Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Nee. dat heeft geen 1 bmw motorfiets meer.

Duidelijk. Dank. Na een lekke band zit er een nieuw setje banden op. Ze vertelde daar dat de blokken achter nog 2,6mm over hadden. Vind ik vrij weinig na net 5k kilometers. Maar dan weet ik dat ik het zelf goed in de gaten moet houden.
 
Vanaf volgende week kan ík jullie meer vertellen, want dan ga ik m’n nieuwe 2020 GS verder inrijden, weather permitting.
Op een andere site wijt men het geratel/gepingel van de 1250 aan verkeerde, want te hete iridiumbougies...
Ik legde dit voor aan mijn dealer, maar die is mijn gezanik blijkbaar beu en reageert niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Vanaf volgende week kan ík jullie meer vertellen, want dan ga ik m’n nieuwe 2020 GS verder inrijden, weather permitting.
Op een andere site wijt men het geratel/gepingel van de 1250 aan verkeerde, want te hete iridiumbougies...
Ik legde dit voor aan mijn dealer, maar die is mijn gezanik blijkbaar beu en reageert niet meer.

als je bougies te warm zouden worden , zou je idd zelf ontbranding verwachten, en je kan het ook wel zien aan de bougies zelf.
zou er anders gewoon heen rijden als men je mail negeert, vind ik wel een slechte zaak , als je dergelijke dure motor koopt mogen ze best je mail beantwoorden.

denk wel als je verkeerde bougies heb zou je even kunnen kijken welke voorgeschreven worden, en als die van jou afwijken weet je meer.
 
als je bougies te warm zouden worden , zou je idd zelf ontbranding verwachten, en je kan het ook wel zien aan de bougies zelf.
zou er anders gewoon heen rijden als men je mail negeert, vind ik wel een slechte zaak , als je dergelijke dure motor koopt mogen ze best je mail beantwoorden.

denk wel als je verkeerde bougies heb zou je even kunnen kijken welke voorgeschreven worden, en als die van jou afwijken weet je meer.
Ik zal, wanneer ik weer thuis ben, wat fotootjes plaatsen van die andere site.
De bougiefabrikant zelf zou verklaard hebben dat BMW de verkeerde bougies bestelt voor de 1250 motor...
 
Geen bijgeluidjes, gewoon ouderwets gepruttel. *O*


Hij loopt weer en ik is blij. Nog een paar klusjes als handvatverwarming, handkappen en iets met een neutraalschakelaar. Eigenlijk is hij in één keer goed.

Dat heb je goed gedaan , je mag met recht trots zijn.


Ik zal, wanneer ik weer thuis ben, wat fotootjes plaatsen van die andere site.
De bougiefabrikant zelf zou verklaard hebben dat BMW de verkeerde bougies bestelt voor de 1250 motor...

ai dat word dan een lastig verhaal, als dit een algemeen probleem is zullen redelijk snel op de boxer forums wel alternatieve komen welke bougies dan wel goed zijn, en dan zullen de onafhankelijke boxer specialisten wel ze ook gaan gebruiken en aanbieden. de dealers zullen wel de lijn van de importeur/fabriek volgen.
maar als het echt slecht is zullen die toch ook wel iets gaan ondernemen.

ben je handig wissel je ze toch zelf ?
 
Ik heb in ieder geval mijn dealer verwittigd... ook als hij niet antwoordt, heb ik een schriftelijk bewijs van mijn melding, als er later wat van komt.
Uit de foto’s op die site blijkt dat de elektroden gewoon weggebrand worden, zodat de ECU niet meer kan corrigeren en we het bekende gepingel horen, zelfs bij gebruik van hoog octaan brandstof.
Bij gebruik van koelere bougies , hoort men blijkbaar het gepingel nog gedurende 1 seconde, waarna de ECU succesvol ingrijpt.
Ik begrijp in dat verhaal echter niet waarom mijn blauwe GS van 2019 dat gepingel reeds vertoonde van bij de allereerste kilometers, dwz wanneer de bougies nog splinternieuw waren...
Feit is wel dat vele 1250 motoren eea slechts begonnen te vertonen na een 6.000km, hetgeen dan wel weer klopt met de bougies-uitleg...
 
Ik zie regelmatig 1250 rt's van de overheid op bezoek, met hogere kmstanden, zonder opgevroten bougies ofzo.. en die motoren krijgen echt geen premium brandstof in de tank en worden echt niet lief behandeld... :/ Waarom zouden die er dan geen problemen mee hebben?
 
En dan de garantie verliezen?

nou ik weet niet hoe die dealer doet maar die ik ken er geen die de oude met de nieuwe vergelijken zeker als je het zelfde merk en soort gebruikt maar alleen wat kouder , tenzij ze geattendeerd zijn ,, maar als je niet meer klaagt zou dan ook geen reden meer zijn.

als je niet bekend staat als sleutelaar ,, verwachten ze het ook niet.
Ik heb in ieder geval mijn dealer verwittigd... ook als hij niet antwoordt, heb ik een schriftelijk bewijs van mijn melding, als er later wat van komt.
Uit de foto’s op die site blijkt dat de elektroden gewoon weggebrand worden, zodat de ECU niet meer kan corrigeren en we het bekende gepingel horen, zelfs bij gebruik van hoog octaan brandstof.
Bij gebruik van koelere bougies , hoort men blijkbaar het gepingel nog gedurende 1 seconde, waarna de ECU succesvol ingrijpt.
Ik begrijp in dat verhaal echter niet waarom mijn blauwe GS van 2019 dat gepingel reeds vertoonde van bij de allereerste kilometers, dwz wanneer de bougies nog splinternieuw waren...
Feit is wel dat vele 1250 motoren eea slechts begonnen te vertonen na een 6.000km, hetgeen dan wel weer klopt met de bougies-uitleg...


de tolleranties met moderne motoren zijn zo krap dat pingelen redelijk snel beschadigingen kan geven, de oude blokken die nog contactpunten of de eerste generaties transistor ontsteking die hebben nog zoveel mechanische reserve dat ze niet snel op dat punt kapot gaan.
heb tijdens mijn studie genoeg schades gezien waar in een paar honderd km pingelen zuigers en cilinderkoppen kapot waren.

heb ooit een BMW E34 M5 waar iemand met de verkeerde bougies in alle zuigers gaten had gebrand, Munchen - Alkmaar was genoeg ......
Ik zie regelmatig 1250 rt's van de overheid op bezoek, met hogere kmstanden, zonder opgevroten bougies ofzo.. en die motoren krijgen echt geen premium brandstof in de tank en worden echt niet lief behandeld... :/ Waarom zouden die er dan geen problemen mee hebben?

weet je zeker dat ze de zelfde bougies gebruiken ? ik weet nog wel toen ze transalpjes en varadero's reden vooral die laatste , dan deden ze er andere bougies is omdat ze inderdaad flink mee gejaagd werd ,,, wel weet ik dat veel boxers weinig toeren maken ,, ik betrap me erop dat ik meestal nooit verder ga dan 5000 tmp behalve als ik een keer een sprintje maakt of op tempo over de grens ( Duitsland ) dan trek ik wel tot hoog in de toeren .
en rij graag op het koppel ,,, en dan kan je blok best vervuilen , je wil niet weten wat voor afzettingen je op zuiger bodem en cilinder kop en kleppen krijgt.
dat heeft een heel vervelend effect op de verbranding
 
Laatst bewerkt:
En dan de garantie verliezen?

Niet helemaal waar. Slijtage onderdelen mogen van een "aftermarket" merk zijn en de garantie kan hierdoor niet vervallen. Dat is wat Europa alleszins voorschrijft omtrent het begrip overeenstemming bij garanties. Alles wat de constructeur dan beweert, of opneemt in zijn voorwaarden, is strijdig en bijgevolg nietig.

Piraat-onderdelen zouden dus niet mogen op een luchtmassameter bijvoorbeeld, maar wél voor een luchtfilter.
 
weet je zeker dat ze de zelfde bougies gebruiken ? ik weet nog wel toen ze transalpjes en varadero's reden vooral die laatste , dan deden ze er andere bougies is omdat ze inderdaad flink mee gejaagd werd ,,, wel weet ik dat veel boxers ik weinig toeren maken ,, ik betrap me erop dat ik meestal nooit verder ga dan 5000 tmp behalve als ik een keer een sprintje maakt of op tempo over de grens ( Duitsland ) dan trek ik wel tot hoog in de toeren .
en rij graag op het koppel ,,, en dan kan je blok best vervuilen , je wil niet weten wat voor afzettingen je op zuiger bodem en cilinder kop en kleppen krijgt.
dat heeft een heel vervelend effect op de verbranding

Ja, zijn exacte dezelfde.
 
Niet helemaal waar. Slijtage onderdelen mogen van een "aftermarket" merk zijn en de garantie kan hierdoor niet vervallen. Dat is wat Europa alleszins voorschrijft omtrent het begrip overeenstemming bij garanties. Alles wat de constructeur dan beweert, of opneemt in zijn voorwaarden, is strijdig en bijgevolg nietig.

Piraat-onderdelen zouden dus niet mogen op een luchtmassameter bijvoorbeeld, maar wél voor een luchtfilter.

Naar welke Europese Richtlijn refereer je ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan