Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

1695034920755.png

Realiteit is dat ik.over een paar maanden stop met werken en het nog maar de vraag is of ons wagenpark kan blijven bestaan in de huidige vorm..
Auto weg?....gs weg.??.. v strom weg? Minder uit eten??? ....tssss bijna keuze stress...😁
dan stoppen we denk ik samen.
Heb nog voor 10 maanden verlofdagen, volgend jaar eind juli is het goed geweest na 44 dienstjaren bij dezelfde werkgever.
Gelukkig geen keuzestress, auto met airtrailer en GS naar Spanje in maart.
In juli ff terug voor pensioen vervroegd te regelen en in september weer terug naar Spanje.

44 jaar is ook lang zat om gewerkt te hebben!
Hoewel je nu ook flink aan het genieten bent, als ik de foto's zo, komt daar hopelijk nog een heleboel bij*D

dan stoppen we denk ik samen.
Heb nog voor 10 maanden verlofdagen, volgend jaar eind juli is het goed geweest na 44 dienstjaren bij dezelfde werkgever.
Gelukkig geen keuzestress, auto met airtrailer en GS naar Spanje in maart.
In juli ff terug voor pensioen vervroegd te regelen en in september weer terug naar Spanje.
Doei je goed..
Ik zit binnenkort op 47 dienstjaren bij dezelfde werkgever....het is genoeg geweest ...

Idem hier, geeft een totaal andere "werkspirit" dan "ik moet nog..."
zo erg is het ook weer niet , wat ik wel oneerlijk vind, toen ik ging werken werd me gezegd dat we met ons 65e eruit mochten, en toen gingen de meeste al ruim voor de 65e eruit door middel van afvloei regelingen, op een gegeven moment werd dat weg bezuinigd , maar geen nood ik kon door overuren in te leveren en vakantie dagen zelf een regeling maken dat ik toch met 61 a 62 eruit kon, dus ik heb een aantal jaren daar in geïnvesteerd, nu is het 67 en 3 maanden, maar ik verwacht dat die leeftijd verder word opgetrokken.

Terwijl ze elders in de EU nog steeds relatief vroeg eruit kunnen , er word dan allerlei drogredenen aangedragen waarom maar dat is pure onzin.

Nu kan ik dat pre pensioengeld wel laten bevriezen en laten verzilveren als ik wel met pensioen ga, dus ben het niet kwijt. maar lullig is het wel.
Want ik merk gewoon dat zoveel oudere collega's echt er naar snakken dat ze eruit kunnen, ze hebben geen hekel aan hun werk, maar die druk, en steeds meer , de rek is er uit, vroeger vertrokken collega's die dan heerlijk gingen genieten en allerlei leuke dingen doen. nu zie ik vaak mensen op hun tandvlees de drempel over gaan, de werkdruk en productiviteit is nergens zo hoog in de westerse wereld als in NL. en dat eist zijn tol.

Steeds het zelfde we gaan meer doen met minder mensen ,, steeds meer mensen die in de weg lopen die parasiteren op het budget .

heb het nu beter bij m'n huidige werkgever dan bij de vorige ,, geen eigen groep meer naast m'n ICT taken ,, en een 1 man afdeling , de rest snapt helemaal niks wat ik doe dus ik kan redelijk wat vrijheid claimen , maar mis het contact met collega's waar ik in een team mee zat. ben de enigste die technisch geschoold is tussen de psychologen en therapeuten en die belevings werelden liggen ver uit elkaar.

Ik rij motor en zij gaan wandelen op Terschelling in het weekend, ik loste vroeger wiskundige puzzels op voor mijn plezier, en zij wroeten in sociale verstandhoudingen .

Zou toch weer het dagelijkse beheer willen over een serverpark , en allerlei creatieve oplossingen bedenken voor problemen die niet in de boeken staan.

Laatst bewerkt:
Ik mag nog 18 jaar.
Vind mijn werk het mooist wat er is hoor... Maar als er wat anders voorbij komt zal ik dat zeker in overweging nemen.
De onregelmatigheid is tot daar aan toe, dat de roosters (die we zelf mogen plannen) compleet omgedraaid worden en je dus weekend na weekend moet werken, dag op dag af 24 uur...
Dat begint me niet in de koude kleren te zitten.

Maar goed, ik leef in goede gezondheid (voor zover ik het weet), heb mensen om me heen waar ik van hou, dak boven mijn hoofd en kan me redelijk zelf redden met het salaris dat ik verdien.

In tegenstelling tot de collega die afgelopen week is overleden (39) na een ziekbed van krap 6 weken en vandaag begraven wordt 😞

Zet alles weer in het perspectief.

Als het niet meer gaat kan je de ziektewet in, en je werkgever is verplicht om 2 jaar loon door te betalen. Dus in principe kan je met je 65e stoppen.

Als het niet meer gaat kan je de ziektewet in, en je werkgever is verplicht om 2 jaar loon door te betalen. Dus in principe kan je met je 65e stoppen.
zo werkt het niet helemaal , na aantal weken ziek te zijn , moet je wel iets kunnen aantonen waarom je niet kunt werken , en als je geen medisch bewijs heb word je door de arboarts gewoon aan het werk gezet no matter what.
tevens word er een herstelplan gemaakt hoe je kan terug keren en niet mee werken of onvoldoende inzet tonen is ontslag zonder vergoedingen.
vroeger werd er nog wel eens de hand mee gelicht maar nu sturen ze soms mensen die minder dan een half jaar te leven hebben gewoon weer gedeeltelijk aan het werk ,

Ik verwacht dat de trend word dat veel meer mensen door (ouderdoms) ziekte uit dienst gaan en niet meer de hele rit uitzitten, na hun 60e , maar dan ook veel meer versleten zijn, vooral mensen met fysiek & mentaal zware beroepen , de verschillen zijn groot.
mensen vallen niet zo zeer uit door gewone aandoeningen maar vaak psychosomatische gerelateerde aandoeningen.

Het is idd zwaar gechargeerd, maar in grote lijnen klopt het wel wat ik schrijf.
Niet leuk voor werkgevers, dat begrijp ik maar al te goed.
Het gaat mij erom dat als je werkelijk iets mankeert als werknemer op oudere leeftijd er een vangnet is.
Misbruik zou natuurlijk strafbaar moeten zijn.

Mijn eigen grootste bezwaar tegen de steeds oplopende pensioenleeftijd is vooral dat ik de laatste jaren teveel 60+ers heb moeten wegbrengen naar hun laatste 'feestje', nog voor überhaupt aan een pensioen te mogen beginnen.
Waardoor ik "dat wat men vroeger als gepensioneerde" zou doen, nu toch echt al tijdens mijn werkzame leven wil gaan plannen. Maar ondertussen ook m'n loon voor de volle 100% nodig heb om de kostenstijgingen op te vangen, waardoor een dagje in de week minder werken minder en minder haalbaar wordt...

Toen de AOW ( 65 ) ingevoerd werd was de levensverwachting 73 jaar. Men deed toen veeeeel zwaarder werk dan nu.

Nu is de AOW leeftijd 67 maar levensverwachting is 81 jaar en veel minder zwaar werk. Ook minder uren per week.

Denk dat ze vroeger meer versleten waren op AOW leeftijd dan nu. Maarja zeuren en zeiken zit de NL-er in de genen.

@Alpenrijder je vergeet dat de medische stand en de sterk verbeterde leefomstandigheden ook fors hebben bij gedragen hebben aan de betere levens verwachting. plus dat het werk minder gevaarlijk is geworden en minder zwaar en de arbeidsomstandigheden sterk verbeterd zijn. er is ook wat veranderd in NL vroeger waren we een landbouw & visserij met handel natie ,, nu ligt het accent meer op diensten en handel .
De stress en uren is eigenlijk niet wezenlijk minder, in tegendeel , natuurlijk veel parttimers.

Toen ik begon met werken was er in mijn sector nog een VUT regeling voor 55+. Die is nu weg. Jammer, anders had ik nog twee jaar mogen werken. Nu mag ik een stuk langer, maar ik kan wel lekker mijn eigen werkdruk bepalen en hoeveel vakantie ik heb.

Ik kreeg mijn bandjes met 180km snelweg à 100km/h niet zo warm...

Voor mij zit er nog een pensionering in op een redelijke leeftijd... zo lang een eventuele volgende regering de spelregels niet gaat wijzigen natuurlijk.

vandaag nog een rondje gereden en getankt ( over de grens ) nieuwe achterband is nu in gereden.
Morgen ga ik een langer stuk rijden

Terug
Bovenaan Onderaan