Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Het voordeel van een cardan, vind ik, dat het "onderhoudsvrij" is. Ik heb eerlijk gezegd liever een ketting omdat een ketting directer, feller en scherper is. En het smeren om de 500 km is de wereld ook niet. Klein busje kettingspray meenemen als je op vakantie gaat en klaar.

Ik was laatst aan het kijken voor een Yamaha Tenere700. Ik vind het een pracht motor.
Qua pk's meer dan genoeg alleen het koppel is wat aan de "mindere" kant.
Voor mij in de standaard hoogte kom ik net met de tenen aan de grond met mijn sneakers aan. Ik ben 1.72 groot.
Denk dat het een goede kanshebber is als ik de GS zat ben. Stiekem wil ik toch wat meer off-road rijden. Kan met de GS natuurlijk ook..
die Tenere 700 zou eigenlijk een 800 cc moeten zijn dan heeft ie meer koppel
had een F800GS die ketting was zo gesmeerd en kon makkelijk 30 K km mee maar ondanks zorgvuldig doen, toch meer smeer waar je het niet wil hebben en als het warm was drupte was op de uitlaat wat dan weer stonk .

ik ben 1.87 kom wel goed aan de grond als ik erop zit ,, ze zouden eigenlijk een 2e uitvoering moeten maken met 19" en 17" wielen tubeless
 
Met fatsoendelijke kettingspray en goed smeren valt het allemaal reuze mee. De ketting smeren na je rit en dan de motor laten staan tot de volgende dag. Dan heb je bijna geen gespetter zoals jij het omschrijft.

Of een goed kettingsmeersysteem monteren met goede kettingolie.

Als ik de GS weg doe dan hoeft ik ook bijna niks bij te leggen op een T7. Daarvoor heb je een gloednieuwe motor met genoeg "adventure" spirit
 
Laatst bewerkt:
Als men de nokkenas verstelling laten vallen , minder elektronica erin stopt kan ie echt wel wat goedkoper worden , en door de schaal vergroting is dat alleen maar gunstig voor de marge, er zijn genoeg landen waar je verzekering premie betaald op basis van cc en rijbewijs beperkingen.
stel dat ie zo gepositioneerd kan worden dat ie wel terug getuned mag worden voor A2 .

ik heb nu die 1200 cc met 110 pk ,, rijd zalig maar heb ik al die 110 pk nodig ? ik merk wel dat ze er zijn t.o.v. de 72 van de 850 maar boven de 80 km merk je ze echt , de nieuw 1250 heeft er 135 en ik verwacht dat de eventuele 1300 idd toch wel weer een schepje erop zal doen 150 a 160???
voor gewoon leuk rijden is een 70 a 80 pk genoeg, boven de 100 is leuk op een Duitse snelweg .

marketing zegt dat je voor een motor van 160 pk meer kan vragen dan voor de zelfde motor die 120 pk zou hebben.

een gewone LC 1200 met 125 pk , merk je dat extra vermogen op de gewone weg , met normaal gebruik t.o.v. een DOHC lucht gekoeld 110 pk ?
ik eigenlijk niet of je moet ze direct na elkaar rijden en de ruimte hebben, denk dat de verbeteringen in het frame meer duiten in het zakje doen.
wat ik bij een LC uit 2013 wel merkte dat ik het een behoorlijk nerveus ding vond, de latere LC vanaf sept 2014 was dat minder ( zwaardere krukas & vliegwiel )

als ik moet kiezen tussen 130 a 160 pk of 80 a 90 pk maar wel een 20 a 30 % zuiniger en goedkoper , doe mij dat maar.

heb wel eens op een busa gereden,, wat een pk pakhuis en enorm soepel , heel mooi vermogen , maar vond een K1300 eigenlijk leuker om te rijden.
Afgaande op je filmpjes heb jij inderdaad geen rijstijl waarbij je het verschil tussen 80, 130 en 160 pk merkt.
Maar het zit hem gewoon in de redenering hè. Je kunt ook zeggen: als Porsche nou eens de 911 neemt, alle elektronica eruit, een eenvoudiger blok met 100 pk minder en een wat grotere kofferbak. Dat zou toch makkelijk een heel stuk goedkoper kunnen….
Ik zie echt geen enkele markt voor een lichtere gs boxer met minder ok en die dan tussen de f850 en r1250/r1300 zou moeten komen. Een lichte offroad zou namelijk nog onder de f850 horen. Denk je echt dat het segment zo groot zou zijn voor een zwakkere boxer? Wie koopt zoiets dan?

De kracht van die boxers zit hem met name in het allround karakter. Je kunt er zowel zakelijk snelweg mee rijden, lekker doorrijden in de bergen als ook via de tet een groot deel door Europa. Het is een gigantisch compromis, waarbij hij op elk vlak boven het gemiddelde uitsteekt. Een aanpassing zou compromissen betekenen, en dus alleen voor een specifieke doelgroep interessant zijn. Ik vraag me af of die doelgroep groot genoeg is en of bmw niet vooral zijn eigen segment zou kannibaliseren.
Ik zit bijvoorbeeld echt niet te wachten op een boxer met 90 pk en analoge klokken die dan nog steeds richting €20.000 zal kosten.
 
Afgaande op je filmpjes heb jij inderdaad geen rijstijl waarbij je het verschil tussen 80, 130 en 160 pk merkt.
Maar het zit hem gewoon in de redenering hè. Je kunt ook zeggen: als Porsche nou eens de 911 neemt, alle elektronica eruit, een eenvoudiger blok met 100 pk minder en een wat grotere kofferbak. Dat zou toch makkelijk een heel stuk goedkoper kunnen….
Ik zie echt geen enkele markt voor een lichtere gs boxer met minder ok en die dan tussen de f850 en r1250/r1300 zou moeten komen. Een lichte offroad zou namelijk nog onder de f850 horen. Denk je echt dat het segment zo groot zou zijn voor een zwakkere boxer? Wie koopt zoiets dan?

De kracht van die boxers zit hem met name in het allround karakter. Je kunt er zowel zakelijk snelweg mee rijden, lekker doorrijden in de bergen als ook via de tet een groot deel door Europa. Het is een gigantisch compromis, waarbij hij op elk vlak boven het gemiddelde uitsteekt. Een aanpassing zou compromissen betekenen, en dus alleen voor een specifieke doelgroep interessant zijn. Ik vraag me af of die doelgroep groot genoeg is en of bmw niet vooral zijn eigen segment zou kannibaliseren.
Ik zit bijvoorbeeld echt niet te wachten op een boxer met 90 pk en analoge klokken die dan nog steeds richting €20.000 zal kosten.

wat jij zegt klopt niet helemaal, ik heb doorgaans een rustige rijstijl, maar als je aan de snelheid houd kan je echt wel merken of je motor puf heb ,, als je accelereert merk je dat prima, woon vlakbij de grens en daar laat ik mijn auto's en motoren wel eens brullen , omdat dit onder juiste omstandigheden kan en mag .

Porsche heeft dat idd gedaan de 912 , en dat was nog een groot succes ook !! omdat het een verbeterd 356 blok was korter en lichter in kg dan de 6 cilinder boxer blok en maakte hem minder staart lastig , de uitrusting van de 912 was ook eenvoudiger.

we hebben jaren zonder variabele kleptimming gekund ,, ze passen het toe om geen vervelende compromissen hoeven te maken, wilde nokken is goed voor het vermogen bij hogere toeren maar niet zo leuk bij lage snelheden in de stad , en andersom , en het word ook gebruikt voor emissie eisen te kunnen halen zonder in te leveren op vermogen.

maar nogmaals er zijn landen die belasting of verzekering premie basseren op de CC , en rijbewijs beperkingen, in NL en BE is het minder het geval men kijkt naar de prijs

er zitten best wel dingen op de nieuwe LC en als optie waar je best zonder kan.


niet iedereen heeft behoefte aan 130 a 160 of nog meer pk's op de 850 kon ik best soms vol gas weg trekken ,, dan ga je wel heel snel maar niet zo snel als met de 1200 waar het dan echt vreselijk hard kan gaan .

als je met de stroom van het verkeer mee wil is een 30 a 40 pk genoeg als je wat koppel heb, met 50 a 60 ben je de meeste auto's altijd wel te snel af met 70 a 80 pk , moeten ze echt met serieus snelle auto's komen , met meer vermogen is fijn op de snelweg door trekken van 120 naar 180 ,, daar pakt de 1200 de punten t,o,v, de 850

maar even goede vrienden als jij heel veel vermogen wel wil hebben.

ik vond eigenlijk de F 800 gs minder prettig rijden dan de F 700 en 750 GS maar dat zat ook in de wielen en vering setting en de gearing
 
Afgaande op je filmpjes heb jij inderdaad geen rijstijl waarbij je het verschil tussen 80, 130 en 160 pk merkt.
Maar het zit hem gewoon in de redenering hè. Je kunt ook zeggen: als Porsche nou eens de 911 neemt, alle elektronica eruit, een eenvoudiger blok met 100 pk minder en een wat grotere kofferbak. Dat zou toch makkelijk een heel stuk goedkoper kunnen….
Ik zie echt geen enkele markt voor een lichtere gs boxer met minder ok en die dan tussen de f850 en r1250/r1300 zou moeten komen. Een lichte offroad zou namelijk nog onder de f850 horen. Denk je echt dat het segment zo groot zou zijn voor een zwakkere boxer? Wie koopt zoiets dan?

De kracht van die boxers zit hem met name in het allround karakter. Je kunt er zowel zakelijk snelweg mee rijden, lekker doorrijden in de bergen als ook via de tet een groot deel door Europa. Het is een gigantisch compromis, waarbij hij op elk vlak boven het gemiddelde uitsteekt. Een aanpassing zou compromissen betekenen, en dus alleen voor een specifieke doelgroep interessant zijn. Ik vraag me af of die doelgroep groot genoeg is en of bmw niet vooral zijn eigen segment zou kannibaliseren.
Ik zit bijvoorbeeld echt niet te wachten op een boxer met 90 pk en analoge klokken die dan nog steeds richting €20.000 zal kosten.
Niet alleen dat, maar ik vind het ook een prettig idee dat er op mijn R1250GS een competent elektronisch vangnet klaarstaat om mijn gebeurlijke stommiteiten en/of overmoed te corrigeren of de gevolgen ervan te minimaliseren.

Daar heb ik wel een cent voor over.

Mijn 2005 R1 had dat allemaal niet en op den duur begon dat besef behoorlijk te knagen aan mijn rijplezier, hier in de bergen…
 
  • Leuk
Waarderingen: R-V
Niet alleen dat, maar ik vind het ook een prettig idee dat er op mijn R1250GS een competent elektronisch vangnet klaarstaat om mijn gebeurlijke stommiteiten en/of overmoed te corrigeren of de gevolgen ervan te minimaliseren.

Daar heb ik wel een cent voor over.

Mijn 2005 R1 had dat allemaal niet en op den duur begon dat besef behoorlijk te knagen aan mijn rijplezier, hier in de bergen…

denk dat een systeem als (bochten) ABS en ASR wel verstandig is maar als je een stuk(je) onder de 100 pk zit kom je ook minder snel in de problemen , of je moet gewoon niet kunnen rijden en (on)bewust hele stomme dingen doen. dan kan je al met 5 pk te pletter rijden.

dacht meer aan die fancy dashboard op grote schermen , wat is er mis met twee analoge klokken voor snelheid en toerental en daar tussen een klein schermpje voor de brandstof/temperatuur , tijd en verbruik en dag en total km tellers , ESA is leuk zeker de latere versies . maar hoe vaak verstel je het uit noodzaak omdat iemand achterop stapt , je op vakantie gaat met je koffers vol , of serieus off road ?

en zo'n mapping systeem leuk , maar als je geen idioot vermogen heb zou je best zonder kunnen .

jaren konden we prima zonder, nu zal niet alles kostbaar zijn maar bepaalde zaken wel gevoeliger voor defecten

Een R1 2005 , mijn buurman heeft er eentje , kan me er iets bij voorstellen maar dat is ook een racy motor, niet echt prettig in druk verkeer in de stad als ik eens oprijd met de buurman laveer ik zo veel makkelijker door het verkeer heen , en hij wil minstens 80 km rijden zodat de druk op zijn polsen minder is , ik vroeg hem wel eens hoe vaak kan je hem echt optrekken op de gewone weg met die 180 pk ,, eigenlijk nooit zei ie.
Hij gaat naar een circuit en doet dat daar wel.

wat ik wel heel prettig vind aan de 1200 dat modder vette koppel van onderuit tot hoog in de toeren ,,die 120 a125 nm heerlijk !
 
Had hiervoor de 1290 SAS met 160pk en never nooit gebruikt! Tuurlijk voel ik dat het blok een beest is. Een van de mooiste blokken op de markt mijns inziens. De 850 heeft krap 100pk en daar kun je echt genoeg lol mee hebben. Ook al 200 mee gereden als je dat zou willen. De 1290 werd boven de 170 ook al nerveus in het voorwiel, dus daar ging ik ook nooit veel harder mee.

Met de 850 kan ik het gas volledig open gooien om lekker te rossen, dat was met de 1290 niet. Ook ben ik het eens met Slijk. Ik heb alle mogelijke elektronica op mijn 850 genomen en juist ook erg fan van het mooie TFT Display.
 
denk dat een systeem als (bochten) ABS en ASR wel verstandig is maar als je een stuk(je) onder de 100 pk zit kom je ook minder snel in de problemen , of je moet gewoon niet kunnen rijden en (on)bewust hele stomme dingen doen. dan kan je al met 5 pk te pletter rijden.

dacht meer aan die fancy dashboard op grote schermen , wat is er mis met twee analoge klokken voor snelheid en toerental en daar tussen een klein schermpje voor de brandstof/temperatuur , tijd en verbruik en dag en total km tellers , ESA is leuk zeker de latere versies . maar hoe vaak verstel je het uit noodzaak omdat iemand achterop stapt , je op vakantie gaat met je koffers vol , of serieus off road ?

en zo'n mapping systeem leuk , maar als je geen idioot vermogen heb zou je best zonder kunnen .

jaren konden we prima zonder, nu zal niet alles kostbaar zijn maar bepaalde zaken wel gevoeliger voor defecten

Een R1 2005 , mijn buurman heeft er eentje , kan me er iets bij voorstellen maar dat is ook een racy motor, niet echt prettig in druk verkeer in de stad als ik eens oprijd met de buurman laveer ik zo veel makkelijker door het verkeer heen , en hij wil minstens 80 km rijden zodat de druk op zijn polsen minder is , ik vroeg hem wel eens hoe vaak kan je hem echt optrekken op de gewone weg met die 180 pk ,, eigenlijk nooit zei ie.
Hij gaat naar een circuit en doet dat daar wel.

wat ik wel heel prettig vind aan de 1200 dat modder vette koppel van onderuit tot hoog in de toeren ,,die 120 a125 nm heerlijk !
Hebben we een computer nodig? En een ITC man?
Kon toen ik begon met werken ook allemaal zonder.
Dat die variabele nokkenas er in zit voor de emissie en het soepele op lage toeren is toch net geweldig?
Als je zo houd van een beresterk koppel onderin moet je toch eens een 1250 testen, trekt vanaf 2000 rpm's al je armen enkele cm's langer.
 
Denk dat een dashboard met 2 analoge klokken en een schermpje duurder uitpakt dan een electronisch dashboard zoals nu gemonteerd wordt.
ESA en quick shifter is voor mij ook niet nodig,maar de diverse modus als Rain Road Dynamic zou ik niet willen missen evenals ABS/ASR/RDC etc
Wanneer ze dan een 850 boxer maken zou deze niet veel goedkoper uitpakken dan een 1250, dan krijg je kleinere aantallen en is dan niet interessant voor een fabrikant.
 
Denk dat een dashboard met 2 analoge klokken en een schermpje duurder uitpakt dan een electronisch dashboard zoals nu gemonteerd wordt.
ESA en quick shifter is voor mij ook niet nodig,maar de diverse modus als Rain Road Dynamic zou ik niet willen missen evenals ABS/ASR/RDC etc
Wanneer ze dan een 850 boxer maken zou deze niet veel goedkoper uitpakken dan een 1250, dan krijg je kleinere aantallen en is dan niet interessant voor een fabrikant.
Gewoon op de f850 een cardan schroeven, hoeft van mij niet perse een boxer te zijn! Ik vond de 1200gslc '18 royaal in z'n vermogen zitten rijbewijs onveilig zeg maar. Het 1250 blok is een heerlijk blok maar voor mij ook veel te veel power. Een r850gs lc zou veel te duur worden en geen meerwaarde hebben in vergelijking met wat er nu al is... maar dat zijn mijn 2 cent...
 
die Tenere 700 zou eigenlijk een 800 cc moeten zijn dan heeft ie meer koppel

De Tenere 700 is precies goed zoals 'm moet zijn, heeft niet meer koppel nodig, heeft niet meer pk's nodig...
Het is NET DAT wat een allroadrijder ervan verwacht.

Damn, da's een plezant ding.

Moest ik plaats en geld genoeg hebben, zowieso stond er zo één in mijn garage.


Maar ik ben ook verknocht aan die cardan.
Puur omwille van het gebruiksgemak.
Vandaag ook van half negen tot half acht op de baan geweest, heel de namiddag in de regen. Motor in de garage, geen nakijken aan... maandag starten en rijden...

Ergens volg ik Verhulst wel hoor... om en bij de 110-130pk is fijn, meer is niet nodig. Dus als een nieuwe GS de KTM-pk-wedloop achterna gaat zou ik het ook heel jammer vinden.
 
HET antwoord op deze discussie... .
71 pk...meer heb je niet nodig
20210710_212011.jpg
 
Vering stand Dynamic heeft alleen invloed op de demping, niet op de veervoorspanning. Naast de demping kun je separaat de veervoorspanning instellen en dat heeft invloed op de stand van de motor (en dus je verlichting).

De veervoorspanning heeft alleen invloed op het hoger of lager zetten van de motor, niet op een stugger gevoel. Maar de ingaande demping aanpassen heeft dat effect wel, en dat is precies wat er in de Dynamic stand gebeurt, de ingaande demping wordt stugger gezet.
 
KTM én Ducati …. dan weet je dat BMW wel moét volgen … nuttig, of niet ….


KTM én Ducati zijn al een tijdje bezig... BMW heeft al meermaals de kans gehad om mee te gaan en deed het niet.

Ducati... daar heeft BMW de XR voor.. en die heeft ook 160pk.
KTM... tja... Je ziet wat ze bereikt hebben met hun 790/890ADV... da simpel Yamaha'tje heeft 'm toch de loef afgestoken...

Ik snap echt niet wie er als allroad-rijder zit te wachten op +150pk...
 
De veervoorspanning heeft alleen invloed op het hoger of lager zetten van de motor, niet op een stugger gevoel. Maar de ingaande demping aanpassen heeft dat effect wel, en dat is precies wat er in de Dynamic stand gebeurt, de ingaande demping wordt stugger gezet.
ESA past niet de ingaande demping aan maar de uitgaande demping en dat is lang niet zo secuur als een ingaande afstelling maar wel veel goedkoper, daarom bouwt Wilbers de Wesa demping om naar ook de verstelbare ingaande demping deze is dan handmatig maar daarmee bereik je een veel betere afstelling van je veersysteem,ook touratech heeft dit systeem.
 
KTM én Ducati zijn al een tijdje bezig... BMW heeft al meermaals de kans gehad om mee te gaan en deed het niet.

Ducati... daar heeft BMW de XR voor.. en die heeft ook 160pk.
KTM... tja... Je ziet wat ze bereikt hebben met hun 790/890ADV... da simpel Yamaha'tje heeft 'm toch de loef afgestoken...

Ik snap echt niet wie er als allroad-rijder zit te wachten op +150pk...
In alle recente motorboekjes worden naast elkaar gezet en vergeleken :
de nieuwe Ducati Multistrada , de KTM 1290 SAS en de R1250 GS en telkens vindt het journaille het nodig te voorspellen dat de « slappe » GS nu wel ingehaald wordt door de veel krachtiger Italiaan en Oostenrijker …hoe lang denk jij dat BMW dat over zijn kant laat gaan ?
 
Moet je toch teleurstellen bij alle ESA vering wordt alleen de uitgaande demping verstelt


Uitgaande demping
Ook wel de uitveerdemping genoemd. In het Engels ‘rebound’ of ‘extension damping’. Vandaar dat je op de vering vaak de afkortingen REB of TEN ziet bij de stelschroef. Zonder uitgaande demping valt er niet te rijden, dan ga je als een jojo over de weg.

Ingaande demping
Ook tijdens het inveren wordt de veerbeweging gedempt. Dit om te voorkomen dat je verder inveert dan de hobbel hoog is of mogelijk doorslaat. In de praktijk merk je een tekort aan ingaande demping aan sterke duikneiging en weinig feedback. De ingaande demping wordt ook wel compressiedemping genoemd en vandaar vind je vaak de afkorting COMP bij de stelschroef.

15CAF85D-B093-4134-BAA2-2ADB168BCD9A.jpeg
15CAF85D-B093-4134-BAA2-2ADB168BCD9A.jpeg
Hier zie je aan de bovenkant de stelschroef voor de ingaande demping en onder de esa uitgaande verstelling
 
Terug
Bovenaan Onderaan