Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Ik vind de gewone 850 ook mooier..
Ik heb die 850 adv in het echie gezien en vond hette breed vooraan...proporties klopten gewoon niet...maar dat is persoonlijk dus
 
Denk je een GS onder de 200 kg te krijgen?
Dan ga je (voor ender welke GS...) een ernstig dieet moeten toepassen.

De GS op een dieet zetten lijkt mij vrij eenvoudig op de magnesium kleppendesksels na is er geen lichtgewicht materiaal gebruikt. Met materialen als chroom molybdeen, Kevlar, Carbon, titanium en een Lipo accu moet toch heel wat gewichtsbesparing te halen zijn.

Ik ben zelf nog steeds verbaast over het enorme verschil in gewicht van mijn uitlaat demper van Akra t.o.v. de originele.
Wel ben ik bang dat de prijs van een GS dan om hoog moet of de winstgevendheid naar beneden.

Maar ik ben blijkbaar de enige die het steeds maar zwaarder worden van de GG als een nadeel ziet. Als ik een zware motor zou willen had ik wel een Bos Hoss gekocht.
 
Prijzig zijn ze allemaal..


Ik weet nog niet of ik deze mooi moet vinden.. Voorlopig vind ik het vorige model eigenlijk mooier. De grote grijze zijkappen steken me wat tegen precies, en de vorm van de crashbars is ook iets waar ik nog mee worstel.

Wel een heel groot pluspunt zijn die tubeless wielen op deze motor, een streepje voor op z'n concurrenten, dat zowieso.


Veel plezier ermee, MajorFear :t

Thanx!
Mijn overwegingen waren dat ik lichter wilde rijden en de boxer gewoonweg te hoog voor mij is. Zoals je kan zien heb ik het verlaagde zadel genomen. Nu kan ik comfortabel aan de grond. Ten opzichte van de 800 wil ik toch benadrukken dat dit een qua motor een sprong voorwaarts is. Ook zijn alle ondersteuning en handigheden van de grotere broer gewoon op deze beschikbaar. Qua motorvermogen is 98 pk bij een gewicht van 244 kg meer dan voldoende te noemen. En als laatste ze is wel "aan de prijs" maar er gaapt nog een enorm gat dat je naar de boxer moet dichten. Zijn puur mijn persoonlijke mijmeringen en zal ongetwijfeld voor anderen tot een andere uitkomst leiden.
 
De F8XXGS leek mij in mijn herinnering niet echt lager te zijn dan de 1200... wel ranker (en minder vertrouwenwekkend, maar dat geldt misschien alleen voor mij).
Ik kreeg 'm soms mee als vervangmotor, maar ik was altijd blij weer op m'n boxer te mogen stappen...
Maar ja, dat is dan ook een gevalletje van True Love.... 8)7
 
Voor wie hier alleen mee leest en overweegt een GS aan te schaffen, ik zal de GS rijder eens typologeren;

Het betreft in de regel een man van middelbare leeftijd die overdag zijn geld verdient met het staren naar een beeldscherm en in zijn pauzes dagdroomt van verre reizen door onherbergzaam gebied.
Zelf beschikt hij over een echte 1200 GS, het liefst een adventure, met de hele Touratech catalogus aan onderdelen er op. Met deze GS beweegt hij zich over de A28 naar en van kantoor.
Op een weekendje Eifel na is het ding nooit verder geweest dan de A28 en het sporadische rondje om de kerk, maar eigenlijk boeit dat ook niet. Het weekendje Eifel 3 jaar terug had hem een half jaar aan voorbereiding gekost en tot overmaat van ramp had hij ook nog eens onderweg een lekke band gekregen. De Touratech repair kit had uitkomst kunnen bieden, maar de Adac bellen leek hem toch veiliger.

De gemiddelde GS rijder is gek op banden. Geen idee waarom, maar ze hebben het er altijd over. Het liefst banden met veel grip, met name in de regen. Niet dat ze de grip gebruiken, laat staan dat ze met regen gaan rijden, maar het is altijd een populair item.

Wat ook hoog op de lijst staat is windbescherming. Je moet het jezelf wel comfortabel maken, want uitwaaien kan je ook op het strand met die verveelde echtgenote naast je. Nee, het moet wel leuk blijven, dus een scherm formaatje Velux dakraam voor je giechel en nog wat extra spoilers er bovenop tegen de turbulentie. Het leven is al turbulent genoeg zal ik maar zeggen.

Op dit laatste punt raken we de kern, de verveelde echtgenote.
De grijzende GS rijder is psychisch vluchteling voor zijn echtgenote. Na jaren van terreur heeft de GS rijder eindelijk een vluchtweg gevonden en dat is er één op 2 wielen. De kinderen zijn oud genoeg om zelf naar het voetbalveld te gaan, moeders is allang blij dat hij even uit haar aura verdwenen is en hij kan zijn dagdroom van door de week aanvullen met een rondje langs de BMW dealer om daar met soortgenoten koffie te gaan lurken. Alles beter dan die twee galbakken alweer te zien verliezen tegen aangrenzende dorp of die trol die weer op haar bezem zit en begint over allerhande klusjes in huis.

Wat leren wij hiervan; Koop een Honda, dan hou je wel een leuk huwelijk.


Wederom een gratis tip. Het is een cadeautje, je kan het uitpakken, je kan het ook in de hoek zetten, het is een vrij land.





Wat een kostbaar topic is dit toch.......... al die tips en dan nog gewoon gratis ook!....... :Z
 
Deze mooie geste van Detox verdient uiteraard een wederzijds schoon gebaar : ziehier dus volledig gratis en welgemeend : de typologie van de HONDA AT-rijder (2015).

De AT-rijder is haast even grijs als de GS-rijder en verdient zijn sub-middenkader-wedde door iets vaaglijks technisch te doen; verkoop of after-sales service van niet-gespecifeerde metalen goederen, hetgeen hem een bedrijfswagen van de gewone soort oplevert (type middenklasse Opel of Ford, maar zeker geen Audi 4 of BMW 3).
Daarnaast heeft hij ooit wel een BMW R1200GS gehad (jonge tweedehands), die werd opgevolgd door een of meerdere goedkopere en dus kleinere modellen GS onder het mom (lees : zelfbegoocheling) van "ach, dit rijdt nog veel beter dan die zware 1200-koe", terwijl het hem in werkelijkheid allengs pijnlijk duidelijk wordt dat de F-reeks niet aan de enkels kan snuffelen van de échte R12XX GS.

Dat kreng moet dus weer weg...want daar lusten de honden geen brood meer van...

Uiteraard kan de AT-rijder, na ettelijke jaren van sneren en nauwelijks verhulde afgunstige steken aan het adres van de échte GS-rijder op de daartoe geëigende fora, daarna niet meer terugkrabbelen....

Vermits de AT-rijder uiteraard zijn échte GS indertijd evengoed heeft aangeschaft omwille van diens "avontuurlijk aura" (zie : hogervermeld weekendje Eifel) en hij nog liever doodvalt dan toe te geven dat, tezamen met zijn hoofdharen, ook zijn zin voor avontuur verdwenen is, moet er wel een brommer gekozen worden, die OOK wel getooid is met de schaduw van de schijn van het waas van de echo van "ooit" wel eens gezien te zijn geweest op een of andere zandduin.... maar dan wel in de jaren stilletjes.

En , O Vreugde, is daar geen Aziatisch merk-op-zijn-retour dat , in een ultieme poging om de lippen boven het stijgende fiasco-water te houden, een ondergemotoriseerd krel uit een steenoude, stoffige catalogus heeft opgeleukt met wat blitse spullen (helaas inclusief roestende spaken en Chinese bedieningsknoppen) en daar opnieuw een amechtig budget-motortje heeft ingehangen ?

Ja, driewerf ja !.... onze AT-rijder is gered : voor luttele centen hijst hij zich opnieuw op een "avontuurlijke" bike mét een reputatie, (... weet je nog , opa , de Africa Twin ? De wadde ? de AT, opa.... , huh? neen, ik hoef geen thee.... Neen, opa, de... ach laat maar....)

Mààr, rijdt het ding ook zo goed als de échte GS ?

Bijlange niet, wat wil je met zo'n Solex-motortje.... maar dat hoeft ook niet : de AT-rijder rijdt er helemaal niet zo vaak mee ; als hij niet zit te klussen in zijn huis (zijn gelukkig huwelijk steunt immers grotendeels op zijn 24/7 bereidheid om op stel en sprong aan het schilderen of het behangen te slaan), vertoeft hij haast permanent op het GS-topic, verscheurd tussen jaloezie en spijt van "er niet meer bij te horen", hetgeen zich onvermijdelijk vertaalt in enige schampere, maar o zo doorzichtige, bijdragen over "hoe fantastisch de AT wel is tegenover die Germaanse brol"....

Andere AT-rijders, die het voordeel hebben nooit eerder een echte GS in hun bezit te hebben gehad, weten wel beter ; op hun eigen stoffige AT-topic (2015 om het te onderscheiden van dat archaïsche oermodel, dat opa zich helaas niet meer kan herinneren) heersen apathie, leegte en passiviteit... er valt immers écht niks over dat ding te vertellen...zucht.

Moeten wij nu medelijden hebben met de AT- rijder ?

Neen, driewerf neen, want hij heeft het zelf gezocht .

Gelukkig is de zaak niet hopeloos voor hem : dankzij huidig fris en vibrerend topic is hij immers perfect op de hoogte van het bestaan en de beschikbaarheid van het Nirwana van de gemotoriseerde tweewielers.... de hier aanwezige begripvolle topic-leden zijn mensen met een ingoed karakter, die de misstap van de AT-rijder genadiglijk door de vingers willen zien en die hem weer liefdevol in hun midden zullen willen opnemen, als hij die ene, noodzakelijke, maar o zo bevrijdende stap wil zetten :

met de hulp van 1 jerrycan 98 octaan benzine en 1 lucifer wordt de Aziatische hoestbui op wielen uit zijn lijden verlost en 1 Visakaart en 1 handtekening later verandert de miserabele AT-rijder in een flinke mooie witte zwaan échte GS RIJDER...

Zo, kindertjes en nu gauw naar jullie warme bedjes !!!! :+

NOTA AAN ALLE AT-bezitters en FXXXGS-rijders : van al het bovenstaande is NIETS waar... 't is allemaal maar om te lachen ! *D
NOTA AAN DETOX : al het bovenstaande is bloedernstig te nemen ! :+

-
 
Laatst bewerkt:
en dank voor dit vermakelijke leesvoer op de maandag ochtend :t omdat het wat nattig was vanochtend de GS maar lekker op de stoep laten staan :P
 
Mooie verhalen hoor.....
Maar Tox vertrouwt zijn AT niet volledig en neemt op zijn alpentrip een of ander stokoude dominator mee, die hij bovendien ook nog eens met zn maten over een paar boomstammetjes moet tillen.....immers een beetje enduro rijder springt daar met zn motor overheen..ps..verkeerde banden..?
En dan Slijk...gs aanhanger in hart en nieren, maar zocht ook zn muze in een ktm die toch niet beviel...en zoekt nu zn passie in een kawa en laat zijn gs in het diepe zuiden van La France....
Gelukkig voldoe ik niet aan de beschrijving van de gs rijder zoals Tox heeft verwoord....ik pak zelfs de fiets....😄
 
nee helaas niet, de AT vond ik wel beter rijden dan de GS maar de prijs gecombineerd met het gebrek aan een cardan deed me besluiten toch voor de GS te kiezen.
 
Mooie verhalen hoor.....
Maar Tox vertrouwt zijn AT niet volledig en neemt op zijn alpentrip een of ander stokoude dominator mee, die hij bovendien ook nog eens met zn maten over een paar boomstammetjes moet tillen.....immers een beetje enduro rijder springt daar met zn motor overheen..ps..verkeerde banden..?
En dan Slijk...gs aanhanger in hart en nieren, maar zocht ook zn muze in een ktm die toch niet beviel...en zoekt nu zn passie in een kawa en laat zijn gs in het diepe zuiden van La France....
Gelukkig voldoe ik niet aan de beschrijving van de gs rijder zoals Tox heeft verwoord....ik pak zelfs de fiets....😄


Jij bent dan ook een onverbeterlijke uitslover.... *D
 
Als je ondertussen begint te converseren met je Begonia's, dan heb ik nog zat klussen liggen in ons nieuwe onderkomen. Ik begin ondertussen hele zinnen achter elkaar te typen van de verfdampen, dus ik heb graag dat iemand de kwast over neemt. :')

Ik ga nu maar eens het restant routes redigeren van Motorhotel La Mouche. Als het om Basecamp gaat heet de uitbater geen twee linker handen maar vier voeten. Niet handig, want als zijn gasten een door hem aangeboden dagroute gaan rijden, dan komen ze nooit meer terug. Iedere zaterdag weer een berg vlees voor de BBQ, maar geen gast die ooit meer is terug gevonden.
Nou ja, dat dusss.....
 
Van lager verbruik heb ik nog niet veel gemerkt met de 1250 t.o.v. mijn oude 1200 van 2004,
Misschien omdat de kilometerstand nog vrij laag is (-1000) ofwel omdat het toch zo lekker accelereren is t.o.v. de 12,
Als je écht veel op cruse-controle rijd geraak je onder 5 per 100.
(Of 1 op 20 zegt men in Nederland zeker?)

Op korte termijn maak ik niet graag de rekening voor brandstof verbruik. Op mijn woon werk traject heb ik met dezelfde rijstijl met dezelfde motor verschillen vanb ruim 20% over het verbruik op één tank omwille van het weer. Over een langere tijd constateer ik wel dat mijn 2017 iets zuiniger is dan mijn 2015, maar het kan zijn dat ik op de snelweg iets trager rij tegenwoordig (rarara, hoe zou dat komen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan