Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Voor mooie uitzichten moet je toch echt de meerprijs van een GS neerleggen.

;)

Denk toch dat dit in de praktijk kan tegen vallen .....

BMW R1250GS storthoop .jpg
:+ :+
 
1:25 met de 1250 gaat niet lukken, 1:20 is wel haalbaar maar je moet dan wel héél relaxed rijden.

Mijn verbruik met de 1250 is rond de 1:18 en is best ook wel zuinig voor dit vermogen.

De R1250GS is inderdaad wel prijzig om hem te kopen zonder inruil, maar ik heb m’n 1200 GS DOHC en C650 er voor ingeruild, en dan wordt een nieuwe demo showroom model R1250GS op kenteken ineens wel bereikbaar.

Als je dan over een jaar je 1200 inruilt, wordt een gebruikte 1250 ook bereikbaar.
Dat viel mij ook alles mee, inruilprijzen die BMW hanteert zijn echt serieus netjes, ook als het niet hun eigen merk is, maar een japanner met relatief veel kilometers en wat op leeftijd...
 
Dat viel mij ook alles mee, inruilprijzen die BMW hanteert zijn echt serieus netjes, ook als het niet hun eigen merk is, maar een japanner met relatief veel kilometers en wat op leeftijd...

nou ? ik wilde een F800GS net ding inruilen op een veel jongere F700GS maar de inruil was ruk, kreeg bij ik wilvanmijnmotoraf.nl meer geld , fijne dealer.....
uiteindelijk heb ik een acceptabel bod had , maar niet van de dealer waar ik de F800GS in onderhoud had.
 
nou nee, met een R kan je ook best wat off road doen , de meeste GS gaan niet eens verder dan dit .

Over een vlakke zandweg rijden kan je nu ook niet echt offroad-rijden noemen he... daar rij ik nog met een R1 over.... _O-


Dat de meesten met een GS niet van het asfalt komen... daar is op zich toch ook niets mis mee? Net alsof je dan pas een echte bent? :?


Het maakt dus niet uit met wat voor motor je rijdt, wil je mooie uitzichten moet je gewoon een beetje avontuurlijk zijn.... :t

En idd, de Parpaillon is een mooi stukje op aarde.

IMG-20190830-WA0029.jpg
 
Over een vlakke zandweg rijden kan je nu ook niet echt offroad-rijden noemen he... daar rij ik nog met een R1 over.... _O-

Offroad rijden is dan ook een omgeploegde akker of dwars door het bos. Alles wat maar enigszins geprepareerd wegdek is, ook als dat met kiezels, keien of zand is, is gewoon allroad rijden. En dat kan eigenlijk met elke motor.
 
nou ? ik wilde een F800GS net ding inruilen op een veel jongere F700GS maar de inruil was ruk, kreeg bij ik wilvanmijnmotoraf.nl meer geld , fijne dealer.....
uiteindelijk heb ik een acceptabel bod had , maar niet van de dealer waar ik de F800GS in onderhoud had.
Grappig hoe sterk dat kan wisselen :) Maar goed, iedere dealer is weer anders...
 
Grappig hoe sterk dat kan wisselen :) Maar goed, iedere dealer is weer anders...

Maar wel elke dealer wil (moet) geld verdienen....

Dusja… inruilprijzen bij een dealer zijn niet altijd even interessant. We mogen als particulier alvast niet gaan vergelijken met de verkoopprijzen van onze in te ruilen motor want dan zijn we altijd teleurgesteld....
 
Maar wel elke dealer wil (moet) geld verdienen....

Dusja… inruilprijzen bij een dealer zijn niet altijd even interessant. We mogen als particulier alvast niet gaan vergelijken met de verkoopprijzen van onze in te ruilen motor want dan zijn we altijd teleurgesteld....

nee ik heb er uiteraard rekening mee gehouden dat ik nooit wat zij heb voor kunnen verkopen zou krijgen ..
je bent bekend wat ikwilvanmijnmotoraf.nl vaak een bizar stuk onder de markt prijs gaat zitten ??
als je daar niet boven uitkomt ,, ben je niet goed bezig ,, ze hadden een motor kunnen verkopen en een goed verkoopbare motor kunnen inruilen en die ook weer verkocht , ja dealer verschillen onderling ,, sommige zijn van het padje af,, ze kwamen ook met dingen die niet stuk waren.
en vonden het niet leuk dat ik zelf een nieuwe accu monteerde en veel onderhoud zelf deedm banden, ketting ,, alleen beurten niet.
 
Je bent niet de enige hoor... ik ben ook meermaals serieus op mijn tenen getrapt.
Bij een BMW dealer toen we de R1200R aanboden voor overname op een splinternieuwe R1200GS LC... Wat die verkoper als een goede deal zag was gewoon schandalig. Bij twee andere, niet-BMW dealers kregen we meer... veel meer...

Onlangs mijn 3 jaar oude Mazda 3 aangeboden ter overname bij een aankoop van een nieuwe wagen... was alweer vergeten hoe belachelijk laag de overnameprijzen soms kunnen zijn.


Maar ik heb mijn les wel geleerd. Overnameprijzen bij een dealer zijn bijna altijd teleurstellend....

En "ikwilvanmijnmotoraf"... als dat dezelfde bandieten zijn als "ikwilvanmijnautoaf".... dan vrees ik ervoor dat je effectief het volledige bedrag krijgt dat er geboden werd. Heb daar al verschillende horrorverhalen van gelezen.
 
Je bent niet de enige hoor... ik ben ook meermaals serieus op mijn tenen getrapt.
Bij een BMW dealer toen we de R1200R aanboden voor overname op een splinternieuwe R1200GS LC... Wat die verkoper als een goede deal zag was gewoon schandalig. Bij twee andere, niet-BMW dealers kregen we meer... veel meer...

Onlangs mijn 3 jaar oude Mazda 3 aangeboden ter overname bij een aankoop van een nieuwe wagen... was alweer vergeten hoe belachelijk laag de overnameprijzen soms kunnen zijn.


Maar ik heb mijn les wel geleerd. Overnameprijzen bij een dealer zijn bijna altijd teleurstellend....

En "ikwilvanmijnmotoraf"... als dat dezelfde bandieten zijn als "ikwilvanmijnautoaf".... dan vrees ik ervoor dat je effectief het volledige bedrag krijgt dat er geboden werd. Heb daar al verschillende horrorverhalen van gelezen.


ik dacht ik krijg een schijt bod bij ikwilvanmijnmotoraf.nl maar het eerste bod was al hoger dan dat van de dealer.
vraag me echt af wat ze bezield .... heb elders nog een hoger acceptabel bod gekregen. en dat geaccepteerd

bij autodealers,, heb je een wagen waar redelijk vraag naar is, en is je wagen ook echt netjes en alles, krijg je een goede prijs
maar als je net de verkeerde kleur heb, of verkeerde uitrusting , of motor , in NL is diesel lastig in te ruilen.

terwijl vroeger juist een dealer voor zijn eigen merk de beste inruil gaf.
 
Dat viel mij ook alles mee, inruilprijzen die BMW hanteert zijn echt serieus netjes, ook als het niet hun eigen merk is, maar een japanner met relatief veel kilometers en wat op leeftijd...

Dankjewel overnamepremies van de importeur.

Maar wel elke dealer wil (moet) geld verdienen....

Dusja… inruilprijzen bij een dealer zijn niet altijd even interessant. We mogen als particulier alvast niet gaan vergelijken met de verkoopprijzen van onze in te ruilen motor want dan zijn we altijd teleurgesteld....

Niet altijd even interessant, maar wel een gegarandeerd bod zonder gedoe.
Had onlangs een klant met een Maserati en vond de overname van zijn Quatroporte veel te weinig. Hij verkocht hem zelf en is erop gelegd door een bende roma's. Sta je dan mooi. De dealer geeft je een zekere service (en de verkoper hoopt via de wederverkoper wat zwarte koeken op zak te steken) zonder enig gedoe. Is niets mis mee. Als je denkt dat je het zelf voor meer kan, doen dan!

nee ik heb er uiteraard rekening mee gehouden dat ik nooit wat zij heb voor kunnen verkopen zou krijgen ..
je bent bekend wat ikwilvanmijnmotoraf.nl vaak een bizar stuk onder de markt prijs gaat zitten ??
als je daar niet boven uitkomt ,, ben je niet goed bezig ,, ze hadden een motor kunnen verkopen en een goed verkoopbare motor kunnen inruilen en die ook weer verkocht , ja dealer verschillen onderling ,, sommige zijn van het padje af,, ze kwamen ook met dingen die niet stuk waren.
en vonden het niet leuk dat ik zelf een nieuwe accu monteerde en veel onderhoud zelf deedm banden, ketting ,, alleen beurten niet.

Uhu, als je weet wat een dealer verdient op de verkoop van een nieuwe. Ik zal uit de biecht klappen: als dealer van Jaguar en Land Rover geef je snel 8% korting terwijl er 8,5% op factuur zit met de importeur. Dan mag je voor 0,5% transport naar de garage betalen, opkuis, PDI, ... Op het einde van het jaar hoop je het dan goed te maken met variabele marge. Je mag dus als dealer een heel jaar voorschieten. En dan schrikken dat de kleintjes ervan tussen gaan.
En zoals ik hierboven al zei: de sales advisor wil zelf graag ook nog iets overhouden aan de overname en eens passeren bij de wederverkoper ;)

Je bent niet de enige hoor... ik ben ook meermaals serieus op mijn tenen getrapt.
Bij een BMW dealer toen we de R1200R aanboden voor overname op een splinternieuwe R1200GS LC... Wat die verkoper als een goede deal zag was gewoon schandalig. Bij twee andere, niet-BMW dealers kregen we meer... veel meer...

Onlangs mijn 3 jaar oude Mazda 3 aangeboden ter overname bij een aankoop van een nieuwe wagen... was alweer vergeten hoe belachelijk laag de overnameprijzen soms kunnen zijn.


Maar ik heb mijn les wel geleerd. Overnameprijzen bij een dealer zijn bijna altijd teleurstellend....

En "ikwilvanmijnmotoraf"... als dat dezelfde bandieten zijn als "ikwilvanmijnautoaf".... dan vrees ik ervoor dat je effectief het volledige bedrag krijgt dat er geboden werd. Heb daar al verschillende horrorverhalen van gelezen.

Goeie deal voor de ene of schandalig bod voor de andere en de waarheid zal ergens tussenin zitten. De verkoper wil er altijd veel te veel voor en het is altijd een full option en bla bla bla bla bla bla. Als je dan zegt: "amai, als ik je mag geloven dat hij zo goed is, zou je er beter wat met doorrijden in plaats van een nieuwe te kopen.", wordt het stil.
Klassieker is ook altijd dat ze een full option hebben die zo net is dat hij net de showroom in kan, terwijl elk paneel dan geschonden is als je effectief de overname gaat taxeren.
Men zegt altijd dat garagisten dieven zijn, ik heb al lang geleerd dat de grootste deugnieten particulieren zijn.
Een cabrio overlaten op het moment dat het stortregent.. Je denkt dan: "het dak zal wel werken, ik kan het hier nu niet openen en vier maanden geleden bij de taxatie en ondertekening van de bestelbon werkte alles", en dan blijkt het kapot te zijn. Als je nadien dan even belt, weten ze "zogezegd" van niets. Over de voorbumper eraf rijden en de overnamewagen zo dicht met de neus op de haag parkeren dat het niet zichtbaar is.
Of met een auto aankomen waarvan de luchtvering het begeven heeft, waarvan je sowieso MOET gevoeld hebben dat de wagen voor geen ruk rijdt. De wagen parkeren, de klant vertrouwen tijdens de oh zo aangename babbel en dan blijkt dat ze verzwegen hebben dat de compressor twv 5000 euro kapot is.
Breek m'n mond dus ajb niet open.
Kom nu niet aan met het argument dat de dealer dan maar beter moet taxeren. In de praktijk is er geen beginnen aan. Verkopers vaak niet technisch onderlegd en techniekers hebben geen tijd om constant hun werk te laten staan om mogelijke overname's op de brug te inspecteren.
Dat je elders misschien een hoger bod krijgt dan bij je eigen dealer is perfect mogelijk. Je dealer kan misschien geen kant op met je configuratie, of zelf te veel (onbetaalde? (betalinguitstel van de importeur stopt ergens, en de interesten nadien wil je niet weten)) stock heeft staan, terwijl een andere wederverkoper misschien al op voorhand een klant ervoor heeft.
Ik heb zo eens een witte FTYPE cabrio verkocht met rood lederen interieur en rode softtop verkocht aan een rechter. Zijn inruil was een Cayman met een oranje (ORANJE, geen cognac-bruin) interieur, tot zelfs de hemelbekleding.
Zijn dochter kwam later een Evoque Cabrio bestellen in Phoenix ORANGE met Pimento (rood dus) interieur. Succes om die auto's nadien over te nemen.

Overnameprijzen zijn teleurstellend zeg je, maar weet dat de wederverkoper waarmee jouw verkoper samenwerkt garantie moet geven, zijn eigen winst telt, keuring voor verkoop moet doen, moet opkuisen, hoe lang zal het voertuig op zijn hof staan, ... En dan wilt de dealer er nog wat aan over én de verkoper wilt graag ook nog een centje zwart overhouden.

Ik krijg het schijt van die discussie's. Van de week nog een koppel bij me gehad met een Saab 93 cabrio, +10j oud, overal kankergezwellen, softtop versleten, 150k km. "Oh, 2700 euro? Nee, dan doen we het niet hoor." Feit is dat iedereen dénkt goud in zijn handen te hebben.

Iets totaal anders, maar toch relevant:
Een vriend van me werkt voor Ferrari. Vele jaren geleden komt er iemand aan het hoofd die beslist dat elke dealer witte marmeren vloeren moet hebben. De dealers doen netjes deze investering en betalen ervoor af.
Geen jaar later komt er iemand anders aan het roer die beslist dat wit toch niet-je-dat-is. Het moet meer blanc-cassé zijn. De dealers staan recht en zeggen: "hola, de investering van de marmer die er nu ligt is nog niet afbetaald", waarop de importeur antwoordt: "oh, wil je niet? Geen probleem, er staan verschillende investeringsgroepen te wachten om uw licentie over te nemen. Wat zal het zijn?"
Het leven van een officieel dealership is echt geen pretje hoor. Diezelfde man van Ferrari presteerde het bijvoorbeeld te verkondigen op een dealermeeting in Italie met elke dealer wereldwijd aanwezig te verkondigen: "we don't need you, because, we are Ferrari." *denk er even het Italiaans/Engels-accent bij*

Speciale kleurencombinaties werken wel hoor, zoals je in mijn sig kan zien, maar het moet bij de juiste auto zijn :+
 
Laatst bewerkt:
Ik vecht hevig tegen mijn tranen na de lectuur van je bijdrage...:+

En ik zal de eerste zijn om te erkennen dat een dealer hard moet werken en risico’s moet nemen en dat vele klanten echte kl**tzakken zijn (anders hadden ze mij professioneel niet nodig), maar als je het juiste merk verdeelt, is het toch niet allemaal kommer en kwel.

Een mijner cliënten heeft zopas, op eigen initiatief en zonder aansporing van de importeur,een nieuwe gigantische garage, annex toonzaal, gebouwd op een paar honderd meters afstand van zijn vorige plek, die ettelijke miljoenen heeft gekost... zonder dat men hiervoor bij de bank moest aankloppen... gewoon met eigen middelen....

Dan drogen mijn tranen toch redelijk snel op...

Maar ik doe niét mee aan dealer bashing : ik krijg een uitstekende service van mijn eigen dealers en dan gun ik hen ook de penning : ik ga niet het internet afstruinen om voor alles de bodemprijs te vinden.... de bluts met de buil...:Y (*)




(*) hierop maak ik 1 uitzondering : motorbanden : 200 euro méér bij de dealer voor een setje is er over... tja...
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste ben ik ook heel benieuwd naar, tegen die tijd als het eraan gaat komen maar eens informeren en anders maar weer eens verplicht op de koffie bij mijn motorzaak hier verder voor de bandjes. :P
 
Ik vecht hevig tegen mijn tranen na de lectuur van je bijdrage...:+

En ik zal de eerste zijn om te erkennen dat een dealer hard moet werken en risico’s moet nemen en dat vele klanten echte kl**tzakken zijn (anders hadden ze mij professioneel niet nodig), maar als je het juiste merk verdeelt, is het toch niet allemaal kommer en kwel.

Een mijner cliënten heeft zopas, op eigen initiatief en zonder aansporing van de importeur,een nieuwe gigantische garage, annex toonzaal, gebouwd op een paar honderd meters afstand van zijn vorige plek, die ettelijke miljoenen heeft gekost... zonder dat men hiervoor bij de bank moest aankloppen... gewoon met eigen middelen....

Dan drogen mijn tranen toch redelijk snel op...

Maar ik doe niét mee aan dealer bashing : ik krijg een uitstekende service van mijn eigen dealers en dan gun ik hen ook de penning : ik ga niet het internet afstruinen om voor alles de bodemprijs te vinden.... de bluts met de buil...:Y (*)




(*) hierop maak ik 1 uitzondering : motorbanden : 200 euro méér bij de dealer voor een setje is er over... tja...

Er zijn altijd uitzonderingen hoor, daarvan ben ik me bewust. Premium buiten beschouwing gelaten dan, want die zullen het inderdaad makkelijker hebben, als je weet wat een Fiat of Renault-dealer overhoudt na de verkoop. Da's echt huilen hoor.
Bovendien heb ik nergens willen beweren dat alle dealers sukkelaars zijn, maar dat doorgaans wel iedereen basht op lage inruilwaardes. Wat dacht je nu zelf, dat de dealer hem overneemt voor je mooie ogen? Verkoop hem dan lekker zelf, 100000 man over de vloer, allemaal eens testrijden, ...
 
Laatst bewerkt:
Maar ik doe niét mee aan dealer bashing : ik krijg een uitstekende service van mijn eigen dealers en dan gun ik hen ook de penning : ik ga niet het internet afstruinen om voor alles de bodemprijs te vinden.... de bluts met de buil...:Y (*)




(*) hierop maak ik 1 uitzondering : motorbanden : 200 euro méér bij de dealer voor een setje is er over... tja...
+1

... en voor mij is het banden en remblokken.
 
Er zijn altijd uitzonderingen hoor, daarvan ben ik me bewust. Premium buiten beschouwing gelaten dan, want die zullen het inderdaad makkelijker hebben, als je weet wat een Fiat of Renault-dealer overhoudt na de verkoop. Da's echt huilen hoor.
Bovendien heb ik nergens willen beweren dat alle dealers sukkelaars zijn, maar dat doorgaans wel iedereen basht op lage inruilwaardes. Wat dacht je nu zelf, dat de dealer hem overneemt voor je mooie ogen? Verkoop hem dan lekker zelf, 100000 man over de vloer, allemaal eens testrijden, ...
Dat heb ik dus gedaan, vrij redelijk bod van de dealer aangeboden gekregen, maar ik wou meer, en dat heb ik ook gekregen, maar je moet er zelf tijd in steken.
 
@Astian de marge op nieuw zijn niet briljant op nieuwe auto's en motoren ,, maar men verdiend het geld met de aflevering , en het meerwerk en onderhoud.

maar dat is niet exclusief auto & motor branche, ga maar eens computer ( onderdelen ) en andere high elektronica verkopen....

het probleem zit dat de winstgevendheid van dealer afgeroomd door onredelijk eisen van Importeurs, als je een dealer schap wil moet je showroom inrichten via bedrijven waar zij een overeenkomst hebben, die belachelijk duur zijn, je moet van alles kopen waar je weinig aan heb, en bedrijven worden je opgedrongen voor je ICT en websites etc... ( kan daar wel verhalen over vertellen )

eigenlijk zou de EU het zo moeten maken dat je als dealer zelf kan bepalen met welke importeur je een deal maakt voor in een land.
kan me voorstellen dat een dealer die redelijk bij een landsgrens eigen een overeenkomst zou willen maken met het buurland de importeur als die gunstigere voorwaarden heeft,, dan kan je ook op importeur concurreren.
 
Bovendien heb ik nergens willen beweren dat alle dealers sukkelaars zijn, maar dat doorgaans wel iedereen basht op lage inruilwaardes. Wat dacht je nu zelf, dat de dealer hem overneemt voor je mooie ogen? Verkoop hem dan lekker zelf, 100000 man over de vloer, allemaal eens testrijden, ...

De tijd dat een dealer een wagen overneemt en deze zelf terug te koop zet is ook voorbij he... de opkoper die de auto komt ophalen moet misschien rekening houden met een garantieperiode van 1 jaar... misschien.


Als ik jouw reply lees neem ik aan dat je weet waarover je spreekt, en ik ben de laatste om alle dealers dieven te noemen, maar als je eerlijk bent.. er zitten ook wa sjarels tussen ook he...


Twee voorbeelden.

- De R1200R die we ter overname aanboden bij een erkende BMW dealer na het maken van een offerte voor een NIEUWE R1200GS aan te schaffen vond die dealer niet veel meer waard.... 6000€ kregen we er nog voor terug. (wetende dat we deze enkele maanden eerder, bij een andere BMW dealer weliswaar, aankochten voor 11500€ 🧐
De KTM dealer had er 8500€ voor over en bij de Triumph dealer, die als enigste met een opkoper werkte, gaf 8000€ Dus gewoon adhv wat foto's he... geen expertise ter plaatse, niks... los 2000€ meer dan wat de BMW verkoper ons wilde geven.... zomaar...
In zo'n geval vind ik dat de BMW dealer (of de verkoper in dienst) ons op z'n minst 2000€ in onze zakken wil zitten....


- De auto dan.... we willen een Mazda inruilen bij Ford. Natuurlijk nemen ze deze zelf niet meer over en werken ze met opkopers, die even via de telefoon en een paar foto's via whatsapp eens even een prijs voorstellen....

Hij kijkt snel even op autoscout om zelf al eens een prijs te bepalen... zoekt en vind een paar modellen en bepaalt dan een te lage verkoopprijs. Hij had dus niet opgemerkt dat ik een luxe uitvoering had en dat hij de prijzen aan het vergelijken was met de basisuitvoering... Klein verschil, maar ik neem aan dat Xenon/Led lampen, aut. airco, parelmoer kleur en veel meer extra's toch wel een verschil maken, niet?


De verkoper zegt dat 'm z'n best gaat doen... Bij de eerste opkoper aan de lijn is het eerste dat de verkoper zegt dat er GEEN GPS ingebouwd is... en ook nog op een lacherig toontje dat de klant (waar ik zelf bij zit) de verkoopprijs verwacht... dat het om een luxere uitvoering gaat, dat het parelmoer wit is ipv gewoon wit en dat er xenon en led lampen opzitten en ook een originele trekhaak... daar wordt geen woord over gerept. :/

Maar goed, zo'n opkoper aan de andere kant van het land, die dan met de natte vinger even een prijs gaat bepalen zonder de wagen te zien? Nee... dat werkt niet.
En ja, die van mij is in showroomstaat.... anders dan mijn motor wordt de auto wel degelijk in een perfecte staat onderhouden.

Bij VW gaat het zelfs nog verder... Ja meneer, overname is geen probleem. We nemen een paar foto's en sturen deze door naar onze opkopers. Het hoogste bod wordt met u besproken en dan kan u zelf zien of u de auto overlaat of niet.
Oja, bij een overeenkomst met één van onze opkopers kan u de auto overlaten en dan nemen wij 250€ op de overnameprijs... Die trekken ze er dus nog vanaf he...
Om een paar foto's te nemen een een whatsapp'ke te sturen... Da's makkelijk verdient, niet? Of hebben ze wa "zwarte euro's" om de gast die na z'n uren de auto's komt wassen en naar de keuring gaat?

Soit, ik rij dus nog met de Mazda. *D
Jammer dat Mazda zelf geen lichte vracht-camionettes verkoopt.. de overname zou een pak vlotter verlopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nog erger meegemaakt. Het bedrijf dat mijn auto wil inruilen laat website gaspedaal.nl zien met allemaal lage prijzen. Ik zoek op gaspedaal.nl met mijn mobiel en kom hele andere prijzen tegen. Heb m gezegd geen zaken te doen met ‘oneerlijke mensen’ (in equivalente bewoording) en ben de deur uit gegaan.
 
De tijd dat een dealer een wagen overneemt en deze zelf terug te koop zet is ook voorbij he... de opkoper die de auto komt ophalen moet misschien rekening houden met een garantieperiode van 1 jaar... misschien.

Klopt, ik stuur inderdaad via whatsapp wat foto's door. En als de zaak doorgaat, passeren we nadien nog eens bij de marchand die het hoogste bod gaf. Dus mijn enveloppe wordt ergens ook ingecalculeerd in het bod dat gedaan wordt naar de klant.
Niemand werkt gratis hè ;)
 
Niemand werkt gratis hè ;)

In een tijd dat iedereen continue met z'n smartphone bezig is noem ik zo'n dingen niet echt werken, maar goed, dat zal dan wel aan mij liggen....
Eén whatsappje naar een groepje opkopers, da's alles he... veel werk heb je er niet aan he... hoeveel whatsapp groepjes heb je onder vrienden, collega's waar je dagelijks en ook tijdens de werkuren mee bezig bent?


Toch heel anders dan vroeger, toen de dealer een auto overnam om 'm op de parking te zetten om zelf verder te verkopen.

Ik bekijk het eerder als een extra service naar de klant toe... om toch maar die nieuwe auto te kunnen verkopen.
Een nieuwe klant is volgens mij toch net iets meer waard dan een beetje zwart geld op de rug van de klan

Nu, mij niet gelaten. Ik snap dat een dealer z'n inkomsten nodig heeft, maar werken met opkopers kost niet veel tijd en/of moeite....
Een ander verhaal wanneer die dealer de wagen zelf moet gaan verderverkopen.

Mij allemaal eender, en van mij mag iedereen er wat aan verdienen, maar het spel moet een beetje eerlijk gespeeld worden ook he...
Zo'n opkoper biedt maar wat, hij moet niks en biedt enkel bedragen waarvan hij weet dat hij VEEL geld kan verdienen....

Dusja, ergens heb je een punt... dat een particulier dan maar zelf zo'n opkoper contacteerd he... dealer blij en klant blij dan zeker?
 
Dat laatste ben ik ook heel benieuwd naar, tegen die tijd als het eraan gaat komen maar eens informeren en anders maar weer eens verplicht op de koffie bij mijn motorzaak hier verder voor de bandjes. :P


Motorbanden bij de BMW dealer zijn idd not done… zoals slijk al schrijft. 200€ meerprijs is geen uitzondering, en dan heb ik het over een setje dat je voor <300€ kan laten montern bij een bandenboer.

Mijn dealer is wat schappelijker, ik betaal maximum 50€ extra tov de goedkope bandenboer hier in de buurt. Voordeel is wel dat ik bij m'n dealer op afspraak terecht kan en tijdens het leggen dus rustig een koffie'tje kan drinken. Bij de bandenboer moet ik iets meer geluk hebben, voor 't zelfde geld ben ik een halve dag kwijt... en dat is me die 50€ niet waard.
 
Toch heel anders dan vroeger, toen de dealer een auto overnam om 'm op de parking te zetten om zelf verder te verkopen.

Uiteindelijk staat die motor/auto ook nog een tijd bij de dealer totdat de opkoper hem komt ophalen en betalen. En bij sommige opkopers kan dat weken/maanden duren want die halen hem pas op als zij er weer een klant voor hebben.

Om die reden kiezen dealers voor een klein aantal vaste opkopers waar ze zaken mee doen en waarvan ze weten dat die nog wel dezelfde week het voertuig komen ophalen en betalen. Dat zal niet de opkoper met het hoogste bod zijn.

Het is met inruilen inderdaad net als met banden, wil je er financieel zo goed mogelijk uit komen moet je er zelf tijd in steken. Is het je die moeite niet waard dan betaal je wat meer aan de dealer.
 
schokkende verhalen van de strapatsen van dealers,, maar vlak sommige klanten niet uit.

ooit werkt ik bij een BMW auto dealer als technisch specialist ,, een klant heeft wat problemen met zijn BMW 745i ( was toen begin jaren 90 ) er zat bijna 5 K aan kosten aan,, hij wilde dan wel inruilen voor een een nieuwere 735i maar vond niet reeel dat we de dagwaarde minus de reparatie kosten , dus die vertrekt.

komt 6 weken later een handelaar met dat ding aanrijden dat ie dat we dat ding bekijken,, dus ik kijk in de computer en draai mijn rapport uit.
word die vent wat wit op z'n gezicht,, hij wist dat de koppakking en radiator slecht was, maar had geen rekening gehouden dat de automaat gaar was, en de turbo ook slecht was, en olie koeler lek...

was er nou gebeurt ,, de lekke oliekoeler was schoon gemaakt en inwendig af gedopt en de thermostaat door geboort zodat de olie koeler bypass geschakeld was, de automaat had hele dikke hydroliek vloeistof en niet de voor geschreven ATF dus de mechanische geluiden waren amper te horen en hij dacht dat ie alleen maar hoefde te spoelen omdat ie schokkerig schakelde, de koppakking was niet alleen slecht maar de kleppen waren ingebrand dus ff kleppenstellen was niet de oplossing. een lekke benzine leiding was met een stuk tuinslang vervangen waar ducttape om heen zat zodat het een gewapende benzine slang leek...
in het koelwater waren wel toen van die Wyns radiator pillen gedaan en groene verf erin .

was de vorige eigenaar naar een beunhaas geweest die heeft hem wat opgeknapt en hij ruilde hem gelijk in bij de handelaar .......
die klant had een zaak maar het weekend erop werd er ingebroken en alles wat enige waarde had was weg, wij wisten wel hoe dat in elkaar stak .....

banden bij een motorzaak zijn niet goedkoop maar een BMW dealer zet er wel een extreme marge op,, ik ga al jaren naar een zaakje die auto en motor banden doet,, bestel mijn banden zelf en laat ze bezorgen , ben ik flink goedkoper uit dat scheelt heel erg veel
 
Terug
Bovenaan Onderaan