Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Hoeveel ga je de motor gebruiken?
Wat mij altijd verteld is door mensen met goed werkende iABS systemen is dat twee dingen belangrijk zijn:
- Regelmatig onderhoud. Dus elk jaar op de juiste manier de remvloeistof vervangen
- Het ABS systeem periodiek ook echt gebruiken. Dus om de zoveel tijd even een debiele noodstop maken.
Ieder jaar een beurt bij de Jong Alphen, en zo nu en dan de remmen testen moet ook kunnen.
 
Hey GS-Rijders!

Ik ben tot de conclusie gekomen dat een lichte adventure een mooie aanvulling zou zijn naast mijn CBR600RR.
Heb mijn oog laten vallen op een eerste generatie F800GS van 2008 met 30000km.
De motor is stevig gebruikt waarvoor hij dient, hij heeft onderandere de GS Challenge 2012 gereden, en dat zie je er ook aan! :+
(ik zoek ook geen garage princes, maar een motor die je zonder drama eens kan neerleggen op een grindweg)

Kan iemand mij wat tips geven alvorens ik hem ga bezichtigen?
Zwakke punten, crutiaal onderhoud bij die km-stand, mogelijke problemen, goede en slechte ervaringen etc.

Alvast bedankt! :t

Erik
De F800GS is in de basis bullet proof, echter hadden de eerste bouwjaren een paar issues. De meest bekende zijn de gammele wiellagers, lekkende waterpomp, kapotte koppakking en de verbrande stator. Het abs systeem is compleet anders dan de R serie, dus daar heb je geen zorgen over.
Het handigste is de motor bij de BMW boer brengen en daar een paar tientjes betalen voor een keuring. Zij kunnen in de computer terugzien wie hem onderhouden heeft en of alle recalls zijn uitgevoerd.
 
Heb een nieuwe op kenteken Africa Twin CRF1000 DCT van 2019 op het oog.

20200205_162912.jpg
 
Das iets heel anders, jij melde: LC is sneller. Dat is, uitgezonderd in de rechte lijn, voornamelijk afhankelijk van het poppetje wat erop zit.
Natuurlijk heeft degene die op de motor zit het meeste invloed, maar uit ervaring weet ik dat de LC (bij mij de 1250) zich vele malen vlotter laat mennen in het stuurwerk ,
Dus buiten de pure PK's , koppel en souplesse van het blok is er ook één en ander geëvolueerd.
 
Zelfs een GIF gemaakt om velgplakkers te beoordelen. Dat is wel een beetje een teken dat de winter lang genoeg heeft geduurd. :+
 
Vanmorgen hebben ze nog/weer gestrooid.....B|
Gelukkig krijgen we as zondag goed spoel weer :}
 
Wel typerend voor deze tijd van het jaar....na de regen en weg gespoelde pekel resten, krijg je helder weer en temp rond het vriespunt en dus weer pekel.........
Aangezien ik deze week toch 2 dagen moest werken en om 0500 al op de v strom zat,( die flink onder de acf 50 zat) deze gisteren toch maar voor de zekerheid, heel goed gewassen. Luchtcompressor daarna om al het achtergebleven water weg te blazen en de ketting weer lekker ingevet.
Voorjaar eens een proefrit op de nwe f900xr.........je weet maar nooit........
 
Doh, wil je voor het eerst die jaar een plezier ritje maken met de motor (verder alleeen woon/werk) staat hij op me te wachten met een lekker bank ;( Valt dat even tegen.
 
Tsja, zo lekker is mijn bank ook al niet. Ik moet eerdaags gaan betalen om mijn zuurverdiende centen bij de bank te mogen stallen. :/
 
Denk dat ik dan maar een kluisJE ga kopen en de bank zal verlossen van het corvee om mijn luttele centen te moeten bijhouden... en ik hoop dat heel veel mensen dat ook gaan doen.

Eerst heeft iedere Europeaan ettelijke duiten moeten bijdragen tot de redding van de banken na hun crimineel wanbeleid van enkele jaren geleden en nu zouden we extra moeten betalen om hun winsten te blijven garanderen ? :N:(:N
 
Terug
Bovenaan Onderaan