Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Beste leden,

Heb het internet zitten afzoeken maar helaas geen goede verklaring gevonden voor mijn eventuele ‘toekomst’ probleem.

Ik ben van plan een r1250gs te kopen met crash bars. Ik heb al een poging gewaagd om zonder crash bars de motor naar binnen te rijden in de berging (appartement) maar helaas.

Nu kan ik de motor in de garage zetten maar vanaf volgend jaar heb ik mijn eigen woning (met tuin). Maar nu komt het leuke, de tuin wordt voorzien van een stenen muur (hoekwoning) waar ik niks mag aanpassen.
Nu is me verteld dat de opening van de deur van de tuin ongeveer 90cm is.

ik wil de gs zakelijk gebruiken voor woon werk verkeer en mijn vraag is wat is jullie ervaring en hebben jullie wellicht ideeen? Ik krijg het stuur makkelijk de deur door maar blijf steken op de cilinders :(.

Wellicht andere overweging is een s1000r of een s1000xr maar voorkeur is toch de GS vind dit qua comfort ideaal met mijn lengte.

erg benieuwd naar de reacties!
Ik heb twee jaar terug een nieuwbouw huis afgezegd omdat de doorgang achter de schuurtjes niet meer als 90cm breed werd. En dan nog de tuin indraaien, ging hem niet worden...
 
Dat klopt.... alleen is het die oude 550 die heel anders werkt dan alle Garmin's die erna komen. ;)
Ik heb geen ervaringen met andere navigatiesystemen en volgens mij werkt deze nog.
Niet even de centen op de plank liggen om een nieuwe aan te schaffen, moet deze het nog maar even uithouden voor de rondjes niet in de buurt te rijden 😉
Voor de lange snelle afstanden werkt mijn telefoon wel prima, nu alleen nog even de 12v vernieuwen die in de kuip ingebouwd is 🤐
 
Iemand overigens die me kan vertellen hoe ik die zijkappen aan de tank van de GS los kan krijgen?
2 van die dingen met de d-sluiting losdraaien, aan de onderkant (voorkant motor) achter voorzichtig uit het dopje trekken maar de bovenkant dan? Die blijft vastzitten (of ik ben te voorzichtig 😬)
Kan ik de 12V (volgens de dealer horen er 5 uit te komen) vernieuwen rechtstreeks vanaf de accu (ja met zwevende zekering).
Zit ik eraan te denken om aan de andere kant zo’n touratech-achtig ding te zetten met 2x usb....
Hmmmmm, keuzes keuzes keuzes
Of juist niet?! 😁😎
 
Het. Alt wel mee hoor. Ik heb een s1000r en een gsa. De gsa is inderdaad gemoedelijker, maar zo adhd is de s1000r ook niet. Je kunt hem gerust iets rustiger rijden. Ik vind een Ducati (panigale, maar bijvoorbeeld ook een multistrada) veel meer uitnodigen tot hard rijden. Op lage snelheden zijn die echt minder comfortabel.
Een s1000r is wel een heel ander type motor. Amper bagageruimte (alleen uit te breiden met kleinere zij koffertjes) en de zit is wel wat sportiever natuurlijk. Ook heel veel minder windbescherming, hetgeen bij minder weer een wereld van verschil maakt.
Maar eigenlijk is het vooral een smaak kwestie. Een naked is gewoon een heel ander type motor als een gs(a). Ik snap dat de tuindeur wel een belangrijk element is, maar ik zou daar toch niet alles vanaf laten hangen.
Het eerste wat ik doe met een S1000R is het ding in Dynamic zetten en mijn mouwen opstropen, daar vraagt het ding gewoon om. Ergens op de Stelvio komt deze brommer echt tot zijn recht, gewoon onbehoorlijk knallen. Beest van een ding! Uiteraard kan je er ook mee pruttelen met je bakkes in de wind, al zie ik daar het nut niet van in, daar zijn comfortabeler motoren voor verzonnen.
 
Het bouwen van koterijen in Vlaanderen is lang een plaag geweest, maar dat overheidswege opgelegde uniforme bouwen in Nederland loopt blijkbaar ook de spuigaten uit... overal 90cm brede toegangen tot de tuin ...
Moeten de grassprieten ook allemaal dezelfde kant op buigen ?
Djeezes, waar moeit men zich mee ?
 
Steeds minder ruimte beschikbaar en dus proppen ze alles op elkaar. En dan is het 90 breed en dan staan er nog regenpijpen in die doorgang. Kansloos...
 
Het bouwen van koterijen in Vlaanderen is lang een plaag geweest, maar dat overheidswege opgelegde uniforme bouwen in Nederland loopt blijkbaar ook de spuigaten uit... overal 90cm brede toegangen tot de tuin ...
Moeten de grassprieten ook allemaal dezelfde kant op buigen ?
Djeezes, waar moeit men zich mee ?
Dit dus.

Enige oplossing die ik kan bedenken is het kozijn in de stenen muur weghalen en de deur direct aan de muur bevestigen waardoor ik (gok: 5cm aan beide kanten extra heb).

Daarnaast dank voor alle snelle reacties! Vroeg we af of er uberhaupt iemand ervaring heeft met de GS (geen GSA, weet overigens niet of de afmetingen hetzelfde zijn) om deze in de tuin te parkeren en wat de ervaring is om deze door een deur te krijgen van 90cm (of korter). Is dit echt helemaal niet te doen, of kwestie van oefenen baard kunst. Vraag me daarnaast ook af wanneer iemand die vaker heeft gedaan of de persoon in kwestie crash bars heeft.

Maar stel dat het echt niet lukt, wat is de ervaring om de motor buiten te stallen (niet mijn voorkeur met een motor van 20~25k)? Kom zelf van een KTM 990 SMT (ben zelf 1,93) en de GS is eigenlijk de eerste motor die ik prettig vind rijden met mijn lengte (ben ook weer niet de langste). Daarnaast wil ik graag een BMW, puur vanwege de kwaliteit en de service (bmw houtrust is bij mij 5 minuten om de hoek, ook als ik straks in pijnacker ga wonen).

Nogmaals dank voor alle snelle reacties, wordt enorm gewaardeerd!
 
Dit dus.

Enige oplossing die ik kan bedenken is het kozijn in de stenen muur weghalen en de deur direct aan de muur bevestigen waardoor ik (gok: 5cm aan beide kanten extra heb).

Daarnaast dank voor alle snelle reacties! Vroeg we af of er uberhaupt iemand ervaring heeft met de GS (geen GSA, weet overigens niet of de afmetingen hetzelfde zijn) om deze in de tuin te parkeren en wat de ervaring is om deze door een deur te krijgen van 90cm (of korter). Is dit echt helemaal niet te doen, of kwestie van oefenen baard kunst. Vraag me daarnaast ook af wanneer iemand die vaker heeft gedaan of de persoon in kwestie crash bars heeft.

Maar stel dat het echt niet lukt, wat is de ervaring om de motor buiten te stallen (niet mijn voorkeur met een motor van 20~25k)? Kom zelf van een KTM 990 SMT (ben zelf 1,93) en de GS is eigenlijk de eerste motor die ik prettig vind rijden met mijn lengte (ben ook weer niet de langste). Daarnaast wil ik graag een BMW, puur vanwege de kwaliteit en de service (bmw houtrust is bij mij 5 minuten om de hoek, ook als ik straks in pijnacker ga wonen).

Nogmaals dank voor alle snelle reacties, wordt enorm gewaardeerd!
 
Het eerste wat ik doe met een S1000R is het ding in Dynamic zetten en mijn mouwen opstropen, daar vraagt het ding gewoon om. Ergens op de Stelvio komt deze brommer echt tot zijn recht, gewoon onbehoorlijk knallen. Beest van een ding! Uiteraard kan je er ook mee pruttelen met je bakkes in de wind, al zie ik daar het nut niet van in, daar zijn comfortabeler motoren voor verzonnen.
Dat is jouw voorkeur en het een sluit het ander niet uit. Ik wilde alleen zeggen, dat een s1000r itt bepaalde ducs of bijv. ktm’s, ook heel prima rustiger te rijden is. Je kunt er heel hard mee en hij nodigt ook best uit, maar het is zeker niet zo’n hypernerveus ding. Het is niet zwart wit he. M.a.w. Als je minder behoefte hebt aan bagageruimte, helemaal rechtop zitten en wind bescherming dan is zo’n s1000r helemaal zo gek nog niet. Vind je die dingen juist wel belangrijk en overweeg je offroad of verre reizen, dan is een gs(a) misschien de betere keus. Alhoewel ook dan een xr nog steeds fijn is en misschien wel beter aansluit bij de eerdere ktm van vraagsteller.
ik heb nooit een xr opgemeten, maar is die niet iets smaller dan een gs?
 
Dit dus.

Enige oplossing die ik kan bedenken is het kozijn in de stenen muur weghalen en de deur direct aan de muur bevestigen waardoor ik (gok: 5cm aan beide kanten extra heb).

Daarnaast dank voor alle snelle reacties! Vroeg we af of er uberhaupt iemand ervaring heeft met de GS (geen GSA, weet overigens niet of de afmetingen hetzelfde zijn) om deze in de tuin te parkeren en wat de ervaring is om deze door een deur te krijgen van 90cm (of korter). Is dit echt helemaal niet te doen, of kwestie van oefenen baard kunst. Vraag me daarnaast ook af wanneer iemand die vaker heeft gedaan of de persoon in kwestie crash bars heeft.

Maar stel dat het echt niet lukt, wat is de ervaring om de motor buiten te stallen (niet mijn voorkeur met een motor van 20~25k)? Kom zelf van een KTM 990 SMT (ben zelf 1,93) en de GS is eigenlijk de eerste motor die ik prettig vind rijden met mijn lengte (ben ook weer niet de langste). Daarnaast wil ik graag een BMW, puur vanwege de kwaliteit en de service (bmw houtrust is bij mij 5 minuten om de hoek, ook als ik straks in pijnacker ga wonen).

Nogmaals dank voor alle snelle reacties, wordt enorm gewaardeerd!
Is het dan echt de breedte over het geheel of kan je een bocht niet maken?
 
Is het dan echt de breedte over het geheel of kan je een bocht niet maken?
Ik woon op dit moment in een appartement en beneden hebben wij een berging (redelijk breed) met een deur van ook ongeveer 90cm. Ik krijg de stuur met vrijwel iedere motor er doorheen (even steken), alleen vervolgens komt de cilinder van de boxermotor vast te zitten tegen de deurpost. Wellicht ligt het aan mij kennis en (on)kunde, alleen het lukte niet echt en het verder slopen van de motor vond ik ook niet zo prettig idee. Wellicht iemand die hier ervaring mee hebt of er een 'speciale' manier is om een motor binnen te krijgen.

Dat is jouw voorkeur en het een sluit het ander niet uit. Ik wilde alleen zeggen, dat een s1000r itt bepaalde ducs of bijv. ktm’s, ook heel prima rustiger te rijden is. Je kunt er heel hard mee en hij nodigt ook best uit, maar het is zeker niet zo’n hypernerveus ding. Het is niet zwart wit he. M.a.w. Als je minder behoefte hebt aan bagageruimte, helemaal rechtop zitten en wind bescherming dan is zo’n s1000r helemaal zo gek nog niet. Vind je die dingen juist wel belangrijk en overweeg je offroad of verre reizen, dan is een gs(a) misschien de betere keus. Alhoewel ook dan een xr nog steeds fijn is en misschien wel beter aansluit bij de eerdere ktm van vraagsteller.
ik heb nooit een xr opgemeten, maar is die niet iets smaller dan een gs?
XR is over het algemeen iets breder aan de voorkant, maar kan je eenvoudiger steken omdat er geen boxer motor in de weg zit, waardoor ik deze motor wel eenvoudig(er) binnen in de berging krijg.

Daarnaast kan ik de motor hier ook in de garage zetten, maar als ik straks in mijn eigen woning woon, wil het minimaal dat ik de motor in de tuin krijg (schuur maakt me nog niet eens zo uit), maak desnoods wel een afdak, waar ik de motor onder zet. Daarnaast ga ik na de crisis de motor ook voor woon-werk verkeer gebruiken en om iedere dag 10/15min te zitten klooien lijkt me niet erg fijn (dit gaat uiteindelijk knaken kosten omdat ik 0,0% geduld heb).

Heb ook op de KTM 1290 adv gereden, maar laat ik hier niet teveel over zeggen voordat ik uit deze topic wordt gebonjoured... (bmw blijft bmw, toch wel kwalitief een hoogstaand stuk motor)
 
Het bouwen van koterijen in Vlaanderen is lang een plaag geweest, maar dat overheidswege opgelegde uniforme bouwen in Nederland loopt blijkbaar ook de spuigaten uit... overal 90cm brede toegangen tot de tuin ...
Moeten de grassprieten ook allemaal dezelfde kant op buigen ?
Djeezes, waar moeit men zich mee ?


bij een huurwoning kunnen ze doen wat ze willen, maar bij een koop woning kan je soms in het contact bepalingen hebben van een architect dat alleen bepaalde kleuren mag gebruiken en bepaalde wijzigingen niet mag ,,
 
Ik woon op dit moment in een appartement en beneden hebben wij een berging (redelijk breed) met een deur van ook ongeveer 90cm. Ik krijg de stuur met vrijwel iedere motor er doorheen (even steken), alleen vervolgens komt de cilinder van de boxermotor vast te zitten tegen de deurpost. Wellicht ligt het aan mij kennis en (on)kunde, alleen het lukte niet echt en het verder slopen van de motor vond ik ook niet zo prettig idee. Wellicht iemand die hier ervaring mee hebt of er een 'speciale' manier is om een motor binnen te krijgen.


XR is over het algemeen iets breder aan de voorkant, maar kan je eenvoudiger steken omdat er geen boxer motor in de weg zit, waardoor ik deze motor wel eenvoudig(er) binnen in de berging krijg.

Daarnaast kan ik de motor hier ook in de garage zetten, maar als ik straks in mijn eigen woning woon, wil het minimaal dat ik de motor in de tuin krijg (schuur maakt me nog niet eens zo uit), maak desnoods wel een afdak, waar ik de motor onder zet. Daarnaast ga ik na de crisis de motor ook voor woon-werk verkeer gebruiken en om iedere dag 10/15min te zitten klooien lijkt me niet erg fijn (dit gaat uiteindelijk knaken kosten omdat ik 0,0% geduld heb).

Heb ook op de KTM 1290 adv gereden, maar laat ik hier niet teveel over zeggen voordat ik uit deze topic wordt gebonjoured... (bmw blijft bmw, toch wel kwalitief een hoogstaand stuk motor)
Ach, we zijn soepel in die dingen...
Als de GS niet lukt met die boxermotor, vind ik de KTM 1290 SAS een meer dan volwaardig alternatief... vooral omdat aan mijn voornaamste bezwaar ertegen (het zeer hoge zwaartepunt) in de nieuwste versie blijkbaar werd verholpen.

Ik heb er zelf eentje gehad (model 2017) en die V-twinmotor is echt fantastisch.
De flauwe remmen, het wiebelige gevoel en voormelde hoog zwaartepunt waren heel wat minder.
Denk echter niet dat een BMW volledig probleemloos is, hoor !
Wel zijn de wisselstukken vlot voorradig, hetgeen bij KTM een echte ramp is.
De S1000XR zou voor mij het alternatief voor de GS zijn geweest (ik meet 1.92 m), maar dat is een veel zenuwachtiger motor.
 
Ach, we zijn soepel in die dingen...
Als de GS niet lukt met die boxermotor, vind ik de KTM 1290 SAS een meer dan volwaardig alternatief... vooral omdat aan mijn voornaamste bezwaar ertegen (het zeer hoge zwaartepunt) in de nieuwste versie blijkbaar werd verholpen.

Ik heb er zelf eentje gehad (model 2017) en die V-twinmotor is echt fantastisch.
De flauwe remmen, het wiebelige gevoel en voormelde hoog zwaartepunt waren heel wat minder.
Denk echter niet dat een BMW volledig probleemloos is, hoor !
Wel zijn de wisselstukken vlot voorradig, hetgeen bij KTM een echte ramp is.
De S1000XR zou voor mij het alternatief voor de GS zijn geweest (ik meet 1.92 m), maar dat is een veel zenuwachtiger motor.
De nieuwe 1000xr is veel beter dan de vorige, de moeite van een proefrit waard...
 
De nieuwe 1000xr is veel beter dan de vorige, de moeite van een proefrit waard...
Toevallig op de nieuwe XR gereden (ga nog een keer rijden), vond het sturen niet zo eenvoudig gaan als de de GS. Echter de nieuwe E-keur baal ik wel van, de plofjes (je moet er van houden) heeft de nieuwe XR helaas niet
 
Net met een R gereden en nu definitief afgevallen... blijf wel bij de xr! Kijken hoe de 1000xr me bevalt en anders lekker door op de 900xr, ook geen straf 😀
 
Waarom viel de R1250R tegen ?
Toch het stuurgedrag, hij valt wat meer in de bocht, had ik met m'n 1200gs ook en dat is niet mijn ding... Blok is fenomenaal..
De xr stuurt voor mij wat intuïtiever en dat is voor mij prettiger blijkt. En de zit, in combinatie de vering, is ook wat minder voor mijn rug.
Al met al dus niet helemaal mijn ding.
 
Wij hebben lekker gereden met een lekkere hap op weg naar huis..
20210302_151025.jpg
 
Het eerste wat ik doe met een S1000R is het ding in Dynamic zetten en mijn mouwen opstropen, daar vraagt het ding gewoon om. Ergens op de Stelvio komt deze brommer echt tot zijn recht, gewoon onbehoorlijk knallen. Beest van een ding! Uiteraard kan je er ook mee pruttelen met je bakkes in de wind, al zie ik daar het nut niet van in, daar zijn comfortabeler motoren voor verzonnen.

Een collega van mij, heeft als persoonlijke motor om les te geven nu ook een S1000XR aangeschaft... Volgens hem zachter en gemoedelijker mee te rijden dan de F900XR, die 'm ook had testgereden.
Z'n vorige volgmotor was een Africa Twin... daarvoor GS....
 
Toch het stuurgedrag, hij valt wat meer in de bocht, had ik met m'n 1200gs ook en dat is niet mijn ding... Blok is fenomenaal..
De xr stuurt voor mij wat intuïtiever en dat is voor mij prettiger blijkt. En de zit, in combinatie de vering, is ook wat minder voor mijn rug.
Al met al dus niet helemaal mijn ding.
Ik vind de R ook de minst aantrekkelijke boxer... :N
De zithouding klopt ook niet voor mijn lengte en de motor lijkt dan te zwaar en te krachtig voor die gedrongen fiets ...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan