Het grote GS-topic deel 33 – ... is het al zomer?

Bwaaaah, liever binnenkant bij een doorkijkbare bocht dan wheelietrekkend op een drukke baan!
Neemt niet weg dat het een waardeloze plaats op de weg is, buitenkant bocht geeft veel meer zicht en veel minder noodzaak tot corrigeren. Dit filmpje is gewoon slordig rijden, zonder anticiperen en ver vooruitkijken. Zo te zien wel goede voertuigbeheersing zodat die slechte plaats op de weg niet tot directe problemen leidt.
 
Bij Goldwing denk ik…. 🥰
A6890F54-C8BE-48A6-9DFF-D3D6810C858B.jpeg
 
Een zware motor is met heel stevig boenderen lastiger . en waar zit het gewicht ,, een GL heeft de massa relatief laag door die 6 cilinder boxer
maar als ik wel eens zag wat een motor agent kon met een ST1100 tegen lui op een pure sportmotor ,, petje af hoor :Y
 
Ik heb een week met zo'n Goldwing gereden... daarmee rij je niet vlotjes ,zoals met een GS...

Ook met de, m.i. afgrijselijke, R18 ben je geneigd (verplicht) om slordige lijnen te rijden, als het wat vooruit gaat....

Daarom wil ik nooit ofte nimmer nog zo'n zware motor bezitten of huren...
Dan mag je toch eens de nieuwe generatie gold wings eens proberen....ik was versteld.
 
Een zware motor is met heel stevig boenderen lastiger . en waar zit het gewicht ,, een GL heeft de massa relatief laag door die 6 cilinder boxer
maar als ik wel eens zag wat een motor agent kon met een ST1100 tegen lui op een pure sportmotor ,, petje af hoor :Y
Wacht maar tot die man in blauwe jas op een Rat achter je rijd bij de oosterburen, tracht die maar eens uit je spiegel te rijden...
Not dus, en je betaald.
 
ik zou graag eens een keertje die gast mogen volgen zonder dat het mij geld of punten gaat kosten. Lijkt me erg leerzaam.
 
Dit kan ook een goldwing met 2 personen.
Indien je als rijder en bijrijder op elkaar bent ingesteld hoeft een extra passagier helemaal geen extra ballast te zijn.
Echter ook hier zie je dat de Wing totaal andere (slechtere) lijnen rijdt dan z'n voorganger, 't is nu éénmaal niet mogelijk op een traject dat je niet kent om de ideale lijnen te rijden met een mastodont van 370kg. Een speedboot draait op de breedte van het Albertkanaal, een cruiseschip heeft hier een halve zee voor nodig. 😉 Wat de man met de Gele Wing betreft is een bekend filmpje in Goldwingmiddens, de persoon woont daar ter plekke en rijd het traject desnoods met z'n ogen dicht.
 
Neemt niet weg dat het een waardeloze plaats op de weg is, buitenkant bocht geeft veel meer zicht en veel minder noodzaak tot corrigeren.
Dat moet je mij in dit specifieke geval is beter uitleggen! je rijd buitenkant bocht en kan daardoor de bocht niet "doorkijken" wie heeft dan beter zicht? Ik die binnenkant in één lijn naar de volgende bocht kijk of jij die die bocht pas ziet bij uitkomen van de eerste? Wat corrigeren betreft, ik rij in één lijn rechtdoor en jij moet de curve van de bocht volgen? Wie corrigeert dan het meest?
 
Dat moet je mij in dit specifieke geval is beter uitleggen! je rijd buitenkant bocht en kan daardoor de bocht niet "doorkijken" wie heeft dan beter zicht? Ik die binnenkant in één lijn naar de volgende bocht kijk of jij die die bocht pas ziet bij uitkomen van de eerste? Wat corrigeren betreft, ik rij in één lijn rechtdoor en jij moet de curve van de bocht volgen? Wie corrigeert dan het meest?
Buitenkant bocht geeft het meeste zicht door de bocht heen en als je de bocht kunt doorzien. Zeker op linkerbochten zie ik je erg vaak tegen de middellijn of er overheen rijden. Nu komen er geen tegenliggers behalve op het eind en daar zit je ook erg naar links en moet je redelijk plotseling corrigeren naar rechts. Het lijkt ook alsof je die tegenligger erg laat ziet, gezien de late correctie. Wat waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat je vooral op je voorganger let.

Jij rijdt nu inderdaad wel een kortere lijn maar dat is ook geen rechte lijn. En dat leidt tot veel kleine redelijk abrupte correcties in plaats van een minder aantal grotere maar vloeiende correcties. Iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe hij het liefst rijdt, maar het is geen schoolvoorbeeld van goed rijgedrag. En dat komt volgens mij vooral omdat je probeert op je voorganger in te lopen.
 
Ligt aan de rijder. Heb zelf vele jaren met K1200LT’s en een K1600GTL gereden en daar kun je strakke lijnen mee rijden.
Strakke lijnen??? Ooit 1x met een K1200LT gereden toen ik zelf nog met de 1200 RT reed en die LT leek wel een reddingssloep op platte banden! Werd toen destijds door meerdere bevestigd dat ze het stuurgedrag hadden van een natte dweil. Met de K 1600 GTL nooit gereden maar die moeten gezien het leeftijdsverschil wss wel iets beter zijn ja. Qua comfort helaas ook geen Goldwing, getuige twee ex GTL rijders die over zijn gestapt op de Goldwing. Maar soit je rijdt best met die motor waar je je goed op voelt natuurlijk. Ieder zijn keuze.
@Mike Schenk ik moest en zou hem idd pakken 😛
 
Ja, klopt Erwin... en een "goed" rijder" (h)erkent zijn beperkingen... ik heb een blauwe maandag lang een K1300GT gehad.
De haarspeldbochten in mijn Franse biotoop die ik met mijn GS met 4 vingers in de neus nam (ik heb een grote neus), werden op de K plots zweterige toestanden, vooral met de Missus achterop, waarbij ik meer aan de verkeerde kant van de bergweg uitkwam, dan de juiste...

De K1300GT heeft het dan ook niet lang uitgehouden bij mij... en die was dan nog Twiggy in vergelijking met Miss Piggy (de K1200LT en GLT). :)
 
Laatst bewerkt:
De mijne had een enorme speling in de aandrijflijn... bij een constante gasstand werd je heen- en weer geschud op het ding... mijn vrouw had er een hekel aan en opnieuw... que femme veut, Dieu veut ... (en ik was hem ook wel moe, want er waren ook elektronicaproblemen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan