Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Je kan dat ook omdraaien in de richting van prijsonderhandelingen. Als je de deal sluit aan pakweg 7% en er een goed gevoel bij hebt, en iemand anders gaat op dezelfde auto door tot 9%, heb ik je dan ook in 't zak gezet voor 2%? :+

Da's een ander verhaal... da's korting


Als een verkoper in de showroom zegt dat hij gaat proberen een mooie en eerlijke prijs te krijgen bij een opkoper moet hij daar geen 500€ van in zijn eigen zakken steken.
Da's pikken.

Als ik 5% korting krijg en daar een goed gevoel bij heb en een ander krijgt 7%... dan is het zo, dan heb ik het spel niet hard genoeg gespeeld..

Da's iets anders dan pikken.


Los daarvan... de opkoper van onze Triumph heeft ook uwe Duc overgenomen.
 
We zijn een bedrijf dat winst wil maken. 't Is de wet van de grote getallen hè. Als je 700 auto's op een jaar verkoopt, waarvan pakweg een 300-tal met een overname, waarvan je telkens 500 euro kan overhouden (soms wat meer, soms wat minder). 't Is gewoon een businessmodel hè.

Dus eigenlijk geef je toe dat jullie toch wel wat liegen tegen de klanten? En heb ik een eerlijke verkoper getroffen die me gewoon zei hoe het eraan toe gaat? Jammer voor hem dat zijn eerlijkheid mij als klant heeft doen afhaken.

Bij Ford...

Verkoper: Nee meneer, wij kunnen die auto niet overnemen, dit is niet ons merk, wij werken met opkopers...
Klant, ok, had ik wel gedacht... maar mijn auto is echt wel in prima staat... Hoop dat je dat ook wel gaat doorgeven aan die opkoper...
Verkoper, tuurlijk, ik kom even mee en neem wat foto's.

.... even later in het kantoor...

Verkoper krijgt onmiddellijk telefoon van een opkoper en ik zit erbij... "ja, ne witte.." zegt 'm...
(ik probeer tussen te komen, NEE, geen witte, een "snowflake white", 900€ extra voor betaald!!)
Verkoper negeert dit en houdt het op ... WIT. 🤷‍♂️

Nee, geen GPS hoor ik 'm wel zeggen... dat er een trekhaak op zit is blijkbaar niet belangrijk..
Verkoper: ik zal de foto's nog even doorsturen naar enkele andere opkopers en laat u het hoogste bod weten... we hebben nog wel enkele contacten.

Nee, jullie laten dat hoogste bod dus blijkbaar dus niet weten...

Van mij mag iedereen verdienen, maar met deze manier heb ik toch wat moeite.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een vreemde vraag, maar waarom ga je aan die snelheid naar z'n 1? 🤔


En WTF staan die fietsers daar weer in het midden van de weg te doen... :r:r
Ik ging stoppen aan een rood licht en ik rijd meestal in hoger toeren. In ardennnen zit ik altijd in 2 of 3 te rijden. Af en toe op een 90km/u baan lang stuk rechtdoor naar 4.
Ze hebben mij op motorcursus geleerd dat in hoger toeren je motor stabieler is. Best altijd rond de helft van je toerenbereik rijden of hoger. Zo ook in de regen, dan heb je minder kans dat het achterwiel uitbreekt omdat je dan niet op je koppel rijdt.
 
Dacht ik ook,
Met een LC in de helft van het toerenbereik rijden vind ik best hoog.
In bochtenwerk is hoger in toeren rijden best aan te raden om ten volle gebruik te maken van de motorrem en het vlot uit accelereren, bij regen doe ik liever iets lager in de toerenkelder.
 
Dacht ik ook,
Met een LC in de helft van het toerenbereik rijden vind ik best hoog.
In bochtenwerk is hoger in toeren rijden best aan te raden om ten volle gebruik te maken van de motorrem en het vlot uit accelereren, bij regen doe ik liever iets lager in de toerenkelder.
Dat is wat ze mij hebben aangeleerd.
Vooral voor in de regen in hogere toeren met een constante gas in de bocht tot je terug recht bent met je motor na de bocht, dan pas terug extra gas.
En bij een cursus in de eifel, kregen we via de oortjes van de instructeur de versnellingen te horen waar we zouden moeten in zitten. Dezelfde gs als mij. Ik heb alleen 1,2 en 3 gehoord. 😉

Maar iedereen heeft zijn eigen manier van rijden. 👍
 
Dus eigenlijk geef je toe dat jullie toch wel wat liegen tegen de klanten? En heb ik een eerlijke verkoper getroffen die me gewoon zei hoe het eraan toe gaat? Jammer voor hem dat zijn eerlijkheid mij als klant heeft doen afhaken.

Bij Ford...

Verkoper: Nee meneer, wij kunnen die auto niet overnemen, dit is niet ons merk, wij werken met opkopers...
Klant, ok, had ik wel gedacht... maar mijn auto is echt wel in prima staat... Hoop dat je dat ook wel gaat doorgeven aan die opkoper...
Verkoper, tuurlijk, ik kom even mee en neem wat foto's.

.... even later in het kantoor...

Verkoper krijgt onmiddellijk telefoon van een opkoper en ik zit erbij... "ja, ne witte.." zegt 'm...
(ik probeer tussen te komen, NEE, geen witte, een "snowflake white", 900€ extra voor betaald!!)
Verkoper negeert dit en houdt het op ... WIT. 🤷‍♂️

Nee, geen GPS hoor ik 'm wel zeggen... dat er een trekhaak op zit is blijkbaar niet belangrijk..
Verkoper: ik zal de foto's nog even doorsturen naar enkele andere opkopers en laat u het hoogste bod weten... we hebben nog wel enkele contacten.

Nee, jullie laten dat hoogste bod dus blijkbaar dus niet weten...

Van mij mag iedereen verdienen, maar met deze manier heb ik toch wat moeite.

Tgoh, liegen. Ik doe een bod op een wagen en dan zien we wel. Ik vind dat niet noodzakelijk pikken, je bent niet verplicht ermee akkoord te gaan. Ik geef je mijn bod door, vanaf dan staat het je vrij om erop in te gaan, meer te vragen, zelf te verkopen... Als een klant akkoord gaat met mijn bod, vindt die dat een keurig handelaarsbod en doen we zaken. Ik zie het probleem niet. Vlakaf zeggen: "ik hou X over" is eigenlijk zeggen als "ik heb je 2% -en eigenlijk 3- te weinig gegeven op de aankoop van de nieuwe wagen." Dat zou ik nu niet doen. Ik blijf het een onderhandelingsrol vinden.
Ik snap jouw redenering ergens, maar ik en de garage moet toch ook de rekeningen betaald krijgen?

Ik vind het niet meer dan een onderhandelingspositie, net zoals bij de aan/verkoop van een nieuwe waar ook wordt onderhandeld.
Wat moet ik doen als ik alles weggeef, en dan wilt men "een minimumprijs". Als ik dan de deur moet toesmijten, of ik kan nog een klein extraatje doen... 't Gaat dikwijls meer om dat gevoel dat ik écht mijn best heb gedaan, hoewel ik dat eigenlijk gewoon eerst in mijn zak had zitten. Da's het spel. Sorry (not sorry).

Ik zal dan toch zone typische verkoper zijn zeker :+
 
Dit verhaal is blijkbaar echt iets belgisch.... Ik ga kijken bij een auto, we spreken een inruilprijs af ,of eigenlijk wat ik moet bijbetalen want dat is het belangrijkst. En de deal wordt gesloten..... niets geen bedragen voor inruil ed...
 
Dit verhaal is blijkbaar echt iets belgisch.... Ik ga kijken bij een auto, we spreken een inruilprijs af ,of eigenlijk wat ik moet bijbetalen want dat is het belangrijkst. En de deal wordt gesloten..... niets geen bedragen voor inruil ed...
Da's eigenlijk hetzelfde hè. Het is het kind een naam geven als je in termen van "opleg" spreekt.
 
Dit verhaal is blijkbaar echt iets belgisch.... Ik ga kijken bij een auto, we spreken een inruilprijs af ,of eigenlijk wat ik moet bijbetalen want dat is het belangrijkst. En de deal wordt gesloten..... niets geen bedragen voor inruil ed...
Klopt, en uiteindelijk zie je hele andere bedragen op de afrekening... als ik maar tevreden ben interesseert het me verder niet wat er op staat. En de dealer moet er wel aan verdienen anders kunnen we straks nergens meer terecht...
 
Ik heb een budget en daar moet ik het mee doen, of hij daar komt dmv "meer" inruil of korting op de nieuwe auto zal mij worst wezen. Als ben ik een gemakkelijk slachtoffer geef ik toe, ben slecht in afdingen en als ik het ding mooi vind is het meestal al snel geregeld O-)
 
Allemaal waar, maar uiteindelijk is dat wel gewoon hetzelfde...

Nu bij de aankoop van mijn XR heb ik iets durven vragen (ik had er al een GS, mijn pa heeft er nog een GS, ik dan opnieuw een XR en dat binnen 2 jaar).
Anders ben ik ook helemaal niet zo'n onderhandelaar. De dingen kosten wat ze moeten kosten. Als het van de korting moet afhangen...
Gewoon een goeie prijs, maar ik hoef eigenlijk nooit echt die laatste cent.
 
Tgoh, liegen. Ik doe een bod op een wagen en dan zien we wel. Ik vind dat niet noodzakelijk pikken, je bent niet verplicht ermee akkoord te gaan. Ik geef je mijn bod door, vanaf dan staat het je vrij om erop in te gaan, meer te vragen, zelf te verkopen...

Akkoord, als JIJ dat bod doet...

Maar zo werkt het dus blijkbaar niet.

De verkoper (jij) die een wagen wil verkopen meldt aan de klant dat hij eens gaat horen hoeveel de klant zou kunnen krijgen via een opkoper.
Het is die opkoper die een bod doet op de wagen, niet jij... jij steekt er zelf nog wat van in je zakken... :Y

Een verkoper die mij laat weten dat hij de wagen overlaat aan een opkoper en mij het hoogste bod laat weten zou volgens mij dit ook moeten doen, en niet eerst 500€ van dat hoogste bod aftrekken. Want dan laat hij mij het hoogste bod niet weten. Liegen is misschien een groot woord, maar het is toch net iets minder eerlijk naar de klant toe.


Ik moet ook niet het onderste uit de kan, het zal hier meer een principekwestie zijn dan... 🤷‍♂️
 
Het maakt alles ook gemakkelijker vind ik zelf met bv garantie. Bij de Cupra liep vlak voor de 6 maanden de waterpomp in de soep. De garage deed niet moeilijk en alles was zo gefikst. Meteen gratis wat aanbouwspullen vervangen die niet strikt noodzakelijk waren voor de garantie. Hij wilde het ook gewoon netjes hebben voor de komende tijd. Dat heb je niet als je elkaar het vel over de oren trekt.
 
Ik ging stoppen aan een rood licht en ik rijd meestal in hoger toeren. In ardennnen zit ik altijd in 2 of 3 te rijden. Af en toe op een 90km/u baan lang stuk rechtdoor naar 4.
Ze hebben mij op motorcursus geleerd dat in hoger toeren je motor stabieler is. Best altijd rond de helft van je toerenbereik rijden of hoger. Zo ook in de regen, dan heb je minder kans dat het achterwiel uitbreekt omdat je dan niet op je koppel rijdt.
Iedereen moet rijden zoals hij prettig vindt, maar je rijdt inderdaad op maximaal koppel en maximale motorrem als je het gas los laat. Nu zit een nieuwe GS zo vol met elektronica dat het wel los zal lopen, maar wat over blijft is een hoger verbruik en meer overlast voor de omgeving.
 
Dit verhaal is blijkbaar echt iets belgisch.... Ik ga kijken bij een auto, we spreken een inruilprijs af ,of eigenlijk wat ik moet bijbetalen want dat is het belangrijkst. En de deal wordt gesloten..... niets geen bedragen voor inruil ed...
Dat is helemaal niks “Belgisch” ... als mijn Nederlandse cliënten en vrienden privé een wagen of motor gaan kopen, wordt er meestal nog heel wat harder onderhandeld over alle aspecten van aankoop en inruil dan in B.
En er is boekhoudkundig wel degelijk een groot verschil of je meer terugkrijgt voor je oude wagen, dan wel een grotere korting op een nieuwe.
Men kan álles wel simplistisch voorstellen.

Ik word er momenteel volop mee geconfronteerd, nu ik voor de keuze stond of ik mijn 2 bedrijfswagens nu privé ging overnemen of ze inruil en 1 enkele privéwagen aankoop ( ik heb geen 2 wagens meer nodig).
De fiscus draait me een enorme poot uit als ik mijn “eigen” wagens uit mijn 1persoons-vennootschap moet overkopen.
Daartegenover staat dat de zopas bestelde nieuwe , kleinere BMW plots een aantal essentiële, bestelde opties niet meer kan krijgen wegens het steeds nijpender tekort aan microchips.... in welk geval ik hem niet meer moet hebben.... problemen, problemen....
 
Laatst bewerkt:
Misschien voor jou als je zakelijk koopt. Mijn bankrekening zal het worst wezen nl :+
 
meen aan dat het voor motoren ook zo gaat :-) Zal het bij Simako vragen als er zaterdag voor de 3e keer sta om deze keer ook het motortje van de klep te laten vervangen...
 
meen aan dat het voor motoren ook zo gaat :-) Zal het bij Simako vragen als er zaterdag voor de 3e keer sta om deze keer ook het motortje van de klep te laten vervangen...
Ik kreeg bij een dealer "maar" 10k terug voor mijn 6 maanden oude 900xr. Betrof inkoop ivm een consignatiefiets die ik wel wilde. Uiteindelijk in Alkmaar voor een nieuwe net zoveel bijbetaald als die andere uit 2019....
 
Ik vind die auto-koop-inruil-bod net iets te weinig "on-topic"
Oei, ik leefde -blijkbaar ben onrechte- in de waan dat er op dit forum iets meer "vrijheid" bestond om ook af en toe over slechts zijdelings verwante onderwerpen te praten...

Nu nog alle humor schrappen en we zitten helemààl op het GSForum.

Over naar de banden en de olie ! :Z

:W-O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan