Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

20210417_223209.jpg

Mooi plekje gevonden voor het slot. Hoeft die hutkoffer niet telkens mee.
 
Weer die e10 ethanol rotzooi, ik hoop dat de e5 E98 voorlopig nog te koop blijft.......
Ik twijfel er sterk aan of dat de oorzaak kan zijn,
Lijkt me een excuus voor iets dat Herr-BMW niet goed gemaakt heeft.
Ga bij mijn volgend onderhoud toch ook maar eens naar die (k*t)klep laten kijken, want krijg ook af en toe een motorstoringsmelding die spontaan weer verdwijnt.
 
Nope, de laatste keer was 5 jaar geleden geloof ik. Toen moest ik mijn broertje naar de garage brengen geloof ik. Ik heb een hekel aan passagiers
 
Ik twijfel er sterk aan of dat de oorzaak kan zijn,
Lijkt me een excuus voor iets dat Herr-BMW niet goed gemaakt heeft.
Ga bij mijn volgend onderhoud toch ook maar eens naar die (k*t)klep laten kijken, want krijg ook af en toe een motorstoringsmelding die spontaan weer verdwijnt.
De storing van de klep gaat niet meer vanzelf weg als hij eenmaal is voorgekomen. Die moet uitlezen en gereset worden. Zou dus iets anders moeten zijn.
 
De Tiger van m'n vrouw is dus alweer verkocht... Iets meer dan een week geleden overgelaten aan de dealer en vanmiddag krijgt ze een bericht van een collega dat hij een nieuwe aanwinst heeft..

Blijkt het haar ex-Tiger te zijn. 😅

Nu weet ik ook hoeveel marge zo'n (of toch deze) handelaar rekent.
Verkoopprijs 750€ meer dan wat wij ervoor teruggekregen hebben. Al weet ik niet hoeveel er bij de BMW dealer is blijven plakken.

Lijkt mij niet overdreven veel, ding moet afgehaald en gepoetst worden, 1 jaar garantie bij de verkoop...
 
De Tiger van m'n vrouw is dus alweer verkocht... Iets meer dan een week geleden overgelaten aan de dealer en vanmiddag krijgt ze een bericht van een collega dat hij een nieuwe aanwinst heeft..

Blijkt het haar ex-Tiger te zijn. 😅

Nu weet ik ook hoeveel marge zo'n (of toch deze) handelaar rekent.
Verkoopprijs 750€ meer dan wat wij ervoor teruggekregen hebben. Al weet ik niet hoeveel er bij de BMW dealer is blijven plakken.

Lijkt mij niet overdreven veel, ding moet afgehaald en gepoetst worden, 1 jaar garantie bij de verkoop...
Als wij een gewone overname doen, om door te verkopen, is het doel om minimum 500 euro over te houden.
Is't om zélf door te verkopen, dan tellen we 5000 euro of het weegt niet op door een opgelegde 165-punten check, 24 maanden Approved garantie, keuring voor verkoop + manuren die heen en weer moeten, ... En uiteindelijk telt dat dan nog niet mee voor het cijfer bij afrekening op 't einde van 't jaar.
 
Vandaag tijdens een rit mijn motor (R1200GS Rallye van 2018) 3 keer de motor afgeslagen tijdens het rijden. Het gebeurt altijd als ik de koppeling intrek en de moto in zijn 1 zet. Kan ook altijd onmiddellijk weer starten. Met dit probleem ben ik al bij de dealer geweest en toen hadden ze een update gedaan. Het was een tijdje weg en daarna kwam het heel sporadisch weer terug. Maar nu doet hij het afslaan precies weer meer en meer. Ik heb weer een mail met het filmpje van mijn dashcam naar mijn dealer gestuurd, maar ik vroeg mij af of er hier dit probleem ook soms hebben.

 
Als wij een gewone overname doen, om door te verkopen, is het doel om minimum 500 euro over te houden.

Dat is iets wat ik niet goed begrijp.
Toen ik vorig jaar bij een VW dealer een prijs + overname liet maken zei de verkoper me ook dat zij een bepaald bedrag (weet niet meer hoeveel) namen bij een overname door een opkoper..

Waarom denk ik dan?

Ik zou er een nieuwe wagen kopen, hoe meer inruil ik zou krijgen, hoe meer geneigd ik zou zijn om die VW te bestellen.
Waarom moeten ze daar ook nog op "pakken"? Ik laat die auto daar, de opkoper komt 'm daar halen. Dat kost de dealer toch niets? Ik zou zeggen dat hij er meer profijt uit haalt om het volledige bod van de opkoper te gebruiken om een nieuwe klant binnen te halen...






Is't om zélf door te verkopen, dan tellen we 5000 euro of het weegt niet op door een opgelegde 165-punten check, 24 maanden Approved garantie, keuring voor verkoop + manuren die heen en weer moeten, ... En uiteindelijk telt dat dan nog niet mee voor het cijfer bij afrekening op 't einde van 't jaar.

Dat begrijp ik dan weer wel... als verdeler van de merken bij uitstek waarvan je gewoon op voorhand weet dat je die garantie nodig gaat hebben... _O-
(jammer genoeg, want het zijn prachtige wagens... )
 
Vandaag tijdens een rit mijn motor (R1200GS Rallye van 2018) 3 keer de motor afgeslagen tijdens het rijden. Het gebeurt altijd als ik de koppeling intrek en de moto in zijn 1 zet.

Misschien een vreemde vraag, maar waarom ga je aan die snelheid naar z'n 1? 🤔


En WTF staan die fietsers daar weer in het midden van de weg te doen... :r:r
 
Na bijna 20 jaar supermotard gereden te hebben, eind vorig jaar ook zo'n ouwe lullen motor gekocht.
Vriend van me had al een tijdje een 1200GSA en bood mij vaak genoeg aan om er eens op te gaan rijden, maar dat sloeg ik altijd hartelijk af.
Ondanks het vervelende comronajaar 2020, had ik zakelijk goed gedraaid en eigenlijk out of the blue een nieuwe 1250 GSA aangeschaft. Geen proefrit gedaan, dus bij het afhalen van de motor toch wel een beetje geïntimideerd door de kolos van 270KG.

Maar vanaf de eerste meters, wat een genot.
En aangezien ik al een aardige ouwe lul begin te worden, straat dat ding me wel.

Mocht ik zaterdag 1 mei vrij zijn, kom ik graag mee met de rit.

Gr. Elmar
 
Dat is iets wat ik niet goed begrijp.
Toen ik vorig jaar bij een VW dealer een prijs + overname liet maken zei de verkoper me ook dat zij een bepaald bedrag (weet niet meer hoeveel) namen bij een overname door een opkoper..

Waarom denk ik dan?

Ik zou er een nieuwe wagen kopen, hoe meer inruil ik zou krijgen, hoe meer geneigd ik zou zijn om die VW te bestellen.
Waarom moeten ze daar ook nog op "pakken"? Ik laat die auto daar, de opkoper komt 'm daar halen. Dat kost de dealer toch niets? Ik zou zeggen dat hij er meer profijt uit haalt om het volledige bod van de opkoper te gebruiken om een nieuwe klant binnen te halen...








Dat begrijp ik dan weer wel... als verdeler van de merken bij uitstek waarvan je gewoon op voorhand weet dat je die garantie nodig gaat hebben... _O-
(jammer genoeg, want het zijn prachtige wagens... )

Dat die verkoper dat dan zo open en bloot zegt vind ik wel een beetje raar, maar tot daar. Nuja, ik zeg het hier ook :+
't Is niet zomaar sleutel doorgeven hoor. Je zit met wat administratie, facturatie, eventueel marge-documenten bij een particuliere wagen, garage-register invullen en facturen aan elkaar linken, ...
Het (vind ik) als handelaar toch "dom" zijn om daar geen marge op te genereren? Makkelijk geld denk ik dan zo...
Bij onderhandelingen heb je dan uiteindelijk nog altijd wat achter de hand, en heb ik er niet de minste moeite mee om alles "weg te geven", zolang ik de zaak dan maar rond krijg.

't Is een garantieverzekering dat wij afsluiten hoor (verplicht), maar dat kost al gauw 1000 per jaar. Als je dan begint te tellen dat een technieker nog op 165-punten moet checken, een krasje polieren of spotrepair doen, onderhoudje, ... héél veel schiet er ook niet aan over voor een auto die niet meetelt in je quota.
 
Dat die verkoper dat dan zo open en bloot zegt vind ik wel een beetje raar, maar tot daar. Nuja, ik zeg het hier ook :+
't Is niet zomaar sleutel doorgeven hoor. Je zit met wat administratie, facturatie, eventueel marge-documenten bij een particuliere wagen, garage-register invullen en facturen aan elkaar linken, ...
Het (vind ik) als handelaar toch "dom" zijn om daar geen marge op te genereren? Makkelijk geld denk ik dan zo...

Tuurlijk is dat easy money....

Maar als handelaar probeer je toch in eerste plaats die nieuwe auto te verkopen, niet?
Moet je dan echt nog 500€ op dat bod van die opkoper nemen? Wie weet is die 500€ net hetgeen de klant nodig heeft om overtuigd te geraken om die nieuwe auto te kopen...
Lijkt mij toch meer waard dan 500€ (zwart) in the pocket.


Bij mij ging het vorig jaar toch om ongeveer dat bedrag. Ik had een minimum in mijn gedachte dat ik voor mijn Mazda wilde terugkrijgen. Zeker niet de hoofdprijs, maar echt het minimum.
Het was dan niet bij de VW dealer die openlijk zijn werkwijze liet weten maar bij een concullega. Den andere was mij kwijt toen 'm opbiechtte dat 'm een bepaald bedrag van mij wilde pikken (ja, zo noem ik dat), enkel en alleen om tussenpersoon te spelen.

En komaan he... administratie, documenten en een register invullen... hoeveel tijd besteed je als verkoper op FB of op een motorforum?


Waarschijnlijk handelde die tweede VW dealer ook op die manier, maar vertelde het niet, ik viel over minder dan 500€ overnameprijs, en hield mijn been stijf. Achteraf heel blij natuurlijk, want die Caddy bleek achteraf toch niet echt wat ik wilde.
Nu heb ik particulier verkocht voor veel meer... en ik heb een veel leukere auto in de plaats gekocht.

Maar zij hebben een klant misgelopen. 🤷‍♂️



Nu, de Triumph is voor 750€ meer verkocht bij de handelaar die 'm bij onze dealer is gaan halen. Ik begin meer en meer een goed gevoel bij deze dealer te krijgen.
Fijne verkoop, eerlijke overnameprijs... ja... denk dat ze nog wel wat motoren aan mij gaan verkopen daar.
 
Tuurlijk is dat easy money....

Maar als handelaar probeer je toch in eerste plaats die nieuwe auto te verkopen, niet?
Moet je dan echt nog 500€ op dat bod van die opkoper nemen? Wie weet is die 500€ net hetgeen de klant nodig heeft om overtuigd te geraken om die nieuwe auto te kopen...
Lijkt mij toch meer waard dan 500€ (zwart) in the pocket.


Bij mij ging het vorig jaar toch om ongeveer dat bedrag. Ik had een minimum in mijn gedachte dat ik voor mijn Mazda wilde terugkrijgen. Zeker niet de hoofdprijs, maar echt het minimum.
Het was dan niet bij de VW dealer die openlijk zijn werkwijze liet weten maar bij een concullega. Den andere was mij kwijt toen 'm opbiechtte dat 'm een bepaald bedrag van mij wilde pikken (ja, zo noem ik dat), enkel en alleen om tussenpersoon te spelen.

En komaan he... administratie, documenten en een register invullen... hoeveel tijd besteed je als verkoper op FB of op een motorforum?


Waarschijnlijk handelde die tweede VW dealer ook op die manier, maar vertelde het niet, ik viel over minder dan 500€ overnameprijs, en hield mijn been stijf. Achteraf heel blij natuurlijk, want die Caddy bleek achteraf toch niet echt wat ik wilde.
Nu heb ik particulier verkocht voor veel meer... en ik heb een veel leukere auto in de plaats gekocht.

Maar zij hebben een klant misgelopen. 🤷‍♂️

Ik begrijp je wel hoor. Ik vind het ook niet het meest strakke plan om te gaan lopen verkondigen dat je gewoon X gaat verdienen op de overname van de klant (al vind ik mezelf eigenlijk ook te loslippig hier). Ik snap dan dat je zegt dat je geld van de klant pikt.
Je kan dat ook omdraaien in de richting van prijsonderhandelingen. Als je de deal sluit aan pakweg 7% en er een goed gevoel bij hebt, en iemand anders gaat op dezelfde auto door tot 9%, heb ik je dan ook in 't zak gezet voor 2%? Net hetzelfde voor overnames. Er wordt altijd nog eens gediscussieerd over prijzen. Als ik vanaf het eerste moment alles weggeef op de overname (of op de verkoop van de nieuwe), sta ik zelf blok want die klant verwacht altijd "iets". Je klant onmiddellijk de beste prijs geven klinkt/lijkt fantastisch, maar werkt echt zelden of nooit _O-

Net zoals ik een nieuwe auto probeer te verkopen aan een goeie marge, maar waar de klant ook content mee is, is die overname ook gewoon een auto die wij verkopen. Soms moet ik inderdaad de marge op de overname weggeven, en heb ik daar niet de minste moeite mee. Da's "het spel" dan als ik het zo mag noemen. We zijn een bedrijf dat winst wil maken. 't Is de wet van de grote getallen hè. Als je 700 auto's op een jaar verkoopt, waarvan pakweg een 300-tal met een overname, waarvan je telkens 500 euro kan overhouden (soms wat meer, soms wat minder). 't Is gewoon een businessmodel hè.

@ verhulst: wat is jouw mening hierover?
:+ :+ :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan