Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Gatverdamme, da's ook wat! Dan heb je een dikke brommer gekocht, worden je benen gecremeerd. Ik blijf veilig bij mijn Afrikaanse tweeling, :/

Alhoewel.......

Er ontstaat een plan om een R80GS rally replica te gaan bouwen komende winter. Dit bij gebrek aan geld, dat dan weer wel, anders kocht ik het origineel wel. Dus als iemand nog een R100GS ergens in een hoekje heeft staan, breng maar bij ToX. :Y
 
het blijft niet specifiek bij een GS, mijn K kan er ook wat van. vooral met deze temperaturen.

Ik wijt het in mijn geval aan overdwarse cilinders en gekke luchtstromen omdat baksteenvorm.
Mijn één-cylinder GS die had het pas heet...
 
v/h Ozner,
De stoom kwam er af. Ik zag het (bijna) gebeuren. :o
stoommotor.jpg



Ik wist niet dat er ook een GS versie van was.
 
Pffffffffff.... gisteravond in F aangekomen na autorit bij 42 graden (!) en vandaag te heet om te rijden.... balen.... -O-

Bekijk bijlage 1405311
1405384


Vandaag was ook extreem in Italië.
Op tijd stoppen en drinken. Koelvesten opnieuw nat maken en door.

Sta overigens echt te kijken van het verbruik van de f800gs van mijn vriendin. 1:29 bij rustig rijden en 1:26 als er goed doorgereden werd.
 
Hier geen last van warmte aan een kant maar is wel een GS en lijkt vooral een GSA issue.heb ook geen standaard uitlaat of blauwe uitlaat / kat of extra spatlappen. Sowieso probeer eens een triumph tiger Explorer of zo die worden pas warm.
 
Werkplaats wordt nog eens wat. Ik kan nu iig iedere dag een andere screensaver van mijn grootste fan de boel laten opfleuren. *O*
1405603
 
Kelder..??? Je gaat tochngeen 2e Fritzl worden en allerlei maagden verbergen.....?

En verder mis ik in deze mancave nog een bar, grote chesterfield, bij voorkeur van bruin leder, allerlei posters met ontklede blondines en latinas, pooltafel, dartboard, vette geluid installatie.....moet ik.doorgaan....

Elke x dat ik.voor je deur sta loop je dus in de verkeerde bouwmarkt Tox....
 
Mijn kelder is geen kinderopvang Mainiac, ik zit niet te wachten op maagden. Er wordt wel gewerkt aan een voorraad zedeloze Latina's en een danspaal.
Het is passen en meten op 35 vierkante meter, ik heb het weer eens niet makkelijk. :/
 
Ik ben oprecht ontroerd dat ik zo prominent de mooiste kamer van mijn idool mag opfleuren... en dan te bedenken dat hij misschien, wie weet. ... eh.... in de kleine uurtjes.... in alle discretie... met de doos Kleenex bij de hand.... voor MIJN foto....eh...... :$:Y


Ik haast me dan ook om op mijn beurt jullie met gepaste fierheid de foto van mijn eigen grootste fan te tonen *O*



2F7E96EE-4E71-4CC1-A3D4-384BCA4D2B40.jpeg
 
Al 13 jaar lang heb ik een Transalp (uit 1997). Ooit gekocht omdat ik toen veel van Den Haag naar Delft reed als woonwerkverkeer. Ik had allerlei rationele argumenten verzonnen waarom een tweede motor nuttig was. Bijvoorbeeld dat mijn toenmalige Pan European daar te log voor was, en korte ritjes rijden niet goed zijn voor het blok. Inmiddels heeft die Pan al 2 GSA's als opvolger gehad maar de Transalp stond er nog steeds naast. En hoewel hij nog prima rijd begon het toch langzaam te knagen, zou ik hem eens gaan inruilen voor iets anders. Wat erbij kwam is dat ik tegenwoordig één keer in de week naar Breda moet. En met zijn hele lage ruitje is de Transalp op de snelweg wat minder comfortabel. De GSA rijdt toch al te veel kilometers, dus dat was ook niet handig.

Kortom, ik begon net als in 2006 weer allerlei rationele redenen voor mezelf te verzinnen om het te verantwoorden de Transalp in te ruilen voor iets anders. Toen ik me dat realiseerde ben ik er ook meteen mee gestopt en heb het geheel in gang gezet. Ik had al flink zitten googlen en kwam eigenlijk tot twee opties als vervanging, de Honda NC700X of een Kawasaki Versys 650 vanaf 2015 (want die ervoor vind ik niet mooi).

Vorige week gekeken bij een motorzaak die beiden had staan en de Honda viel al meteen af, hij voelde me te ielig aan. De Versys zat lekker, maar er stond ook een mooie rode Yamaha Tracer 900 in de zaak. Dus eind deze week een proefrit op beiden gemaakt. Ik had verwacht dat de Tracer lekkerder zou rijden en het dus weer even een gewetenskwestie werd tussen de goedkopere en praktischere Versys en de Tracer. Maar nee, de Tracer vond ik niet lekker rijden. Natuurlijk is elke motor even wennen, maar daar zou ik geen vrienden mee zijn geworden. De Versys daarentegen reed meteen heel lekker en was eigenlijk precies wat ik zocht, een upgrade van de Transalp, moderner, zuiniger, iets meer windbescherming. Maar niet meteen een tweede 1200GSA, zodat die duidelijk voor de lange toertjes en vakanties blijft.

M.a.w. de witte Versys op onderstaande foto staat binnenkort gebroerderlijk naast de GSA (op de foto is de oude Transalp ook nog net te zien op de achtergrond). Ik moet nog wel eventjes wachten, de Versys is uit België geïmporteerd en moet nog langs het RDW om een kenteken te krijgen. Met wat geluk heb ik hem volgend weekend, maar ik hou er al rekening mee dat het in de week van de 8e wordt.

Motor is uit 2015 met 4861km op de teller nadat ik de proefrit had gemaakt. Nog niet eens goed ingereden dus 🙃
Versys vs Tracer.jpg
 
Proficiat !
Prima keuze !
Ik heb er ook een gehad voor woon-werk en die beviel prima.
Van zodra deze motor in B ook moest gaan dienen voor weekendritjes, bleek hij te klein om mijn vrouw mee te nemen, waarop ik hem inruilde voor een Versys 1000.
Die laatste voelt ondertussen reeds meer solide aan dan m’n R1250GS , waarmee ik gisteren voor het eerst weer reed in F.
Alleen het ruitje van de Versys (650) is niet veel soeps voor lange mensen...MRA ruitje met spoilertje was voor mij de oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Leuk te horen dat hij jou zo goed beviel voor woonwerkverkeer. Dat is ook min of meer waar ik hem voor ga gebruiken (niet dagelijks, want mijn vaste werklocatie zit tegenwoord op 1,5km van mijn huis dus dat loop ik).

Een Versys 1000 hadden ze ook staan, maar die komt dan weer te dicht in de buurt van de GSA. Ik vond het sowieso interessant te zien hoeveel er tweedehands te koop is aan redelijk jonge motoren.
 
Ik heb een vraag waar jullie misschien antwoord op kunnen geven :

Ik ben dit weekend wezen rijden in de Eifel met mijn gsa. Wat een mooi gebied zeg !!

Gister tijdens de rit begaf mijn achterveer ( of het ESA systeem ) het. Ineens een hele slappe schokbreker achter. In de modus soft rijdt het nu nog het “beste”. In normal en hard blijft hij veren na een klein bobbeltje en is het net of je op zee zit. Ik zag dat als ik nu de vering verstel dat de ring bij de veer zich niet meer versteld als ik hem op een andere stand zet maar de uitgaande vering word nog wel aangepast. Dit rijdt echt voor geen meter nu.

Hebben mensen dit hier ook meegemaakt ? Of weten jullie wat er dan precies aan de hand is ?

Alvast bedankt.

Hierbij nog een fototje van het weekendje weg :
Bekijk bijlage 1404010

Nog even een update:

Ik ben met het probleem van mijn achterveer langs de bmw dealer geweest. Die hebben ernaar gekeken en vertelde me dat de veer vervangen de enigste oplossing is. Losse schokdemper kost €1540,- zonder monteren. Daar zou nog 200 a 250 euro bijkomen. Vond dit best een duur geintje. Ik heb nog gevraagd of er geen revisie setjes voor waren maar helaas.

Ik had besloten er nog even over na te denken en op internet nog even te gaan zoeken. Zodoende kwam ik op een adresje bij mij in de buurt bij JD-Suspension (Jan Droog). Die heb ik gebeld en was heel vriendelijk en zei dat het geen probleem om de ESA schokbreker te reviseren. Ik mocht mijn motor afgelopen maandag gelijk bij hem neerzetten. Donderdag kreeg ik telefoon dat mijn motor klaar was en de veer gereviseerd was. Hij veert nu weer helemaal top en alles werkt weer naar behoren. Ik moest €300 voor de revisie betalen en €90 voor het in en uitbouwen van de schokbreker. Al met al was dit een heel ander koste plaatje dan bij bmw zelf.
 
Bij welke dealer heb je hem dan langs gebracht? Begin vorig jaar ging mijn achterdemper lekken en omdat ik toch een onderhoudsbeurt bij Houtrust had gepland dat daar meteen gemeld. Voor het plaatsen van een nieuwe demper werden dezelfde kosten gemeld die jij al aangaf. Maar ze gaven ook aan dat zij de demper konden laten reviseren bij Jan Droog. Zo gezegd zo gedaan, een kleine week later kon ik de motor weer bij Houtrust ophalen. Ik betaalde er €500 voor als ik het met goed herinner. Zelf naar Jan Droog gaan was dus nog iets goedkoper geweest maar ik vond het een goede service en had zelf nergens omkijken naar.
 
Toen ik nog een GS had heb ik mijn lekke schokbreker ook naar Jan Droog in Pijnacker gebracht, van origine een motorcross specialist maar ook zeker heel bedreven in wegmotors.
Omdat ik wat langer en zwaarder ben dan de gemiddelde motorrijder heeft hij wat aanpassingen gedaan (dikkere/meer olie?).
Ik weet nog wel de eerste bocht na het ophalen; wauw een totaal andere motor, hij stuurde als nooit tevoren en dat voor (toen) iets van €300 incl in- en uitbouwen :}
 
Bij welke dealer heb je hem dan langs gebracht? Begin vorig jaar ging mijn achterdemper lekken en omdat ik toch een onderhoudsbeurt bij Houtrust had gepland dat daar meteen gemeld. Voor het plaatsen van een nieuwe demper werden dezelfde kosten gemeld die jij al aangaf. Maar ze gaven ook aan dat zij de demper konden laten reviseren bij Jan Droog. Zo gezegd zo gedaan, een kleine week later kon ik de motor weer bij Houtrust ophalen. Ik betaalde er €500 voor als ik het met goed herinner. Zelf naar Jan Droog gaan was dus nog iets goedkoper geweest maar ik vond het een goede service en had zelf nergens omkijken naar.

Ik had ook naar Houtrust gebeld. Die vertelde me dat ze de schokdemper moesten vervangen. Reviseren ging niet. Volgens degene die ik aan de telefoon had
 
Terug
Bovenaan Onderaan