Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Even over mijn motor. Nu heb ik net geen 5000km op de teller staan en deze week viel me op wat ik bijna niet meer hoor. Mechanische bijgeluiden. Dat gierende geluid dat Slijk maar al te goed kent is grotendeels verdwenen. Als ik goed luister zonder oordoppen kan ik het net horen, met oordoppen hoor ik er niets van.

Volgende week zal ik proberen om mijn semi flexibele zijkoffers te monteren. (ik heb misschien al een paar spiegels getikt met mijn koffers, dus nu iets smallere tassen)

Dàt geeft de burger moed... met 2324 km op de teller wordt het geluid bij mij blijkbaar alleen maar erger... ik ben benieuwd of ik dezelfde gunstige evolutie mag meemaken...
 
servo abs is storingsgevoelig. Vooral als je weinig rijdt. Ik heb het ook op mijn 2005 maar ik laat het goed onderhouden en rijd 25k per jaar, hele jaar rond. Het krijgt bij mij dus geen tijd om aan te koeken. Verder is bij de 2006 gsa versie een issue met holle klepstelen die spontaan kunnen afbreken. Verder zijn er terugroepen geweest op achterwiel flens en brandstofpomp in die jaren, goed opletten of ze die gehad hebben.
De adventure heeft, spaakwielen, een grotere tank en ruit. Ik vind vooral dat laatste dat prettig , heb dus ook zo'n winkelruit op mijn gs. Het best koop je een DOHC uit 2009 of 2010. Is wel iets boven aangegeven budget maar is eigenlijk een uitontwikkelde GS zonder kinderziektes.
Let vooral op onderhoudshistorie, al zegt dat niet alles. Wellicht een aankoopkeuring laten doen. In mijn ogen is een GS met heel weinig kilomters een groter risico dan een GS met 10k per levensjaar.
 
Mijn GS uit 2005 heeft ook servo ABS en ik rijd maar 5K per jaar. Maar geen enkel probleem. Maar ik ververs om het jaar de remvloeistof. Ook zorg ik ervoor dat de ABS af en toe aangesproken wordt.

De ABS problemen komen meestal van niet tijdig de remvloeistof vervangen in combinatie met het nooit gebruiken van de ABS.

Ook heeft een GS van de eerdere bouwjaren nog een tankvlotter dus geen problemen met het tanklint. Ook de klep in de uitlaat die geregeld vast gaat zitten is nog niet aanwezig in de eerdere modellen.

Persoonlijk zie ik dus geen reden om een goed onderhouden GS met Servo ABS te mijden.
 
1401499
 
Nog mensen hier naar de BMW Motorrad Day geweest in Nijvel?
Had er precies meer van verwacht? Het was leuker om naar daar te rijden en terug, je was er snel rond vond ik.
 
ABS spreekt me aan. Begrijp ik het goed dat de servo ABS een systeem met "ziektes" is?

Er zit wat rek in de prijs. Echter, ik vind het zonde met een fiets van €15k door de pekel te rijden.

Mijn GSA komt binnenkort te koop, is al pekel mee gereden dus daar hoef je je geen zorgen om te maken ;) Prijs wel ietsje boven jouw budget
 
Vorige week hadden we een poging gedaan om de valbeugels te monteren, maar we krijgen de bout absoluut niet los. Mijn helpende hand zegt dat het meer dan waarschijnlijk met loctite is geborgd.
Iemand tips om dat vlot los te krijgen?
 
heet stoken, evt met brander of verfstripper, als je bout maar rond de 250 graden wordt
 
Maar da's de bout die door het frame en motorblok gaat. Hoe kan je dat nu deftig verwarmen, of ligt het aan mij?
 
Verwarmen met een verfbrander, maar voorzichtig dat je op omliggende gelakte delen de lak/coating niet afbrandt. Bij mij kon ik de bouten zonder verwarmen lossen.
 
Laatst bewerkt:
Top tip!

Gisteren ook nog dit aangekocht:
https://shop.touratech.be/windscree...dventure-r1200gs-lc-r1200gs-adventure-lc.html
Ik voel dat als ik mijn hoofd een beetje intrek, dat ik nog amper wind rond de helm heb. Dus enorm benieuwd hiernaar. Ik heb nu namelijk het hele kleine ruitje van de 1250 HP.
Ik heb de standaard ruit van de GS op de 1250, en die doet véél beter wat hij moet doen dan de MRA ruit die ik op de 1200 had, en ook die was al een verbetering met de standaard ruit.
Ook de (minuscuul lijkende) handkappen deden deze winter bij de (schaarse) vriestemperaturen goed wat ze moesten doen, best tevreden met die standaard uitrusting.
Ik geloof dat BMW ernstig werk maakt van windtunnel testen.👍
(Heb wel ruit in hoogste stand, lager getest in Eifel maar beviel me niet)
(Ben 1.87 m)
 
Afgelopen weekend 4 dagen de 1250GS uitgelaten in het Schwarzwald.

Het is echt een hooligan fiets!!!

Heerlijke gooi en smijt fiets en met de modus Dynamic geselecteerd volgen de bochten elkaar snel op.

Gister, direct na het weekend, de GS voor de 10k beurt bij de dealer afgegeven. De km’s vliegen erop.
 

Bijlagen

  • CA7DD1C4-215C-429E-8356-EDF7301E11D6.jpeg
    CA7DD1C4-215C-429E-8356-EDF7301E11D6.jpeg
    231,4 KB · Weergaven: 18
  • 1EDE3FAE-2152-41EF-804A-72E7478ABB54.jpeg
    1EDE3FAE-2152-41EF-804A-72E7478ABB54.jpeg
    197,4 KB · Weergaven: 15
  • 7754CAE0-741E-4BE4-A16C-9AD36CA8063D.jpeg
    7754CAE0-741E-4BE4-A16C-9AD36CA8063D.jpeg
    214,4 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Met slechts een 2.300 km op de teller van m'n R1250GS en met gebruik van hetzelfde BMW ATLANTIS motorpak dat ik al meer dan 10 jaar bezit, heb ik op de rechterflank van de tank reeds méér verfslijtage opgelopen thv de rechterknie dan mijn R1200GS van 2015 na bijna 30.000 km had.

Is BMW er wéér in geslaagd om een kwaliteitsvermindering toe te passen op haar nieuwste GS (ditmaal slechtere verf ) ?

Ik heb dan maar het VentureShield bij WUNDERLICH aangeschaft in de hoop dat de huidige beschadiging gecamoufleerd wordt en toekomstige premature slijtplekken voorkomen worden... Pffffffffffffff ... -O-

BMW R1250GS LAKSCHADE- geel.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan