Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

incredible-hulk-miniaturka-02-f1e5a.png

Je bent niet de enige :+
 
Enkele maanden geleden na het behalen van mijn rijbewijs een 2019 Versys GT aangeschaft. Leuke motor met alle opties erop die ik wil... maar ik blijf maar zin hebben in een GS... Mezelf kennende weet ik dat die er dan ook vroeg of laat zal komen eens het in mijn hoofd zit 😬. Ik orienteer me vooral op modellen vanaf 2014 of later. Zijn er vanaf 2014 jaren waar de GS (geen gsa) minder goed was en die ik beter links laat liggen? Of maakt dit minder uit dan de modellen van 10 jaar voordien waar wel eens een mider jaar tussen zat? Verstandige keuze om van een 2019 motor een iets oudere motor te kopen, ofzal ik me dit beklagen?
 
De LC modellen zijn weer een nieuwe serie, en zoals bij elke nieuwe serie zitten daar weer kinderziekten in.

Het is niet zo dat je met een 2013-14 LC niet ver komt, maar ze maken wel wat meer herrie en kunnen wat meer nukken hebben tov de jongere varianten. Als je voor een 1200 op zoek bent zit je uiteraard met de laatste van de 1200LC's het veiligst, 2018 2019 is dat. Overweeg je een 1250, dan kom je uiteraard uit bij 21 of jonger :+
 
Eigenlijk heb je vanaf de modellenreeks 2017 voor de 1200 cc motor de meest belangrijke update gehad en de 1250 cc versie is sinds het 2019 model technisch niet meer veranderd.

Ikzelf heb 2 jaar lang als bedrijfsmotor een Versys 1000 (2018) gehad, maar heb deze vorige maand ingeruild en nu ,als privé-motor, opnieuw een R1200GS LC gekocht (mijn 11de GS).
Deze laatste is een "jonge tweedehands" van eind 2016 (mét de technische update , maar van voor de 2017 facelift) met slechts 6.000 km op de teller en in absolute nieuwstaat.

Ik ben dus ook "achteruit gegaan" qua leeftijd t.o.v mijn Versys maar ik ben al die tijd dat ik Kawa reed blijven verlangen naar een GS...

De VERSYS 1000 is wellicht betrouwbaarder en qua onderhoud een stuk goedkoper, maar hij rijdt niet zo goed als een GS.

Qua keuze tussen een 1200 en een 1250 :

Ik heb ook een 1250 GS in Frankrijk staan en die komt in de bergen mét passagier wel tot zijn recht, maar de 1200 GS LC is zeker niet underpowered en heeft m.i. minder last van geratel en mechanische parasietgeluiden.

"Back to back" rijdend met de twee ga je een verschil merken, maar nogmaals, zeker hier in de Lage Landen ben ik perfect gelukkig met mijn 1200 LC.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk heb je vanaf de modellenreeks 2017 voor de 1200 cc motor de meest belangrijke update gehad en de 1250 cc versie is sinds het 2019 model technisch niet meer veranderd.

Ikzelf heb 2 jaar lang als bedrijfsmotor een Versys 1000 gehad, maar heb nu -als privé-motor, opnieuw een R1200GS LC gekocht (mijn 11de GS).
Deze laatste is een "jonge tweedehands" van eind 2016 (mét de technische update , maar van voor de 2017 facelift) met slechts 6.000 km op de teller en in absolute nieuwstaat.

Ik ben dus ook "achteruit gegaan" qua leeftijd t.o.v mijn Versys maar ik ben al die tijd dat ik Kawa reed blijven verlangen naar een GS...

De VERSYS 1000 is wellicht betrouwbaarder en qua onderhoud een stuk goedkoper, maar hij rijdt niet zo goed als een GS.

Qua keuze tussen een 1200 en een 1250 :

Ik heb een 1250 in Frankrijk staan en die komt in de bergen mét passagier wel tot zijn recht, maar de 1200 is zeker niet underpowered en heeft m.i. minder last van geratel en mechanische parasietgeluiden.

"Back to back" rijdend met de twee ga je een verschil merken, maar nogmaals, hier in de Lage Landen ben ik perfect gelukkig met mijn 1200 LC.

:Y

Ik zou dit wel willen aanvullen met de opmerking dat, ik diverse lc modellen (proef)rijd voor werk, en van de meeste herrie echt helemaal niks hoor met oordoppen in :+
 
Als ik mijn '14 gs terug kon kopen zou ik het zo doen...
Mijn '18 gs met tft is een miskoop geweest, of was een maandagmotor, blij dat hij weg is..
 
Eigenlijk heb je vanaf de modellenreeks 2017 voor de 1200 cc motor de meest belangrijke update gehad en de 1250 cc versie is sinds het 2019 model technisch niet meer veranderd.

Ikzelf heb 2 jaar lang als bedrijfsmotor een Versys 1000 (2018) gehad, maar heb deze vorige maand ingeruild en nu ,als privé-motor, opnieuw een R1200GS LC gekocht (mijn 11de GS).
Deze laatste is een "jonge tweedehands" van eind 2016 (mét de technische update , maar van voor de 2017 facelift) met slechts 6.000 km op de teller en in absolute nieuwstaat.

Ik ben dus ook "achteruit gegaan" qua leeftijd t.o.v mijn Versys maar ik ben al die tijd dat ik Kawa reed blijven verlangen naar een GS...

De VERSYS 1000 is wellicht betrouwbaarder en qua onderhoud een stuk goedkoper, maar hij rijdt niet zo goed als een GS.

Qua keuze tussen een 1200 en een 1250 :

Ik heb ook een 1250 GS in Frankrijk staan en die komt in de bergen mét passagier wel tot zijn recht, maar de 1200 GS LC is zeker niet underpowered en heeft m.i. minder last van geratel en mechanische parasietgeluiden.

"Back to back" rijdend met de twee ga je een verschil merken, maar nogmaals, zeker hier in de Lage Landen ben ik perfect gelukkig met mijn 1200 LC.
Een 1250 of heel jonge tweedehands zal qua budget waarschijnlijk wel moeilijker worden. Ik dacht ergens rond een 2015 of '16 uit te komen. Als ik een goede' 16 kan vinden, wat is de update waar ik dan rekening mee moet houden? En is het dan zoveel slechter zonder?
Is er echt zo'n verschil in onderhoudskosten tussen pakweg een Versys en een GS? Ik heb al heel uiteenlopende meningen gehoord waarbij de ene het massas duurder vind, en de andere het niet duurder vind dan bij een andere motor. Enige input hierover?
 
Als ik mijn '14 gs terug kon kopen zou ik het zo doen...
Mijn '18 gs met tft is een miskoop geweest, of was een maandagmotor, blij dat hij weg is..


Vertel...

Ik heb nl nog een '14 model en kijk soms naar een jongere GS (Adventure), maar als ik jou zo lees is dat niet direct aan te raden??
 
Ik heb nooit problemen met die BMW-blokken, noch met het schakelen. En ik heb er toch genoeg gehad en ook genoeg mee gereden (vanaf 2011 zo'n 230.000km) . Zo had ik vanaf 2011 een 2007GS, 2012GS, een 2014GS LC, een 2013GS LC, een 2016GS LC, een 2018RS LC en nu dan een 1250RS.

Het enige herrie apparaat was de 2016GS, maar dan niet door het blok, maar werd veroorzaakt de spaakwielen.
 
Een 1250 of heel jonge tweedehands zal qua budget waarschijnlijk wel moeilijker worden. Ik dacht ergens rond een 2015 of '16 uit te komen. Als ik een goede' 16 kan vinden, wat is de update waar ik dan rekening mee moet houden? En is het dan zoveel slechter zonder?
Is er echt zo'n verschil in onderhoudskosten tussen pakweg een Versys en een GS? Ik heb al heel uiteenlopende meningen gehoord waarbij de ene het massas duurder vind, en de andere het niet duurder vind dan bij een andere motor. Enige input hierover?
Je hoeft me niet te geloven, maar IK vind een gemiddeld BMW- tarief voor een kleine beurt van € 350 - € 400 inderdaad gevoelig duurder dan een KAWASAKI-beurt van € 200.

En koop rustig een 2015 GS LC ( met reeds een zwaarder vliegwiel en dus rustiger motorloop), die heb ik ook gehad en die was probleemloos.

Voor de rest zal je het zelf moeten ondervinden of je de tweedehandsellende van ander hebt gekocht of niet.

De antwoorden op dit soort vragen zijn immers hoogst persoonlijk en geven je geen enkele garantie en al zeker niet als je betwijfelt of ze wel waar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Vertel...

Ik heb nl nog een '14 model en kijk soms naar een jongere GS (Adventure), maar als ik jou zo lees is dat niet direct aan te raden??
Ik denk dat het iets heel persoonlijks is. Ik had een '14 en ruilde deze in op een nieuwe '18, vanaf de eerste minuut zat ik er niet lekker op, stuurde hij niet prettig, was niet stabiel op hoge snelheden. Vibreerde ook heel erg merkbaar aan het stuur en de voetstepjes. De hele ergonomie was anders. Gevolg was dat ik geen vertrouwen in de fiets had. Daarom spijt dat de '14 weg was, die reed heerlijk, les geleerd denk ik.....
Ga hoe dan ook uitgebreid proefrijden.....
 
Laatst bewerkt:
Heb niet heel veel ervaring. Kan wel zeggen dat je moet oppassen met velgenreiniger op velgen.
In plaats van die velgen dan te herdoen, heb ik een Panigale gekocht. Ook leuk.

Mocht het iets bijdragen :+
 
Ik denk dat het iets heel persoonlijks is. Ik had een '14 en ruilde deze in op een nieuwe '18, vanaf de eerste minuut zat ik er niet lekker op, stuurde hij niet prettig, was niet stabiel op hoge snelheden. Vibreerde ook heel erg merkbaar aan het stuur en de voetstepjes. De hele ergonomie was anders. Gevolg was dat ik geen vertrouwen in de fiets had. Daarom spijt dat de '14 weg was, die reed heerlijk, les geleerd denk ik.....
Ga hoe dan ook uitgebreid proefrijden.....
Dank, en inderdaad goed proefrijden.

Mijn '14 rijdt nu inderdaad prima, zeg geweldig :)

Soms aan het kijken naar een iet wat jongere GSA. Wie weet...
 
Voor deze van '18 had ik ook een GSA LC van '14 die reed ook nog prima, maar na 70Dkm wil je wel weer eens iets anders.
Ik zit nu op 95k en op 40k aangeschaft. Ondanks dat ie prima rijdt, stiekem aan het kijken naar iets nieuws. Wie weet.

Soms nog niet helemaal over uit of het verschil tussen een gewone GS of de GSA echt zo groot is (behalve de tank)
 
Ik zit nu op 95k en op 40k aangeschaft. Ondanks dat ie prima rijdt, stiekem aan het kijken naar iets nieuws. Wie weet.

Soms nog niet helemaal over uit of het verschil tussen een gewone GS of de GSA echt zo groot is (behalve de tank)
Ik heb destijds proef gereden met een '18 GSA, reed fantastisch stuurde messcherp. Volgens mij heeft hij een kortere wielbasis... gewicht merkte ik niks van met rijden... toen ook besloten om voor de nieuwe '18 gs te gaan, er vanuit gaande dat deze hetzelfde rijgedrag zou hebben. Nu een 900xr en daar zeer tevreden over (op die ketting na dan). Eerstvolgende service zo'n regina ketting erop en dan kijken wat dat doet...
 
Laatst bewerkt:
Hoe kijken jullie naar de keuze import met boekjes of NL met minder informatie over onderhoud? heb er een aantal gezien die uit de UK lijken te komen maar ik blijf huiverig voor import
 
Hoe kijken jullie naar de keuze import met boekjes of NL met minder informatie over onderhoud? heb er een aantal gezien die uit de UK lijken te komen maar ik blijf huiverig voor import

Die boekjes doen me niet zoveel, iedereen kan die invullen. Ik heb er het liefste gewoon facturen bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan