Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Unieke fiets!
Een BMW R 4cilinder _O-
Niks fout aan een boxer 4cil :W

48324029626_b7c49bd463_b (2).jpg48324149282_d3ec753e82_b (2).jpg
 
tja ,, ze zijn er ver mee gekomen, was het ooit niet bedoeld als boxer beater , maar werd een soort opzich zelf wat werd tot de Goldwing van nu ?

honda-gl1000-gold-wing-1982-13.jpg
 
Subaru boxer 4-cylinders .... zuipen brandstof toch?.
Wel mooi principe!

maar die hebben vaak ook veel vermogen , die lusten idd een slok ,, je kan van het gebruik van zo'n 2,5 L turbo ook een 3 L bmw 6 cilinder rijden, en die klinken geweldig ,, maar die Subaru's klinken nergens naar, als of ze op drie poten lopen
 
Daarom schreef ik ook BMW R,
Ik weet best wel dat er allerhande meercilinder boxer motoren bestaan, maar niet onder die benaming (Bij mijn weten🤔)
 
De 12 cilinder boxer is ook een tijdje best succesvol geweest.


Hoewel dit een zeer lichte auto is is de motor toch iets te zwaar voor in een motorfiets.
 
De 12 cilinder boxer is ook een tijdje best succesvol geweest.

Da's geen boxer. Dat is een flat-12

Een boxer is een flat engine waarbij de tegenoverliggende cylinders tegelijk naar buiten en naar binnen gaan, zoals een boxer die met zijn vuisten tegen elkaar slaat.

Blokken boven de 6 cylinders zijn bijna nooit boxers, omdat je voor een boxer een losse krukas-sectie per cylinder nodig hebt, en de krukas dan een zooitje wordt.

De flat-12 zoals in die Porsche (en in de Testarossa enzo) is technisch gezien meer een V-12 met een 180-graden hoek tussen de cylinders, en heeft maar 6 krukasdelen.
 
Laatst bewerkt:
Da's geen boxer. Dat is een flat-12

Een boxer is een flat engine waarbij de tegenoverliggende cylinders tegelijk naar buiten en naar binnen gaan, zoals een boxer die met zijn vuisten tegen elkaar slaat.

Blokken boven de 6 cylinders zijn bijna nooit boxers, omdat je voor een boxer een losse krukas-sectie per cylinders nodig hebt, en de krukas dan een zooitje wordt.

De flat-12 zoals in die Porsche (en in de Testarossa enzo) is technisch gezien meer een V-12 met een 180-graden hoek tussen de cylinders, en heeft maar 6 krukasdelen.

Ik wil meer van zulke weetjes/feiten lezen :)
 
Da's geen boxer. Dat is een flat-12

Een boxer is een flat engine waarbij de tegenoverliggende cylinders tegelijk naar buiten en naar binnen gaan, zoals een boxer die met zijn vuisten tegen elkaar slaat.

Blokken boven de 6 cylinders zijn bijna nooit boxers, omdat je voor een boxer een losse krukas-sectie per cylinder nodig hebt, en de krukas dan een zooitje wordt.

De flat-12 zoals in die Porsche (en in de Testarossa enzo) is technisch gezien meer een V-12 met een 180-graden hoek tussen de cylinders, en heeft maar 6 krukasdelen.
Inderdaad,
Bij een boxer boeten de tegenover elkaar liggende zuigers "naar elkaar toe boxen",
Bij een V180° gaan de tegenover elkaar liggende zuigers samen naar links of rechts.

Ik had deze motorconfiguratie verwacht in deze discutie😊, indertijd toen Ferrari F1 deed met die V180 werd er ook vaak verteld over de "boxer" van Ferrari, fout dus.

Hoe een 2-cilinder V180 zich zou gedragen wil ik niet weten, volgens mij gaat dat ernstig schuddebuiken tenzij er een arsenaal aan balansassen wordt ingebouwd
 
Porsche is een merk waar mijn hart sneller van gaat kloppen of het nou een lucht gekoelde 911 is of een gave 944 ,, heb recent in een Macan GTS gereden ,, wat een geweldig machine is dat

tijdens mijn studie autotechniek hebben we uitgebreid de platte v12 van de 917 bestudeerd ,, mooi stuk techniek
917-engine-cutaway.jpg
 
Iemand die deze cilinder beschermers wil overnemen voor LC? Zal zo meteen in verkoop ook een topic maken. Op 1 is plastiek geschonden (vervangbaar) en is er een deukje aan de onderkant. Zie foto's. Mogen weg voor 100 EUR compleet met alle bevestigingen.
 

Bijlagen

  • 26345B39-2AA6-4052-A061-F9027A6B548B.jpeg
    26345B39-2AA6-4052-A061-F9027A6B548B.jpeg
    146,4 KB · Weergaven: 4
  • 1DAC6B6A-0361-45B1-BE19-DFC652B99D34.jpeg
    1DAC6B6A-0361-45B1-BE19-DFC652B99D34.jpeg
    75,3 KB · Weergaven: 6
  • FA6421C6-3B1B-46FF-AFA9-A3925D86B52E.jpeg
    FA6421C6-3B1B-46FF-AFA9-A3925D86B52E.jpeg
    67 KB · Weergaven: 8
Hallo,

Waarbij heeft een r1200gs 2006 meer baat bij om de prestaties van de output te verbeteren?

Nieuwe bochten zonder katalysator met originele demper.

Of

Alleen een nieuwe demper (akra)

Meer geluid als "merkbaar" vermogen is welkom. Ik heb een boosterplug geïnstalleerd.

Allebei is budget technisch niet mogelijk :)
 
Hallo,

Waarbij heeft een r1200gs 2006 meer baat bij om de prestaties van de output te verbeteren?

Nieuwe bochten zonder katalysator met originele demper.

Of

Alleen een nieuwe demper (akra)

Meer geluid als "merkbaar" vermogen is welkom. Ik heb een boosterplug geïnstalleerd.

Allebei is budget technisch niet mogelijk :)

zou wat aan de software laten doen ,, met alleen een demper bereik je maar weinig ,, maar denk dat gewoon door rijden en ondertussen sparen voor een LC beter is

hoeveel vermogen wil je eigenlijk meer ?? zo 2006 GS heeft al een 100 pk , met een uitlaat en een K & N lucht filter en misschien software pak je een paar pk erbij , maar echt geen 20 of zo .
 
Ik heb een boosterplug dus de motor staat al rijker afgestemd. Ik verwacht geen 10pk extra maar meer een verbetering in het rijden zelf. Dus minder ploffen, beter doortrekken en minder bokken bij lagen toeren en backfires.
 
Een soort van mengelmoes van een boxer en een "normale" motor werd o.a. gebruikt door de Britse spoorwegen in de Deltic locs, de Napier Deltic. In de grootste locs werden blokken gebouwd met 18 cilinders. Mechanisch "geblazen" tweetakt diesel. 1.650 hk (1.230 kW) continue bij 1.500 rpm


NapierDeltic.4.jpg
 
Hallo,

Waarbij heeft een r1200gs 2006 meer baat bij om de prestaties van de output te verbeteren?

Nieuwe bochten zonder katalysator met originele demper.

Of

Alleen een nieuwe demper (akra)

Meer geluid als "merkbaar" vermogen is welkom. Ik heb een boosterplug geïnstalleerd.

Allebei is budget technisch niet mogelijk :)

Mijn ervaring is absoluut meer effect van Nieuwe bochten zonder katalysator met originele demper.
Maar met beide oplossingen gaat de GS nog armer lopen en is een aanpassing nodig in de vorm van de vele performance controllers die op de markt zijn.

Ik ben zelf terug naar de originele bochten en heb dus het verschil in vermogen gemerkt.
Eerst had ik de originele demper teruggeplaatst. Het maakt mij namelijk allemaal te veel herrie.

Beide geven de motor meer lucht maar de bochten dus duidelijk meer dan de demper.

Binnenkort even poetsen dan kunnen ze op Marktplaats,
 
Een soort van mengelmoes van een boxer en een "normale" motor werd o.a. gebruikt door de Britse spoorwegen in de Deltic locs, de Napier Deltic. In de grootste locs werden blokken gebouwd met 18 cilinders. Mechanisch "geblazen" tweetakt diesel. 1.650 hk (1.230 kW) continue bij 1.500 rpm


Bekijk bijlage 1425430


Die Deltic's waren roemrucht ,, vooral de eerste ,, onderhoud moest je serieus doen , de afstellingen waren erg secuur
 
Een soort van mengelmoes van een boxer en een "normale" motor werd o.a. gebruikt door de Britse spoorwegen in de Deltic locs, de Napier Deltic. In de grootste locs werden blokken gebouwd met 18 cilinders. Mechanisch "geblazen" tweetakt diesel. 1.650 hk (1.230 kW) continue bij 1.500 rpm


Bekijk bijlage 1425430
Eigenlijk zijn dit geen boxers maar 3 V blokken rond mekaar gezet,
Afstelling zal inderdaad geen sinecure geweest zijn, dit type 2-takt diesels moest (Bij mijn weten) altijd mechanisch geblazen worden, werd meestal een "Roots-blower" voor gebruikt, hoewel er ook een combinatie bestond van mechanische compressor en turbo.
2-takt diesels konden nogal eens spontaan op hol slaan, daarom werd er voor de blower een dodemansklep geplaatst, als die dichtviel werd alle lucht naar de blower afgesneden, en viel de motor dus stil.
 
Een soort van mengelmoes van een boxer en een "normale" motor werd o.a. gebruikt door de Britse spoorwegen in de Deltic locs, de Napier Deltic. In de grootste locs werden blokken gebouwd met 18 cilinders. Mechanisch "geblazen" tweetakt diesel. 1.650 hk (1.230 kW) continue bij 1.500 rpm

Gaaf ding!

Dacht aanvankelijk dat, omdat het een versie van de opposed-piston engine is, de zuigers tegelijk naar links en naar rechts gingen. maar niet dus.
Het is een opposed model, maar de beweging is boxer-like. Die rare britten ook.

De firing order van de 18-pitter is helelmaal een voorbeeld van 'ordered chaos':


Deltic_18_firing_order.gif
 
Terug
Bovenaan Onderaan