het grote "grote beurt" topic

Justice Strike

MF veteraan
12 nov 2006
4.439
0
Amsterdam
...of misschien niet.

Ik heb overal een beetje rondgekeken wat er gedaan moet worden en hoeveel dat ongeveer kost (400 gemiddeld). Nu was ik eigenlijk benieuwd in hoeverre dit nu zelf te doen is als je geen garage hebt. Dus alles moet op de straat gebeuren. Ik heb zelf het idee dat het synchroniseren en kleppen stellen het moeilijkste is (alhoewel er mij ook wel verteld wordt dat het peanuts is) maar aangezien ik geen garage heb zal ik dus alles op straat moeten doen, en sterker nog, ik zal er een hele dag aan moeten zitten.

Kortom, hoe verstandig is het om dit zelf te doen met dit in gedachte hebbende?

overigens dit is datgene wat triumph aangeeft wat er gedaan moet worden:

http://www.triumph.co.uk/media/SpeedFour_TT600.pdf

is dit een motor specifiek lijstje waar nog de algemene dingen aan toegevoegd moeten worden... ziet er namelijk uit alsof het niet al te veel is.
 
Laatst bewerkt:
Definieer aan straat werken... vriend van me deed dat aan de auto, maar dan wel op een parkeerplaats en tentje. Als je motor echt aan de straat staat, zou ik voor een ruimte zorgen waar je kan werken. Hou in je achterhoofd dat aan een voertuig sleutelen aan de straat niet mag.
 
ja, ik had vernomen dat er toch zo'n 7 tot 8 uur in gaan zitten. Maar aan de straat is echt aan de straat (maar een rustige doodlopende straat). Eventueel zou het in de tuin kunnen, maar het is nog steeds buiten.
 
tja het is nog een beetje koud he...
ik deed vroeger alles buiten niks aan het handje... nu heb ik thuis en afdakje waar ik wel eens onder rommel, gaat ook wel.
verder zou ik zeggen doe niet alles op een dag, hoef je ook niet al die tijd buiten te zitten....
hoewel ik 8 uur veel vind hoor.
 
je hoeft het niet in één dag te doen. trek één dag uit voor remmen en olie oliefilter, en als je tijd over heb dan kijk je nog of je wat voorbereiding kunt doen voor je kleppen (kijken of de bouten van je benzinetank en cilinderkop er op een normale manier uit willen).

Denk eraan: een monteur zet z'n half-afgemaakte prakje binnen voordat hij gaat slapen, jij kan dat niet. Zorg er gewoon voor dat je niet in het donker zit te prutsen met de koppakking enzo.
 
carbs syncen is geen grote klus. je moet het een en het ander los maken maar als je eenmaal toegang tot de carbs hebt, is het een eitje. kleppen stellen is een ander verhalen. dit kan best wel lastig zijn, afhankelijk van je aantal cilinders en configuratie daarvan. best wel logisch dat een 1-pitter of een 2-pitter in lijn heel snel klaar zijn met kleppen stellen terwijl een v4 in L "iets" meer werk nodig heeft. de klus zelf (nog nooit gedaan) schijnt niet moeilijk te zijn als je het eenmaal gezien hebt!
 
Laatst bewerkt:
carbs syncen is geen grote klus. je moet het een en het ander los maken maar als je eenmaal toegang tot de carbs hebt, is het een eitje. kleppen stellen is een ander verhalen. dit kan best wel lastig zijn, afhankelijk van je aantal cilinders en configuratie daarvan. best wel logisch dat een 1-pitter of een 2-pitter in lijn heel snel klaar zijn met kleppen stellen terwijl een v4 in L "iets" meer werk nodig heeft. de klus zelf (nog nooit gedaan) schijnt niet moeilijk te zijn als je het eenmaal gezien hebt!
ik heb injectie dus carbs syncen is nooit een probleem ;) maar kleppen meten en eventueel stellen dat lijkt me wel weer een puntje.

meten schijnt erg makkelijk te zijn, maar het stellen is weer een klus apart
 
carbs syncen is geen grote klus. je moet het een en het ander los maken maar als je eenmaal toegang tot de carbs hebt, is het een eitje. kleppen stellen is een ander verhalen. dit kan best wel lastig zijn, afhankelijk van je aantal cilinders en configuratie daarvan. best wel logisch dat een 1-pitter of een 2-pitter in lijn heel snel klaar zijn met kleppen stellen terwijl een v4 in L "iets" meer werk nodig heeft. de klus zelf (nog nooit gedaan) schijnt niet moeilijk te zijn als je het eenmaal gezien hebt!
probeer eens een V4 :Z

Prachtige techniek, maar je kan nergens bij :9
 
ik heb injectie dus carbs syncen is nooit een probleem ;) maar kleppen meten en eventueel stellen dat lijkt me wel weer een puntje.

meten schijnt erg makkelijk te zijn, maar het stellen is weer een klus apart

FYI..gasklephuizen moeten ook wel eens gesychroniseerd worden hoor. En stellen is niets anders dan meten en rekenen (als je shims hebt). 'De klus apart' is dat er e.v.t. nokkenassen verwijderd moeten worden. Beetje ervarings-afhankelijk hoe je daar tegenaan kijkt. Maar in principe is ook dat niet moeilijk, je moet alleen precies en schoon werken. Plus dat nokkenassen uitbouwen iets meer werk is dan -laten we zeggen- stellen met schroefdraad op een boxer...en daarmee is het cirkeltje weer rond: Langere tijd schoon werken is gewoon lastiger op straat.
 
Zorg er ook voor dat je je shims om kunt ruilen bij de dealer... Die dingen zijn los nogal prijzig namelijk als je er bijvoorbeeld 16 nodig hebt ;)

Zorg tevens voor GOED passend gereedschap! Gereedschap uit de 2,50 bak links laten liggen en gewoon 1x goed geld uitgeven..
 
FYI..gasklephuizen moeten ook wel eens gesychroniseerd worden hoor. En stellen is niets anders dan meten en rekenen (als je shims hebt). 'De klus apart' is dat er e.v.t. nokkenassen verwijderd moeten worden. Beetje ervarings-afhankelijk hoe je daar tegenaan kijkt. Maar in principe is ook dat niet moeilijk, je moet alleen precies en schoon werken. Plus dat nokkenassen uitbouwen iets meer werk is dan -laten we zeggen- stellen met schroefdraad op een boxer...en daarmee is het cirkeltje weer rond: Langere tijd schoon werken is gewoon lastiger op straat.

boxer is makkelijker te onderhouden?
 
Totdat je bij de koppeling moet zijn :) Ik bedoelde alleen te zeggen dat e.e.a. wat makkelijker te plannen/doen is mede afhankelijk van de motor lay-out. En in het geval van een boxer hoef je niets anders te doen dan een klepdekseltje weghalen om bij het stelmechanisme te komen. Dat heb ik dus wel eens gewoon in de tuin gedaan, weinig troep in de lucht en 't is in 10 minuten gepiept.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan