Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Ziet er nice uit! :t

Maar, al eens aan LED's gedacht?

Enfin, als je er al 2 nodig hebt wordt dat natuurlijk een ietwat kostelijk grapje :P

Het zal immers gewwoon aan mijn LED fetish liggen :$ :+

Led is niet zo mijn ding.

Vond deze lampen met 50 euro stuk al weer ff duur genoeg maar met die andere kwam niet goed. Ding gesloopt en 1 ervan erop, dag mee druk geweest maar resultaat te slecht voor een foto...

Vanavond ding ff laten lassen en verstevig m dan met alu strips eraan gepopnageld. Morgen de lampen binnen en dan weer in orde. Zijn best grote volgens mij dus gaat m goed staan 😁
 
Gelast, gepopnageld en gekit. Komt nog geperforeerd rvs op de driehoek dan wel een stevige constructie 😅
20200326_213335.jpg
 
@DKP

Heb je een suggestie voor led lampjes h4?

Ik hoef niet perse led maar twijfel of 2x55 watt niet een beetje stevig is qua verbruik en of de bedrading?

Nu dacht ik: led verbruikt wel minder stroom vandaar :)
 
@DKP

Heb je een suggestie voor led lampjes h4?

Ik hoef niet perse led maar twijfel of 2x55 watt niet een beetje stevig is qua verbruik en of de bedrading?

Nu dacht ik: led verbruikt wel minder stroom vandaar :)
Hmmm ... als ik jouw bijlage zie, hebben die koplampen helder glas (plastiek?), en niet zo van die profiel lijnen zoals vroeger, dat is al positief, schept meer mogelijkheden.

In eerste instantie zou ik dan aan zoiets denken:
Zeer correct en mooi lichtbeeld, an absoluut niet verblindend mits juist afgesteld.
Dan zit je aan 90W ipv 110W, nog steeds relatief hoog in Wattage*.

Maar ik vrees dat deze niet gaan lukken met jou koplamoen, ik vermoed dat ten eerste de koelblokken niet in de behuizing passen, en ten tweede, waar ga je de spannings controllers plaatsen? (daar heb je bij een gekuipte motor natuurlijk een voordeel, plaats genoeg voor al die onnodige hebbedingetjes weg te werken, tot je door de bomen het bos niet meer ziet :+ )

Dat betekent dus dat je beter af bent met een "plug and play" systeem, ook al worden die bovengenoemde ook wel eens onder die term verkocht, omdat je ze gewoon in de plaats van de halogeen steekt.

Hier heb je dan weer een "echte" plug and play, gewoon in de plaats van de halogeen en rechtstreeks aansluiten zoals de halogeen zelf, er zit geen uitwendige spanningscontroller en bekabeling meer bij:
Alleen snap ik hier niet goed hoe ze bij deze zorgen voor het verschil in dim- en grootlicht :?
Bij deze zou het verbruik voor de beide ongeveer 36W voor beide zijn? De lichtsterkte is 4800lumen (voor eentje, of voor twee? Ik vind het niet altijd duidelijk. Ik heb er al eens aan gedacht eentje te bestellen als probeersel, maar nog niet gedaan)

Maar wellicht heb je meer aan types als dit:
Ook letterlijk plug and play, maar net als een klassieke H4 halogeen, heeft het twee verschillende brandpunten, waarvan het dimlicht brandpunt ook een soort van afscherming heeft. Wat volgens mij nog steeds het beste is als je een LED in een klassiek armatuur steekt, zonder gebruik van lenzen/projectors te maken.
Hier spreekt men over 30W, vermoed per stuk, dus 60W voor beide, en die 5W meer tegenover een enkele H4 halogeen zal het niet maken. Die 12.000 lumen mag je sowieso met een korreltje zout nemen hoor ;)

* maar eerlijk gezegd, ik denk niet dat het enig probleem geeft voor de bekabeling van de motor om met 2 halogeens te werken.

Edit: let wel, bestellen via AliExpress is wellicht niet het beste idee momenteel. Mijn laatste bestelling hadden ze ook gevraagd te annuleren, zodat ze het konepden terug betalen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Kort geleden heb ik na lange tijd nog eens twee keer +550km kunnen rijden op een tank. Na de laatste tankbeurt had ik de indruk dat het verbruik plots weer verhoogde. Nu was dat op zich niet abnormaal, want buiten het feit dat het de afgelopen week 's morgens vlotjes tot -3°C daalde, is er ook de andere woon-werk route, met veel bochten, links- en rechts afslaan, stoppen-kijken-oversteken, wat veel vertragen en optrekken vraagt, dus veel meer lastwissel dan wanneer ik naar de luchthaven reed.

Toen de naald van de benzinemeter het niveau bereikte waar ik normaal de reserve stand moet inschakelen, bleef dat moment maar uit, dus daar begon ik te denken dat mijn brandstofkraantje ook kapot aan 't gaan was, tot ik op 415km toch mijn reserve moest inschakelen. Nog steeds vrij vroeg, maar aanvaardbaar gezien de omstandigheden.

Daardoor dacht ik dan weer dat de vlotter het aan het begeven is, dat heb ik bij een van mijn eerdere GSX F'en ook gehad.

En ja hoor na het tanken komt die wijzer bij mij normaal tegen het bovenste nokje, nu niet verder dan dit meer:
20200327_125847.jpg

Ach, zolang ik mijn kraantje gebruik weet ik dat ik 110 tot 125 km doorkan na reserve :P

Getankt op 525,4km, en wat een nostalgisch gevoel, tanken aan minder €'s dan liters! _O-
20200327_123148.jpg
 
Nou, Patrick, ik ben heel benieuwd.
Ik heb net mijn moto weer opgehaald.

De carburateurs zijn opgefrist met revisie setjes (pakkingen, vlotterzittingen enzovoorts), nieuwe sproeiers (hoofd en stationair) volgens fabrieksopgaaf en nieuwe gasnaald met zitting. Allemaal onder garantie en binnen een week. :}
Hulde aan De Jonge Motoren in Tholen wat dat betreft, nette service.
Deze motor is daar een aantal jaar al in onderhoud en hij vertelde dat hij jaarlijks die carburateurs uit elkaar heeft gehad en in de ultrasoon. Hij gaf toe dat ze dus misschien wel eens opgefrist mochten worden na zo vaak gemonteerd/gedemonteerd/schoongemaakt. Lijkt me inderdaad ook niet bevorderlijk voor de toleranties van kleine onderdeeltjes.

Heb juist alleen het ritje naar huis gereden maar ben nu al aangenaam verrast over het resultaat. Hij rijdt een stuk beter in lagere toeren (onder 3500), pakt een stuk lekkerder op en rijdt daarmee soepeler. Ik kan nu 50 in z'n 6 rijden en rustig het gas er op rollen en dan nog accelereert hij vrolijk, in plaats van zoals eerst tegen te sputteren.

Nu dus eens het verbruik in de gaten gaan houden.
 
... Ik kan nu 50 in z'n 6 rijden en rustig het gas er op rollen en dan nog accelereert hij vrolijk, ...
Ga je mijn rijstijl kopiëren? :+

Maar erg blij dat het alvast beter aanvoelt, afgaande op je beschrijving lijkt het idd goed te komen nu :t

En mooi om over die goede service te lezen :}

Edit: ik ben nu ook wel benieuwd naar de komende verbruiks cijfers 8-)

Ene ... dat is ook waar, buiten mijn LED fetish, lijd ik ook aan het verbruiks/zuinigheids fetish :$ -O-
 
Normaal rijd ik een constante snelheid in de comfortabelste versnelling. 4 of 5 vind ik dan comfortabeler... Maar hij draait mooi rond op zulke lage toeren, dat deed hij eerst niet. Goede tekenen.

Ik heb zeker geen zuinigheidsfetish, maar vind het wel fijn om betaalbaar te rijden. Ergens wel voldoenend om nu met 100 km/h op de snelweg het verbruik van mijn woon werk auto te zien dalen van 6,4L/100km naar 5,1L/100km.

En led.. tjah. Ik heb vandaag in huis 12 halogeen lampen vervangen voor led:t. Spaarlampen en TL heb ik een hekel aan maar led is op veel punten een waardige vervanger. Helaas niet voor pinkers en remlichten want die verblinden me.
 
@DKP Bedankt voor je reactie!

Ik probeer eerst wel de halogeen. Lampen vandaag binnen, eerste indruk kwalitatief goed, mooie lampen. Steun van staal, rvs en alu klaar, gelast, gepopnageld, gekit en gespoten. Mooi kunstwerkje nu hopen dat het voldoet qua degelijkheid. :)
 
Ding klaar 😁
20200327_230636.jpg


Gemonteerd stonden alleen de lampen wel idioot ver van elkaar dus morgen ff aanpassen cq ding versmallen. Gaas is ideaal om draadboom met tyrips onder vast te zetten 👍

Lampen zijn wel erg mooi...

20200328_000141.jpg


Bijna zonde om zwarte tectyl op te spuiten... bijna dan 😎

20200328_000843.jpg
 
*O* *O* :] :]


Net een lekker ritje gedaan met m'n vriendin achterop.
Wát een wereld van verschil!

Kan nu rustig in 4e versnelling een dorpje door rollen, rotonde nemen en het gas open gooien en hij gaat er weer vandoor. Hij rijdt nu zo erg lekker soepel al vanaf 1500 toeren. Geeft dus ook nog meer vertrouwen in bochten... ik kan nu écht lekker het gas doseren. Er zat een schaamrand van een centimeter aan beide zijden van mijn achterband. Nu zie je wel mijn voorkeur voor bochten naar rechts. Na een kilometer of 700 sinds ik deze motor heb dus al zo veel vertrouwen... nu maar wachten tot het eerste onderdeel aan de grond komt.

DSC_1519.JPG
DSC_1518.JPG


Tevens afgetankt na een ritje van 90km en een verbruik van 1:17 genoteerd. En ik heb niet langzaam gereden, regelmatig flink doorgetrokken.

:}:}Wat een motor.
 
* maar eerlijk gezegd, ik denk niet dat het enig probleem geeft voor de bekabeling van de motor om met 2 halogeens te werken.

Nou... de 10A zekering vond het geen goed idee. Ben geen held met electra dus zoeken en klungelen 🤬

15A voldeed maar heb daar zelf geen fijn gevoel bij. De keuze is gevallen op 1 lamp voor dimlicht en de andere voor grootlicht. Als ik knipper met groot licht blijft dimlicht branden, als ik groot licht inschakel dan vervalt het dimlicht. Stadslicht brandt wel bij beide daarnaast uiteraard mijn ledstralers nog als dagrij verlichting. 😉

Nu ff wachten op het donker om ze netjes af te stellen maar wat een gedoe, hele dag zoet geweest ermee en resultaat is nog ff wennen 🙄
 
Ja die ligt te relaxen 😁

Knippers gingen te snel, geen led maar wel kleinere lampjes. Had nog een aliexpress ding liggen en die voldoet super met verloop stukje👍

20200328_203948.jpg


Lampen net ff afgesteld en begint wel te wennen. Nog beetje puntjes op de I en dan voorlopig prima. Knippers had ik onder de rat gemaakt maar las wettelijk bepaalde afstand verplicht dus nu aan de zijkant voorspatbord. Die wel direct naar wens 😉

20200328_200639.jpg
 
Voorkant weer alles eraf, onderstaande komen boven de onderste kroonplaat, stuk lager dus. Stripje op de uiteinden zodat ze aan elkaar verbonden zijn waar tevens de lampen op komen; degelijker, lichter en beter qua constructie dan voorheen 👍

FB_IMG_1585441929976.jpg
 
*O* *O* :] :]


Net een lekker ritje gedaan met m'n vriendin achterop.
Wát een wereld van verschil!

Kan nu rustig in 4e versnelling een dorpje door rollen, rotonde nemen en het gas open gooien en hij gaat er weer vandoor. Hij rijdt nu zo erg lekker soepel al vanaf 1500 toeren. Geeft dus ook nog meer vertrouwen in bochten... ik kan nu écht lekker het gas doseren. Er zat een schaamrand van een centimeter aan beide zijden van mijn achterband. Nu zie je wel mijn voorkeur voor bochten naar rechts. Na een kilometer of 700 sinds ik deze motor heb dus al zo veel vertrouwen... nu maar wachten tot het eerste onderdeel aan de grond komt.

Bekijk bijlage 1478919Bekijk bijlage 1478918

Tevens afgetankt na een ritje van 90km en een verbruik van 1:17 genoteerd. En ik heb niet langzaam gereden, regelmatig flink doorgetrokken.

:}:}Wat een motor.
Ziet er lekker uit, die achterband! Bij mij is het omgekeerd, links is de schaamrand weg, rechts nog iets meer als bij jou links :P

1:17 is alvast een pak beter dan 1:13!

En als je geen aftermarket uitlaatbeugel hebt zoals ik, dan komt boutje (nr.6) als eerste tegen de grond, je middenbok komt normaal nooit tegen de grond.

Bij de modellen vanaf begin 2003 is die bout een stuk langer (maar die vind ik niet terug op cmsnl.com?). Toch heb ik niet het gevoel dat die sneller tegen de grond komt. Staan de stepjes hoger/anders? Het is mij nog niet opgevallen eigenlijk.
 
Nou... de 10A zekering vond het geen goed idee. Ben geen held met electra dus zoeken en klungelen 🤬

15A voldeed maar heb daar zelf geen fijn gevoel bij. De keuze is gevallen op 1 lamp voor dimlicht en de andere voor grootlicht. Als ik knipper met groot licht blijft dimlicht branden, als ik groot licht inschakel dan vervalt het dimlicht. Stadslicht brandt wel bij beide daarnaast uiteraard mijn ledstralers nog als dagrij verlichting. 😉

Nu ff wachten op het donker om ze netjes af te stellen maar wat een gedoe, hele dag zoet geweest ermee en resultaat is nog ff wennen 🙄
Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat een zekering er in gebruik is bij de '98-'06 modellen, nog nooit op gelet, omdat die nog nooit gesprongen is bij mij.

Ook geen idee of de bekabeling anders (dikker) is dan bij de oudere modellen.

Wel lijkt het mij logisch dat deze "beter" voorzien moeten zijn, aangezien bij deze de USA modellen een dubbelle koplamp hebben, en de dimlichten niet uitgaan bij inschakelen van de grootlichten, dus alles samen moet dat 240W aankunnen.

Voor de pinkers hebben de jongere modellen een 7-pins relais, daarvoor heb ik destijds op AliExpress een LED compatibel exemplaar aangeschaft.

Maar moest je toch graag een dubbele koplamp hebben, zou je nog kunnen overwegen gewoon zelf een nieuwe lijn te leggen rechtstreeks van de batterij, voor je koplampen, met een zekering en schakelaar ertussen. Is maar een gedacht he ;)
 
Klopt wel alleen heb ik er zelf te weinig kijk op of dat wel of niet goed is of gaat met de dynamo. Volgens mij levert zo'n ding niet veel meer dan ontsteking en alle verbruikers samen ( inc 2 H4) dan verbruiken 🤔

Had bij de 750 de dubbele H4 en dan kelderde de boordspanning aanzienlijk als die beide aanstonden. Met de ledstralers erbij zo laag dat met mijn beperkte inzicht de accu leeg getrokken werd ipv bijgeladen tijdens rijden?

De meeste dubbele zijn ook niet 2 keer H4 maar 1 H4 en 1 H1 toch? Of twee keer 35 watt ook al gezien.

Bij twijfel niet doen denk ik maar, bij veel motoren die ze af fabriek hebben, branden die ook niet beide 😉

Ik vind het niet zo'n punt, heb bij beide wel stadslicht branden (zie foto hier boven), als t maar betrouwbaar en goed is en ik een goed gevoel heb bij lamp aan. Durfde met de 750 s avonds/met beide lampen aan niet weg met een laadspanning van onder of rond de 12 V 😁
 
De meeste dubbele zijn ook niet 2 keer H4 maar 1 H4 en 1 H1 toch? Of twee keer 35 watt ook al gezien.
...
Meeste gescheiden koplampen zijn combi's van H1 en H7. Meestal H7 voor dimlicht, H1 voor grootlicht. H4 is bij gescheiden koplampen nooit gebruikt.

2x H7 komt dan weer wel relatief voor.

Maar de jongere GSX F is wel degelijk voorzien op 2x H4.

De dynamo kan best wel wat hebben, al is het uiteraard wel zo, hoe meer accesoires je bij plaatst, hoe meer stroom van de dynamo naar de acc vloeit ipv naar de batt, en dus duurt het idd wat langer voor de batt vol is.

Bij oudere technologie resulteert dat ook in een hoger verbruik, al is dat bij niet te veel acc best een meevaller.

Maar de oudere GSX F'en kunnen idd minder voorzien zijn, omdat die idd een enkele koplamp hadden, zowel in de EU als in de USA.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Terug
Bovenaan Onderaan