Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Het klinkt allemaal wel raar zo, maar als ik er heen ga ga ik die vragen zeker stellen. Bedankt maat!

Ik kon op basis van de naam op Marktplaats trouwens ook de verkoper vrij snel op facebook vinden.
Advertentie staat ook in de groep 'Motoren te koop'.
Ik vind het niet zo netjes het profiel te delen dus dat doe ik hier niet.
Motor staat, in dezelfde staat, wel op foto's van 2015.
 
Ik zou wel kritische vragen gaan stellen...
Motor is 19 jaar oud met 3800 km op de teller. Is gemiddeld 200Km per jaar.
1x tanken dus :)

Volgens het RDW is 'ie nu bij zijn 3de baasje.
Ik zou toch eens beginnen met vragen naar de onderhoudshistorie.
Als de bonnen aanwezig zijn en de kilometerstand oploopt spreekt dat wel voor dit verhaal.
De aanbieder heeft 'um sinds 25-04-2015 in zijn bezit, dus iets historie over de afgelopen 5 jaar mag je wel verwachten.

Altijd leuk om bij zo een gesprek te zeggen "Je hebt hem nu x tijdsperiode in bezit" en dan een verbaasd gezicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tice
Issie misschien na 99.999 weer bij 0 begonnen? Of heeft ie een nieuw blok? Of zijn dit het aantal kilometers na de 35kw aanpassing?

Ik geef het maar even een gooi hoor. Geen idee verder. Er zal vast wel een verklaring voor zijn
 
Laatst bewerkt:
@DKP kan je hier denk ik het meest over vertellen.

Ik heb 2 GSX'en, beide het 1998-2006 model.
De GSX600f heeft een oliegekoeld blok dat (in mijn ervaring) vrij bullet-proof is.
Als ze een tijdje stil hebben gestaan moeten de carburateurs (vaak) gereinigd worden, kan je prima zelf met cleaner en een compressor.
Ook valse lucht is geen onbekend fenomeen bij deze motor. Er is een keer een modificatie voor geweest, waarmee het goed op te lossen is.
Als je motor valse lucht trekt (blijft in toeren hangen bij gas los) is het vaak een kwestie van de inlaatrubbers vervangen.
Het oude model schijnt nogal last te hebben van roestende uitlaatpijpen. Zelf nooit gemerkt.

Enige echte probleem dat ik er mee gehad heb was een kapotte startmotor van het 750 model, maar goed, dat mag wel na 98k kilometers vind ik.
Je duwt hem met 2x steppen aan.
Op de 600 was de gaskleppositiesensor kapot toen ik hem kocht. Ook zeer eenvoudig op te lossen. Overigens reed 'ie zonder die sensor ook prima 😂

Om je vraag kort te beantwoorden; ja, ik denk zeker dat de GSX 600f een betrouwbare fiets is.
Feit dat ik er eentje heb met bijna een ton op de teller bevestigd dat verhaal wel.
Ik sluit mij aan.
Ik heb er drie gehad, wel allemaal nieuw gekocht, dus lekker inlaatrubbers zijn niet aan de orde geweest, en heb er ook nooit problemen mee gehad. Op de laatste heb ik 90 dkm gereden en afgezien van normaal onderhoud en een setje carburateurverwarmers laten plaatsen (binnen garantie) nooit iets mafs mee gehad.
Uitlaatbochten kun je heel mooi zwart houden met Zebraline kachelzwart, trouwens. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tice
Issie misschien na 99.999 weer bij 0 begonnen? Of heeft ie een nieuw blok? Of zijn dit het aantal kilometers na de 35kw aanpassing?

Ik geef het maar even een gooi hoor. Geen idee verder. Er zal vast wel een verklaring voor zijn
Er kan natuurlijk een andere teller opgekomen zijn ...
Goed onderzoek doen en igv twijfel lekker laten staan.
Op de foto's ziet het er allemaal nog wel puntgaaf uit. Alle stickers nog overal.
Als je de indruk krijgt dat het klopt kopen!
Zo'n kans krijg je niet vaak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tice
Iemand hier trouwens ervaring met verschillende remblokken?
Voor als ze ooit vervangen moeten worden twijfel ik nu al tussen 'organische' of gesinterde blokken.

Geen idee wat er nu in zit en geen idee wat aangeraden wordt voor onze motoren...
 
Iemand hier trouwens ervaring met verschillende remblokken?
Voor als ze ooit vervangen moeten worden twijfel ik nu al tussen 'organische' of gesinterde blokken.

Geen idee wat er nu in zit en geen idee wat aangeraden wordt voor onze motoren...
Gesinterde blokken gaan iets langer mee en kunnen beter tegen hogere temperaturen. Circuitdagen ed. omdat ze minder snel faden. Nadeel. Ze zijn harder dus je moet harder knijpen en je schijven slijten harder. Volgens mij rijd jij normaal en niet super sportief dan is organisch je beste keus.
Ik heb chinese besteld voor de 1100. Prijs 17e voor en achter. In het begin even voorzichtig mee getest maar nu bij 4k verder geen problemen en geen vreemde slijtage.
 
Gesinterde blokken gaan iets langer mee en kunnen beter tegen hogere temperaturen. Circuitdagen ed. omdat ze minder snel faden. Nadeel. Ze zijn harder dus je moet harder knijpen en je schijven slijten harder. Volgens mij rijd jij normaal en niet super sportief dan is organisch je beste keus.
Ik heb chinese besteld voor de 1100. Prijs 17e voor en achter. In het begin even voorzichtig mee getest maar nu bij 4k verder geen problemen en geen vreemde slijtage.

In mijn ervaring geven gesinterde blokken ook meer remstof op je velgen.
Best hardnekkig om schoon te maken.
 
Gesinterde blokken gaan iets langer mee en kunnen beter tegen hogere temperaturen. Circuitdagen ed. omdat ze minder snel faden. Nadeel. Ze zijn harder dus je moet harder knijpen en je schijven slijten harder. Volgens mij rijd jij normaal en niet super sportief dan is organisch je beste keus.
Ik heb chinese besteld voor de 1100. Prijs 17e voor en achter. In het begin even voorzichtig mee getest maar nu bij 4k verder geen problemen en geen vreemde slijtage.

Ik denk dat ik binnenkort eens kijk wat er nu op zit en dat dan gewoon weer doe. Hij remt prima zoals hij nu doet, vooral met de nieuwe remleidingen.
Overigens rijd ik erg afwisselend. Stukjes gewoon toeren afgewisseld met stukken redelijk sportief. De knie zit niet aan de grond maar schaamrandjes heb ik ook niet meer op mijn banden. Redelijk doorremmen doe ik dan ook wel maar niet lang genoeg achter elkaar door om te merken dat het gaat faden ofzo.
 
Voor remdelen gewoon iets fatsoenlijks nemen. Ferodo kost ook geen fortuin, en er is (toch net wat andere) kwaliteitscontrole overheen gegaan. Voor essentiële delen waar remmen zeker bijhoren niet besparen op kwaliteit.
 
Voor remdelen gewoon iets fatsoenlijks nemen. Ferodo kost ook geen fortuin, en er is (toch net wat andere) kwaliteitscontrole overheen gegaan. Voor essentiële delen waar remmen zeker bijhoren niet besparen op kwaliteit.

BrakeAway gaat over een cruise control, wees niet bang!




Overigens net een leuk momentje gehad, voor het eerst met een stapje aan de grond gezeten :]. Nog wel met vriendin achterop.

Even slijtboutjes scoren... Zit nu niks in.
 
Allereerst, welkom in het grote GSX F topic! *O*

En als tweede, mijn excuses voor de late reactie :$
Erg druk laatste tijd, problemen op het werk, drukte in huis, sollicitatie voor ander werk negatief uitgedraaid ...

Maar enfin, mijn commentaar dan maar;
Op het eerste zicht, voor zover de foto's duidelijkheid verschaffen, ziet het er idd nog een nette motor uit.
Ja, 3800km in 19 jaar is erg weinig, maar niet onmogelijk, het gebeurt nog steeds dat er motoren gekocht worden en er dan amper mee gereden wordt. Een kameraad van mij heeft een Harley kweeniwavoréne, al ruim 10 jaar, tweedehands gekocht, en hij zal er zelf nog geen 5000km mee gereden hebben.
... niet te veel afdwalen DKP ...
Dus, wat ik zie, een nog erg propere motor. Kan het zijn dat ik geen schuifschade zie? Blinkt nog goed langs alle kanten, achterbrug, voorvorkpoten en velgen nog heel proper, blinkende uitlaat waaraan ik geen roest zie. En wat mij erg opvalt, de wijzerplaten, geen krasje erop! In eerste instantie zou ik gedacht hebben, ze hebben er een nieuwe opgezet, misschien onder garantie omdat de vorige eigenaar tijdens zijn garantieperiode aan de 99.999km blokkage kwam, en dus de "kapotte" teller onder garantie heeft kunnen laten vervangen. Ja hoor, nog steeds zijn er heel weinig die het weten, een GSX F 1998/2006 gaat NIET klokje rond. Om weer op nul terecht te komen is dan een "illegale" reset nodig á 80€.

Maar de rest van de motor ziet er niet uit alsof die al een ton gelopen heeft. En blijkt altijd binnen en droog gestald geweest te zijn. Mijn huidige heeft 5 jaar stil gestaan bij de vorige eigenaar, en heeft in die tijd welgeteld 2 km (ja, twee kilometer) gereden, maar dikwijls buiten gestaan.

Bullet proof zijn ze hoor, ze had 18.***km, nu, 28 maanden later, 93.300km. En buiten de perikelen gedurende de eerste 5000 tot 7000 km na de 5 jarige stilstand heeft ze me nooit in de steek gelaten, en is de zelfs zuinigste van de 6 GSX F'en die ik nu al gehad heb, en dat terwijl ik al ruim 70.000km op E10 rijd. Ja hoor, dit is mijn 6de GSX F al ;)

Maar zelfs als de lage km stand klopt, en de motor is echt in uitmundende staat, vind ik 2000€ toch nog een tikkel te veel voor een 19 jaar oude GSX F. (als je gaat kijken, gebruik dan de uitdrukking "19 jaar oud", en NIET "19 jaar jong"!). Ik zou afbieden naar 1400 a 1500, en indien het je aanstaat, ben je ermee aan de haal voor 1700 a 1800 €.

Belangrijk punten om op te letten,
1) - helemaal onderaan, waar de collectorbuis gelinkt is aan de eindbuis, goed controleren op roest, zijn deze modellen erg gevoelig aan. Als die echt maar 3800km heeft, en idd altijd binnen gestaan heeft, moet die daar nog als niew uitzien.
2) - achterrem. Zet de motor op de middenbok, rem een paar keer stevig, het wiel moet daarna nog goed ronddraaien. Bij gebruik in weer en wind is de achterremklauw aandachtsgeil, en gaat snel slepen als je ze te weinig aandacht geeft. Ook hier geldt, Als die echt maar 3800km heeft, en idd altijd binnen gestaan heeft, moet die nog als nieuw werken.
3) - balhoofdlagers. Terwijl de motor nog op de middenbok staat, achterwiel tegen de grond laten drukken, en stuur paar keer rustig van links naar rechts draaien. Balhoofdlagers zijn bij de pre-'03 versies erg gevoelig aan het krijgen van een dood punt. Maar ook hier weer de regel, als die echt maar 3800km heeft enz ...
4) - de carburators, al kan je daar niets aan zien bij het gaan kijken. Lange stilstand is meestal wel goed om een reiniging/afstelling/revisie uit te voeren op de carburators.

Maar ik kan alleen de foto's zien, in het echt zie je veel meer :t
 
Iemand hier trouwens ervaring met verschillende remblokken?
Voor als ze ooit vervangen moeten worden twijfel ik nu al tussen 'organische' of gesinterde blokken.

Geen idee wat er nu in zit en geen idee wat aangeraden wordt voor onze motoren...
Zoals hier al reeds aangehaald, is het verschil met gesinterde blokken dat het meer gericht is op (zeer) sportief rijden. Niet echt nodig in het dagelijkse verkeer.

Zelf rijd ik al lange tijd met AliExpress blokken, voor en achter, 15 tot 18 € voor de 6 blokken samen alwaar ik rond de 80 € betaal bij RAD.EU.

Echter moet ik er wel bij vertellen dat ik de pengaten aan 1 kant moet bijwerken, omdat die een mm ongeveer fout staan. Dit moet je wel goed berekend doen, zodat de blokken werkelijk op de juiste plaats zitten, en niet op en neer, of voor- en achterwaarts kunnen verschuiven bij het remmen.

Ik betwijfel of ik ze nog ga nemen in de toekomst, want vanaf 01/01/2021 komt op elk AE artikel invoertaks, en ik vrees dat het prijsverschil dan te klein gaat worden om me bezig te gaan houden met aanpassen van pengaten. Per slot van rekening doe ik ook rond de 40.000km met een setje blokken, dus ...
 
Was een foutje, maar eens gepost kan een bericht niet meer verwijderd worden. Toch?
Klopt :Y
Maar het maakt ons wel nieuwsgierig naar wat er stond :P

Enfin, ik ben eigenlijk helemaal niet nieuwsgierig hoor, maar ik weet gewoon graag alles :+
 
Klopt :Y
Maar het maakt ons wel nieuwsgierig naar wat er stond :P

Enfin, ik ben eigenlijk helemaal niet nieuwsgierig hoor, maar ik weet gewoon graag alles :+
Oke, open kaart...
Ik heb een post gedaan in het topic over de protest-rit waarvan ik achteraf denk goh had ik dat nou wel moeten doen. Toen kwam ik erachter dat er geen verwijder optie was. Sommige forums hebben een bepaalde tijd waarbinnen je nog kan verwijderen en testte hier met m'n 'punt' even uit of dat inderdaad zo is.

Snappen jullie het nog? 😂
Het lucht wel op zeg...😁😉
 
Echter moet ik er wel bij vertellen dat ik de pengaten aan 1 kant moet bijwerken, omdat die een mm ongeveer fout staan.

Dit zegt al genoeg. Lekker in China laten die troep. Ik gebruik op een vergelijkbare motor (SV650, ook gewoon een leuk sporttourding) eigenlijk altijd Ferrodo of EBC gesinterde blokken. Een euro of 25 inderdaad per setje dus zo'n 75 Euro rondom. Voor de duizenden kilometers die je ermee doet vallen die paar euro's extra per setje echt weg in de ruis. Ze remmen perfect. Ik heb ook een voorwiel met een set GSX600F remschijven in mijn SV en daarop remmen ze zelfs nog harder dan op de SV schijven. Vraag meniet waarom, maar duidelijk harder remmen bij dezelfde kracht op de remhandle.
 
Oke, open kaart...
Ik heb een post gedaan in het topic over de protest-rit waarvan ik achteraf denk goh had ik dat nou wel moeten doen. Toen kwam ik erachter dat er geen verwijder optie was. Sommige forums hebben een bepaalde tijd waarbinnen je nog kan verwijderen en testte hier met m'n 'punt' even uit of dat inderdaad zo is.

Snappen jullie het nog? 😂
Het lucht wel op zeg...😁😉
Ja die heb ik gezien in het topic waar ie bedoeld was. Over die apen met herriepijpen en rotondes toch. Goede post , maar inderdaad niet voor in het GSX topic :t
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Oke, open kaart...
Ik heb een post gedaan in het topic over de protest-rit waarvan ik achteraf denk goh had ik dat nou wel moeten doen. Toen kwam ik erachter dat er geen verwijder optie was. Sommige forums hebben een bepaalde tijd waarbinnen je nog kan verwijderen en testte hier met m'n 'punt' even uit of dat inderdaad zo is.

Snappen jullie het nog? 😂
Het lucht wel op zeg...😁😉
Haha! Maar ik bedoelde niet dat je echt moest laten weten wat er stond hoor ;)
Ik was maar aan het dollen :P



Man man man ... mijn GSX F zit nu al aan de 93.300km, de 99.999km komt nu wel erg dicht bij.

Had gesolliciteerd voor nachtwaker in het ziekenhuis in Tienen, op amper 10km van thuis, dan zou ik nog maar weinig rijden. Is het niet geworden wegens gebrekkige kennis van het Frans. Op mijn huidig werk ben ik tijdelijk van de luchthaven afgehaald, en overgeplaatst naar de zeehaven in Antwerpen, het was dat of geen werk. Ten minste tot eind november. Dat zijn per werkdag tussen de 180 en 240 km's, dus die 99.999km zou er toch nog wel eens snel kunnen aankomen ...
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Terug
Bovenaan Onderaan