Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Screenshot_20210415-091100_Chrome.jpg
 
Hi All,

Ik heb vorige week uitlees apparatuur aangeschaf voor mijn BMW R1250GSA uit 2019 omdat hij voor de zoveelste keer een motorstoring heeft. Vaak zijn het kleine eletrische storingen die vanzelf weer weg gaan, daar ben ik inmiddels aan gewend. Deze melding gaat echter niet weg en is permanent in beeld. De dealer haalt hem altijd kosteloos op en brengt hem weer terug. Hellemaal prima alleen ik ben hem wel een paar dagen kwijt en omdat ik hem dagelijkse gebruik is dat storend, vandaar de aanschaf van uitlees apparatuur.

Na hem zelf uitgelezen te hebben kan ik bevestingen dat voor de tweede keer de uitlaatklep vast zit. De eerste keer was in 2020 met 7k op de teller en nu de 2de keer met 13k op de teller. De motor is bijna twee jaar oud. Vorige keer heeft de dealer aangegeven de volledige voorbochten incl. klep te moeten vervangen omdat de klep niet los te vervangen is. Dit hebben ze netjes onder garantie gedaan en dat zou volgens hun anders rond de 3k hebben gekost.

Ik ga ze strak bellen en ik verwacht dat hij gewoon weer onder garantie vervangen gaat worden. Maarja...... Als het in dit tempo doorgaat is hij volgend jaar weer stuk en wordt hij een laatste keer onder garantie vervangen. Daarna is de garantie voorbij en mag ik elke 7k aan kilometers een 3k aftikken voor een nieuwe klep en voorbochten. Het probleem gaat zich namelijk niet vanzelf oplossen als de zelfde onderdelen gebruikt worden. Iets anders is er volgens de dealer niet namelijk.

Wat zouden jullie doen?
 
Is er dan geen andere oorzaak waardoor dat telkens terugkomt? Ik ben geen technieker, noch heb ik technisch inzicht, maar als iets begint te mankeren, en keer op keer opnieuw, dan lijkt het mij toch niet onlogisch dat daar toch een aanleiding (elders?) voor moet zijn? :?
 
Is er dan geen andere oorzaak waardoor dat telkens terugkomt? Ik ben geen technieker, noch heb ik technisch inzicht, maar als iets begint te mankeren, en keer op keer opnieuw, dan lijkt het mij toch niet onlogisch dat daar toch een aanleiding (elders?) voor moet zijn? :?

Hier een plaatje van internet;
1618472504901.png


De vorige keer ben ik in de werkplaats geweest en heb ik gezien wat er mis mee was. De klep in de uitlaat wordt bediend door een staalkabel welke je er hier boven op ziet zitten. Deze kabel zit vast door een combinatie van zand, regen en waarschijnlijk ook pekel. Over deze kabel zit een zwart afdekje plaatje maar deze is aan de onderkant gewoon open waardoor alles er in kan komen.

Mijn motor is geen luxe paardje en er wordt ook in de winter mee gereden en zand, motor en grind is hij ook niet vies van. Naja, eigelijk dus juist weer wel....
 
Als het een gekend, steeds weerkerend fenomeen is, is het een inherente constructie fout en zal je wellicht beroep kunnen blijven doen op de coulanceregeling van BMW .
Ik zou dan ook nu reeds schriftelijk melden per aangetekende brief aan je dealer dat je uitgaat van een dergelijke regeling voor de toekomst.
Indien dat niet schriftelijk wordt afgewezen, heb je een vrij sterke zaak in de toekomst, na het aflopen van je garantie.
 
Is er dan geen andere oorzaak waardoor dat telkens terugkomt? Ik ben geen technieker, noch heb ik technisch inzicht, maar als iets begint te mankeren, en keer op keer opnieuw, dan lijkt het mij toch niet onlogisch dat daar toch een aanleiding (elders?) voor moet zijn? :?

Als het een gekend, steeds weerkerend fenomeen is, is het een inherente constructie fout en zal je wellicht beroep kunnen blijven doen op de coulanceregeling van BMW .
Ik zou dan ook nu reeds schriftelijk melden per aangetekende brief aan je dealer dat je uitgaat van een dergelijke regeling voor de toekomst.
Indien dat niet schriftelijk wordt afgewezen, heb je een vrij sterke zaak in de toekomst, na het aflopen van je garantie.

Ofwel hetzelfde in grotemensenwoorden :+ :+
 
Heb jij al zicht op levering van jouw XR @Astian ? Mijne wordt trouwens afgeleverd op Michelin Anakee banden. :o af fabriek.
Toen ik de eerste keer langsging, was het een achttal weken. Bij ondertekening werd het 8 à 10 weken. Enkele dagen later in die week bestelde ook mijn broer een XR, en we willen ze wel samen gaan afhalen.
10 weken zou 2 juni zijn. Uiteraard hoop ik wel een beetje vroeger, maar de dealer heeft daar uiteindelijk heel weinig impact op.

Wij als dealer kunnen maar prioriteit aanvragen in transport van zodra een wagen effectief in België is, waardoor hij gewoon eerder op transport naar de dealer wordt gezet in plaats van dat hij nog enkele dagen op de compound zou moeten blijven staan.

Ik ga dus uit van de week van 2 juni. Eigenlijk exact dezelfde timing dan met de GS 2 jaar geleden.
 
Vandaag de 1250RS voor zn 1 jr beurt weggebracht naar de bmw dealer. Hele goede dealer overigens.
Maar voor simpel olie en filterwissel 220 euro aftikken vind ik toch stevig...
Het moet wel bij de dealer ivm de garantie...
Vlak voor de winter zelf gedaan bij de GS. 60 EURO materiaal. Even de onderplaat verwijderen , boutje eruit.,leeg laten lopen en verwijderen filter,.koffie drinken, boutje met nwe ring erin, nwe filter en vullen maar...
Inlcuis een half uur koffie drinken nog geen uurtje.... en 160 euro uitgespaard....
Ondanks dat ik deze dealer zijn omzet, winst en klandizie gun, doe ik het toch liever zelf
 
Hi All,

Ik heb vorige week uitlees apparatuur aangeschaf voor mijn BMW R1250GSA uit 2019 omdat hij voor de zoveelste keer een motorstoring heeft. Vaak zijn het kleine eletrische storingen die vanzelf weer weg gaan, daar ben ik inmiddels aan gewend. Deze melding gaat echter niet weg en is permanent in beeld. De dealer haalt hem altijd kosteloos op en brengt hem weer terug. Hellemaal prima alleen ik ben hem wel een paar dagen kwijt en omdat ik hem dagelijkse gebruik is dat storend, vandaar de aanschaf van uitlees apparatuur.

Na hem zelf uitgelezen te hebben kan ik bevestingen dat voor de tweede keer de uitlaatklep vast zit. De eerste keer was in 2020 met 7k op de teller en nu de 2de keer met 13k op de teller. De motor is bijna twee jaar oud. Vorige keer heeft de dealer aangegeven de volledige voorbochten incl. klep te moeten vervangen omdat de klep niet los te vervangen is. Dit hebben ze netjes onder garantie gedaan en dat zou volgens hun anders rond de 3k hebben gekost.

Ik ga ze strak bellen en ik verwacht dat hij gewoon weer onder garantie vervangen gaat worden. Maarja...... Als het in dit tempo doorgaat is hij volgend jaar weer stuk en wordt hij een laatste keer onder garantie vervangen. Daarna is de garantie voorbij en mag ik elke 7k aan kilometers een 3k aftikken voor een nieuwe klep en voorbochten. Het probleem gaat zich namelijk niet vanzelf oplossen als de zelfde onderdelen gebruikt worden. Iets anders is er volgens de dealer niet namelijk.

Wat zouden jullie doen?
Ik lees voor de lol even mee voor hoe het bij de buurtjes gaat.
Ik heb een tijdje in de commerciele voertuig en automobiel industrie gewerkt, mijn ervaring is dat constructie fouten heel vaak niet kunnen worden opgelost, en dan ook tragische gevallen meegemaakt, misschien overwegen om afstand te doen van je geliefde tweewieler, hem misschien inruilen voor een ander bouwjaar, mijn idee?
 
Wat zouden jullie doen?
Kabels losfriemelen, doorslag pakken, op de as van de klep een paar flinke meppen geven.
Uitlaat demper er af en de as langs de binnen en buitenzijde smeren. Wd40 mag, iets wat hittebestendiger is is beter. Kabel uiteinden (die tonnetjes) smeren met een geschikt vet (iets wat hittebestendig is en dus niet gaat druipen)

Kabels weer terug monteren en klaar.

Misschien dat je dat smeren van de klep eens kan herhalen als ie eens piept ofzo
Succes!
 
Ik lees voor de lol even mee voor hoe het bij de buurtjes gaat.
Ik heb een tijdje in de commerciele voertuig en automobiel industrie gewerkt, mijn ervaring is dat constructie fouten heel vaak niet kunnen worden opgelost, en dan ook tragische gevallen meegemaakt, misschien overwegen om afstand te doen van je geliefde tweewieler, hem misschien inruilen voor een ander bouwjaar, mijn idee?
Precies wat ik heb gedaan met mijn 800gsa van bj '16. Storing in het elektrische systeem en een afbladderend frame... na drie keer werkplaats ingeruild, kost wat maar dan ben je er maar vanaf...
 
Kabels losfriemelen, doorslag pakken, op de as van de klep een paar flinke meppen geven.
Uitlaat demper er af en de as langs de binnen en buitenzijde smeren. Wd40 mag, iets wat hittebestendiger is is beter. Kabel uiteinden (die tonnetjes) smeren met een geschikt vet (iets wat hittebestendig is en dus niet gaat druipen)

Dankje! Ik zie het alleen niet zitten om hem zelf open te maken. Zeker gezien dat staat van de bouten ect. gaat daar zeker wat fout zoals het afbreken daarvan.
 
als ik zo die levertijd ellende hoor ben ik blij dat dat de dealer in oktober zei dat er een verse triple black op transport stond. Week later wastie van mij.
Pik in 't is winter.
 
En dan wetende dat mijn klanten op sommige modellen al moeten wachten tot voorjaar 2022 _O-
Dat zou ik echt niet aankunnen, ik denk er nu al dagelijks aan tot wanneer het begin juni is.
 
En dan wetende dat mijn klanten op sommige modellen al moeten wachten tot voorjaar 2022 _O-
Dat zou ik echt niet aankunnen, ik denk er nu al dagelijks aan tot wanneer het begin juni is.
Misschien kun je hem alvast inruilen op een die eerder binnen is? :+
 
Misschien kun je hem alvast inruilen op een die eerder binnen is? :+
Dat is het net hè, die stockmodellen hebben dan vaak elk vakje van de optielijst aangekruist. Dan ben ik veel geld aan 't uitgeven voor de helft niet echt nodig te hebben. Ik heb me nu eens laten gaan en zelfs ESA Pro genomen én Keyless, dat zat op mijn GS allemaal niet. Decadent van mezelf hè, nietwaar? *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan