Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Op mijn LC ervaar ik nu voor het eerst dat er genoeg vermogen in zit. Daar zal ik over een jaar wel anders over denken. Dan moet er weer wat bij. En ja ik vind al die extra's erop zeer nuttig en gebruik het ook. Is het nodig? Tuurlijk wel.

Op standje dynamic veert die van mij toch echt stugger in hoor. Hoe ze het doen ze het maar het werkt wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: R-V
KTM én Ducati zijn al een tijdje bezig... BMW heeft al meermaals de kans gehad om mee te gaan en deed het niet.

Ducati... daar heeft BMW de XR voor.. en die heeft ook 160pk.
KTM... tja... Je ziet wat ze bereikt hebben met hun 790/890ADV... da simpel Yamaha'tje heeft 'm toch de loef afgestoken...

Ik snap echt niet wie er als allroad-rijder zit te wachten op +150pk...
Ach, ik rij allroad maar gebruik hem ook voor bijvoorbeeld woon werk. Als je eens wat lekker door rijdt merk je bij een snelweg oprijden toch dat het best net iets rapper zou kunnen. Offroad heb je niks aan 160 pk natuurlijk.
ESA gebruik ik regelmatig, abs ook. Met noppenbanden op de weg de tractiecontrole ook. Het tft is een grote verbetering tov de analoge tellers.
 
In alle recente motorboekjes worden naast elkaar gezet en vergeleken :
de nieuwe Ducati Multistrada , de KTM 1290 SAS en de R1250 GS en telkens vindt het journaille het nodig te voorspellen dat de « slappe » GS nu wel ingehaald wordt door de veel krachtiger Italiaan en Oostenrijker …hoe lang denk jij dat BMW dat over zijn kant laat gaan ?


Ik hoop dat BMW doet wat het jaren deed, want wat je nu schrijft is niets nieuws...

Die Duc en die KTM hebben al lang zoveel pk's he...
 
. Als je eens wat lekker door rijdt merk je bij een snelweg oprijden toch dat het best net iets rapper zou kunnen.

Mijn Superten heeft amper 112pk, en als ik na een dag aan legale snelheden te rijden de oprit op rij gaat het kot ook (soms) open...
Nog rapper? Op de openbare weg?


Begrijp me niet verkeerd en ik snap ergens wel wat je bedoelt... ik heb ook al met veel pk's gereden. Eens kicken wanneer je de gaskraan opent is altijd fun.
Ik heb gewoon geen zin om me blauw te betalen aan BIV.... en ben van mening dat om en bij de 100-130pk meer dan voldoende is. Zelfs als je eens echt snel wil rijden...
 
Meer pk’s dan een 1250 heeft heb je niet nodig, wat ik lees van de 1300 dat deze vooral minder in gewicht wordt en dat zou dan voor mij veel belangrijker zijn.

Zou goed zijn, maar de 1250 is al licht tov de concurrentie, zelfs tov de F850GS uit eigen huis.

Lijkt me straf dat ze daar nog 10kg gaan af krijgen.
 
Meer pk’s dan een 1250 heeft heb je niet nodig, wat ik lees van de 1300 dat deze vooral minder in gewicht wordt en dat zou dan voor mij veel belangrijker zijn.


als die 1300 eens een flink stuk gewicht zou kwijt raken zoals de 1200 t.o.v. de 1150 deed zou dat geweldig zijn.
maar dat kon wel eens tegenvallen denk ik , misschien een paar kg .

hoe meer vermogen , hoe meer luxe hoe zwaarder het geheel word
 
Het is een beetje appelen met peren vergelijken. Ik mis op mijn F700GS niet direct vermogen. Wat ik wel enorm mis is de cardan. Ik snap niet waarom ze nog een deftige toer of allroad motorfiets een ketting geven. Dat beetje gewichtsbesparing valt te niet met het vermogen tegenwoordig.

Geen vermogen te kort dus, tenzij je gaat toeren met motoren boven de 1000cc in de Alpen. Dan is het serieus trekken. Leuk, maar soms ook wel wat te veel van het goede.

Woonwerkverkeer? Toch fijner als je meer vermogen hebt en alle elektronische hulpmiddelen. Blok draait heel wat soepeler en lager in de toeren. Dat zorgt voor heel wat extra comfort.

Mijn oplossing: blij met mijn F700GS na 100.000 km. Heb dan maar een 1250gs gekocht voor er bij. Nog een maandje wachten.
 
Ik mis op mijn F700GS niet direct vermogen. Wat ik wel enorm mis is de cardan. Ik snap niet waarom ze nog een deftige toer of allroad motorfiets een ketting geven.
Bij de paralleltwins moet je het vermogen van de krukas twee keer haaks overbrengen en dat slurpt efficiëntie. Bij de boxer ligt de krukas al in de juiste richting en dus maar één keer haaks overbrengen. Daarnaast is een cardan een dure oplossing om vermogen over te brengen.
 
Dat klopt. Het hangt er natuurlijk allemaal van af hoe veel je rijdt ook. Ik zit nu op 46.000 per jaar. Tja dan wordt ketting smeren toch een beetje een opdrachtje :)

Duur of net niet duur bij veel km. Ik heb op mijn 700 elke 20k nieuwe set nodig gehad. Kostprijs bij BMW dealer 400 eur. Dan heb je de meerprijs er snel weer uit hoor.

De 1250 kost 2,6 keer wat ik voor mijn F700GS nieuw heb betaald. Een cardannetje had er dan wel af gekunnen denk ik zo.
 
Eigenlijk voelde ik me het fijnst op mijn 2003 1150.
Ja, nukkig vwb kfr .
De 1200 rijdt soepeler en vlotter, dat is ook wel aangenaam.
 
Duur of net niet duur bij veel km. Ik heb op mijn 700 elke 20k nieuwe set nodig gehad. Kostprijs bij BMW dealer 400 eur. Dan heb je de meerprijs er snel weer uit hoor.

Op die manier bekijk ik het ook.

Een cardan is voor mij zelfs goedkoper dan een ketting....

Dat een cardan de motor duurder maakt kan best zijn, maar we willen die GS toch he... of die nu 20K kost of 22K... 🤷‍♂️
 
Eigenlijk voelde ik me het fijnst op mijn 2003 1150.
Ja, nukkig vwb kfr .
De 1200 rijdt soepeler en vlotter, dat is ook wel aangenaam.
En die 1150 was zwààààr !!!!

Ik huurde ‘m vaak in de USA, maar verhip, ik wende nooit aan dat gewicht, dat ook nog eens behoorlijk hoog in de motorfiets zat… ikzelf vond het echt geen fijne motor, in vergelijking met de daaropvolgende 1200…
 
Ik heb altijd motoren met ketting gereden, op mijn 2015 LC na. Nooit last van gehad. Bij thuiskomst op middenbok, inspuiten en volgende dag weer rijden. Weekend Eifel, klein busje spray mee, zelfde verhaal. Wel ga ik misschien volgend voorjaar voor het nieuwe seizoen informeren naar een kettingsmeersysteem om dit te laten monteren. Kijken hoe dat bevalt.
 
Het kettingsmeren vind ik evenmin een probleem, mits middenbok en gebruik van droog vet, maar mijn sluimerende ongerustheid over het voldoende aangespannen zijn van de ketting stoort me meer.

Vooral bij een hoogpoter lijkt me de ketting steeds te slap te hangen, maar de dealer van mijn KTM weigert om ze meer aan te spannen sinds de eerste beurt, daar hij stelt dat ze voldoende opspant, wanneer ik op de motor zit…

Die sores heb je niet met een cardan (maar pieker je wel of er genoeg vet op de splines zit… pffffff ):+

Jep, ik rijd motor om me lekker te ontspannen :9
 
Mijn laatste 2 kettingmotoren hebben/hadden geen middenbok. Zit je eerst te k*tten met een paddockstand (moet er ook nog iemand bij zijn ook). En met smeren alleen ben je er niet: ketting moet ook gesteld worden.
Goed, er is nu de regina ketting, maar die moet zich nog bewijzen. Die trouwens 3x zo duur is als een gewone ketting.
 
Moet je toch teleurstellen bij alle ESA vering wordt alleen de uitgaande demping verstelt

Volgens Hyperpro wel toen ik daar vroeg of zij ook een vervangingsdemper hadden omdat ik de motor met volle bepakking en mezelf erop toch af en toe door voelde slaan. Dat is opgelost met een andere veer er op. Ze maken ook geen dempers voor de LC omdat daar weinig vraag naar zou gaan zijn omdat die dingen van zichzelf al goed zijn.

En als er geen verstelbare ingaande demping is, hoe lukt het dan toch dat de ESA de demping daadwerkelijk harder en zachter kan laten zijn. Dat krijg je niet alleen voor elkaar met de uitgaande demping. Wat wel kan zijn is dat ingaande en uitgaande demping met één schroef versteld worden en ze dus hard aan elkaar gekoppeld zijn.
 
Mijn laatste 2 kettingmotoren hebben/hadden geen middenbok. Zit je eerst te k*tten met een paddockstand (moet er ook nog iemand bij zijn ook). En met smeren alleen ben je er niet: ketting moet ook gesteld worden.
Goed, er is nu de regina ketting, maar die moet zich nog bewijzen. Die trouwens 3x zo duur is als een gewone ketting.
En ze is maar verkrijgbaar voor een handvol motoren, op dit moment…. Bvb niét voor mijn KTM.
 
Volgens Hyperpro wel toen ik daar vroeg of zij ook een vervangingsdemper hadden omdat ik de motor met volle bepakking en mezelf erop toch af en toe door voelde slaan. Dat is opgelost met een andere veer er op. Ze maken ook geen dempers voor de LC omdat daar weinig vraag naar zou gaan zijn omdat die dingen van zichzelf al goed zijn.

En als er geen verstelbare ingaande demping is, hoe lukt het dan toch dat de ESA de demping daadwerkelijk harder en zachter kan laten zijn. Dat krijg je niet alleen voor elkaar met de uitgaande demping. Wat wel kan zijn is dat ingaande en uitgaande demping met één schroef versteld worden en ze dus hard aan elkaar gekoppeld zijn.
Je geeft hier het antwoord eigenlijk al zelf, omdat er geen verstelbare ingaande demping aanwezig is hebben ze er een zwaardere veer ingezet om het doorslaan op te lossen, dit probleem is eenvoudigweg op te lossen wanneer er een ingaande demping opzit.

Zie hier de uitleg van BMW Motorrad

Het "Electronic Suspension Adjustment" systeem van de tweede generatie, afgekort ESA II, maakt het mogelijk om de afstemming van het rijwielgedeelte op een comfortabele manier aan te passen aan rijstijl en belading. De mogelijke karakteristieken voor vering en demping maken een tot nog toe ongeëvenaarde aanpassing van de afstemming van het rijwielgedeelte mogelijk. Niet alleen aan de wegconditie maar ook aan de belading – en dat alles met optimaal bedieningsgemak.


Met dit voor motorfietsen wereldwijd unieke systeem kan de rijder naast de uitgaande demping van zowel de voor- als achtervering ook de veervoorspanning van de achtervering, zijn veerconstante en daarmee de “hardheid” van de veren langs elektronische weg beïnvloeden. Dit geschiedt heel eenvoudig met behulp van de Multi-Controller in combinatie met de menusturing via het TFT-kleurendisplay.
 
Je geeft hier het antwoord eigenlijk al zelf, omdat er geen verstelbare ingaande demping aanwezig is hebben ze er een zwaardere veer ingezet om het doorslaan op te lossen, dit probleem is eenvoudigweg op te lossen wanneer er een ingaande demping opzit.

Die zwaardere veer heb ik er zelf op laten zetten en dat is een progressieve veer waarvan de veerconstante hoger wordt naarmate die verder ingeeft.

Maar hoe BMW het voor elkaar krijgt de veerconstante aan te passen zonder ingaande demping en zonder progressie veer is mij dan een raadsel. De veervoorspanning doet niets met de veerconstante en de uitgaande demping ook niet. Doordat er nu een progressieve veer op zit kan ik het niet helemaal goed meer beoordelen maar met de oorspronkelijke veer was de ESA instelling ook voelbaar in de stugheid van inveren. Het kan heel goed dat die ene schroef ingaande en uitgaande demping tegelijk aanpast, maar iets gebeurt er met de ingaande demping.

Wat er merkbaar niet op zit is instelbare highspeeddemping.
 
Laatst bewerkt:
Mijn laatste 2 kettingmotoren hebben/hadden geen middenbok. Zit je eerst te k*tten met een paddockstand (moet er ook nog iemand bij zijn ook). En met smeren alleen ben je er niet: ketting moet ook gesteld worden.
Goed, er is nu de regina ketting, maar die moet zich nog bewijzen. Die trouwens 3x zo duur is als een gewone ketting.
Paddockstand onder de motor zetten doe je na diverse malen, toch met de ogen dicht en alleen. Tis een kwestie van oefenen en je gezond verstand gebruiken. Een houtje onder je jiffy zodat je motor al rechter staat. Paddock eronder en duwen. Klaar is kees.
Dat smeren is ook een klusje van niks bij een warme ketting. Ik deed altijd na twee tankbeurten smeren en om de 1000 km, na ongeveer 4 tankbeurten, schoonmaken.
Stellen hoef je echt niet iedere dag te doen.

Denk dat wij, de meesten, een beetje verwend zijn geworden. De vroege scooter en of kreidler / zundapp vergde ook onderhoud...
 
Maar hoe BMW het voor elkaar krijgt de veerconstante aan te passen zonder ingaande demping en zonder progressie veer is mij dan een raadsel. De veervoorspanning doet niets met de veerconstante en de uitgaande demping ook niet.

Er zit tussen de spiraalveer en de verstelling van de voorspanning een elastomeerdinges iets, wat ze losser of vaster kunnen opsluiten of iets in die geest, dus de constante veranderd wel echt. Ik kan het niet goed uit leggen maar ik weet nog van cursus dat er echt een veerconstante verandering plaatsvindt
 

1627204568857.png
 
De veerconstante van een veer kun je helemaal niet aanpassen en dat doen ze ook niet. Ze voegen een tweede verend element toe waardoor de totale veerconstante veranderd. Het elastomeer element is ook nog eens iets heel anders dan een veer met hele andere eigenschappen.
 

Bekijk bijlage 1658344
Helder! Heb ik het toch altijd verkeerd gehad en de uitleg van Hyperpro verkeerd begrepen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Busi
Terug
Bovenaan Onderaan