Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Zo, na een klein jaar DL650 rijden kom ik toch weer bij BMW uit (destijds ging de keuze tussen DL650 en R1150GS), stom genoeg geen proefrit op de GS gemaakt toen. De DL is een prima motor, maar ik wil toch weer voor een BMW gaan... De Strom doet het allemaal wel (ook off-road), maar ik ben niet kapot van de machine.

Momenteel ben ik aan het kijken naar de F650GS (twin) en de F800GS. Momenteel gaat de voorkeur uit naar de 650, aangezien ik toch de meeste tijd op het asfalt doorbreng (hier verwacht ik wel verandering in te brengen met een andere motor, met de DL durf ik niet teveel omdat ik hem nog wil verkopen/inruilen :+).
Een F800GS met een 19 inch voorwiel voor straatwerk zie ik ook nog wel zitten. Voor de Strom heb ik op een F650 Funduro gereden (en die beviel!), vandaar de interesse voor de 650/800.

Er is maar ruimte voor één motor, en deze moet geschikt zijn voor gooi- en smijtwerk, vandaar dat de boxers afvallen (hoewel ik vooral de gs'en t/m de 1150 prachtige machines vind).

Is er iemand die zich mijn situatie herkent en ervaring heeft met het verschil tussen de 650 en de 800 (met een 19" wiel)?
 
800 heeft iig een extra schijf vóór, USD voorvork en spaakwielen. Nieuwere modellen van de 800 hebben ook de niet-BMW switch layout.

De F700 is feitelijk hetzelfde als de 650, maar met de tweede schijf, ABS als standaard en ook de nieuwere knopjes.

Overigens ken ik een hoop mensen die er verstand van hebben die de boxer prefereren voor het betere gooi- en smijtwerk tov de 800. Lager zwaartepunt en telelever voorkant. Alleen het grotere voorwiel van de 800 is een voordeel voor offroad. Het gewichtsverschil is niet zo heel groot (zolang je niet voor de Adventure gaat). Als je licht wil moet je naar de 1-pitter 650 kijken.
 
Laatst bewerkt:
Marco gefeliciteerd en 1135 welkom. :W

Erik gaat niet proefrijden als de intentie tot kopen er niet is. Kan iemand dat aan Verhulst uitleggen?
Over Verhulst gesproken........ Slijk, je mag hem ondertussen uit de kelder bevrijden, hij heeft er nu lang genoeg gezeten. :/

De RS is overigens tot Midlife 2.0 brommer bestempeld. Als de "Long way round lookalike" fase is afgesloten, dan gooien ze het weer op de sportieve toer. Allemaal 60 plussers die met zo'n ding rijden.
Na onderzoek kwam ik tot de conclusie dat de behoefte om een RS te rijden alles te maken heeft met ergonomie. De voorover gebogen houding op de RS maakt het dat je je buik niet hoeft te dragen, maar die kan je gewoon op de tank laten hangen. Dus waar ik gebroken van zo'n ding af kom, zit de 60 plussert lekker ontspannen voorover. Tsja, zeg er maar eens wat van. :X


hoi ,, ben er nog ,, rij nog steeds met de R850R , ding loopt geweldig.
Druk met andere dingen geweest , dan in Slijk z'n kelder te zitten,, klinkt wat bedenkelijk in een belgische kelder te gaan zitten :X

die nieuwe Yamaha Tenere 700 vind ik wel een mega mooie motor,, als ze die scherp in de markt kunnen neerzetten kon het wel een mega succes worden.

ik rij voorlopig lekker door met de R850R ,, maar als ik ooit een betaalbare R1200R kan krijgen zou ik dat ook overwegen , of een Honda NC 750 X
wel een enorm contrast tussen deze machines , denk dat ik volgend jaar maar wat demoritten ga doen. ik weer wat video's maken omdat een aantal mensen dat zo fijn vinden
 
Laatst bewerkt:
Deze afterlife figuur heeft heel het weekend aan 3 graden gereden.... weinig motoren op straat in Zeeland en de zeldzame exemplaren zwaaiden reeds winter-enthousiast...

Bij Motoport in Goes waren het vooral de grijze kaalkoppen die er in een winters motorpak rondliepen, terwijl de jonge goden per Golfje en Seat Ibiza gekomen waren... :P
Dan kon je wel even kennis maken met mij ,die grijze golf was ik😎
 
hoi ,, ben er nog ,, rij nog steeds met de R850R , ding loopt geweldig.
Druk met andere dingen geweest , dan in Slijk z'n kelder te zitten,, klinkt wat bedenkelijk in een belgische kelder te gaan zitten :X

die nieuwe Yamaha Tenere 700 vind ik wel een mega mooie motor,, als ze die scherp in de markt kunnen neerzetten kon het wel een mega succes worden.

, denk dat ik volgend jaar maar wat demoritten ga doen. ik weer wat video's maken omdat een aantal mensen dat zo fijn vinden


video's ???? Weet je het zeker ???
 
Zo, na een klein jaar DL650 rijden ........Is er iemand die zich mijn situatie herkent en ervaring heeft met het verschil tussen de 650 en de 800 (met een 19" wiel)?
Ik heb drie jaar met de F800GS gereden en nu een Africa Twin, ook met een 21" voorwiel. Ik heb absoluut geen moeite met het grote voorwiel, ook niet als het onbenullig hard gaat. Je went er snel aan en eenmaal gewend is het goed.
Het enkele voorschijfje van de 650 is niet wat je wilt, je hebt echt beperkt remvermogen. Zo vind ik persoonlijk de lage zit ook niks.
Ik rij bij voorkeur een motor waarmee ik alles kan doen, vakantie, snelweg, offroad, amfibie, groepsvervoer, verhuizingen....... Kortom, de F800GS is mijn persoonlijk favoriet als ik moest kiezen tussen een 650 en een 800.
 
800 heeft iig een extra schijf vóór, USD voorvork en spaakwielen. Nieuwere modellen van de 800 hebben ook de niet-BMW switch layout.

De F700 is feitelijk hetzelfde als de 650, maar met de tweede schijf, ABS als standaard en ook de nieuwere knopjes.

Overigens ken ik een hoop mensen die er verstand van hebben die de boxer prefereren voor het betere gooi- en smijtwerk tov de 800. Lager zwaartepunt en telelever voorkant. Alleen het grotere voorwiel van de 800 is een voordeel voor offroad. Het gewichtsverschil is niet zo heel groot (zolang je niet voor de Adventure gaat). Als je licht wil moet je naar de 1-pitter 650 kijken.

Klinkt alsof ik toch maar eens op de 1150 moet gaan testrijden, zou financieel ook iets sneller haalbaar zijn dan een paralleltwin, ben natuurlijk maar een studentje die niet precies weet wattie wil :'). De meeste aangeboden '650' twins hebben gelukkig wel abs (iets dat ik wel minimaal op de motor wil, om de tweede motor in een jaar te rechtvaardigen :+ )

Ik kom dus inderdaad van een eenpitter af, dus de F650gs Dakar heb ik veel over nagedacht, maar op de onvermijdelijke stukjes snelweg vind ik de extra power en minder vibraties >140km/h toch wel prettig.

Qua gewicht... Er komen toch overal valbeugels en kofferrekken bij. Ik plan er namelijk op dat de motor wel een aantal keer gaat vallen :+

Ik heb drie jaar met de F800GS gereden en nu een Africa Twin, ook met een 21" voorwiel. Ik heb absoluut geen moeite met het grote voorwiel, ook niet als het onbenullig hard gaat. Je went er snel aan en eenmaal gewend is het goed.
Het enkele voorschijfje van de 650 is niet wat je wilt, je hebt echt beperkt remvermogen. Zo vind ik persoonlijk de lage zit ook niks.
Ik rij bij voorkeur een motor waarmee ik alles kan doen, vakantie, snelweg, offroad, amfibie, groepsvervoer, verhuizingen....... Kortom, de F800GS is mijn persoonlijk favoriet als ik moest kiezen tussen een 650 en een 800.

Moet zeggen dat ik de enkele remschijf van de F650 beter vind dan de dubbele op de DL650. Toch maar eens beiden gaan testrijden :) (of alledrie: 650, 800, 1150)
 
Klinkt alsof ik toch maar eens op de 1150 moet gaan testrijden, zou financieel ook iets sneller haalbaar zijn dan een paralleltwin, ben natuurlijk maar een studentje die niet precies weet wattie wil :'). De meeste aangeboden '650' twins hebben gelukkig wel abs (iets dat ik wel minimaal op de motor wil, om de tweede motor in een jaar te rechtvaardigen :+ )

Schrijf ook de 1100 niet af :]

ABS is makkelijker in onderhoud dan die van de latere 1150 modellen, en weegt net weer een stukje minder


Qua gewicht... Er komen toch overal valbeugels en kofferrekken bij. Ik plan er namelijk op dat de motor wel een aantal keer gaat vallen :+

En als je hem toch op z'n kant legt is een boxer makkelijker op te tillen *O*



Moet zeggen dat ik de enkele remschijf van de F650 beter vind dan de dubbele op de DL650. Toch maar eens beiden gaan testrijden :) (of alledrie: 650, 800, 1150)

Type remklauw kan ook veel verschil maken. Aantal zuigers, fixed of floating, etc.
 
video's ???? Weet je het zeker ???

ja, al maak ik ze nu meestal gewoon in het Nederlands, maar het aantal volgers groeit langzaam.

Ik heb drie jaar met de F800GS gereden en nu een Africa Twin, ook met een 21" voorwiel. Ik heb absoluut geen moeite met het grote voorwiel, ook niet als het onbenullig hard gaat. Je went er snel aan en eenmaal gewend is het goed.
Het enkele voorschijfje van de 650 is niet wat je wilt, je hebt echt beperkt remvermogen. Zo vind ik persoonlijk de lage zit ook niks.
Ik rij bij voorkeur een motor waarmee ik alles kan doen, vakantie, snelweg, offroad, amfibie, groepsvervoer, verhuizingen....... Kortom, de F800GS is mijn persoonlijk favoriet als ik moest kiezen tussen een 650 en een 800.

heb ik ook gedaan, zo'n 21" is geweldig als je regelmatig off road gaat, maar op slechte wegen heb je er ook wel wat aan , voelt veel stabieler , maar in de stad of met kort draai werk met snelheid wreekt het zich weer .
vind een 19" een goed compromis als je niet hard core off road gaat en toch redelijk strak wil kunnen sturen , op de F800Gs had ik het liefste tubless gehad en 19" was dan perfect , heb op de 650 en 700 gereden ,, de zit is gelijk aan de 800 , alleen je voeten moeten verder naar beneden als je stil staat.
je heb gelijk als je pittig gaat sturen met de 650 kom je redelijk snel aan de beperkingen van de enkele schijf, daarom vind de 700 erg leuk,, stuurt makkelijker dan de 800 en remt net zo goed, had er bijna eentje gekocht als de dealer een betere prijs had gegeven .

maar ik rij 80 % woonwerk , dus is gemoedelijkheid , zuinig, en geen nerveus gedoe belangrijk, de 700 doet dat beter dan de 800 ,, en mijn R850R komt behoorlijk in de buurt , word aardig positief verrast en krijg er gratis bij dat ik het onderhoud nou weer zelf kan doen, en veel bespaar en merk dat dealers toch vaker steken laten vallen dan ik verwacht . een R850R is zwaar maar gaat verbazing wekkend goed door een bocht, , heeft wat minder vermogen op top , maar weer meer onderin en soepeler ,, en karakter met vrachtwagen ladingen zonder irritant te zijn.
 
Laatst bewerkt:
hoi ,, ben er nog ,, rij nog steeds met de R850R , ding loopt geweldig.
Druk met andere dingen geweest , dan in Slijk z'n kelder te zitten,, klinkt wat bedenkelijk in een belgische kelder te gaan zitten:X

die nieuwe Yamaha Tenere 700 vind ik wel een mega mooie motor,, als ze die scherp in de markt kunnen neerzetten kon het wel een mega succes worden.

ik rij voorlopig lekker door met de R850R ,, maar als ik ooit een betaalbare R1200R kan krijgen zou ik dat ook overwegen , of een Honda NC 750 X
wel een enorm contrast tussen deze machines , denk dat ik volgend jaar maar wat demoritten ga doen. ik weer wat video's maken omdat een aantal mensen dat zo fijn vinden

Ik denk dat je in een BELGISCHE kelder heel wat meer kans maakt op een voorraadje drinkbare wijn, dan in de modale NEDERLANDSE kelder...

Dit gezegd zijnde, hou nou op met die hinderlijke luide drinkliederen in mijn kelder , Verhulst, !!!!!!

})
 
Ik denk dat je in een BELGISCHE kelder heel wat meer kans maakt op een voorraadje drinkbare wijn, dan in de modale NEDERLANDSE kelder...

Dit gezegd zijnde, hou nou op met die hinderlijke luide drinkliederen in mijn kelder , Verhulst, !!!!!!

})


ik ben geheel onthouder, die wijn doet me geen moer , maar een getalenteerde zanger ben ik ook niet .

:+
 
Schrijf ook de 1100 niet af :]

ABS is makkelijker in onderhoud dan die van de latere 1150 modellen, en weegt net weer een stukje minder

De 1100 vind ik persoonlijk ook mooier, maar om 6-10 jaar ouder te gaan rijden dan nu kan ik mezelf niet verantwoorden haha.


En als je hem toch op z'n kant legt is een boxer makkelijker op te tillen *O*

Daar zit wat in :Y



Type remklauw kan ook veel verschil maken. Aantal zuigers, fixed of floating, etc.

Nu heb ik ook de G310GS met Rally Raid kit gezien :9~:9~:9~. Dan zou die kit later komen. Dan kan ik wel heel nieuw rijden, maar goed, snelweg zal niet ideaal zijn. Dan kan ik beter voor een 650 dakar gaan...

Toch maar eens op een aantal motoren gaan test rijden...
 
Nu heb ik ook de G310GS met Rally Raid kit gezien :9~:9~:9~. Dan zou die kit later komen. Dan kan ik wel heel nieuw rijden, maar goed, snelweg zal niet ideaal zijn. Dan kan ik beter voor een 650 dakar gaan...

Toch maar eens op een aantal motoren gaan test rijden...
Voor gooien en smijten is die 310gs uitermate geschikt, snelweg niet natuurlijk..
 
Ik snap niet waarom mensen een 310 zouden kopen. Zo licht is hij niet, er zit geen fut in en goedkoop is hij ook niet. De 310 is echt ontworpen voor de Aziatische markt ipv onze overbevolkte snelwegen.
 
de doorsnee west Europeaanse man is en fors stuk groter en zwaarder dan de doorsnee aziaat + 20 cm en + 20 kg, de wegen zijn ook anders hier op wat uitzonderingen na word er hier harder gereden en het klimaat is zo anders , die 25 kw heeft daar wel een flinke kluif aan , liever 300 cc meer en 15 kw meer .
in veel delen van azie is ook ook aardig overbevolkt.

ding is wel lekker licht 170 kg , dat zijn er een 50 kg minder dan mijn R850R
 
Ik snap niet waarom mensen een 310 zouden kopen. Zo licht is hij niet, er zit geen fut in en goedkoop is hij ook niet. De 310 is echt ontworpen voor de Aziatische markt ipv onze overbevolkte snelwegen.
Marketinggewijs is dit vaak om jonge kopers met beperkt rijbewijs en budget aan het merk te binden door een betaalbaar instapmodel aan te bieden. Nadien kunnen ze dan doorgroeien naar de grotere motoren. Daarnaast zal er op de 310 ook een mooie marge zijn en de kost om de motor hier te verkopen is niet zo groot.
 
Een béétje de interne keuken terzake kennende, kan ik je alvast mededelen dat deze marges niet zo "mooi" zijn op dergelijke kleinere modellen, hoor...

Zoals mijn dealer terecht opmerkt, kost zijn monteur die een G310GS dient klaar te maken voor verkoop hem net zoveel als de monteur van een BMW-autodealer
die een BMW 750 L van € 150.000 dient klaar te maken.... zonder dat we uiteraard thans in tranen van puur medelijden dienen uit barsten ... :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan