Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

heb er op gereden,, bijna eentje gekocht,, als de dealer 300,- meer had terug gegeven had ik er nu nog op gereden,,
was een leuk ding, net wat makkelijker in bochten, en door dat ene tandje meer op het voortandwiel heel veel minder nerveus in lage versnellingen.
nou was ie ook nieuwer dan mijn 2008 en had allerlei verbeteringen die mijn F800GS niet had.

je voelt eigenlijk geen verschil tot je idd die 5500 tmp komt,, door te goochelen met ontsteking en inspuiting kan je makkelijk wat pk's zoek maken .
als je zeker wil weten of er toch geen andere onderdelen gebruikt worden zou je de onderdelen sheets moeten bekijken of er andere part nummers gebruikt worden , van de nokkenassen ,, de nieuwe 850 heeft wel een stuk meer vermogen en dat verschil zoek maken of dat zo maar gaat ?? misschien toch ook nog een aan gepast onderdeel ?

Jaa dat is zeker zo, de 850 heeft toch echt een vermogens verschil met precies hetzelfde blok. Ik heb mij laten vertellen dat iemand een 850 ECU op een 750 heeft gezet en op een paar pk verschil toch in de buurt is gekomen van de 850. Al hebben ze het dan ook over ander luchtinlaten enz.
 
Tgoh, problemen... Mijn pa werd niet goed ontvangen bij Meeusen. Verkoper dacht dat het een "toerist" was. Net zoals de verkoper van D'Haese in Latem dat ook vond van mij blijkbaar. Ik nam contact per mail en vroeg zeer concreet hoe we konden afspreken. Ik wou er gewoon eens opzitten, hoefde zelfs niet te rijden. Het probleem bij mij was dat ik op exact dezelfde uren werk als de BMW dealers, en op maandag thuis ben wanneer zij gesloten zijn. Onmogelijk dus voor mij om er te geraken. Van mij mocht de overeenkomst zelfs per mail, maar ik wou er gewoon heel even opzitten om te passen. Ik snap dat je work/life-balance belangrijk is hoor, maar sales is nu eenmaal geen 9to5 denk ik dan. Extra pijnlijk wordt het pas dat ik een week later zie dat het opendeurdagen zijn en ze gewoon zondag open zijn. Een goede verkoper zou me dan toch een afspraak hebben gegeven op zondag, of gezegd dat ze dan open waren? Ik was om te ontploffen en regelde onmiddellijk een afspraak bij BM. Langer onderweg naar daar dan dat ik effectief binnen ben geweest ter ondertekening van de bon.

Mijn pa ging ook helemaal geen andere motor kopen, maar na een totaalverlies tijdens de duizend bochten, was hij plots in de markt. Ik zei hem: "Als het een BMW wordt, koop hem dan bij BM." Antwerpen - Oostkamp vond hij wat ver, dus toch maar lokaal gaan shoppen bij Meeusen, maar op niets uitgedraaid door de ontvangst en het contact.

Veel begint bij dat eerste contact, en als dat niet goed zit, dan hoeft het niet meer voor mij (zoals voor velen?). Ik kan dus ook niet oordelen over service bij D'Haese of Meeusen, we hebben er nooit de kans toe gekregen omdat de medewerkers dit zelf in de hand hebben gewerkt.
Stel nu dat ik bij D'Haese wel top ontvangen had geweest, dan had die de verkoop van mijn pa ook gedaan. 2 fietsen mislopen dus. +2 voor het quota van BM van mensen (ver) buiten zijn geografisch gebied.

Jep er is 1 verkoper in Wijnegem " I wouldn't piss on if he were on fire"... als je vader dié figuur heeft meegemaakt... :r
 
Ja ik rij vaak met topkoffer, behoorlijk beladen. Dan wiebelt ie een beetje maar dat is wel bij snelheden veel hoger dan Verhulst voor mogelijk houdt en dan kan ik net zo goed de banden, wegdek, volle tank of mijn blaas de schuld geven van het weggedrag.
Daarnaast heb ik nog smalle zijkoffers als ik iets meer mee moet nemen (voelt fijner aan in de file) en ik heb de variokoffers voor als ik veel moet meenemen. Die gaan er volgende week op als ik een paar dagen weg moet voor werk. Als klap op de vuurpijl heb ik ook nog een tas voor op de buddy. Denk dat ik die ook meeneem want ik moet op de terugreis nog een supermarkt leegharken voor spul dat ze bij ons niet hebben.

Geen dealer ervaringen nee, ik kom daar praktisch nooit.
Wel een nieuw bandje gescored vandaag, roadsmart 3. Met de vorige 14,5k gereden, helaas teveel snelweg kilometers.
 


het was nog niet opgehouden,, het bizarre is dat het voor de uitstoot van NOX zeker op benzine en na 1996 amper een dingetje is,
ze willen de helft van de agrarische bedrijven weg, er worden geen bouw vergunningen verstrekt omdat dit ook stikstof vervuiling veroorzaakt
en de snelheid om laag,, nu hebben boeren de boel terecht op de kop gezet en gedemonstreerd voor een groot deel is het uitgesteld of ingetrokken .

dus gaan ze symbolisch politiek oplossen, omdat daar minder weerstand tegen is je mag op een aantal plekken 120 en 130 km maar door drukt en situatie kan dan meestal niet.
 
Jaa dat is zeker zo, de 850 heeft toch echt een vermogens verschil met precies hetzelfde blok. Ik heb mij laten vertellen dat iemand een 850 ECU op een 750 heeft gezet en op een paar pk verschil toch in de buurt is gekomen van de 850. Al hebben ze het dan ook over ander luchtinlaten enz.

Je kan niet zomaar een brein van een fiets overprikken op een andere bij die modellen.
 
Voor mij ook een bewuste keuze, enkel topkoffer om wendbaarder te zijn tussen de file.
Ik denk niet dat zijkoffers je motor breder maken, (Maar 't zit tussen de oren denk ik)

Collega motorrijders (niet GS) lachen me wel eens uit dat ik met die "hutkoffer" rondheul,
Maar 'k vind het gemakkelijk dat ik mijn helm en handschoenen kan achterlaten op een veilige manier als ik ergens op een terrasje zit.
 
Ik denk niet dat zijkoffers je motor breder maken, (Maar 't zit tussen de oren denk ik)

Collega motorrijders (niet GS) lachen me wel eens uit dat ik met die "hutkoffer" rondheul,
Maar 'k vind het gemakkelijk dat ik mijn helm en handschoenen kan achterlaten op een veilige manier als ik ergens op een terrasje zit.
Alleen al niet met je helm hoeven te slepen scheelt de helft... Tas achterin de koffer, wisselen voor je helm en gewoon aan kunnen lopen...
Ik kan niet wachten. 8-)

En heel dat gezeur met snelheid, ook binnendoor alles 60, Eifel en Sauerland gaat hard de Ruhrsee achterna, gewoon niet grappig meer. Daarom de GS, lekker rustig kunnen touren, kilometers kunnen maken, veel relaxter. :)
 
Wordt tijd voor een vespa........😁

vind ik deze toch leuker, meer motor gevoel, en toch praktisch

2019-Honda-NC750X1.jpg
 
Meer motorgevoel, op een NC? Wel eens mee gereden?

Zit geen powerband in, geen vermogensafgifte en nul gevoel... Het is een goedkope motorvorm van een brommer, het is zuinig, goedkoop, en rete saai. Doet alles wat je bijna wilt maar niks echt dat je zegt met gevoel, geluid, scherpheid, of echt goed in iets... Ja zuinig en goedkoop zijn...
 
Meer motorgevoel, op een NC? Wel eens mee gereden?

Zit geen powerband in, geen vermogensafgifte en nul gevoel... Het is een goedkope motorvorm van een brommer, het is zuinig, goedkoop, en rete saai. Doet alles wat je bijna wilt maar niks echt dat je zegt met gevoel, geluid, scherpheid, of echt goed in iets... Ja zuinig en goedkoop zijn...

Uitstekende basis voor de cinematografische uitspattingen van Verhulst, dus. :')
 
heb een aantal keren erop gereden de 700 en 750 ,, die laatste is het leukste

heb jij er wel langer dan een 30 min er op gereden,?? hij heeft een korte powerband, maar precies waar je meestal met een wat zwaardere motor zit qua toerental of je moet een extreme sportfiets hebben.

het is me op gevallen als je gewoon met de stroom mee rijd hoef je nooit verder dan een 5000 tmp te draaien ,, de koppel curve is heel mooi .

hij heeft gelijk power vanaf hele lage toeren en niet zoals de meeste motoren dat ze eerst op gang moeten komen

2018-Honda-NC750X-dyno-run.jpg


en dit is achterwiel vermogen ,, geen gevoel ?? ken eigenlijk geen modern motor die zo snel zo vertrouwd voelt en vertrouwen wekkend is
en had ooit eens iemand op zo'n ding op een circuit zien rijden tegen andere motoren met een 50 a 60 pk ,, de Nc reed ook de sportfietsen ( met dat vermogen ) er fluitend uit omdat het zwaarte punt zo laag ligt en zoveel koppel had dat die andere motoren nergens bleven , en ding is best licht.

goed op de snelweg heb je weinig over , maar tot redelijke snelheden kan je heel prima met de stroom mee komen.
in de stad moet je met een pittige SM aan komen zetten wil je echt afstand kunnen nemen .

saai ?? echt niet Honda dus netjes afgewerkt,, heeft veel onderdelen die je ook op andere Honda's ziet , heel vriendelijk karakter, levert je geen smerige streken.
dit is de motor waar je jaren zonder gezeik dan gewoon onderhoud mee naar je werk gaat,, maar ook als je lekker gaat toeren prima mee kan.

een maatje van me heeft een 700, dan is een R850R best een erg vlotte machine, maar dan moet je wel wat ruimte hebben buiten een woonkern.
Ja de 850 loopt op rails , maar die NC ook , qua wegligging heeft ie met veel goedkopere vering delen toch een heel prettige weggedrag.
maar ding gebruikt aanzienlijk minder benzine 1 op 30 a 35 t.o.v. 1 op 19 a 20 van de 850 ,, en hoef niks te vertellen over het verschil van onderhouds kosten.

is een NC perfect ? nee voor gewoon gebruik is die 50 pk behoorlijk, afdoende, natuurlijk is 75 a 80 pk leuker, maar in een woonkern komt dat er niet echt uit,, wel op de wat sneller autowegen waar je van 80 naar 120 wil door trekken , en vanaf 140 met flinke stappen is de 850 vlotter , als je echt een snelweg wil afblazen 160 a 180 + dan heb je een pak vermogen nodig .
maar destijd toen ik een transalp heb met ongeveer het zelfde vermogen maar minder koppel dan een NC ,, kon ik motoren met 20 a 35 pk prima bijhouden op binnen doorwegen , en op kort draaiwerk was het helemaal lachen en in de stad, maar je kon er prima lange afstanden afleggen,, als ik ooit een wereld reis ga maken zou ik een transalp zeker overwegen

ook bij honda monteren ze mattige zadels op hun nieuwe motoren ,, en moet je toch wat dingen achteraf toe voegen

een verlengt voorspatbord , een hugger achter,, en een scoitoiler is ook wel een goed idee ,, een andere ruit een hoge ruit van GIVI word aan geraden als je langer bent dan 180 cm, met een hyperX veren set kan je nog wat meer uit dat onderstel krijgen ,, maar een standaard 850/1100/1150 geeft zo'n set ook best een verbetering ,, zeker als je de achterschokdemper vervang voor eentje die een bredere range aan aanpassingen heeft.

het geluid van een NC 700 kan beter , de 750 klinkt al beter,, echt leuk word het met een akrapovic ,

maar smaken verschillen , zullen we het daar op houden ?
 
Laatst bewerkt:
Net wat je wilt dus idd, jouw wensen en eisen liggen heel anders dat moge duidelijk zijn. Verstandige keuze, goedkoper kun je niet rijden...
 
maar het karakter van een boxer vind ik geweldig ,, liefst zou ik beide willen .

al heeft de NC ook een zeker karakter, maar het is anders
 
Laatst bewerkt:
Is dat niet gewoon een automotor op twee wielen?

nee, misschien wel de zuigers,, maar de rest van de opbouw is typisch motor .

dat werd trouwens ook gezegd van de K75 en K100,, dat het een autoblok was, behalve wat sensoren en het injectie systeem van de auto lijn van BMW was het toch echt uniek, vond het gescheiden motor en versnelling olie systeem geweldig ,, geen nadelen van een gecombineerd systeem, en een onovertroffen levensduur, jammer dat ze dat bij de lc hebben laten varen

een boekhouders motor,, zou ik eerder zo'n thaiwanees 250 cc machinetje vinden waar het rode potlood in alles te zien is ,, die je bij de spreekwoordelijke macro kan kopen , een goed opgevoerde Zundapp zou dan sneller zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat zijkoffers je motor breder maken, (Maar 't zit tussen de oren denk ik)

Collega motorrijders (niet GS) lachen me wel eens uit dat ik met die "hutkoffer" rondheul,
Maar 'k vind het gemakkelijk dat ik mijn helm en handschoenen kan achterlaten op een veilige manier als ik ergens op een terrasje zit.
……...…..uitlachen is een groot woord :') ….maar de collega ziet dat de hutkoffer ook meegesleurd wordt op ritjes waar de hutkoffer niet één
keer open gedaan wordt....hehe...en eerlijk is eerlijk, zonder die bak achterop toont ie toch veel mooier en sportiever .
Zal een GS-trekje zijn dat collega op de oranje superplof niet begrijpt ……. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan