Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Ik merk reeds een grote hebberigheid bij lotgenoten voor het nieuwste speelgoed van BMW, waarvan zelfs nog geen prijs, geen tests en geen levertijd bekend zijn... m.a.w. Herr BMW heeft het'm alweer gelapt ... (en ik ben zelf niet immuun, gedomme.... :X)

De GS is nu reeds te configuren op bmw-motorrad.nl zie link. Volledig geconfigureerd (standaard kleur en alle pakketten) tikt hij net niet de 24.000,- aan in NL. Ik kocht in 2017 mijn adventure met alles erop en eraan voor net nog geen 25.000,-. Veel losse opties zijn nu overgenomen in de pakketten.

Option 719 Stijlvariant Classic i.c.m. stijlvariant Exclusive is wel iets nieuws en vind je ook terug in de video van 1000ps.

R 1250 GS
 
@Totl die witte 1100 in Ureterp staat toch niet bij Boonstra? Dat zou zomaar een schadefiets kunnen zijn. Totaal niet representatief dus.
 
En dus redelijk eenvoudig aan te tonen dat dat een discutabel exemplaar is en dat de dagwaarde van je eigen fiets toch echt hoger is
 
Goeiemiddag....

Weer terug van even weggeweest naar Italia. Was dit jaar de laatste vakantie dus de jaloersheid kan weer afnemen. Via Duitsland, Oostenrijk, Zuid-Tirol, Toscane en Trentino/Veneto en wederom Oostenrijk en Duitsland de tellerstand met 5443 km. verhoogd. Onderstaande foto is genomen op de SP3 even ten oosten van het Gardameer. Was een mooi weggetje dat een tijdje zo rond de 1500 meter hoogte slingerde...


2018-09-15-09-55-37.jpg
 
TenCats, na een weekendje als dit in de Lage Landen, trekt jouw (mooie) foto een waar floers over mijn ogen, snif....:')

Hé Ilmar, proficiat,... trekt de sportmotor toch nog even hevig ? Goed medicijn, dan....:Y
Ben niet zo thuis in de Soezen : is het een 600 - 750 -1000 ?
 
Goeiemiddag....

Weer terug van even weggeweest naar Italia. Was dit jaar de laatste vakantie dus de jaloersheid kan weer afnemen. Via Duitsland, Oostenrijk, Zuid-Tirol, Toscane en Trentino/Veneto en wederom Oostenrijk en Duitsland de tellerstand met 5443 km. verhoogd. Onderstaande foto is genomen op de SP3 even ten oosten van het Gardameer. Was een mooi weggetje dat een tijdje zo rond de 1500 meter hoogte slingerde...


Bekijk bijlage 1329957

Prachtig !!!
 
TenCats, na een weekendje als dit in de Lage Landen, trekt jouw (mooie) foto een waar floers over mijn ogen, snif....:')

Hé Ilmar, proficiat,... trekt de sportmotor toch nog even hevig ? Goed medicijn, dan....:Y
Ben niet zo thuis in de Soezen : is het een 600 - 750 -1000 ?
Het is een 1000, tegelijk gekocht met een splinternieuwe 750 voor mijn vrouw.

Deze gaat gebruikt worden op het circuit (enkel trainingen geen vrij rijden) en als ik een dagje wat sportiefs wil pak ik deze.

Met de GSA ging dat toch wat minder, al konden de 600cctjes hem nauwelijks bijbenen, kom je op zandvoort toch wat topvermogen tekort. Bij 220kmpu hielt t op
 
Heb inmiddels een paar 100 km gereden op mijn nieuwe (voor mij dan) GS en een paar dingen vallen me op:

1- Ik heb elke rit meegemaakt dat hij 'uit de versnelling schiet'. Dat gebeurd vrijwel alleen met op schakelen. Meestal rond de 4e versnelling. Ik schakel op naar zijn 4 of 5... hij trekt even en knalt dan terug in de vorige versnelling. Dit heb ik ook al een keer meegemaakt met een inhaalactie. Best lijp eigenlijk. Komt iemand dit bekend voor? Met mijn vorige motor in 10 jaar niet voor gekomen.

2- Als ik met een redelijke vaart op een bocht af kom (lees rotonde nadat ik iemand ingehaald heb) en wil wat aan remmen om een goed aanvangssnelheid te hebben merk ik regelmatig dat ik iets in mijn achterrempedaal voel. Het doet mij denken aan ABS (even voor de duidelijkheid.. dit is mijn allereerste motor mét ABS). Dit gebeurd ook iedere rit wel een paar keer. Klopt dit en is dit ABS of is het iets anders? En als het dan ABS is... is deze zo gevoelig afgesteld of rij ik gewoon als een dolle?
 
Heb inmiddels een paar 100 km gereden op mijn nieuwe (voor mij dan) GS en een paar dingen vallen me op:

1- Ik heb elke rit meegemaakt dat hij 'uit de versnelling schiet'. Dat gebeurd vrijwel alleen met op schakelen. Meestal rond de 4e versnelling. Ik schakel op naar zijn 4 of 5... hij trekt even en knalt dan terug in de vorige versnelling. Dit heb ik ook al een keer meegemaakt met een inhaalactie. Best lijp eigenlijk. Komt iemand dit bekend voor? Met mijn vorige motor in 10 jaar niet voor gekomen.

2- Als ik met een redelijke vaart op een bocht af kom (lees rotonde nadat ik iemand ingehaald heb) en wil wat aan remmen om een goed aanvangssnelheid te hebben merk ik regelmatig dat ik iets in mijn achterrempedaal voel. Het doet mij denken aan ABS (even voor de duidelijkheid.. dit is mijn allereerste motor mét ABS). Dit gebeurd ook iedere rit wel een paar keer. Klopt dit en is dit ABS of is het iets anders? En als het dan ABS is... is deze zo gevoelig afgesteld of rij ik gewoon als een dolle?
Was dat een import motor??

Lijkt me niet in orde, zowel punt 1 als 2 niet. Zelf nog nooit meegemaakt.
 
Ja import. Maar dat zou niets uit moeten maken.

Maar dit is dus niet iets typisch BMW? Kan het niet zo zijn dat ik een Jappen versnellingsbak gewend ben en dus "anders" schakel?
 
Je moet bij een GS wel gedecideerd de versnellingen intrappen... het is géén Japanse versnellingsbak die boterzacht en met weinig moeite schakelt.
Anderzijds heb ik ooit een 2007 GS gehad die (te) vaak tussen 4 en 5 uit versnelling sprong... was een fout in de versnellingsbak, die de koper van mijn motor er uit heeft laten halen...

Het remverhaal is abnormaal volgens mij : het ABS treedt slechts uiterst zelden in werking en dan voel je het trillen/daveren in principe in zowel de voor- als de achterrem . Eerder een kromme achterste remschijf of verkeerde remblokjes ???
 
Heb inmiddels een paar 100 km gereden op mijn nieuwe (voor mij dan) GS en een paar dingen vallen me op:

1- Ik heb elke rit meegemaakt dat hij 'uit de versnelling schiet'. Dat gebeurd vrijwel alleen met op schakelen. Meestal rond de 4e versnelling. Ik schakel op naar zijn 4 of 5... hij trekt even en knalt dan terug in de vorige versnelling. Dit heb ik ook al een keer meegemaakt met een inhaalactie. Best lijp eigenlijk. Komt iemand dit bekend voor? Met mijn vorige motor in 10 jaar niet voor gekomen.

2- Als ik met een redelijke vaart op een bocht af kom (lees rotonde nadat ik iemand ingehaald heb) en wil wat aan remmen om een goed aanvangssnelheid te hebben merk ik regelmatig dat ik iets in mijn achterrempedaal voel. Het doet mij denken aan ABS (even voor de duidelijkheid.. dit is mijn allereerste motor mét ABS). Dit gebeurd ook iedere rit wel een paar keer. Klopt dit en is dit ABS of is het iets anders? En als het dan ABS is... is deze zo gevoelig afgesteld of rij ik gewoon als een dolle?

Punt 1 is in ieder geval niet zoals het hoort. Da's helemaal duidelijk.

Punt 2 is m.i. wèl normaal, omdat je, met het bedienen van je voorrem ook je achterrem inschakelt door het gecombineerde remsysteem. Deze reageert dan anders dan dat je 'm alleen met het voetpedaal gebruikt en dat is wat je dan voelt.
 
Houdt er rekening mee dat de 1200 GS een bovengemiddelde motorrem heeft. Als je motor remt en je gaat hem helpen met het pedaal, dan kan het al snel dat de abs moet ingrijpen. Voor wat betreft de bak; ga naar een BMW dealer en vraag het de monteur. Je moet inderdaad met wat meer overtuiging schakelen dan bij een Jap, maar of het in jouw geval goed is zal een expert moeten bepalen.

2011 R1200GS False Neutrals Je bent blijkbaar niet de enige.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het zo lees is dat van die versnelling wellicht een kwestie van gewenning.
Het gebeurt ook alleen net na het op schakelen, nooit als ik al een minuut in die versnelling rijd.
 
boekje.jpeg

Ik heb toch weer een BMW *O* Ditmaal een K75. Hij komt uit '93 en heeft 31000km op de klok. Splines zijn gelubed, verder alle boekjes en onderhoudshistorie bekend. Gezien de levensduur van die dingen vond ik de prijs die ik er voor betaald heb erg gunstig. Hij rijdt en schakelt erg goed. Tevens zit er een öhlins achterschokdemper op met allerlei regelarij.

Ik ga hem wat moderniseren en dan kan ik er wel even mee vooruit, denk ik zo. :]
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je vliegende baksteen. Zijn onverwoestbaar, die dingen. Maar, het mooiste aan m'n oude K75 pekelbakkie was de echte ouderwetse vulopening van de tank. Dat ze die toch zo niet meer maken, onbegrijpelijk.
 
inderdaad die vulopening vond ik ook al keigoed. Geeft een hele andere betekenis aan de uitspraak met een gang en een frikandel. _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan