Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Precies ;)

Zelfs in 2019 verkocht gamma geen R1250GS :P

In 2018 kwam die als verbeterde versie van het 2017 model, met "Shiftcam" techniek, meer vermogen en twee basiskleuren, Black Storm en Cosmic Blue.

In 2019 werd daar nog de HP uitvoering met nieuwe stijlvarianten, lakkleuren en meer opties aan toegevoegd.
Ik schreef toch niet " in dé gamma"🤔
 
Mijn 1250 GS is een Belgisch exemplaar en heeft nog een alarm en een chassisbescherming als niet-overgebouwde extra’s.... de “mijne” maakt trouwens een boel resonantieherrie en heeft een kriepende uitlaatklep... de jouwe lijdt hier hopelijk niét aan... succes ermee !
 
De BMW's worden toch allemaal vanuit Duitsland geïmporteerd over de hele wereld. Kan je dealer die uitlaatklep niet vervangen dan ? En resonantie geluiden worden ook vaak door de rijwind veroorzaakt. Zelf regelmatig alles nalopen zoals kapdelen bevestigingen helpt ook om overbodige resonantie te voorkomen.
 
De BMW's worden toch allemaal vanuit Duitsland geïmporteerd over de hele wereld. Kan je dealer die uitlaatklep niet vervangen dan ? En resonantie geluiden worden ook vaak door de rijwind veroorzaakt. Zelf regelmatig alles nalopen zoals kapdelen bevestigingen helpt ook om overbodige resonantie te voorkomen.
Alsof 't zo eenvoudig is...
 
De BMW's worden toch allemaal vanuit Duitsland geïmporteerd over de hele wereld. Kan je dealer die uitlaatklep niet vervangen dan ? En resonantie geluiden worden ook vaak door de rijwind veroorzaakt. Zelf regelmatig alles nalopen zoals kapdelen bevestigingen helpt ook om overbodige resonantie te voorkomen.

Lees eerst maar eens terug. Zo makkelijk was het niet bij Slijk zijn motor..
 
Dat getik kan wel het resonantieratelen van de gasklephuizen zijn, waarvoor ik mijn 2019 GS heb weggedaan.
Dit versterkt mijn vermoeden dat vele, zo niet alle, 1250 boxers dat gebrek hebben (in meer of mindere mate), maar dat de meeste GS-bezitters het niet merken.
Mijn vorige 1250 GS leed bovendien ook onder een bijzonder ”agrarisch“ klinkend blok en een piepende uitlaatklep.
Mijn huidige 2020 GS “lijkt” wat dat betreft stiller te zijn, maar hij staat nog steeds in winterberging, zodat mijn ervaring met deze fiets wel érg beperkt is.
Weet je ook de daadwerkelijk oorzaak van dat resonantie ratelen en piepende uitlaatklep ?

Ik ga donderdag een proefrit maken en zal daar zeker op letten en bij twijfel zal ik daar vragen over gaan stellen.

En heb je al op je nieuwe R1250GS gereden ?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou graag de daadwerkelijk oorzaak lezen.
Is gerelateerd aan de gasklep en inherent de constructie van het blok. Maar hier hoor je alleen slijk daar echt over klagen. Het kan nu wel zijn dat de zijne het iets erger had.

Ik heb eindelijk toegegeven dat mijn GSA een baanmachine is en er Michelin road 5 trail banden op laten leggen.
 
Is gerelateerd aan de gasklep en inherent de constructie van het blok. Maar hier hoor je alleen slijk daar echt over klagen. Het kan nu wel zijn dat de zijne het iets erger had.

Ik heb eindelijk toegegeven dat mijn GSA een baanmachine is en er Michelin road 5 trail banden op laten leggen.

Ik kan je doorleiden naar een Canadese site waar reeds meer dan 200 bijdragen aangaande dit probleem werden gewijd....and counting.

Ik ben niet gek (wat dit fenomeen betreft), en ook niet selectief doof.
 
Is gerelateerd aan de gasklep en inherent de constructie van het blok.

Een gas(huis)klep en uitlaatklep kunnen defect raken en geluid (ratelen) veroorzaken. Die kunnen dan vervangen worden, bij nog garantie zelfs kosteloos, is niet zo'n spectaculaire handeling.

Anders wordt het als de geluiden uit het blok komen, dat zijn wel vaak ingrijpende en kostbare, bij geen garantie, reparaties (revisie van het blok).

Uit Slijkmoto zijn verhaal begrijp ik dat hij zijn R1250GS, van 2018, met problemen, nog in de garantieperiode heeft in- omgeruild voor een nieuwer model 2019 en pas in 2020 op kenteken heeft laten zetten.
 
Weet je ook de daadwerkelijk oorzaak van dat resonantie ratelen en piepende uitlaatklep ?

Ik ga donderdag een proefrit maken en zal daar zeker op letten en bij twijfel zal ik daar vragen over gaan stellen.

En heb je al op je nieuwe R1250GS gereden ?

Ik heb , na mijn negatieve ervaring met mijn blauwe 2019 GS , bedongen van mijn dealer dat ik eerst een proefrit mocht maken met een splinternieuwe 2020 GS EXCLUSIVE.
Als ik hem niet kocht, zou dit dan zijn nieuwe demo worden.
De nieuwe had het storende geluid dermate minder, dat ik hem gekocht heb en hem ineens in winterberging heb geplaatst.
Ik ben nu op reis, maar over 10 dagen begin ik hem verder in te rijden.
Succes met je proefrit !
De mate waarin het geluid zich voordoet varieert van motor tot motor.
Sommige bezitters horen het geluid ook niet, zelfs wanneer prominent aanwezig.
Sommigen op de reeds voormelde Canadese site zijn nu recentelijk van mening dat BMW te hete iridiumbougies gebruikt voor de 1250 boxer motoren, die dan ook snel opbranden en de pingelsensoren van slag brengen.
Koudere bougies zouden dan de oplossing zijn.
Ik heb deze info vandaag aan mijn dealer bezorgd voor nuttig gevolg... if any...
 
Laatst bewerkt:
Met mijn 2017 heb ik nooit de verharde paden verlaten, met mijn 2019 heb ik dat voorlopig ook niet gedaan. Vandaar mijn beslissing om banden te monteren die beter passen bij mijn gebruiksprofiel.

Ik heb met die PR5 Trailbanden het asfalt ook al verlaten hoor... zo lang je de modder niet gaat opzoeken denk ik dat je met een PR5 Trail net zoveel kan dan met de gemiddelde allroadband.

Ge hoeft uw onverharde paden dus nog niet volledig op te geven. ;)



IMG_2352.jpg
 
Die bridgestones die er af fabriek op zaten waren ook eerder straatbanden, maar echt tevreden was ik daar niet van.


A41? Die vond ik ook tegenvallen tov de A40, toch zeker qua levensduur.

Michelin vind ik altijd wel ok, zowel de PR5 als de Anakee Adv die wat mij betreft toch net iets beter smoelen op een allroad.
 
Hey GS-Rijders!

Ik ben tot de conclusie gekomen dat een lichte adventure een mooie aanvulling zou zijn naast mijn CBR600RR.
Heb mijn oog laten vallen op een eerste generatie F800GS van 2008 met 30000km.
De motor is stevig gebruikt waarvoor hij dient, hij heeft onderandere de GS Challenge 2012 gereden, en dat zie je er ook aan! :+
(ik zoek ook geen garage princes, maar een motor die je zonder drama eens kan neerleggen op een grindweg)

Kan iemand mij wat tips geven alvorens ik hem ga bezichtigen?
Zwakke punten, crutiaal onderhoud bij die km-stand, mogelijke problemen, goede en slechte ervaringen etc.

Alvast bedankt! :t

Erik
Blijkt dat ik in de toekomst wat vaker in dit topic zal rondhangen! Heb de F800GS gekocht! *O*

Mechanisch prima motor, heeft wel wat onderhoud en liefde nodig. Het is nog winter, dus nog tijd voor het als projectje te beschouwen! Rijdt trouwens top zo’n 800.
BF0BE8EA-377F-4092-A1A8-AB4DA9AC2B4E.jpeg
68DDF678-C244-423C-A0F6-06537BA05A36.jpeg
 
Bedankt!
Vorige eigenaar had in 2012 een GS event gereden, en de stickers daarvan 6 jaar laten kleven op de gelakte panelen.
Zonder föhn of stickerverwijderaar eraf getrokken en de lak mee genomen. Zelf begonnen met afschuren maar nooit afgemaakt.

Ik ben er nog niet uit hoe ik de achterste paneeltjes ga aanpakken:
a) Laten spuiten bij een professionele carrossier/schadehersteller
b) Online andere zoeken in dezelfde kleur en betere staat
c) Kleur laten namaken en zelf een poging wagen (is matte lak met metallic, weet niet wat voor resultaat je kan halen door zelf te beunen)
d) Zo laten en rijden!
 
Ik ben er nog niet uit hoe ik de achterste paneeltjes ga aanpakken:
a) Laten spuiten bij een professionele carrossier/schadehersteller
b) Online andere zoeken in dezelfde kleur en betere staat
c) Kleur laten namaken en zelf een poging wagen (is matte lak met metallic, weet niet wat voor resultaat je kan halen door zelf te beunen)
d) Zo laten en rijden!

e) wrappen (?)


als je dan die voorste delen mee doet kan je er een exclusieve F800GS van maken.
 
Goede optie. Dat moet ik zeker eens bekijken!
Dan moeten idd wel alle panelen aangepakt worden. Lijkt me zoiezo moeilijk om zelf te doen, met al die hoekjes en kantjes.
Even inlezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan