Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Mooi speelgoedje 🥰

WP Fusion Spin shock absorber met alle opties (Suzuki GSX-R)
€ 500,00
http://link.marktplaats.nl/m1498619...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Idd, maar niet goedkoop ...

Maar, sinds ik mijn nieuwe banden heb, ga ik een stuk sportiever* door de bochten, en daardoor bemerk ik dat het wel leuk zou zijn om iets aan de vering te doen, zowel voor- als achteraan :P
Maar budgetair gezien nog niet iets voor meteen ...

* niet goed voor mijn verbruik, maar ja, je moet ergens op inboeten he :+
 
Ik weet niet wat ze nieuw kosten maar het is wel een hele luxe. Voor mij een hoop geld maar denk niet dat ie echt duur is.

Heb op de 6/11 een YSS instapmodel, voor mij prima maar vermoed niet echt een hoogstandje. Wel een nieuwe dus enorme verbetering en luxe voor mij. De 750 heeft een oud model wp die eens een service beurtje zou mogen hebben. Ding gebruikt gekocht maar doet het goed.

Wil bij de 6/11 progressieve voorvering voor nu. Kans bestaat dat ik later een hele andere voorkant neem en dan schuif ik de huidige vork met betere klauwen, grotere schijven en betere vering door naar de 750 😎

De 1100 heeft alles origineel, tijd zal uitwijzen met de nieuwe banden of dat zo blijft. De vering voor is te stug met iets teveel olie en verder niks instelbaar. Achter wat mee experimenterend met originele shock die 2 verstellers heeft. Speelt wel mee dat die log is en dus minder uitnodigt tot sportief rijden.
 
De 750 lekt niet meer als voorheen dwz lek was toch schakelas en niet de pakking carterpan die ik al vervangen had. Bij tandwiel nog wat vettig maar kan kettingspray zijn, olie van bovenaf van zwetende slang of restant wat ik niet goed schoongemaakt had. Voorheen na elke rit een druppel aan de stop en 1 op de grond, nu droog dus dat is super! Wellicht tzt die bij de koppelingsstift nog eens en neutraal sensor maar voor nu prima.

De 6/11 hik met kennis besproken en denken aan te arm en gasnaald verzetten. Check eerst of de gasschuiven goed en gelijkmatig omhoog gaan, of de hik vermindert met de choque er iets op (rijker mengsel) en dan eens proberen of de naald iets hoger verbetering brengt. Opzich leuk wat proberen ware het niet dat die kuip er dan weer af moet. Heb de 750 en 1100 kuiploos en dat is toch wel vele malen prettiger op diverse vlakken 😁
 
Ik heb steeds meer interesse in een aanpassing van mijn vering, en kom uit op de volgende:
https://www.uitlaatstore.nl/detail/...eetbox-paarse-schokbrekerveer-gsx-750-f-89-97Jammer genoeg hebben ze die niet voor de 98-06 modellen?

Edit: ik kwam daarop,uit omdat ik op die site aan het kijken was voor een RVS uitlaatcollector. Want ik vrees als ik de 100.000km grens passeer, er toch een moment gaat aankomen dat de uitlaatbochten het gaan begeven ...
 
Mailtje aan wagen :)

Hier bij mn 750 is de t30 voorband nu de beperking, de 016 pro achter is net kauwgom. Ding wordt zo zacht en warm dat is nieuw voor mij. Voorbandje wissel ik voor seizoen begint en daarna misschien ook de vering aan de beurt ;)
 
Nog een vraagje:
Met nu zo wat op vering te geilen kijken, mer ik dat er dikwijls gewag wordt gemaakt van de kleur.
Zwart, blauw, paars, rood, ... heeft dat betrekking op het type veer? De eigenschappen ervan? Of is dit puur design?
 
Beetje merk gebonden toch?

Hagon met dat paars/blauw geloof ik, öhlins geel, yss heeft zo'n hele lijn met rode veren o.a. , wp witte veren etc. Geheid ook in andere kleurtjes leverbaar, ander type of uitvoering ofzo.
 
Oei oei

20200227_093153.jpg


20200227_093205.jpg


Als ik t onderste deel vast pak dan draait het zo soepel als een propeller. De bovenste aansluiting van dezelfde slang draait ook rondjes. Wel fijn soms een frisse blik van een derde, ik zag enkel een vettig blok en me niet bedacht dat deze slang zo gaar kon zijn 🤐

Na 17 jaar ergernis aan 1 spiegelboutje deze maar eens vervangen door een kortere. De bovenste rechts raakte het subframe vd tellers en draaide daardoor moeizaam. Steeds gedacht dat dit wel beter werd maar een kortere gaat sneller ;)

Claxon weg van de plek waar die zat om wat meer ruimte daar te houden, wel nog ff bedenken waar die dan komt. Bak luchtfilter vervang ik door een andere. De rubbers op de carbs sluiten moeizaam, deze zijn ook keihard geworden. Heb een andere liggen en gok dat die beter is 😇
 
Nou... heb me eens zitten klooien om dat luchtfilter erop te krijgen poeh. Met aandraaien van de klemmen floepte die er telkens weer vanaf. Werd der niet goed van. Nu waren de rubbers niet echt verdroogd maar meer vervormd

20200227_131746.jpg


Je ziet dat ze er meer tegenaan gezeten hebben ipv eromheen. Andere luchtfilterbak gepakt en passing als een nieuwe!

Wil nog wat inbusbouten bestellen ter vervanging van zeskant en dan staat mn fake ratje er weer heel chique bij 😎
 
... maar meer vervormd

Je ziet dat ze er meer tegenaan gezeten hebben ipv eromheen. Andere luchtfilterbak gepakt en passing als een nieuwe!
...
Dat komt door het "geheugen effect" waar veel kunststoffen last van hebben. Door lang in een verkeerde positie gedrukt te staan, houden ze op den duur die vorm aan.

Afhankelijk van het soort kunststof kan je dat terug in originele vorm krijgen, door ze warm te maken, maar dat is best moeilijk. Door ze een bepaalde temperatuur te geven, gaan ze weer naar hun oorspronkelijke vorm, hoe langer ze vervormd geweest zijn, hoe langer het duurt voor ze bij de juiste temperatuur hun oorspronkelijk vorm weer hebben.

Het probleem is dat die nodige temperatuur zich in een heel klein grensgebied ligt, en dat je daar snel overheen gaat, en dan zit je meteen in de "verbrandingszone", en dan is het einde verhaal.

Gelukkig heb je er genoeg liggen :t
 
Dit is rubber hè maar komt geheid op zelfde neer. Ik weet niet hoelang het verkeerd gezeten heeft. Heb de motor nu 17 jaar en kwam er zelf twee jaar geleden achter. Is ansich geen ramp een fractie ongefilterde lucht aanzuigen maar ook niet zoals t moet wezen. Rubbers zijn ook 30 jaar oud dus of die weer als nieuw te krijgen zijn? Maar ben zo dik tevreden 👍
 
Dit is rubber hè maar komt geheid op zelfde neer. Ik weet niet hoelang het verkeerd gezeten heeft. Heb de motor nu 17 jaar en kwam er zelf twee jaar geleden achter. Is ansich geen ramp een fractie ongefilterde lucht aanzuigen maar ook niet zoals t moet wezen. Rubbers zijn ook 30 jaar oud dus of die weer als nieuw te krijgen zijn? Maar ben zo dik tevreden 👍
Ja klopt, dit is een soort rubber, maar ook daar heb je geheugeneffecten. Net als bij banden. Zet maar eens een oud wiel met band eromheen die wat te plat is een jaartje ergens recht, en pomp die weer op, is niet meer mooi rond, maar kán verholpen worden door die warmtetruc. Maar dat moet dan wel proffesioneel gedaan worden, en dan weten we allemaal, dat die band dat wellicht niet meer waard is.
En nog meer idd, na 30 jaar is het quasi niet doenbaar meer.
 
blijf wat in twijfel mbt uitlaat... enerzijds is me de originele prima maar wil dan de dempers omhoog hebben. anderzijds is 1 flens al een keer gerepareerd van deze en is misschien een vervanger (4 in 1) wel handiger. blijf afhankelijk met lassen en betwijfel of deze pijp het waard is om veel tijd in te laten stoppen. misschien beter andere zoeken en deze achter de hand :)
 
Ik check regelmatig of mijn remmen niet slepen, omdat ik uit ervaring weet dat de remmen van een GSX F bij all weather use daar al eens gemakkelijk last van hebben.
Mijn achterrem zat nog steeds goed, terwijl die er gewoonlijk het meeste last van heeft. Mijn voorwiel bleef dit keer slepen. Ik checkte het vandaag op het werk voor ik naar huis vertrok. Parkeer de motor altijd op de middenbok, achterwiel is gemakkelijk te controleren, even met de voet er een draai aan geven, draaide anderhalve omwenteling door, zit dus goed.
De voorkant licht ik op, en geef het wiel dan een hand duw, normaal moet dat toch ook ongeveer een volledige omwentelling kunnen maken. Ooit moest ik (bij een van mijn vorige motoren) zelfs hard duwen om het te doen draaien. Vandaag moest ik niet te veel fors zetten, maar na loslaten draaide het misschien een 6de van een omwenteling rond. Nog niet echt een groot probleem, maar ik wil het niet laten verergeren, dus besluit bij thuiskomst toch er wat aan te doen.

Ik ging er namelijk van uit dat de pistons door regen en zout wat vastgelopen waren, maar dat bleek niet het probleem te zijn. Die deden het nog heel goed!

https://www.cmsnl.com/suzuki-gsx750...del16101/partslist/BLCK0027.html#.XllO0cUo-CS
Maar aan de linker klauw zat de zwever (nr.7) vast. Die pennen kuisen en opnieuw invetten. Maar hierbij kwam nog een ander probleem. De rubbertjes die het schuifsysteem beschermen tegen vocht zijn een beetje versleten. Rubbertje nr.5 dicht niet meer goed af, maar het systeem loopt vooral vast op de pen die in rubbertje nr.6 zit. Rubbertje nr.5 zit gewoon tussen de zwever en de klauw, en dicht in mijn geval niet meer 100% af op de klauw, was te merken aan de pen. De pen zelf zit daar gewoon in de klauw en is aan het einde volledig dicht, dus daar kan geen vocht in.

Maar rubbertje nr.6 gaat dóór een opening in de remklauw.
20200228_183050.jpg

Echter kruipt er toch vocht (en vuil en zout) tussen het rubbertje en het gat waar die in zit, en dat geeft zo een soort corrossie, van die witte aanslag, en dat "zwelt" op, en geeft daardoor een hoge druk op de pen, met het gevolg dat die moeilijk tot niet meer kan bewegen. Dan moet je wat met kruipolie werken om de zwever eruit te kunnen trekken, rubbertje aan de kant van de zwever open trekken en kruipolie naar binnen spuiten, beetje laten trekken, en dan de zwever eruit. Daarna moet je wat kruipolie tussen het rubbertje en het gat spuiten, ook even laten trekken, en het rubbertje er richting zwever voorzichtig uittrekken (tegenovergesteld aan de rode pijl dus), en een beetje helpen door aan de gesloten kant met een niet te dik, maar stomp voorwerp te duwen, om dat "tsjoepke" erdoor te krijgen. Daarna moet je dat gat goed zuiver maken, alle corrossie eruit werken.

Dat rubbertje is echter ook aangetast door die corrossie, de oppervlakte die in het gat zit (aangeduid met de rode pijl), wordt (zwaar) aangetast door die corrossie, het gaat op een erge pukkelhuid lijken.
20200228_183137.jpg

Ook dat goed proper maken voor zo ver als mogelijk, maar die "pukkelhuid" blijft. Die oppervlakte wat invetten en de rubber terug steken. Als het gat waarin die zit goed proper (en eventueel goed geruimd) is, kan dat rubbertje nog wel mee. Wel goed zorgen dat alles weer goed afsluit op de klauw en de zwever, en de pennen van de zwever uiteraad goed invetten.

Dit keer had alleem mijn linker klauw dit probleem, maar heb de rechter klauw ook uiteraard ook maar meteen even onder handen genomen.

Dat probleem met rubbertje nr.6 heb ik bij al mijn GSX F'en gehad.

Ik had graag foto's gemaakt tijdens het werken eraan, maar heb geen licht hier, dus voor 't donker moest alles weer in elkaar staan. Maar binnenkort hebben wij wellicht weer een huisje, en dan heb ik een echte garage, dan ga ik er toch eens werk van maken die goed in te richten, en er een goede sleutelplek van te maken. En de extra voorste klauwen die ik nog heb liggen, eens volledig reviseren.

Maar het lijkt mij interessant om aan beide kanten ook de rubbertjes nr.5 en nr.6 ineens mee te vervangen. Als het eens wat minder regent na het werk maar eens langs de Suzuki dealer in Leuven passeren om te bestellen, het is geen overdreven kost. Kleine 25€ voor de vier samen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan