prikkie.Super dank je wel. Dan haal ik de riem los voor het doordraaien, scheelt een hoop balanceren met het achterwiel in de lucht :P

Dat scheelt ook weer in het verbruik, waardoor je meer kilometers haalt uit één lading. Hou wel de temperatuur van de motor in de gaten.

Tip:

Zet je motor in de woonkamer tijdens het draaien als je de verwarming nodig hebt. De motorwarmte zorgt er dan voor dat je minder hoeft te stoken :)
 
Er staat een fan op de motor en de batterijtemperatuur blijft onder de zeventig graden. Ook met het achterwiel in de lucht deed ie trouwens al 200 km en dan zat ie nog op 90% :P

Zonder riem moet ik even kijken naar het geluidsniveau, met is het net wat te luid om in de woonkamer te doen. Maar dat allemaal eerst even wachten want ik vertrek zo voor een weekje wintersport :P

De dealer had trouwens een erg toffe laadpaal:

7O0uAde.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt iedereen!Ik zou ze zelf gewoon nog een keer bellen. Eerst moet de motor nog op kenteken en dan nog de power tank erin.

Weet iemand hier trouwens toevallig waar de data voor de kilometerteller vandaan komt, achterwiel of motor/controller?

Weet jij hoe groot de Chademo regelaar is? Ik denk er aan om die net achter een zijkoffer te plaatsen als die niet te groot is.
Volgens mij is er naast de zijkoffer nog voldoende ruimte

IMG_3100.JPG
 
Er staat een fan op de motor en de batterijtemperatuur blijft onder de zeventig graden. Ook met het achterwiel in de lucht deed ie trouwens al 200 km en dan zat ie nog op 90% :P

Zonder riem moet ik even kijken naar het geluidsniveau, met is het net wat te luid om in de woonkamer te doen. Maar dat allemaal eerst even wachten want ik vertrek zo voor een weekje wintersport :P

De dealer had trouwens een erg toffe laadpaal:

[afbeelding]

Ik denk dat die zonder achterwiel nog veel langer meegaat op een lading. De weerstand is dan bijna 0 omdat er geen tandwielkast in zit. Ben wel benieuwd hoeveel ampere die trekt bij 6000 rpm in vrijloop.
 
Daarom staat er ook dat de vraag is of je even hard achteruit wilt als je vooruit kan.

Willen is iets anders dan kunnen.

Ook met het achterwiel in de lucht . Hoe moet ik mij dat voorstellen.

De keer dat mijn achterwiel in de lucht ging was tijdens hard remmen.
 
Laatst bewerkt:
Is iemand van jullie ook opgevallen dat bij de MotoPlus verkiezing van motor van het jaar geen elektrische motoren in het lijstje voorkwamen? Ondanks dat ze wel op de markt zijn en ook vernieuwd zijn voor dit jaar. Grappig genoeg stond Zero wel in het lijstje van merken dat je moest beoordelen op technologische vooruitgang en zo.

Toch apart.
 
MotoPlus heeft last van electrofobie. Laatst stond er een test van de Zero SR in MotoPlus met nagenoeg alleen maar gezeur over de range. Bijna geen woord over rijeigenschappen, rijplezier enz.
 
Komt vanzelf goed. Mensen zijn bang voor vernieuwing.
Je zult ook vanzelf een verandering in uiterlijk van de motoren gaan zien. De huidige vorm is zo gegroeid door de maten van de componenten van een IC motor. Bij EV fietsen ben je niet gebonden aan deze componenten dus kan de vorm ook anders.
 
Laatst bewerkt:
MotoPlus heeft last van electrofobie.
Zoiets gokte ik al. Jammer hoor. En die range? Ach, hoeveel Motoplus lezers rijden nou echt regelmatig even 400 kilometer enkele reis? ;) Ik ben een hele middag op stap geweest met een SR van Motoport Rotterdam in de regio daar en kwam terug met nog steeds heel veel tank over. Woon-werk Amsterdam - Goes wordt hem niet, maar hoeveel mensen doen dat nou echt? Maar goed, als je gelooft dat je lezers zeuren op batterijen leuker vinden dan een positieve noot over elektrische motoren, dan moet je natuurlijk flink zeiken. Dat verkoopt bladen. ;)

(Met de kanttekening dat ik dat soort ritten zelf wel veel maak en dus zelf de actieradius en laadsnelheid graag nog wat zie groeien.)
 
Komt vanzelf goed. Mensen zijn bang voor vernieuwing.
Je zult ook vanzelf een verandering in uiterlijk van de motoren gaan zien. De huidige vorm is zo gegroeid door de maten van de componenten van een IC motor. Bij EV fietsen ben je niet gebonden aan deze componenten dus kan de vorm ook anders.
Ik denk dat je de geometrie niet veel kan aanpassen. Je zit met twee wielen op een min of meer vaste wielbasis. Daartussen moet je de zware componenten kwijt met het zwaartepunt rond de as hoogte. De motor hoort in het draaipunt van de achterbrug, of langs, met een kardan. Een 10kW motor in de naaf is te zwaar.Ik betrap mezelf er op dat ik graag een tankvorm tussen zadel en balhoofd zie. Dat kan van mijn part ook een handschoenenvak of cover voor componenten zijn. Voor de besturing zou ik graag een Hossack vork zien. Dan kan je de vork lekker breed aan het frame/ accu rek hangen. Maar als ik zie hoe er op de BMW constructies gereageerd wordt denk ik dat dat nu nog een stap te ver is.
Die Oostenrijkse slak laat zien wat jij bedoelt, dat zie ik niet echt als aansprekend.
Een Zero zou voor mij een ideale fiets zijn, Helaas buiten mijn budget. Voor vakantie heb ik het span met IC motor. Ik denk dat dit voor iedereen geldt, een EV voor dagelijks en daarnaast een IC voor de uitzonderingen.
Maar we leven in een land waar mensen dagelijks in een 2,5 liter diesel rijden omdat ze drie weken per jaar een caravan naar Luxemburg moeten trekken, ik ben bang dat niet iedereen kan rekenen.
 
Hmmm, ik ben net stapjes terug gaan zetten. Van 4.0 via 2.5 nu op 2.0 uitgekomen. ;)

Maar goed, dat heeft idd ook met actieradius te maken. En het kan vast nog effectiever en kleiner.
 
Weet jij hoe groot de Chademo regelaar is? Ik denk er aan om die net achter een zijkoffer te plaatsen als die niet te groot is.
Volgens mij is er naast de zijkoffer nog voldoende ruimte

[afbeelding]
Ik kom net terug van wintersport dus het duurde even voor ik een antwoord kan schrijven.

Qua elektronica is het niet zo heel groot maar het is vooral de inlet en de kabels erachter die vrij lomp zijn. Maar zo op het oog moet het denk ik wel in een custom kastje erachter passen.
Rij er eens langs als je tijd hebt, dan kun je vrij goed in schatten of het kan :)

Edit: Ik mis trouwens een sticker op dat nummerbord :]
 
Laatst bewerkt:
Hmm, ik heb een 2,5 liter diesel van 1800 kilo...
En ik vind die Oostenrijkse slak idd erg gaaf.
En redelijkerwijs, heb je die 2,5 liter nodig? Het comfort is wat anders, maar in Nederland heb je aan een 1,2 benzineblokje genoeg. Om die caravan te sleuren kan je dan beter 3 weken een busje huren.
Om niet helemaal off topic te gaan. Ik maak 15k w-w kilometers en 5k recreatief. W-w is elektrisch zo rendabel dat ik voor recreatief een tweede motor kan aanhouden.
 
W-w is elektrisch zo rendabel dat ik voor recreatief een tweede motor kan aanhouden.

Dat is ook mijn gedachte, ik heb mijn suzuki's nog in de schuur staan, maar de elektrische rijdt zo fijn, dat ze daar ook bijna niet meer uit komen.
 
Redelijkerwijs is er voor ons nog geen elektrische variant van wat wij nodig hebben. Er moeten tenminste twee vast frame sportstoelen in de auto kunnen met 4 personen en er moet een gesloten aanhanger met nog eens 12-14 stoelen, 15 basketballen plus wat stalen onderdelen in kunnen. Dat is er helaas nog niet. (Oh, en dat kan ook niet echt heel handig achterop de motor, al zou je van de foto's uit India denken van wel. ;) )
 
En redelijkerwijs, heb je die 2,5 liter nodig? Het comfort is wat anders, maar in Nederland heb je aan een 1,2 benzineblokje genoeg. Om die caravan te sleuren kan je dan beter 3 weken een busje huren.
Om niet helemaal off topic te gaan. Ik maak 15k w-w kilometers en 5k recreatief. W-w is elektrisch zo rendabel dat ik voor recreatief een tweede motor kan aanhouden.

Ik rij met de auto nog steeds meer dan 35.000km per jaar waarvan zeker 10.000 door D. Echt lange afstanden (vaak 1000 p/d) en liefst stevig doorjakkeren (200+). Dat is een belangrijke reden dat ik hiermee rij, daarnaast is het met familie die op aardige afstand woont erg prettig. Overigens is het wel een uiterst zuinige diesel, zeker voor gewicht dat hij mee moet slepen.
Voor woon werk is mijn K100 eigenlijk veel te zwaar en overbemeten, een E-moto zou voor mij absoluut perfect zijn.
Al was het alleen maar omdat mijn baan hier eigenlijk ook wel een beetje om vraagt.
 
Al was het alleen maar omdat mijn baan hier eigenlijk ook wel een beetje om vraagt.
Ik denk dat je werkgever dat maar onder de secundaire arbeidsvoorwaarden moet doen. Heb je hem al eens gewezen op de prettige belastingvoordelen en de uitstraling als zijn favoriete werknemer op een Zero gaat rijden?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan