Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Er is meer in motorwereld dan boxers bedoel ik...
Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben ook gek van de boxers, maar na 35jr motor ervaring met zoveel verschillende merken en types, staar ik mij niet blind op boxers of bmw...
 
Er is meer in motorwereld dan boxers bedoel ik...
Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben ook gek van de boxers, maar na 35jr motor ervaring met zoveel verschillende merken en types, staar ik mij niet blind op boxers of bmw...

idd,, laten we er eerlijk zijn BMW en zijn boxers daar zitten wel min punten aan ,, niks is perfect
 
De boxers van BMW zijn geweldig , jammer dat ze geen lichtere modellen meer hebben, niet iedereen heeft dat vermogen nodig .
maar wil wel dat boxer karakter , en cardan,

De 1250 heeft dan wel veel vermogen, maar rijdt het lichtst van de GS-en.

Door zijn compacte model, vernieuwde boxer en lichte materialen, voelt hij niet aan als een "zware" GS.
 
die kg hebben ze vanaf de 1200 wel aardig voor elkaar.
maar met zwaar bedoel ik de pk's en nm's die rijkelijk aanwezig zijn, ik heb zat aan een 70 a 80 pk met het nodige koppel.
 
Klopt , leuke motoren zat, maar als totaal concept ?

de boxers van BMW zijn geweldig , jammer dat ze geen lichtere modellen meer hebben, niet iedereen heeft dat vermogen nodig .
maar wil wel dat boxer karakter , en cardan,
Mwow niet helemaal mee eens, die 135pk (wel bizar veel koppel) van een 1250 is prima doseerbaar itt een KTM bv... Dat zijn gewoon wheeliemachines die er alles aan doen om de berijder eraf te willen gooien...
 
het vermogen is wel dociel ,, maar als je te veel gas geeft ga je gelijk zo gruwelijk hard ,, terwijl ik de 850 op bepaalde moment best vol open kan trekken,, dan ga je wel hard maar niet krankzinnig hard, dus hoor je dat mooi geluid niet wat een boxer kan maken als je ver door trekt.
 
Dat zijn gewoon wheeliemachines
IMG_20190525_130859444.jpg
Ik heb een paar maanden geleden mogen voorrijden voor een KTM dealer, en dus de hele dag op dit speeltuig gereden.
Niet normaal hoe dat rijd, je kan er wel rustig mee rijden maar als je die zone verlaat , dan komt de brandweer !
Erg leuk !, voor even....

Maar, op het eind van de dag mocht ik op een r1200GSA van een bekende, hetzelfde snelle traject rijden....
en nu heb ik er zelf een. Nuff said....
 
Mwow niet helemaal mee eens, die 135pk (wel bizar veel koppel) van een 1250 is prima doseerbaar itt een KTM bv... Dat zijn gewoon wheeliemachines die er alles aan doen om de berijder eraf te willen gooien...
Niet elke KTM is hetzelfde, op mijn 1090 heb ik 125 pk en dat gaat best vlot maar het vermogen komt heel mooi geleidelijk in en je hebt altijd de tractiecontrole als vangnet mocht je eens wat te enthousiast aan het handvat draaien.
 
die kg hebben ze vanaf de 1200 wel aardig voor elkaar.
maar met zwaar bedoel ik de pk's en nm's die rijkelijk aanwezig zijn, ik heb zat aan een 70 a 80 pk met het nodige koppel.
Dat bedoelde ik dus ook, de nieuwe 1250 GS heeft het vermogen, maar omdat hij zo licht en smooth rijdt, zowel in gewicht, als in vermogen, kan je er mee rijden alsof je 70 / 80 pk hebt. Je hoeft niet altijd die 136 pk met het koppel van 143 Nm te laten brullen... maar is wel leuk :Y

[
 
Koop een vespa erbij...heb ik ook gedaan.
Gas tegen de stuit. Trek je bijna alle autos eruit tot 80-90.. top houdt op bij 130...lach mij rot op dat ding
 
had liever iets minder vermogen en dan een structureel lager verbruik dan 100 + pk
Hoe rustiger, met minder pk / Nm gebruik, je er mee rijdt, via de schakel indicatie op het scherm, des te zuiniger, zie de R1250GS maar als een allermans/vrouws vriend, die van alle mogelijke rijstijlen is voorzien ;)
 
Koop een vespa erbij...heb ik ook gedaan.
Gas tegen de stuit. Trek je bijna alle autos eruit tot 80-90.. top houdt op bij 130...lach mij rot op dat ding


heb dan een Honda NC 750 X op het oog, kan je ook met DCT krijgen ,, loopt net zo zuinig ,, maar net wat leuker.

als ik meer geld had zou ik dat zeker doen ,, maar moet met een motor alles kunnen doen.
Hoe rustiger, met minder pk / Nm gebruik, je er mee rijdt, via de schakel indicatie op het scherm, des te zuiniger, zie de R1250GS maar als een allermans/vrouws vriend, die van alle mogelijke rijstijlen is voorzien ;)

klopt je rechterhand is de belangrijkste factor ,, maar weet dit werkt niet on beperkt ,, met een boxer 1 op 25 rijden is mij niet gelukt,, kwam met een 850 niet beter dan 1 op 22 onder de meest gunstige omstandigheden.

een 1250 is voorlopig nog wel even uit bereik, denk dat een R 1200 dohc het eerst bereikbaar is, en die zijn al erg goed
 
Maar er is weinig wat zo goed is en alles kan dan een GS. :P


Ik ga hier een beetje olie op het vuur gooien maar goed...

Nog steeds vind ik de R1200/1250GS adv de mooiste en bruutste allroad die er te krijgen is, maar na een paar onrustwekkende ervaringen ben ik niet mee zo zeker dat die BMW echt wel zo goed is.... Heb de link hier al eens gepost, maar bij Motor Rijvaardigheid Vlaanderen zijn ze dit jaar niet zo blij geweest met hun splinternieuwe BMW's. 😬

Ik stond op het punt om mijn ouwe trouwe SuperTenere stilletjes aan om te ruilen voor iets nieuws, even gedacht aan de Tiger 1200 maar uiteindelijk is dat toch niet mijn ding. We hebben hier een 800 in de garage staan en hoe lekker zo'n 3 cyl ook mag klinken, het is m'n ding niet...

Een GS adv dan maar, al wil ik wel dat dit ding me elke dag zonder zorgen m'n werk kan laten doen... en daar ben ik nu ook ineens niet mee zo zeker van.. 😬

Dus dan nog maar wat verder met m'n S10. Inmiddels bijna 80K op de teller en deze heeft mij nog nooit in de steek gelaten...


De GS is misschien mooier, klinkt beter, heeft meer autonomie en rijdt misschien net een beetje makkelijker... maar kost, vandaag nog even gekeken, ook maar liefst minstens 6000€ meer dan een nieuwe Supertenere (in België)

Je schrijft dat er weinig is dat kan wat een GS kan.... nu, ik kan je zeggen dat een S10, zeker wanneer je van het asfalt gaat, die dingen net zo goed kan. :]


Dus ik ga, bij gebrek aan een nieuw model, nog even met mijn S10 blijven rijden.
Voor iemand zo nieuwsgezind als ik blijf ik het vreemd vinden dat ik maar geen afscheid kan nemen van mijn Supertenere… zo slecht is die "underdog" dus echt niet... en dan nog eens weten dat je deze motor nieuw kan kopen voor 12 999€ _O-

We zien wel wat de toekomst brengt... een nieuwe GS adv of een nieuwe S10, het zal zowieso één van deze twee worden..
 
een wijs en afgewogen besluit.

ik zit met mijn ouwe 1200 regelmatig aan het eind van mijn vermogen. Meer koppel en pk's zijn altijd welkom.
Hij mag (moet) nog wel even blijven want verder doet ie het weer zoals het moet en rijdt prima. Gisteren de 195591km gepasseerd.
 
heb er ook een foto van maar ik moet ff kijken hoe ik die hier in plak vanaf de telefoon
 
Ik ga hier een beetje olie op het vuur gooien maar goed...

Nog steeds vind ik de R1200/1250GS adv de mooiste en bruutste allroad die er te krijgen is, maar na een paar onrustwekkende ervaringen ben ik niet mee zo zeker dat die BMW echt wel zo goed is.... Heb de link hier al eens gepost, maar bij Motor Rijvaardigheid Vlaanderen zijn ze dit jaar niet zo blij geweest met hun splinternieuwe BMW's. 😬

Ik stond op het punt om mijn ouwe trouwe SuperTenere stilletjes aan om te ruilen voor iets nieuws, even gedacht aan de Tiger 1200 maar uiteindelijk is dat toch niet mijn ding. We hebben hier een 800 in de garage staan en hoe lekker zo'n 3 cyl ook mag klinken, het is m'n ding niet...

Een GS adv dan maar, al wil ik wel dat dit ding me elke dag zonder zorgen m'n werk kan laten doen... en daar ben ik nu ook ineens niet mee zo zeker van.. 😬

Dus dan nog maar wat verder met m'n S10. Inmiddels bijna 80K op de teller en deze heeft mij nog nooit in de steek gelaten...


De GS is misschien mooier, klinkt beter, heeft meer autonomie en rijdt misschien net een beetje makkelijker... maar kost, vandaag nog even gekeken, ook maar liefst minstens 6000€ meer dan een nieuwe Supertenere (in België)

Je schrijft dat er weinig is dat kan wat een GS kan.... nu, ik kan je zeggen dat een S10, zeker wanneer je van het asfalt gaat, die dingen net zo goed kan. :]


Dus ik ga, bij gebrek aan een nieuw model, nog even met mijn S10 blijven rijden.
Voor iemand zo nieuwsgezind als ik blijf ik het vreemd vinden dat ik maar geen afscheid kan nemen van mijn Supertenere… zo slecht is die "underdog" dus echt niet... en dan nog eens weten dat je deze motor nieuw kan kopen voor 12 999€ _O-

We zien wel wat de toekomst brengt... een nieuwe GS adv of een nieuwe S10, het zal zowieso één van deze twee worden..
Die nieuwe AT1100 is niet verkeerd ook. Ik wil nooit meer een ketting maar anders was ik ervoor gaan kijken...
 
Die nieuwe AT1100 is niet verkeerd ook. Ik wil nooit meer een ketting maar anders was ik ervoor gaan kijken...


heb op de AT 1000 gereden ,, vind dat een erg leuke machine , maar wat zijn die dingen duur .....
ook 2e hands, de goedkoopste doet Honda - Crf 1000 L Africa Twin 9,5 K
met dat geld in de achterzak kan je ook een zeer courante R1200GS DOHC kopen en dan word het moeilijk.....

al had ik graag gewild dat die AT 1000 meer straat georiënteerde wielen had gehad, 19/17 tubeless , met cardan was ie helemaal perfect geweest.
mogelijk dat de prijzen nu een stuk gaan dalen nu er een 1100 gekomen is, veel mensen kunnen niet zonder die extra cc en paar pk meer.
er gaan ook geruchten dat er een lichtere 850 cc , die in de middel klasse all road wat kan gaan doen aangezien veel merken succes vol zijn met de 650 a 850 cc
 
Die nieuwe AT1100 is niet verkeerd ook. Ik wil nooit meer een ketting maar anders was ik ervoor gaan kijken...

De ketting houdt mij ook tegen, anders zou de keuze snel gemaakt zijn, zeker nu de nieuwe AT adventure sports eindelijk tubeless wielen heeft. :t

Ik rij tegenwoordig bijna dagelijks met de motor, dus die cardan is voor mij een must, en dan ben je nogal beperkt.
Met de Moto Guzzi v85tt ben ik gaan testrijden, leuk ding maar het is geen GS/Superten of Tiger....
 
Ach, een ketting is voor mij geen dealbreaker meer: met droog kettingvet en een middenbok is dit een 20 secondenklusje...
Als ik een AT1100 had gewild, had ik hem gewoon gekocht, maar die is te hoog voor het vrouwtje en in de bergen met zijn tweeën toch een tikkeltje krap qua power.
 
Terug
Bovenaan Onderaan