Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Op het GS forum zijn alle gebruikers van de Af-Xied modules laaiend enthousiast (en dat zijn er aardig wat), blijkbaar kan een lekker lopende motor ook perfect lopen. Vandaar dat ik ze snel te koop zet voordat ik me weer bedenk en er straks niet meer van af wil :)

Van wat ik gelezen heb zorgen ze voor een totaal andere motor, stukken soepeler, alles kan een versnelling hoger, veel betere gasresponse, minder bokkig op lage toeren etc.
 
Even opletten: voor gebruik met de LC heb je ook RAM's nodig, Relay Adapter Modules. Die RAM's zorgen ervoor dat de AF-Xied's pas inschakelen nadat het motormanagement de pre-start controle heeft uitgevoerd.

Ik heb ook die AF-Xied's op mijn LC, inclusief RAM's. Ingesteld op standje 7 (schaal van 0 - 11) loopt de motor onderin rustiger (maakt het mogelijk in een hogere versnelling te rijden zonder te bokken) en geeft een betere gasrespons vanwege een wat rijker brandstofmengsel. Af fabriek staan de motoren nl. erg arm afgesteld.

Ik heb de modules ook even op standje 8 gezet en dat gaf standje 'hooligan-style' ... Was een beetje teveel van het goede, omdat het op toeren jagen van het blok verslavend was (en dus slecht voor je rijbewijs). Gemiddelde snelheid van Limburg naar de Randstad was 160 km/u. })

Reden voor mij om de AF-Xied's aan te schaffen was om te kijken of de extreme warmte-ontwikkeling bij het rechterbeen, m.n. bij hogere buitentemperaturen, getemperd kan worden.
 
bovenstaande post : gebruikers zijn laaiend enthousiast en dat weerleg ik niet, echter is het zo dat vooral aan de overkant van de grote plas de motoren (TE ) arm staan afgesteld, dat in combinatie met benzine van lager octaan gehalte geeft een niet prettig lopende motor en onnodige warmte ontwikkeling in het blok, vergeet niet dat benzine ook een koelende functie heeft, een te laag octaan gehalte pingelen kan veroorzaken en een te arm benzine lucht mengsel te heet lopen met alle gevolgen van dien nogmaals :

suc6
 
Welke gevolgen van dien doel je dan precies op? Een oververhit blok?

Op zowel het GS als het ADVrider forum zijn gebruikers die vele tienduizenden kilometers met de modules geïnstalleerd hebben gemaakt zonder enige problemen.

Daarnaast zorgt de Af-Xied er volgens mij voor dat er juist een rijker mengsel naar de motor gaat ipv dat hij te arm gaat lopen dus of ik begrijp je verkeerd of ik snap niet waarom je waarschuwt voor een te arm lopend blok.
 
Ik denk dat er bij de GS zeker nog wel wat te verbeteren valt inderdaad. Ik heb dan wel een oudje (2008) maar die loopt een stuk soepeler onderin met de powercommander. Zelf vond ik de 2018 GS waar ik vorig jaar mee heb gereden ook behoorlijk beroerd lopen onderin, moest echt toeren maken om weg te rijden.
 
Mede GS'ers,

Is er hier iemand die interesse heeft in een setje AF-XIED modules? Afgelopen week op het GS forum van iemand overgenomen maar thuis besloten om voor dat geld een weekendje weg te gaan en als ik alle verhalen moet geloven gaat de motor er zó lekker van lopen dat je hem nooit meer kwijt wilt, vandaar dus maar meteen te koop aangeboden.

Modules werken op de onderstaande BMW modellen met alle lucht / oliegekoelde blokken:

R1200GS(A)
R1200RT
R1200RS
R1200R
R NineT

Modules werken ook op een F800 of Husqvarna Nuda. Hier heb je echter maar 1 module nodig, wellicht bij 2 geïnteresseerde een losse verkoop mogelijk zolang ik ze maar allebei tegelijk kwijt ben.

Nieuwprijs met invoerrechten komt op ongeveer € 450,-. Ik heb de set voor € 300,- gekocht daar mag hij ook weer voor weg, of € 150 per stuk.

Ophalen / bezorgen vlakbij Purmerend, in Amsterdam of Lelystad (net welke dag er afgesproken wordt) of verzendkosten en risico van verzenden voor de koper.

Denk ik zal het hier eerst aanbieden voordat hij op het vraag / aanbod gedeelte van het MF forum verschijnt. Roept u maar!


ik snap dat men dit soort modules gebruikt om de gevolgen van strakke emissie normen te neutraliseren , carburateur motoren stonden vaak te arm om lekker te kunnen draaien bij bepaalde toerentallen en belasting . injectie motoren staan vaak rijk bij hogere toerentallen terwijl dat eigenlijk niet hoeft , onnodig verbruik.
of krap bij lage toerentallen en als ie door en door warm is, niet leuk ,je motor loopt er nerveus door.

maar ben toch wat huiverig van,, zou me zeer goed laten informeren en de kat uit de boom te kijken.
 
De AF-Xied plug je tussen motormanagement en Lambda sonde. Deze past het signaal van de O2-sensor daarmee aan, zodat het motormanagement een rijker mengsel geeft. Waarom zou je daarvoor huiverig zijn?

Omdat de Motronic dus met onjuiste gegevens moet werken, hetgeen een afgefikte katalysator kan opleveren...
 
zou me zeer goed laten informeren en de kat uit de boom te kijken.


Meer dan genoeg info en daar zit de kat al vanaf 2015 in de boom ;)
 
ik geloof wel in andere software ,, maar niet zo in dingen tussen sensoren en je ECU, zal best werken , maar wat is bij effect ? hoe nieuwer de motor hoe secuurder dit aan komt .

van sommige motoren weet ik het werkt prima zonder gedoe...
 
Als ik zie wat Herr BMW allemaal te weten komt, telkens wanneer jouw motor ergens ter wereld wordt ingeplugd bij een dealer, dan ben ook ik wat huiverig om zo'n apparaat ertussen te koppelen... .

Ook de dealers kennen niet alle info, die encrypted wordt doorgezonden naar Duitsland, maar ze vermoeden dat het een enorm gedetailleerd pakket is (inclusief het in de begrenzer jagen - zie hoger !).

Dat inpluggen lijkt me overigens niet eens nodig, als ik merk hoeveel info ikzelf reeds krijg over mijn wagen en mijn motor via de BMW-Apps... kan je nagaan wat München/Berlijn allemaal over je (vehikel) weet...
 
als voormalige autotechnieker o.a. BMW, Mercedes, Porsche, VAG, en Opel en PSA en nu ICT weet ik wat er kan ,, men kan veel meer uitvogelen wat je er mee doet dan men vermoed. , sommige "handige" henkies die halen de johny box er tussen uit en maken de accu pool een uur los zodat het geheugen gewist word,, maar bepaalde dingen blijven wel staan.

veel informatie word gebruikt om gebruiks omstandigheden te analyseren , hoeveel snelweg rijd iemand, of hoe vaak word er een bepaalde optie zoals de airco gebruikt, of hoe de motor reageert op veranderingen in de benzine ( die vreselijke E10 ) , en word een wagen leeg getrapt of toert iemand alleen maar rustig
en rijden ze rustig met koude motor of niet ivm garantie.

denk dat de overheid eens moet opschieten met duidelijke wetgeving wat mag wel en wat niet, en kan je als eigenaar zelf bepalen wat er word door gezet of niet.
 
Ik zou me bedenken en dat ding houden. De discussie over garantie is alleen van belang als je nog garantie hebt. Daarbuiten moet je toch alles zelf dokken bij herr BMW.
Met een axfied loopt ie echt veel beter. Dus juist minder kans op heetlopen.
Heb zelf een rapid bike easy gehad en doet iets vergelijkbaars. Nu een rapid bike evo. Die vervangt het motormanagement in zijn geheel. Nu er even afgehaald wegens overmatig hooligan gehalte met dito verbruik. Ik ga hem uiteindelijk eropzetten en goed laten afstellen zodat ie smeuïger loopt. Meteen de koppeldip er uit.
 
Mijn lc loopt standaard af fabriek prima bella donna....
Met dito laag verbruik..1:20 is eerder regel dan uitzondering...
Bovendien.....hooligan style ????
Niet nodig...rijdt snel zat....
 
Idem dito voor mijn 1250... zelfs bij inrijlimieten, loopt-ie als een TGV...

Ik denk niet dat ik hem vaak op Dynamic zal moeten zetten, zoals mijn 1200 LC (met duo in de bergen).

En met 5.3 l/100 km heb ik ook niet over het verbruik te klagen (weliswaar solo in de bergen na 1ste beurt van 1.000 km).
 
Ik heb een 2005. Behoorlijk kfr gedrag. In de Eifel zit ik regelmatig aan het eind van mijn vermogen.
Ik haal zelden beter dan 1 op 17. Met die evo erop 1 op 11 zonder ovematig gashendel gezwengel.... Dat hoeft dan ook weer niet.
 
heb weer een instructie video gemaakt

@ Woekie ,, KFR moet te bestrijden zijn met correct afstellen , ga je naar een dealer ? je zou kunnen overweg om naar een specialist te gaan die kunnen buiten de af gekaderde grenzen waarin dealer zich bevinden .en dan dingen kunnen doen, hoor er veel goeds over..

wat tank je 95 of 98 ? schijnt ook invloed te hebben, maar ik hoor bij de ene is het de oplossing en bij een andere helemaal niks .
 
je zou kunnen overweg om naar een specialist te gaan die kunnen buiten de af gekaderde grenzen waarin dealer zich bevinden .en dan dingen kunnen doen, hoor er veel goeds over..

Dus een kastje wat je motor beter afstelt dan de dealers kunnen / mogen is eng, maar een monteur die in principe hetzelfde doet niet?🤔
 
Dat ja. Bovendien moet je hem eerst helemaal goed afstellen. Pas daarna een module erop zetten. Met een olie koeler is het een wereld van verschil. Maar ook een wereld die Verhulst waarschijnlijk nooit zal ontdekken :+
 
Dus een kastje wat je motor beter afstelt dan de dealers kunnen / mogen is eng, maar een monteur die in principe hetzelfde doet niet?🤔

idd voor je zoiets kan gebruiken laat hem goed afstellen dan zou KRF over moeten zijn, en met andere bougies kan je eventueel nog wat verbeteren als ie toch nog iets doet, een monteur zit niet aan het mengsel , maar wel aan de afstellingen en die lui weten wat ze doen, zo'n kastje kijkt niet verder dan de sensoren ze verteld.

@ Tencats,, zo'n kabeltje op de temperatuur sensor inlaat lucht ? voor die oude dingen werden ze net ietjes rijker gezet
 
Terug
Bovenaan Onderaan