Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

En het chassis van de vorige A (en CLA) waren van een Clio. Dus zo'n beetje een Renault A160CDI dan. Wel altijd fan geweest van een CLA hoor (en van de A eigenlijk ook), ik zou er me niet door laten tegenhouden.
Het ging me vooral over dat patsen op de Lippenslaan (wat voor jullie PC Hooft is zeker?) waar de vergelijking werd gemaakt naar een VW. Van die VAGfags, ik zal ze nooit snappen.



Akkoord, akkoord, maar je weet wel waar ik naartoe wil. Bottomline zijn het dezelfde motoren, infotainmentsystemen, aandrijvingen, V-bak, ... Ik kan écht niet begrijpen dat je dan geld aan vier nullen op de radiatorrooster geeft, want afgezien van een stikselnaadje en wat isolatie is zo'n A3 of Golf nu toch echt geen wereld van verschil?
Je kan voor hetzelfde geld dan je A6 een veel spannendere XF Sportbrake kopen met standaard luchtvering achteraan, een betere stuurmansauto, ... En die Jaguar is tenminste een Jaguar en geen samenraapsel waarop de batterijklemmen zelfs het Skoda-logootje staat. Ik herhaal: niet slecht daardoor, maar niet wat je wilt als je 60k uitgeeft mijn inziens.
Zwijg alstublieft over restwaardes in het vergelijk dat ik hier aanhaal. Restwaarde is een zorg voor later nadat je eerst 5 jaar of langer van je Jag hebt genoten :+

Hele tijd geleden had ik een prospect in de showroom. Een échte Audi-kop, zijn Audi was toch zo fantastisch, en noem maar op... Het gesprek gaat wat verder en hij vraagt me: "zo'n FPACE, da's dan voorwiel- of vierwielaangedreven?" waarop ik zeg: "AWD of achterwiel."
Hij liet me onmiddellijk zijn ongenoegen verstaan over achterwielaangedreven auto's. Ik zei: "meneer, élk premium-merk is toch achterwielaangedreven. BMW's (intussen ook al niet meer allemaal, maar kom), het grote aandeel van het gamma van Mercedes, wij bij Jaguar, ... Allemaal RWD." Zegt hij: "Aaajaaaah, jaja", ik zie hem denken en zegt: "ah nee, mijn Audi is voorwielaandrijving."
"Meneer, ik sprak ook van Premium-merken hè." *D})

Did not sell a car _O-

De A heeft nooit een clio onderstel gehad...

De E-Pace is voorwielaangedreven, maar die is zeker niet premium te noemen.

Als bestuurder vind ik wel dat er een groot belevingsverschil is tussen een A6 en Golf, en de infotainment zijn voor de gebruiker verschillende systemen.
Ik herinner me de tijd dat de X-type een mondeo was, de E-Pace en verouderde evoque was en dat hun motoren echt niet mee kunnen met de concurrentie (die laatste 2 zijn actueel). De prijzen van de jaguars zijn ook niet zo dat je mindere kwaliteit kan aanvaarden. Daarom zal ik zelf van volvo terug overstappen naar BMW. Hun kwaliteit is niet voldoende verhoogd om de prijs te rechtvaardigen. Daarnaast hebben ze net zoals de jaguars een zwaardere motor nodig dan de duitsers om dezelfde prestaties te bieden. Het verbruik is ook niet hun sterkste kant.
De XF en de F-pace zijn qua looks niet verkeerd, maar het zijn niet echt meer de nieuwste ontwerpen.

Maar dit is geheel subjectieve materie.

Ik duid er gewoon op dat er als bestuurder en passagier wel degelijk verschillen te merken zijn binnen een zelfde merk en ook tussen de zustermerken. Ik reed een tijdje geleden met een mercedes S en je merkt direct aan vele kleine details dat dit duidelijk een klasse boven een E is.
 
Geel, en een witte helm is veel minder zichtbaar. Daarnaast is een witte nog sneller vuil.

En ik gebruikte al gele helmen voor de politie mij hier begon na te doen.

Niet dat ik geel of oranje de mooiste kleuren vind, maar het is wetenschappelijk bewezen dat deze de meest opvallende kleuren zijn, vér boven wit.

(Ik rij als Kempenaar dus met een gele klaphelm 😊)


Geel-zwart is idd wetenschappelijk bewezen dat deze combo het hardtst opvalt. Het is niet voor niets dat de verkeerslichten ook naar die kleuren evolueerden in een ver verleden.

Mijn vrouw en ik rijden alletwee met wit, en ik vind dat dat wit knopje toch van ver te zien is hoor...

Los daarvan.. Ze zien u nog niet rijden met uw lichten op, zo'n fluo helm gaat het verschil (volgens mij) niet maken. Dus nope... geen fluo voor mij, geen hesje maar ook geen helm.
 
Ben bezig met de overstap van Yamaha Tracer 900 naar GS, dus bij deze de eerste teentjes in dit forum om de temperatuur te voelen.

Gelijk een onbetamelijke vraag: is er een ervaren GS-rijder in omgeving Groningen die voor mij een blik zou willen werpen op een GS die ik bij Motorplaza heb zien staan? Denk aan uiterlijke staat, banden, onderhoud. Voordat ik uit Rotjeknor vijf uur heen en weer ga rijden. Als je er iets voor voelt: stuur me een PB svp!

(En ik ken MF al wat langer dus bij voorbaat ook dank voor alle reacties die erop neerkomen dat er in R'dam omgeving ook GS'en te koop staan. :))
 
Omdat mijn mond dan toch wordt opengebroken: rillingen krijg ik van VW/Audi. Je kan wellicht niet zeggen dat het slechte producten zijn (hoewel, R-tronics op de eerste R8's, Multitronics die "allemaal" kapot gingen, ...). Het is makkelijk te lachen met de Britten :)


Oh.. maar het was niet mijn bedoeling om op één bepaald merk te spelen hoor.. Het ging voor mij gewoon om de vergelijking.. .omdat het perfect kan met produkt x wil het daarom toch nog niet zeggen dat het daar dan ook maar mee moet gebeuren?

Maar als je dan toch over die merken van jou begint... :P Een collega van mij heeft een Velar gehad, man was die content dat hij er vanaf is nu. Ding had vanaf het begin issue's en qua afwerking kon die auto ook nog een puntje zuigen aan de Audi E Tron die in de plaats is gekomen.

Los daarvan... moest geld en overdreven wegentaks geen issue zijn, ik kwam bij jou langs om de bestelbon voor een nieuwe Defender te tekenen hoor.. :P





Maar da's het moeilijke hè. Ik ga niet zomaar even enkele honderden euro's investeren in een toestel om dan tot het besef te komen dat het eigenlijk niets meer kan, toch?


Oh, maar dat kan zowieso meer dan uwe gsm hoor...

- ge kunt dat mooi op uwe motor laten staan in de garage, ge moet daar niet de rest van de dag nog mee bezig zijn he..
- zo'n GPS kan zowieso beter tegen alle weersomstandigheden dan uwe iPhone, geen hoesjes nodig die je dan toch weer ergens moet weg gaan steken als je je gsm als gsm gaat gebruiken in uw tes


Als 'm met de TomTom app alles kan wat een TomTom Rider kan zal je het dus vooral bij het gebruiksgemak moeten gaan zoeken.

Ga je vergelijken met een Garmin, dan komt er nog wel wat bij...
Offroad- tracklijnen die zichtbaar op de kaart geplaatst kunnen worden terwijl je toch over de routelijn gaat navigeren bv.

Maar daarom vroeg ik al... wat verwacht je van je GPS?
 
Geel-zwart is idd wetenschappelijk bewezen dat deze combo het hardtst opvalt. Het is niet voor niets dat de verkeerslichten ook naar die kleuren evolueerden in een ver verleden.

Mijn vrouw en ik rijden alletwee met wit, en ik vind dat dat wit knopje toch van ver te zien is hoor...

Los daarvan.. Ze zien u nog niet rijden met uw lichten op, zo'n fluo helm gaat het verschil (volgens mij) niet maken. Dus nope... geen fluo voor mij, geen hesje maar ook geen helm.
Klopt,
Je moet nog ogen aan alle kanten hebben,
Maar toch gemerkt,(toen ik nog dagelijks snelweg-woon-werk deed) dat ik na de aanschaf van de gele helm en jas met vrij veel geel en reflectie, Ik sneller doorgang kreeg tussen de files door, dus iets beter zal je wel gezien worden, en misschien kunnen die paar milliseconden ooit...

(Maar aan de andere kant wordt een fluo gele jas snel vuil😑)
 
Maar toch gemerkt,(toen ik nog dagelijks snelweg-woon-werk deed) dat ik na de aanschaf van de gele helm en jas met vrij veel geel en reflectie, Ik sneller doorgang kreeg tussen de files door, dus iets beter zal je wel gezien worden, en misschien kunnen die paar milliseconden ooit...


Ik snap dat wel hoor, dat je meer doorgang krijgt met een oranje/gele fluo helm, maar ik ben niet zeker dat dit enkel te danken is aan de zichtbaarheid ervan.
Zou me toch eens afvragen of dat er nog een reden zou kunnen zijn voor die hoffelijkheid. ;)
 
Laatst bewerkt:
Klopt,
Je moet nog ogen aan alle kanten hebben,
Maar toch gemerkt,(toen ik nog dagelijks snelweg-woon-werk deed) dat ik na de aanschaf van de gele helm en jas met vrij veel geel en reflectie, Ik sneller doorgang kreeg tussen de files door, dus iets beter zal je wel gezien worden, en misschien kunnen die paar milliseconden ooit...

(Maar aan de andere kant wordt een fluo gele jas snel vuil😑)
dit herken ik wel, maar dan met de waarschuwingslichten aan. Overdag maakt het weinig verschil, maar als het schemerig / donker / druilerig is, dan is mijn conclusie na vele honderden kilometers filefilteren, dat het wel of niet aanzetten van je waarschuwingslichten een enorm verschil maakt qua zichtbaarheid.
Dat sommige autobestuurders je ook met waarschuwingslichten niet zien neemt niet weg dat een heleboel daar wel door getriggerd raken. Iets dergelijks zal ook voor kleur helm wel opgaan. Als iemand niet kijkt ziet hij je niet, ongeacht de kleur van je helm. Als iemand echter enigszins afwezig kijkt en vluchtig, dan kunnen knipperlichten of felle kleuren toch net even de benodigde aandacht trekken.
 
dit herken ik wel, maar dan met de waarschuwingslichten aan. Overdag maakt het weinig verschil, maar als het schemerig / donker / druilerig is, dan is mijn conclusie na vele honderden kilometers filefilteren, dat het wel of niet aanzetten van je waarschuwingslichten een enorm verschil maakt qua zichtbaarheid.

Ge weet dat rijden met die alarmlichten, ook tijdens het filefilteren, eigenlijk niet eens toegelaten is?

Nope, ik begrijp het nog steeds niet.
 
Ge weet dat rijden met die alarmlichten, ook tijdens het filefilteren, eigenlijk niet eens toegelaten is?

Nope, ik begrijp het nog steeds niet.
Klopt, maar zoals gezegd merk ik gewoon in genoemde omstandigheden een veel beter anticiperen door autobestuurders. Ze staan / rijden in een file best vaak tegen de middenstreep aan. Heb je je knippers aan, dan komt een moment dat ze je zien en in het midden van hun rijbaan gaan rijden, waardoor je er tussendoor kunt. Als ik de knippers niet aan heb, sta ik er regelmatig achter te wachten, omdat ze je echt niet zien. Jouw koplamp gaat namelijk al snel volledig op in de koplampen van auto's achter je.
 
Het idee is dat alarmlichten voor gevaarlijke situaties is en wij proberen nou juist te vertellen dat het niet gevaarlijk is on te filteren.
 
Oh.. maar het was niet mijn bedoeling om op één bepaald merk te spelen hoor.. Het ging voor mij gewoon om de vergelijking.. .omdat het perfect kan met produkt x wil het daarom toch nog niet zeggen dat het daar dan ook maar mee moet gebeuren?

Maar als je dan toch over die merken van jou begint... :P Een collega van mij heeft een Velar gehad, man was die content dat hij er vanaf is nu. Ding had vanaf het begin issue's en qua afwerking kon die auto ook nog een puntje zuigen aan de Audi E Tron die in de plaats is gekomen.

Los daarvan... moest geld en overdreven wegentaks geen issue zijn, ik kwam bij jou langs om de bestelbon voor een nieuwe Defender te tekenen hoor.. :P








Oh, maar dat kan zowieso meer dan uwe gsm hoor...

- ge kunt dat mooi op uwe motor laten staan in de garage, ge moet daar niet de rest van de dag nog mee bezig zijn he..
- zo'n GPS kan zowieso beter tegen alle weersomstandigheden dan uwe iPhone, geen hoesjes nodig die je dan toch weer ergens moet weg gaan steken als je je gsm als gsm gaat gebruiken in uw tes


Als 'm met de TomTom app alles kan wat een TomTom Rider kan zal je het dus vooral bij het gebruiksgemak moeten gaan zoeken.

Ga je vergelijken met een Garmin, dan komt er nog wel wat bij...
Offroad- tracklijnen die zichtbaar op de kaart geplaatst kunnen worden terwijl je toch over de routelijn gaat navigeren bv.

Maar daarom vroeg ik al... wat verwacht je van je GPS?

Afwerking kan ik nu moeilijk geloven, maar oké. Issue's. Euhm... Zoals in schermen die niet opstarten, traag zijn, vast hangen, camera die niet wordt weergegeven of juist permanent blijft staan, ...? Update, na update, na update, na update en eigenlijk blijven we die miserie wel hebben. We hebben dat systeem "Touch Pro (Duo)" eruit gesmeten en er komt een nieuwe PIVI in de plaats, voor het eerst in de nieuwe Def. We zijn in blijde verwachting! Al die dingen heb ik zelf ook allemaal mogen ervaren met mijn demo's, en zelfs nog altijd tot op de dag van vandaag met een model dat al 4 jaar in productie is. 't Zou allemaal niet mogen '(:N
Of eerder issue's als in melding "Verkeerde kwaliteit adblue" en niet meer starten? Paar keer blok eruit om de balansassen te laten vervangen indien een D180 of D240. Of gewoon ne keer heel de motor moeten laten doen? Nee, écht? :+
Wij hebben permanent enkele bruggen bezet om volcontinu motors uit- en in te bouwen. True story.

Dat een E tron beter rijdt dan een Velar als het een viercilinder was, geloof ik graag. Ik zet een E tron liever naast onze EV, de IPACE, en dan is die Audi weer een echte Audi als in: log, wilt niet sturen, helt gigantisch over, ... Enfin :)

Ik gebruik zelfs niet de navi in de auto, altijd de iPhone, 't zal een gewoonte zijn en heb er perfect met leren leven. Eigenlijk niets beters voor mij te vinden denk ik.

Vanmiddag trouwens even de werkplaats in beslag genomen. Toen het uitstelgedrag werd uitgedeeld stond ik vast en zeker vooraan! Eindelijk de parts vervangen.
Hoofd-werkplaats heeft altijd RT gereden, meestergast heeft een GS en enorm veel crossertjes en die hebben een handje geholpen. Mijn broer en ik hadden het idee om hem neer te leggen op enkele banden, maar zij hebben een werkbrug omhoog gezet en hem daar tegen laten rusten aan het stuur om het kleppendeksel te vervangen. Jammer dat ik daar geen foto van had, maar had mijn handen een beetje vol met tegenhouden :)
Toch een enorm gemak om al die faciliteiten te kunnen gebruiken en nog wat slimme koppen in de omgeving die daarenboven ook nog eens buitengewoon handig zijn.

IMG_4117.jpg
IMG_4118.jpg


IMG_4119.jpg


IMG_4120.jpg


Bij het oud ijzer :)

IMG_4122.jpg


En de skid-plate even afspuiten van de druppeltjes olie.
 
Afwerking kan ik nu moeilijk geloven, maar oké. Issue's. Euhm... Zoals ....

Dat een E tron beter rijdt dan een Velar als het een viercilinder was, geloof ik graag. Ik zet een E tron liever naast onze EV, de IPACE, en dan is die Audi weer een echte Audi als in: log, wilt niet sturen, helt gigantisch over, ... Enfin :)

Vooral van die elektronische gadgets die dienst weigerden, vasthangen, en idd, over da scherm dat niet meewerkte heb ik 'm ook horen klagen.
Had altijd BMW gereden, en ondanks dat die verre van perfect zijn, stond hij met zen fonkelnieuwe Velar NOG meer bij de dealer om weer een probleempje op te lossen.

Beter rijden? Daar heb ik het niet over gehad he... ;) Moet wel zeggen dat die E-tron een fijne wagen is.

Maar niets voor mij.


Ik gebruik zelfs niet de navi in de auto, altijd de iPhone, 't zal een gewoonte zijn en heb er perfect met leren leven. Eigenlijk niets beters voor mij te vinden denk ik.

Ik ook. Zal dus nooit een optie betalen om navi in de auto te krijgen. Smartphone en Waze, meer heb je niet nodig.

Maar goed, da's om van A naar B te rijden.

Net daarom vroeg ik wat je van een motorGPS verwacht.

Het is een beetje als een camera. Zo'n compact camera in de stand "auto" zal wel voor mooie foto's zorgen, wil je er meer uithalen, dan kies je toch voor een spiegelreflex met massa's instellingen.


Zeker als je het hebt over die googlemaps op je Iphone doet me vermoeden dat je jezelf nog niet echt verdiept hebt in het maken van eigen routes.
Als je met die TomTom App zou werken zou het nog moeten lukken...

Soit.

De jeugd van tegenwoordig is vergroeid met dat ding, en ik besef dat na een tijd die smartphone echt wel veel zaken even goed gaat kunnen doen.
Maar nu... nee, nu nog niet.
 
Vooral van die elektronische gadgets die dienst weigerden, vasthangen, en idd, over da scherm dat niet meewerkte heb ik 'm ook horen klagen.
Had altijd BMW gereden, en ondanks dat die verre van perfect zijn, stond hij met zen fonkelnieuwe Velar NOG meer bij de dealer om weer een probleempje op te lossen.

Beter rijden? Daar heb ik het niet over gehad he... ;) Moet wel zeggen dat die E-tron een fijne wagen is.

Maar niets voor mij.




Ik ook. Zal dus nooit een optie betalen om navi in de auto te krijgen. Smartphone en Waze, meer heb je niet nodig.

Maar goed, da's om van A naar B te rijden.

Net daarom vroeg ik wat je van een motorGPS verwacht.

Het is een beetje als een camera. Zo'n compact camera in de stand "auto" zal wel voor mooie foto's zorgen, wil je er meer uithalen, dan kies je toch voor een spiegelreflex met massa's instellingen.


Zeker als je het hebt over die googlemaps op je Iphone doet me vermoeden dat je jezelf nog niet echt verdiept hebt in het maken van eigen routes.
Als je met die TomTom App zou werken zou het nog moeten lukken...

Soit.

De jeugd van tegenwoordig is vergroeid met dat ding, en ik besef dat na een tijd die smartphone echt wel veel zaken even goed gaat kunnen doen.
Maar nu... nee, nu nog niet.

Ik gebruik mijn GPS enkel voor toertjes te rijden, en te navigeren.
De functie van de BMW-app "bochtig" vond ik altijd top. Mijn broer en ik zijn op die manier vorig jaar helemaal tot Spanje gereden en terug. Sinds kort ben ik erachter dat ik ook GPX kan inladen in die app. Dus eigenlijk denk ik alles te hebben.

Ik kan navigeren, op onbekend terrein waar we tijd/zin/... hebben kan ik het op bochtig zetten en heeft me nog nooit teleurgesteld (niet op maximum zetten maar op de voorlaatste stand, anders durft hij je wel eens gewoon een blokje om laten rijden dat niet nodig was) en met de GPX kan ik ritten rijden.
 
Ik gebruik mijn GPS enkel voor toertjes te rijden, en te navigeren.
De functie van de BMW-app "bochtig" vond ik altijd top. Mijn broer en ik zijn op die manier vorig jaar helemaal tot Spanje gereden en terug. Sinds kort ben ik erachter dat ik ook GPX kan inladen in die app. Dus eigenlijk denk ik alles te hebben.

Ik kan navigeren, op onbekend terrein waar we tijd/zin/... hebben kan ik het op bochtig zetten en heeft me nog nooit teleurgesteld (niet op maximum zetten maar op de voorlaatste stand, anders durft hij je wel eens gewoon een blokje om laten rijden dat niet nodig was) en met de GPX kan ik ritten rijden.


Ok, basic gebruik en vertrouwen op de goede werking van die bochten-appjes.

Gewoon die smartphone blijven gebruiken dan he...
Enige voordeel dat ik voor u in de GPS zie is dat je je smartphone gewoon in je jas kan laten zitten, en dat je die motor-GPS gewoon op de motor kan laten zitten, dat die motor-GPS beter bestand is tegen weer en wind, en alle andere genoemde voordelen op de laatste twee pagina's.


Als je echt niet meer verwacht is het niet nodig om te investeren in een Garmin, en wil je toch meer, kan je altijd aan de slag met de TomTom App.
 
De verkoper vond mij vorig jaar met 37 wel bietje jong zei hij toen ik de 1250GS bestelde... Gij bent nog geen 65, weet je het zeker ;-) De meeste kopen eerst klaphelm en geel hesje. Mooie vent, zag er de humor wel van in.
Dat kreeg ik ook te horen met mijn 29 jaar :+
 
De A heeft nooit een clio onderstel gehad...

De E-Pace is voorwielaangedreven, maar die is zeker niet premium te noemen.

Als bestuurder vind ik wel dat er een groot belevingsverschil is tussen een A6 en Golf, en de infotainment zijn voor de gebruiker verschillende systemen.
Ik herinner me de tijd dat de X-type een mondeo was, de E-Pace en verouderde evoque was en dat hun motoren echt niet mee kunnen met de concurrentie (die laatste 2 zijn actueel). De prijzen van de jaguars zijn ook niet zo dat je mindere kwaliteit kan aanvaarden. Daarom zal ik zelf van volvo terug overstappen naar BMW. Hun kwaliteit is niet voldoende verhoogd om de prijs te rechtvaardigen. Daarnaast hebben ze net zoals de jaguars een zwaardere motor nodig dan de duitsers om dezelfde prestaties te bieden. Het verbruik is ook niet hun sterkste kant.
De XF en de F-pace zijn qua looks niet verkeerd, maar het zijn niet echt meer de nieuwste ontwerpen.

Maar dit is geheel subjectieve materie.

Ik duid er gewoon op dat er als bestuurder en passagier wel degelijk verschillen te merken zijn binnen een zelfde merk en ook tussen de zustermerken. Ik reed een tijdje geleden met een mercedes S en je merkt direct aan vele kleine details dat dit duidelijk een klasse boven een E is.

Je bent goed op de hoogte :t

Werkzaam in de automotive industrie toch dacht ik ergens gelezen te hebben?

Ben bezig met de overstap van Yamaha Tracer 900 naar GS, dus bij deze de eerste teentjes in dit forum om de temperatuur te voelen.

Gelijk een onbetamelijke vraag: is er een ervaren GS-rijder in omgeving Groningen die voor mij een blik zou willen werpen op een GS die ik bij Motorplaza heb zien staan? Denk aan uiterlijke staat, banden, onderhoud. Voordat ik uit Rotjeknor vijf uur heen en weer ga rijden. Als je er iets voor voelt: stuur me een PB svp!

(En ik ken MF al wat langer dus bij voorbaat ook dank voor alle reacties die erop neerkomen dat er in R'dam omgeving ook GS'en te koop staan. :))

Ach, ik ben dus niet de enige die in zijn zoektocht précies het aanbod van zijn keuze aan de andere kant van het land vindt... :+

Overigens houd ik me aanbevolen als iemand wil gaan kijken, ik heb bij Motor Plaza Groningen nl een mooie blauwe 2015 Adventure gezien ;)
 
Ach, ik ben dus niet de enige die in zijn zoektocht précies het aanbod van zijn keuze aan de andere kant van het land vindt... :+

Overigens houd ik me aanbevolen als iemand wil gaan kijken, ik heb bij Motor Plaza Groningen nl een mooie blauwe 2015 Adventure gezien ;)
Ha, misschien kunnen we een excursie organiseren -- maar eerst dan toch een reisleider vinden.
 
Vorige week nog bij Motorplaza Groningen geweest..Heb je nu niks aan zeg maar..Ontzettend grote voorraad aan BMW motoren en kunnen amper inruil kwijt daar..
 
De A heeft nooit een clio onderstel gehad...

De E-Pace is voorwielaangedreven, maar die is zeker niet premium te noemen.

Als bestuurder vind ik wel dat er een groot belevingsverschil is tussen een A6 en Golf, en de infotainment zijn voor de gebruiker verschillende systemen.
Ik herinner me de tijd dat de X-type een mondeo was, de E-Pace en verouderde evoque was en dat hun motoren echt niet mee kunnen met de concurrentie (die laatste 2 zijn actueel). De prijzen van de jaguars zijn ook niet zo dat je mindere kwaliteit kan aanvaarden. Daarom zal ik zelf van volvo terug overstappen naar BMW. Hun kwaliteit is niet voldoende verhoogd om de prijs te rechtvaardigen. Daarnaast hebben ze net zoals de jaguars een zwaardere motor nodig dan de duitsers om dezelfde prestaties te bieden. Het verbruik is ook niet hun sterkste kant.
De XF en de F-pace zijn qua looks niet verkeerd, maar het zijn niet echt meer de nieuwste ontwerpen.

Maar dit is geheel subjectieve materie.

Ik duid er gewoon op dat er als bestuurder en passagier wel degelijk verschillen te merken zijn binnen een zelfde merk en ook tussen de zustermerken. Ik reed een tijdje geleden met een mercedes S en je merkt direct aan vele kleine details dat dit duidelijk een klasse boven een E is.

Heb dat precies volledig gemist.

Zeker? Bij Mercedes zelf zeggen ze dat zelfs...

EPACE is voorwiel of AWD. Die auto is in de markt gezet voor een specifieke doelgroep, net zoals er een Q2 of X1 is. Mensen zijn echt kapot van die auto, het ontbreekt mij ook waarom en dan moet je nog niet te nauw kijken. De doelgroep waarover ik spreek heeft nu bijvoorbeeld een Opel Mokka of Hyundai iX35. Als je mij elke dag in zo'n auto zet en dan weer een EPACE geeft, ja dan rijdt die goed. Ik was eens op verlof in Tenerife en had 2 weken een 1.0 benzine Fiat Panda. Wat miste ik die EPACE, begrijp je?
Ik had het geluk ervoor een XE te rijden en had die dan afgegeven aan een collega. Ik moest het toen stellen met een EPACE. Heeft niet lang geduurd alleszins, XF all the way nu.

Groot belevingsverschil tussen A6 of Golf, da's waar. Maar ik zei Golf of A3 en Superb of A6. Op wat isolatie of een stikselnaadje na. Je weet heus wat ik bedoel.

De XTYPE was inderdaad een Mondeo, en dat was eigenlijk, en is het nog steeds, een kei goeie auto! Je moet ook weten waarom de XTYPE een Mondeo was. Jaguar kreeg de middelen niet van Ford. Hetzelfde ongeluk-verhaal bij de P38 bij LR waar BMW alles heeft uitgemolken. Later zijn de merken samen gekomen onder TATA toen zowel Ford en BMW dus Jag en LR kwijt wilden.
Dat de EPACE eigenlijk de vorige Evoque is: helemaal waar. En weet je wat die Evoque was? Een doorevolutie van de Freelander. En die Freelander was dan weer een Mondeo.
Al onze wagens zijn van alu, behalve de EPACE, die is van staal. Ondanks dat hij veel kleiner is dan de FPACE verbruikt hij evenveel, door zijn gewicht. Om te zeggen dat we zwaardere motoren moeten hebben om dezelfde prestaties neer te zetten, dat zou ik niet durven zeggen. Een vriend van me had een instapper C van zijn werkgever, ik had de instapmotor in mijn XE (de 163) en het verschil was immens!
Ik doe met een FTYPE 3.0 benzine 9 liter op 100, ik doe met een Range Rover Sport SDV6 ook 9/100. Mijn XE kon ik rond de 5 houden. De XF die ik nu heb met een P250 draait rond de 10. Ik vind dat allemaal niet overdreven veel, en dat zijn mijn ervaringen in gewoon normaal dagelijks gebruik.

Dat een XF of FPACE verouderd zijn: akkoord. En daar wordt dit jaar nog iets aan gedaan. XF had er al moeten zijn, de aankondiging was voor mei. Als je ziet welke facelift de XE heeft gehad, dan verdwijnt een A4, 3 of C toch volledig? Puur op looks dan. Maar da's ook subjectief...

Jij merkt het verschil tussen een S en een E, maar eerlijk, wie van de doorsnee klant die eigenlijk niet heel veel om auto's geeft, kan dat? Als mensen terugkomen van de proefrit met de EPACE en zeggen "oooh, amaaaai dat rijdt goed", dat begrijp ik ook niet maar bon...
 
Terug
Bovenaan Onderaan