Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Goedemiddag luitjes. Ik ben inmiddels een tijdje al aan het kijken naar een BMW 1250GS (geen adventure) of een S1000XR. Ik heb de zoekoptie en internet geprobeerd, maar niet echt wijzer geworden.

Ik wil graag de motor binnen stallen, maar merk dat het stuur geen probleem is maar de headers (cilinders) krijg ik gewoon niet op een 'normale' manier door de bergingdeur heen (of wellicht poort in de toekomst). Ik vroeg mij af hoe jullie dit doen?
- Laten jullie de motor buiten staan, zo ja wat zijn de ervaringen (op roest en dat soort dingetjes)
- Als je hem in de tuin/schuur zet, nog handige tips die ik eventueel kan gebruiken?

Ben erg benieuwd en hoop snel de keuze te kunnen maken.

Ter info:
Heb verschillende motoren gehad en merk dat ik zo weinig mogelijk onderhoud zelf wil uitvoeren aan een motor. Ik merk dat een ketting ten eerste veel troep geeft en ten tweede geen zin om zelf in te smeren + ketting te spannen. Heb verschillende motoren gehad van racers tot aan een (semi) offroad motor zoals een KTM 990 SMT. Eenmaal op de GS te hebben gereden was ik overtuigd, het rijdt zo rustig en zelf in de 6e versnelling kan je makkelijk even gas geven om in te halen op de snelweg. Uiteindelijk ga ik de motor zakelijk gebruiken voor woon-werk verkeer (wanneer we weer kunnen). Afstanden zullen tussen de 20~150km per dag zijn.

Bij voorbaat dank :)
 
@Verboompie mijn buurman rijdt zijn GSA gewoon door de achterdeur de garage in.. Zijn garage is omgebouwd tot leefruimte dus geen garagedeur zoals ik.
Op dit moment woon ik in een appartement (wel op zoek naar een eengezinswoning, dus dan maakt het minder uit). Maar ik merk dat wanneer de deur niet volledig open kan (dus maar +/- 90*) lukt het mij wel om het stuur naar binnen te krijgen, maar haak de headers tegen de zijkant. Om dit straks wellicht iedere dag te doen wordt ik gek, maar misschien mis ik iets...
 
Die GS-en worden wel gejat bij het leven... ik zou geen minuut gerust zijn indien mijn brommer van die waarde buiten onder een hoesje zou staan.
Dan zou ikzelf liever nog een tijdje met een pekelfiets rijden totdat ik die eensgezinswoning had...

De mijne staat in een goed beveiligde blokhut in de tuin , voorzien van verwarming en een elektrische luchtdroger, zodat roest weinig of geen kans krijgt.

Als het echt stenen dik vriest, of bij langere afwezigheid, verhuist hij naar de inpandige garage, maar ik moet telkens 1 van de auto's buiten rijden om erbij te kunnen en dat is een gedoe.

BTW, de XR is echt niet te vergelijken met de GS : de 4-cilinder is een hard afgeveerde, hoogtoerige en zenuwachtige sportfiets, die elke dag nog meer een aanslag pleegt op je rijbewijs dan de ook al behoorlijk snelle GS.
Je bent liefhebber van de ene of van de andere, maar buiten de zithouding hebben beide fietsen geen gelijkenissen.
 
ik kijk al een tijdje naar deze oplossing

BikeBox24

Als iemand een andere variant weet die wat minder prijzig is zou fijn zijn ;)
 
Vond het voor de eerste keer van het asfalt af best lachen en niet tegen vallen. Ik wist natuurlijk ook niet dat er in deze groep alleen maar door gewinterde off Road rijders zitten die het allemaal heel veel beter kunnen natuurlijk 😊
 
De mijne staat buiten. Hele jaar door. Dan roest ie wel ja. Vooral boutjes. Daar is wel weer wat aan te doen maar daar ben ik te lui voor. Ik rij ook met pekel door dus optisch is ie ook niet top. Dat voorkomt tot nu toe wel dat ie meegenomen wordt. Dat in combi met 15 jaar oud en ruim twee ton op de teller maakt dat ik wel rustig slaap. Hij rijdt overigens prima.
 
Vond het voor de eerste keer van het asfalt af best lachen en niet tegen vallen. Ik wist natuurlijk ook niet dat er in deze groep alleen maar door gewinterde off Road rijders zitten die het allemaal heel veel beter kunnen natuurlijk 😊
Er zitten ook echte Roadriders bij zoals ik. 98% gewoon over de weg.

Wel ben ik een geoefend grindbak rijder, Mijn vaste stekkie in de Eifel heeft een diepe grindbak voor de deur. Bij het opbokken van de GS zakt de bok zo diep weg dat beide wielen nog gewoon op het grind staan. Ook het jiffy zakt zonder Cameltoe direct weg in het grind. Lekker veel weerstand en zoeken dus als je erdoorheen rijd.
Tja de andere off-road stukjes hebben meer te maken met het geen zin hebben om om te rijden.
 
De mijne staat buiten. Hele jaar door. Dan roest ie wel ja. Vooral boutjes. Daar is wel weer wat aan te doen maar daar ben ik te lui voor. Ik rij ook met pekel door dus optisch is ie ook niet top. Dat voorkomt tot nu toe wel dat ie meegenomen wordt. Dat in combi met 15 jaar oud en ruim twee ton op de teller maakt dat ik wel rustig slaap. Hij rijdt overigens prima.


je heb idd van die setjes met RVS boutjes,,, de mijn staat ook buiten maar onder een afdak en als het echt koud word en pekel gaat ie een verwarmde stalling in

pekel aanslag kan je wel bestrijden met van die middeltjes maar op een lucht gekoelde motor is lastig ,,

het akelige is in het half donker met het contact uit is het lastig de km stand lezen en de vliegroest te zien , een goed slot misschien wel twee.
 
Vond het voor de eerste keer van het asfalt af best lachen en niet tegen vallen. Ik wist natuurlijk ook niet dat er in deze groep alleen maar door gewinterde off Road rijders zitten die het allemaal heel veel beter kunnen natuurlijk 😊
In dit topic zijn de meeste bang onverharde paden, dus maak je niet druk.
Ook de paden waar je in het filmpje over rijdt brengen je naar de mooiste plekjes. Voor mij was het destijds de reden om een allroad te gaan rijden, je krijgt er ineens een heel gebied bij waar ik met de racer niet kwam.
Het filmpje is niet veel meer dan een Verhulst productie, maar ook daar moet je niet teveel van aantrekken, dat doet Verhulst ook niet. :+
 
Hartelijk dank alle voor de snelle reactie. Mijn hart zegt dat ik voor de GS moet gaan (perfecte fiets voor mijn lengte > 1,93) en daarnaast rijdt het zalig. Ben gewoon enorm bang dat ik dit ding buiten moet laten staan (en dat geeft geen goed gevoel). Ik ga binnenkort op een XR rijden en ben benieuwd of dat wat voor mij is.. ben misschien jong, maar geen daredevil meer. Zou me graag ook willen aansluiten op dit forum, leuk om de verhalen zo mee te lezen (doe ik al een half jaar ^^)
 
In dit topic zijn de meeste bang onverharde paden, dus maak je niet druk.
Ook de paden waar je in het filmpje over rijdt brengen je naar de mooiste plekjes. Voor mij was het destijds de reden om een allroad te gaan rijden, je krijgt er ineens een heel gebied bij waar ik met de racer niet kwam.
Het filmpje is niet veel meer dan een Verhulst productie, maar ook daar moet je niet teveel van aantrekken, dat doet Verhulst ook niet. :+
Met Detox, hier. Zelfs licht offroaden op zand- en bospaden is een verrijking.

Ik ruil mijn KTM Adventure weer in omdat bij ons in Frankrijk de off-road paden allemaal erg afgelegen zijn , zonder GSMdekking en het ook bijna allemaal vrij zware steenpistes zijn, waar je echt niet tegen de korst wil gaan in je uppie.

De kans op zware verwondingen op die scherpe rotsen bij een valpartij is te groot en niet verantwoord als je altijd alleen moet rijden.

Mijn probeersels met de nieuwe KTM 790 Adventure, die veel zwaarder is dan mijn vorige 690 Enduro maakten me al snel duidelijk dat de kansen op een tuimeling erg vergroot waren, zodat ik hem met spijt weer inlever.

Het heeft ook geen zin om hem naar België te halen : hier mag je nergens rijden en ik hoop vanaf volgend jaar meer tijd in Frankrijk te kunnen doorbrengen.

Voortaan dus enkel nog op de GS en hoogstens een bospaadje. :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan