Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Inderdaad, niet opnieuw,
Geld trouwens ook voor auto's, 130 km/u is (bijna overal) de max snelheid maar iets meer onder de voet voelt beter.
En ik beweer ook niet dat de 1250 te kort komt aan power, maar daar had ik ook niet op aangestuurd in mijn eerste post, ik reed ook ooit met de Superduke, en om zomaar te oordelen dat je met die KTM niet kan reizen is niet weten waarover je praat.
(En dan laat ik vermogen buiten beschouwing)
 
een vermogens overschot is altijd prettig zeker als er ook veel koppel voor handen is.

maar er is een grens wat je kan benutten op de openbare weg.

als je een auto van 1000 kg heb met een gunstige cw waarde is voor gewoon gebruik een 90 a 100 pk zat,, heb je 120 pk dan is ie vlot ,, met 150 word ie erg vlot,
ga je naar een 250 pk sta je al erg hoog in de prestatie ladder ,, stop je er 350 pk in is ie sneller dan die 250 pk maar benut je die dan ? doe je 600 pk dan zit je in de ere divisie van sportwagens, , leuk om eens te proberen maar verder ?

mijn R850R heeft een 72 pk daarmee ben ik sneller dan alle auto's of iemand moet een hyper sportwagen hebben , je zit in een 4 a 4,5 sec op de honderd.ga ik op een 100 pk machine zitten pas boven de 100 km pakt ie voordeel ,, zou ik een 150 pk hebben ben je in de stad of als het erg bochtig is met scherpe korte bochten niet eens sneller dan die 72 pk

maar die 150 pk is lekker op de Duits autobaan als je 160 + wil rijden een 200 pk machine heeft voordeel ver boven de 200 km ...


over over die oudere modellen KTM ,, natuurlijk kan je er van Almelo mee naar Parijs rijden,, je komt echt wel aan,, maar lang niet zo fris als op een GS
Natuurlijk weet ik waar over ik praat , het karakter ,, best wel hooligan gedrag opwekkende motor. niet de beste ergonomie , die nieuwere doen dat wel beter.

terwijl een R850R een heel rustig bedeesd karakter heeft, maar als het moet best rap kan zijn.


ik snap wel wat je bedoeld ,, een auto die net 130 kan , zal op die snelheid niet prettig rijden je merkt immers dat ie maximaal zijn best moet doen
een auto die 180 kan zal die 130 fluitend doen.
 
als je een auto van 1000 kg heb met een gunstige cw waarde is voor gewoon gebruik een 90 a 100 pk zat,, heb je 120 pk dan is ie vlot ,, met 150 word ie erg vlot,
ga je naar een 250 pk sta je al erg hoog in de prestatie ladder ,, stop je er 350 pk in is ie sneller dan die 250 pk maar benut je die dan ? doe je 600 pk dan zit je in de ere divisie van sportwagens, , leuk om eens te proberen maar verder ?

345 pk en 1400kg hierzo en ik word toch vlotjes naar huis gereden door een (3l) diesel met minder pk's 🙆‍♂️ Ik snap ergens wel wat je wilt zeggen, maar het gaat toch niet hélemaal op. Hoe dikwijls ik het begrip koppel moet uitleggen, en dat 700nm gigantisch veel is, snappen de mensen toch niet zo zeer. "Wacht, hier, rij er eens mee, je weet wat ik bedoel voor je aan het eerste kruispunt bent."
It's all about sensation 😎
 
ik weet heeeeeeeeel erg goed wat koppel is ,, ben verzot op die hele dikke V8's uit de VS en zo'n dikke Cummins diesel 6 in lijn , Chevy maakt geweldige blokken de LS/LM reeks , of zo'n klassieke 454 big block ,, maar een small block 350 met edelbrock spullen en een upgrade Vortec cilinder koppen .
oer simpel ,, geweldig (mechanisch) sterk, erg betaalbaar vergeleken met europees spul met het zelfde vermogen , het is alleen niet zuinig en zwaar.

als ik eens geld zou hebben en een huis kon veroorloven met een ruime garage waar de motor en ruimte is voor een klassieke Chevrolet Silverado pick up in C20 uit de jaren 70 ,, en dan dat blok opnieuw opbouwen ,, de automaat upgraden naar een Th700R4E ,, wat aan de remmen doen.
dan denken als zo'n petjesman in een honda civic CRX met een cilinder inhoud van een grasmaaier naast je staat en en je vloert het gas als het licht op groen spring en je gelijk meters voorsprong pakt eer de VTEC erin komt maar dan al niet meer in bereik bent omdat je naast 300 pk ook een dikke vette 450 nm heb bij een laag toerental en dat je truck 2 x zo zwaar is boeit niet .

en door het gemoedelijke karakter kan je ook heerlijk rustig rijden met een gemoedelijk V8 geluid en je favoriete muziek aan op de achtergrond.
maar je ook vrienden en familie helpt met een verhuizing wat in de bak past een aardige hoeveelheid huisraad, en die vriend die met een bestelbus gestrand is sleep je gewoon naar de garage , ,, en de caravan van je schoonouders trek je van het sompige grasveld waar de gewone auto geen grip heeft.
niemand flikt je wat want 2200 kg detroit staal trek je altijd aan het langste eind.
 
Tja en dan sta je met je zware dikke V8 bij het volgende stoplicht naast een dual motor Tesla die in 2,5 seconden van 0 naar 100 kan zelf als oma achter het stuur zit. 😜

Ook de Amerikanen halen inmiddels best veel auto staal uit IJmuiden.

Geef mij voor plezier kilometers toch maar een motor in plaats van een koekblik.
En daar ik het leuk vind om af en toe deze motor de sporen te geven en ik mij ook niet als een verkeerscrimineel wil gedragen heb ik geen behoefte aan veel meer vermogen.
 
ja een Tesla kan sneller zijn, maar die dingen zijn pas milieu onvriendelijk,, het begint al met de productie van de accu's hele zeldzame grondstoffen die op zeer ongezonde manier uit de grond gehaald worden en dan het produceren ,, het laden van zo'n ding is meestal gewoon per km net zo smerig als een gewone benzine auto , dan weet je dat de accu na een aantal jaren minder stroom kan bevatten dus je komt minder ver, en nu heeft Tesla dat nog behoorlijk goed onder controle.
dan moet je de accu wisselen wat vreselijk duur is meer dan de dagwaarde dus de auto gaat naar de sloop ,, en je raad het al het verwerken van de accu is niet echt schoon ....

en dan zo'n oude truck,, gaat makkelijk 25 jaar mee , zeker buiten de natte gebieden,, en met wat extra anti roest is daar nog wel iets te verbeteren.
het motor blok gaat fluitend enkele tonnen mee en is goedkoop te reviseren ,, en met een geregelde katalysator en injectie valt de uitstoot wel mee .
en alles is opnieuw te gebruiken zonder dat het een aanslag is op het milieu ..

 
ik weet heeeeeeeeel erg goed wat koppel is ,, ben verzot op die hele dikke V8's uit de VS en zo'n dikke Cummins diesel 6 in lijn , Chevy maakt geweldige blokken de LS/LM reeks , of zo'n klassieke 454 big block ,, maar een small block 350 met edelbrock spullen en een upgrade Vortec cilinder koppen .
oer simpel ,, geweldig (mechanisch) sterk, erg betaalbaar vergeleken met europees spul met het zelfde vermogen , het is alleen niet zuinig en zwaar.

als ik eens geld zou hebben en een huis kon veroorloven met een ruime garage waar de motor en ruimte is voor een klassieke Chevrolet Silverado pick up in C20 uit de jaren 70 ,, en dan dat blok opnieuw opbouwen ,, de automaat upgraden naar een Th700R4E ,, wat aan de remmen doen.
dan denken als zo'n petjesman in een honda civic CRX met een cilinder inhoud van een grasmaaier naast je staat en en je vloert het gas als het licht op groen spring en je gelijk meters voorsprong pakt eer de VTEC erin komt maar dan al niet meer in bereik bent omdat je naast 300 pk ook een dikke vette 450 nm heb bij een laag toerental en dat je truck 2 x zo zwaar is boeit niet .

en door het gemoedelijke karakter kan je ook heerlijk rustig rijden met een gemoedelijk V8 geluid en je favoriete muziek aan op de achtergrond.
maar je ook vrienden en familie helpt met een verhuizing wat in de bak past een aardige hoeveelheid huisraad, en die vriend die met een bestelbus gestrand is sleep je gewoon naar de garage , ,, en de caravan van je schoonouders trek je van het sompige grasveld waar de gewone auto geen grip heeft.
niemand flikt je wat want 2200 kg detroit staal trek je altijd aan het langste eind.

"Supercharging your engine is God's way of tellin' you, you ain't got enough cilinders boy."

murica.jpg
 
ja een Tesla kan sneller zijn, maar die dingen zijn pas milieu onvriendelijk,, het begint al met de productie van de accu's hele zeldzame grondstoffen die op zeer ongezonde manier uit de grond gehaald worden en dan het produceren ,, het laden van zo'n ding is meestal gewoon per km net zo smerig als een gewone benzine auto , dan weet je dat de accu na een aantal jaren minder stroom kan bevatten dus je komt minder ver, en nu heeft Tesla dat nog behoorlijk goed onder controle.
dan moet je de accu wisselen wat vreselijk duur is meer dan de dagwaarde dus de auto gaat naar de sloop ,, en je raad het al het verwerken van de accu is niet echt schoon ....

en dan zo'n oude truck,, gaat makkelijk 25 jaar mee , zeker buiten de natte gebieden,, en met wat extra anti roest is daar nog wel iets te verbeteren.
het motor blok gaat fluitend enkele tonnen mee en is goedkoop te reviseren ,, en met een geregelde katalysator en injectie valt de uitstoot wel mee .
en alles is opnieuw te gebruiken zonder dat het een aanslag is op het milieu ..

...terwijl er al wél jaaaren (En nog steeds meer) elektrische fietsen bij de meerderheid van gezinnen staat, daar vertrouwen we plots wél die e-technologie, ondertussen zijn er ook tig e-fietsen van meer dan 10 jaar met de originele accu die het nog steeds doet zoals het hoort, vanwaar die aversie van e-auto's dan toch?

PS, ik fiets dagelijks, niet té ver O-) , en niet elektrisch.
 
ik hoor toch erg vaak geklaag dat die fiets accu's na 3 jaar al gaar zijn,, en die kosten ook best wat. de EV auto's doen dat gelukkig iets beter.
en eigenlijk zouden alleen mensen die een medisch probleem op een e-bike moeten stappen ,, maar mensen die gezond zijn zelf trappen ,, beter voor de conditie en tegen de kilo's ,, hoor wel dat mensen een 16 jarige scholier zo'n ding geven anders verrekken ze het om naar school te fietsen ,, nou dat gebeurt hier niet die paar km ,, en zelf fiets ik in de stad ook als niet de week boodschappen doe ook altijd op de fiets en alles wel wat redelijk in de buurt is.

toen mijn werk nog aan de ene kant van de stad was kon ik er af en toe van uit mijn woonplaats op de gewone fiets heen , maar gezien de veranderingen ,, er is kans dat ik binnen kort weer verder van huis moet naar het werk,, voor de motor niet zo erg ,, maar voor de gewone fiets kost het dan te veel tijd.
en minder mooie omwegen mogelijk dat is wat minder.....
 
Ik heb het gras vandaag liggen observeren, maar het groeit met 112 micron per uur. Dat gras van jou met 112 km/h 🤔

Btw, iemand op het GS forum was naar je op zoek vanwege een verkeersboete. Hij zocht een Belgisch rechtsgeleerde. Ik heb niet geroepen dat je alleen maar dronken zeelui uit de bak haalt.
 
Ik heb gisteren via markt plaats voor een knappe prijs een akrapovic uitlaat demper kunnen kopen die beste man heeft hem meteen op gestuurd en zie hier het resultaat scheelt toch al gauw 3-4 kilo alleen de demper en geluid heerlijk
7413DCFE-A402-418C-99B6-84C87CCC6436.jpeg
 
Ik heb gisteren via markt plaats voor een knappe prijs een akrapovic uitlaat demper kunnen kopen die beste man heeft hem meteen op gestuurd en zie hier het resultaat scheelt toch al gauw 3-4 kilo alleen de demper en geluid heerlijkBekijk bijlage 1423534


netjes, het maakt de achterzijde van de F 800 ook optisch veel lichter ,, en net wat meer bite in de klank.
 
Daarbij wie wil paarden als je neushoorns kunt krijgen
 

Bijlagen

  • 76102322-C559-4003-ADCF-4DB75CB71974.png
    76102322-C559-4003-ADCF-4DB75CB71974.png
    27,1 KB · Weergaven: 8
Mag he er staat een R1200 GS LC triple black naast waar ik tegenaan leunde terwijl ik de screenshot maakte. Volledig on topic!
 
Ik ben voor veel pk's.... Ik koop geen Tesla. Ben ik nu milieu vriendelijk genoeg om redeloos gas te geven?
 
Terug
Bovenaan Onderaan