Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Ik weet niet wat jullie hebben, maar bij mijn brommerts hebben ze een dynamo gemonteerd. :?
🤣
De 1150 die nu even in de garage staat startte na een maandje buiten te hebben gestaan zonder enig probleem. Alleen de ABS liep te zeuren. Maar die hield na een paar kilometer rijden ook op (na opnieuw gestart te hebben).
Maar ik heb er een jaar of 2 ook een odyssee ingezet ter vervanging van die standaard pruldingen. Maar eens zien hoe de accu van de 1200 het uithoudt *en denkt opeens aan de acculader die er dus niet op kan* 😣
 
Paar jaren gedoe gehad met accus in de bmw na de winterstop..
Nadat ik begon met altijd aan de optimate als er niet wordt gereden, gaan de accus veeeeel langer mee..
De oudste en nog werkende was 8 jr oud. Weet niet hoelang deze nog goed bleef omdat ik toen de gs verkocht
 
Laatst bewerkt:
Al jaren heb ik een Optimate 4 ,, geweldig ding , toen mijn vader een tijd niet kon rijden medische oorzaak, toen de optimate aan zijn diesel gezet ,, ging prima. heb ook de indruk dat accu's langer mee gaan als ze aan een intelligente druppellader gekoppeld worden, accu is gebruiks klaar als je weer wil gaan rijden in het voor jaar. en niet dat net niet gedoe.
 
Klopt een accu gaat langer mee met een goede accu lader. Een goede acculader heeft namelijk een programma voor desulfateren van de accu.

Dit wordt bij een CAN bus lader gedeeltelijk uitgeschakeld i.v.m. de te hoge spanning van dit programma. Tevens is dit de reden dat een Lithium accu niet mag worden opgeladen met een normale acculader. Een lithium accu kan erg slecht tegen de te hoge spanning van het programma voor desulfateren.
 
Pas op !, Optimate 4 is max 50Ah, diesel accu's zijn over het algemeen veel meer dan dat.
 
klopt die diesel accu was 80 aH ,, maar geen krimp ,, nu was de accu ook gewoon in orde , aan mijn eigen oude diesel die ik toen had , die was echt veel te zwaar
 
vele zullen na 6 maanden echt niet meer starten ,, ook met los gehaalde accu pool. de zelf ontlanding is al een 5 a 12 % per maand
 
Dan hou je in het slechtste geval een accu met 48% lading over. Daar wil je motor nog best wel op starten.

een motor als een honda Transalp of K75 ,, wel, maar als het fris is ??? veel BMW met die gevoelige elektronica als het voltage te veel zakt heb je gelijk allerlei foutmeldingen en loopt ie in noodloop....
 
een motor als een honda Transalp of K75 ,, wel, maar als het fris is ??? veel BMW met die gevoelige elektronica als het voltage te veel zakt heb je gelijk allerlei foutmeldingen en loopt ie in noodloop....

Heb je wel een punt, als het koud is met dikke olie en een grote tweepitter kon het wel eens lastig zijn.
 
een motor als een honda Transalp of K75 ,, wel, maar als het fris is ??? veel BMW met die gevoelige elektronica als het voltage te veel zakt heb je gelijk allerlei foutmeldingen en loopt ie in noodloop....
Ik heb nog nooit een BMW gehad met een beroerde accu die in noodloop ging.
 
Dan heeft de gasklepsensor om te beginnen niet goed gestaan denk ik 😅

die stond wel goed, door die gare accu raakte de ecu de kluts kwijt , , dus nieuwe accu erin , TPS resetten en hij liep weer mooi , en nooit weer gehad, en ja de TPS was enige tijd geleden vervangen en correct af gesteld omdat de oude wel kapot was
 
Die van mij startte met gare accu gewoon niet meer. Alleen tikketik van de startmotor. Maar electronica van slag? Nee dat niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan