Het grote Enduro/Cross motoren uit het vage Oosten (China etc)

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.639
4.815
Lemelerveld
Voor bijna alle Enduro/Cross motoren is wel een specifiek topic, maar nog niet voor de 13 in een dozijn China/Taiwan/India etc modellen. Tenminste, ik heb ze niet kunnen vinden.

Bij deze dus het grote vergaartopic van deze motoren.
Dit is bedoeld voor de specifieke vragen en ervaringen hiermee, of gewoon om je guilty pleasure te showen.
Het gaat hier niet om pitbikes en brommers, maar om motoren met een kenteken of crossers van volwassen afmetingen, zij het misschien voor kleine volwassenen.

Merken die hier onder vallen: Orion, Qinqgi, Lifan, Bajaj etc etc etc.
 
Ik zal maar aftrappen.

Bij een combideal met een forumlid heb ik een keer een Qingqi QM200GY SM overgenomen. Zag dr wel geinig uit en ach, waarom ook niet...

Al met al best een grappig ding waar ik tot nu toe meer lol aan heb dan je zou verwachten.

De afwerking en roestbescherming voelt een beetje ''zo zo'' en natuurlijk iets meer rammeltjes dan we gewend zijn, maar al met al komt het degelijk genoeg over. Vergelijk het wat dat betreft een beetje met een brommer. De voetsteuntjes klapperen wat enz.
Het plaatwerk is dan wel weer van hard plastic en niet echt crashbestendig, maar het kost ook niks bij ome Ali.

Motorisch slaat het geen klap verkeerd. Op de vlakke weg en normaal weer gaat het eigenlijk altijd wel de beloofde 110 km/h+ en je komt met alle verkeer prima mee tot de 100.
Start ook na lange stilstand prima. Echter heeft hij bij de vorige eigenaar 2 jaar stil gestaan dus de accu is niet het je van het, maar ook na die tijd was het 2 stappen aanlopen.

Kwa remmerij een dikke voldoende. De trommelrem achter is ook op topsnelheid prima in staat om alles te handelen tot blokkeren aan toe als je flink door trapt. De remschijf voorop vertraagd echt flink en laat je flink in de vering duiken.
De voorvork is dan ook wat softer dan we hier gewend zijn, maar niet onnozel zwak en nog redelijk gedempt. Het kan er dan ook prima mee door. Achterop is het een ander verhaal, de veer is ietswat slap en passend bij de voorkant, de ingaande demping is een krappe voldoende, maar de rebound demping is dat niet. Snel SM bochtenwerk waarbij je van kant naar kant omslaat resulteert in een uitstuiterende achterkant waardoor het toch wel wat geremd wordt.
De originele Kingstone banden? Als het droog is prima, als het nat is om te janken. Ze slijten ook niet dus oprijden is geen optie, gewoon echte rubberen banden kopen dus.

Het gebruik is een groot pluspunt. De hele dag vol aan het gas hangen levert je nog een prima 1 op 35 op. Rustig rijden lukt me er op een of andere manier niet mee, maar 1 op 50 zou ik direct geloven.

Met mijn 1.83m en 80 kg ben ik wel aan de lange en grove kant, met een set risers red ik het echter prima.

Zou ik hem aanraden? Ja en nee. Als 2e motor of stadsfiets is het een erg geinig ding. Als enigste motor is het wel een beetje weinig.

Tot er een betere foto is:
0b75ec9f-e973-445c-80a8-d20a3ed818a9.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan