Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Helemaal in het wit, dat ziet er wel erg 'blanco' uit... :/ (ff een voorbeeldje)

Och ja, ik moet dat filmpje ergens opgeslagen hebben, maar waar???
Eerlijk? Ik vind het mooier met ook de onderkuip in het wit :Y
Maar dan wel nog steeds de logo's erop. Het ontbreken van het GSX F logo op de grote kuipen, het 600/750 opschrift op de achterflanken, en het "S" logo op de tank, én het ontbreken van het handvat maken deze idd wel erg kaal.
Ook staan die smoke pinkers niet, nee, helder kleurloos, met LED's er in. En het binnenwerk van de koplamp zou bij een witte motor mooier zijn in chrome ipv zwart.

Amai ... wat ben ik weer veeleisend :$
 
soes5.jpg



...na een mysterieuze aanval van iets van buiten onze dampkring, valt het blad kleur- en geurloos, en binnen enkele momenten van de bomen. De kleuren om ons heen vervagen vlugger dan dat wij van onderbroek kunnen wisselen, en de natuur doet moeite om er weer boven op te krabbelen.

Maar..., dat proces kan echt nog jaren duren !

En naast mondkapjes, zijn nu ook oogkleppen, en oorwarmers verplicht.
En handmatig gebreide sokken.

...de good old F houdt echter stand..., en geeft op deze manier nog een klein beetje glans aan onze dagen die zullen komen, en die vooral gehuld zullen zijn in de welbekende 53 tinten grijs...
 
Beste mede gsxf eigenaren en fans,
Ik zal me even kort voorstellen voor ik gelijk om vanalles begin te vragen.
Ik ben Daan en ik heb een Gsxf 750 uit 2002, en een hok van een Gsxf 600 uit 88' die ik een beetje hobbymatig aan het verknutselen ben.
Ik ben nog een beetje nieuw hier op een paar posts uit 2015 na waarvan ik niet wist dat ze nog bestonden, toch wil ik graag wat actiever worden op het forum.

Nou kom ik toch met een vraag, ik heb dus die 750 in het candy rood waar ik de officiële benaming dus niet van weet, maar ik mis het kapje dat de olievuldop moet verbergen. Nu is mijn vraag of iemand weet waar ik die vandaan zou kunnen halen. Via de bekende kanalen zoals marktplaats, nr1motor en louis.de is het me nog niet gelukt dat kapje te vinden.

De motor is verder opzich in prima staat voor zijn slordige 80.000 km op de teller, alleen deze week ook maar besloten de voorvorken aan te pakken omdat ze stonden te glimmen van de olie na een ritje van 20 meter over het erf. Het wordt m'n eerste keer maar het lijkt me een niet al te spannende klus.
Ik zal wel laten weten hoe het is gegaan.

Groetjes
Screenshot_20210223-223227_Gallery.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
@Daanvreugd

WELKOM IN HET GROTE GSX F TOPIC! *O*



Tweedehands is het altijd een uitdaging om bodywerk in de juiste kleur te vinden.
Maar, via cmsnl.com kan je ze gewoon nieuw bestellen, rechtstreeks in de juiste kleur.
Al is het mij niet meteen duidelijk welke van de volgende twee nu de juiste kleur is voor die van jou:
Ik vind het nog best een schappelijke prijs ook, had het duurder verwacht.
Maar als je een Suzuki dealer in de buurt hebt, kunnen ze het daar ook bestellen.
Prijzen bij Suzuki zijn erg vergelijkbaaf met die op cmsnl.com.

Bij een km stand van 80.000km is het bij het vervangen van de voorvorkkeerringen meestal ook wel goed ineens de glijlagers mee te vervangen. 't is maar een idee natuurlijk.
Het vervangen van die glijlagers vergt wel een bepaalde handigheid, en vooral, voorzichtig te werk gaan, en in de juiste volgorde.

Ben je er trouwens ook al van op de hoogte dat binnen 20.000km de odo en beide tripmeters van je 2002 model blokkeren? Kunnen ze niets aan doen bij Suzuki. Maar er is in NL wel een bedrijfje die dat voor 80€ kan resetten.

Ik ga proberen morgen ernaartoe te bellen, om een afspraak te maken en met mijn twee teller units tot daar te gaan komende donderdag. Hij wil wel een kopie van je identiteitskaart om een teller te corrigeren (kwestie van zichzelf in te dekken voor fraude denk ik, en begrijpelijk). Kostprijs is 80€, teller los aanlever, en klaar terwijl je wacht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Daanvreugd

WELKOM IN HET GROTE GSX F TOPIC! *O*



Tweedehands is het altijd een uitdaging om bodywerk in de juiste kleur te vinden.
Maar, via cmsnl.com kan je ze gewoon nieuw bestellen, rechtstreeks in de juiste kleur.
Al is het mij niet meteen duidelijk welke van de volgende twee nu de juiste kleur is voor die van jou:
Ik vind het nog best een schappelijke prijs ook, had het duurder verwacht.
Maar als je een Suzuki dealer in de buurt hebt, kunnen ze het daar ook bestellen.
Prijzen bij Suzuki zijn erg vergelijkbaaf met die op cmsnl.com.

Bij een km stand van 80.000km is het bij het vervangen van de voorvorkkeerringen meestal ook wel goed ineens de glijlagers mee te vervangen. 't is maar een idee natuurlijk.
Het vervangen van die glijlagers vergt wel een bepaalde handigheid, en vooral, voorzichtig te werk gaan, en in de juiste volgorde.

Ben je er trouwens ook al van op de hoogte dat binnen 20.000km de odo en beide tripmeters van je 2002 model blokkeren? Kunnen ze niets aan doen bij Suzuki. Maar er is in NL wel een bedrijfje die dat voor 80€ kan resetten.

Ik ga proberen morgen ernaartoe te bellen, om een afspraak te maken en met mijn twee teller units tot daar te gaan komende donderdag. Hij wil wel een kopie van je identiteitskaart om een teller te corrigeren (kwestie van zichzelf in te dekken voor fraude denk ik, en begrijpelijk). Kostprijs is 80€, teller los aanlever, en klaar terwijl je wacht.
Bedankt voor de snelle reactie! Leuk om te zien dat meer mensen enthousiast zijn over de Gsx F, ik heb ondertussen al snel het kapje besteld!

Ik zal zodra ik de voorvork uit elkaar heb de glijlagers eens beoordelen. Daarna gelijk de vorken weer mooi maken met een goeie poetsbeurt.

Van de 99.999 km blokkade heb ik inderdaad gehoord, ik weet niet of ik dat binnenkort al ga halen maar zal er wel over denken wat ik daarna ga doen! Als de 750 verder geen kuren vertoond ga ik ook maar eens iemand zoeken die de teller voor me kan resetten. (of evt. Een andere teller erop die in de originele klokken past en voorbij de 99,999 kan tellen?)

Ik ben trouwens op het moment dus ook nog bezig met die 600, heb de carburateurs er af omdat de mengselschroeven vast zaten. Ik krijg geloof ik morgen de nieuwe binnen dus dan zal ik deze ook maar weer eens proberen te laten brullen. Echt brullen want de vorige eigenaar heeft er een micron open uitlaatpijpje op gezet 😳, hier komt waarschijnlijk nog een db-killer of iets in om een beetje meer tegendruk te krijgen want hij liep al vrij beroerd toen ik hem kocht.
Screenshot_20210223-233700_Gallery.jpg
 
De motor is verder opzich in prima staat voor zijn slordige 80.000 km op de teller, alleen deze week ook maar besloten de voorvorken aan te pakken omdat ze stonden te glimmen van de olie na een ritje van 20 meter over het erf. Het wordt m'n eerste keer maar het lijkt me een niet al te spannende klus.
Ik zal wel laten weten hoe het is gegaan.

GroetjesBekijk bijlage 1599867

...das ook toevallig..., hier nog zo 1 ; ook zonder dat olievuldingkapjegeval... :+

En ook zo'n zelfde ruit.
Ik zeg : '...toeval bestaat niet...' :+

 
...das ook toevallig..., hier nog zo 1 ; ook zonder dat olievuldingkapjegeval... :+

En ook zo'n zelfde ruit.
Ik zeg : '...toeval bestaat niet...' :+

Haha, klopt ik heb hem momenteel nog te koop staan, echter is er maar weinig Interesse voor daarom ga ik de motor helemaal in orde maken en als die dan nog niet verkocht wordt houd ik hem 👍
 
Net even wat onderzoek gedaan voor het aanstaande onderhoud.
Even naar het luchtfilter gekeken, de staat van die bougies, remblokken...

Bougies lijken nog prima, luchtfilter ook. Alleen de voorste remblokken ga ik dan toch maar vervangen. De slijtmarkeringen zijn nog zichtbaar maar niet heel diep meer. Wat me ook opvalt is dat het 'tokico' blokken zijn. Originele dan nog? Na 40.000km?
Komend onderhoud wordt dus olie+filter, voorvorkolie en remblokken voor. Gelijk maar de klauwen een grondige schoonmaakbeurt geven als alles toch uit elkaar ligt.

DSC_2254 (2).JPG


DSC_2253.JPG
DSC_2250.JPG
 
... De slijtmarkeringen zijn nog zichtbaar maar niet heel diep meer. Wat me ook opvalt is dat het 'tokico' blokken zijn. Originele dan nog? Na 40.000km?
Zou zomaar kunnen hoor. Ik doe ook wel is 40.000+ km's met voorste remblokken.
Lange afstanden, veel op motor afremmen, en bij normale rem maneuvers werk ik vooral met de achterrem. ;)
Nou, bij mij bleven die nog zitten.
Weet alleen niet welke van deze drie emoticons achter de vorige zin hoort te staan, :+ of :$ of :]
 
Nou, bij mij bleven die nog zitten.
Weet alleen niet welke van deze drie emoticons achter de vorige zin hoort te staan, :+ of :$ of :]

Tjah, ze kunnen vast nog even. Ik wil ze best naar je verzenden?
Ik wil niet dat ik tussen de beurten door ineens geschraap hoor.. En ik ben bang dat het wel gaat gebeuren met deze blokken.
De buitenste is trouwens wel echt wel dun, het binnenste blokje zit nog wel voldoende vlees op. Als de buitenste nou nog net zoveel voering had...


Nu eens kijken wat voor blokken ik ga nemen, sinter/semi sinter/organisch...
Iemand die me kan vertellen ahv de foto's wat ik nu heb?
 
Net even wat onderzoek gedaan voor het aanstaande onderhoud.
Even naar het luchtfilter gekeken, de staat van die bougies, remblokken...

Bougies lijken nog prima, luchtfilter ook. Alleen de voorste remblokken ga ik dan toch maar vervangen. De slijtmarkeringen zijn nog zichtbaar maar niet heel diep meer. Wat me ook opvalt is dat het 'tokico' blokken zijn. Originele dan nog? Na 40.000km?
Komend onderhoud wordt dus olie+filter, voorvorkolie en remblokken voor. Gelijk maar de klauwen een grondige schoonmaakbeurt geven als alles toch uit elkaar ligt.

Bekijk bijlage 1600104

Bekijk bijlage 1600108Bekijk bijlage 1600109
Ik heb nog een setje linkse (of rechtse, dat weet ik zo uit m'n hoofd niet) remblokken liggen van brembo die had ik teveel besteld. Mag je zo op komen halen.l als je toevallig in de buurt bent.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210224-182802_Chrome.jpg
    Screenshot_20210224-182802_Chrome.jpg
    43,4 KB · Weergaven: 5
  • Screenshot_20210224-182807_Chrome.jpg
    Screenshot_20210224-182807_Chrome.jpg
    41,7 KB · Weergaven: 5
Zo, ik heb de bestelling geplaatst.

De gsx wordt verwend met Motul 5100 olie, TRW street sinter remblokken en Motul 15w vorkolie. Iets dikker dan origineel maar omdat hij zo slap is kan dat wellicht wat compenseren. En o, ja, die fles heb ik nog staan. _O-
 
Vandaag weer gereden met de motor *O*

Na het werk een testritje gereden van 101,8 km.
En wat een stabiel gevoel nu er geen speling meer op de achterbrug zit, geen speling meer op de vorkpoten, en geen dood punt meer in de balhoofdlagers. En dat Spongebob uit mijn vorkpoten gebannen is!
Het rijden met de nieuwe vertanding loopt erg vlot. Niet het gevoel dat ik wat te kort kom! In de hoogste versnellingen merk je het wel, maar het past bij mijn rijstijl.
Over verbruik kan ik het nog niet hebben uiteraard :P

Het onderhoud ging echter niet zonder slag of stoot :X

Daarom eerst ...
Het korte verhaal:
100.000km, groot onderhoud + redelijk wat bijkomende herstellingen.
Onderhoud heeft erg lang geduurd door volgende factoren:
- Plots weer veel shiften op mijn werk, weinig tijd om intensief aan de motor te werken dus.
- Sommige onderdelen duurde lang om geleverd te krijgen.
- Sommige onderdelen kwamen niet gelijk binnen, een deel liet erg lang op zich wachten.
- beschadigde tweedehands onderdelen ontvangen, terug gestuurd, andere moeten zoeken.
- Enkele nieuwe onderdeeltjes zelf kapot gemaakt :X , dus wéér nieuwe bestellen.
- Aangepaste vertanding van 18/42 opnieuw moeten aanpassen, nu 17/42.
- Wegens omstandigheden zijn uiteindelijk de voorvorkpoten, volledige voor remmerij, km teller en batterij uit de grijze gehaald, en in de blauwe gezet.
- De boardcamera's en al de daarbij horende bedradingen er uitgehaald.

Maar, uiteindelijk kwam alles goed, en rijd ik eindelijk weer!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En dan het ...
heeeeeeeeeeeeeeeeel lang verhaal:
voor wie graag leest … :+

Na bijna een maand, heb ik dus vandaag voor het eerst weer gereden, dit omdat het onderhoud erg lang geduurd heeft door heel wat omstandigheden … daarom graag alles eens op een rijtje:

Onderhoud 100.000km - Een heel avontuur :X

3 Februari was het dus zo ver. Ik kwam thuis met exact 100.000km op te teller … ale ja, met 99.999km op het display dus.
(al de rest wat nu volgt, is niet in chronologische volgorde beschreven, maar onderverdeeld in onderkopjes betreffende het soort werk)

Het gewone onderhoud:
De onderkuip had ik de dag ervoor er al afgehaald, en ook lag zowat alles al klaar, om bij het thuiskomen meteen aan het onderhoud te kunnen beginnen. Dus dat doe ik. Na het achterwaarts binnen laten rollen, op de middenbok gezet, en de olie aflaten. Hier kwam het eerste probleem al opdagen, de dichtingsring van de olietap komt niet los van de tap, en om die eraf te krijgen heb ik die kapot moeten wringen. Nu kan je denken, “maar die moet toch sowieso vervangen worden?” Ja, dat weet ik, en bij elk onderhoud denk ik dan ook, “goh, weer vergeten een dichting aan te schaffen. Goed, deze nog eens hergebruiken, maar tegen volgend onderhoud MOET ik een nieuwe dichting aanschaffen.” Echter vergat ik dat elke keer opnieuw, en zo heeft de huidige dichting dus alle onderhoudsbeurten van 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80 en 90.000km doorgemaakt. En nooit gelekt! Nu op 100.000km natuurlijk het goede moment dat ik nu gewoon een nieuwe MOET plaatsen. Om te vermijden dat ik de motor later zou starten zonder olie, plak ik het contactslot af met rode plakband. Ik draai de tap er wel terug in, gewoon handvast. Dan maar verder met het oliefilter. Die doe ik namelijk elke keer mee, het is de kost niet. Ik wil ook het benzine filtertje vervangen, maar het filtertje dat ik heb liggen, heeft te dunne aansluitingen, werkt dus niet. Dan gaan we maar al verder met de bougies. De oude zien er zo uit, dat waren iridiums en hebben er 40.000km in gezeten. Ik heb er nu terug gewone in gestoken. Ook het luchtfilter vervangen. Dagen later heb ik een goed benzinefiltertje, dus dat vervang ik, en een dichting voor de olietap. Ik draai de tap er weer uit, en wat een vieze olie komt daar nog extra uit, nog bijna 200ml! Zo, olietap er goed op, en 3,5L olie erin.

Kleppen stellen:
Als ik de kleppen moet stellen, doe ik altijd eerst de bougies, vóór het kleppendeksel eraf gaat dus. Maar die heb ik dus al vervangen. Daarna is het de beurt aan de kleppen, maar het was al laat, en aangezien ik bij het openmaken van het kleppendeksel ook meteen de kleppen wil stellen en het deksel weer sluiten, om te vermijden dat er te veel stof en/of vuil in kan kruipen, is dit iets voor een andere dag. Wel haal ik er alles wat in de weg zit al af, namelijk heel de carburators samen met het luchtfilterhuis, die ik rechts naast de motor hang om uit de weg te zijn. De Bobijnen gaan eraf, de milieuklep, de rubber flap om water weg te houden, EN ook de oliekoeler (en de daarvoor in de weg hangende claxon), haal ik eraf.

En vanaf hier beginnen de "problemen" met mijn werkgever. Nu moet het natuurlijk lukken dat mijn werkgever mij de voorgaande drie maanden amper nodig had. Maar net nu ik al dit werk aan de motor moet doen, bellen ze mij plots weer alle dagen, met het gevolg dat ik weinig tijd heb om aan de motor te werken. Maar een aantal dagen later heb ik toch nog eens tijd om eraan te beginnen. Kleppendeksel komt er goed af, alle kleppen nagekeken, en daar waar nodig bijgesteld. Dit was 40.000km geleden, maar met mijn rustige rijstijl kan dat. Dit waren de waardes, en het bijstellen ervan. Kleppendeksel er weer op. Bobijnen en bougiekabels ook. Milieuklep ook. En de dwarsbuis waar later de tank op rust. Carburators en luchtfilterhuis weer op hun plaats. De oliekoeler nog niet, want die zit anders in de weg om aan de uitlaatcollector te kunnen.

Volledige voorkant demonteren:
Omdat ik intussen ook al gemerkt had dat er nog kosten bijkwamen, namelijk de einddemper, de uitlaatcollector, de voorvork keerringen, de voorvork glijlagers, en de balhoofdlagers, was het dus een punt dat de volledige “kop” er af moest. Dus, heel die voorkant eraf, ook de kilometer teller unit eruit, want die moet dus gereset worden. Alles mooi aan de kant, want ik heb al wel nieuwe voorvorkkeerringen, maar de glijlagers nog niet.

Balhoofdlagers vervangen:
Dat ging best goed. Al moet je wel een beetje improviseren als je er niet het professionele gereedschap voor hebt. Omdat de onderste lagerschaal in een uitsparing zit, kan je er niet goed aan met een doorslag. Dus ergens een oude lange boor genomen, en die een beetje uitgeslepen, om IN die uitsparing te geraken en die dus te gebruiken als zelfgemaakte doorslag om van bovenaf die lagerschaal eruit te tikken. Het onderste vlak ook een beetje afgeschuind om niet af te schuiven op de rand van de schaal. Met vele lichte tikjes beurtelings links-rechts, komt die schaal er uiteindelijk wel uit. De nieuwe klop je erin dmv de oude schaal. Op dezelfde wijze, lichte tikjes links-rechts, en met véél engelen geduld komt die op zijn plaats. De lager schaal bovenaan komt veel gemakkelijker los.

De lager die achterblijft op de schacht van de stuurbuis zit er zodanig vast op dat ik die heb doorgeslepen. Heel zorgvuldig om de schacht zelf niet in te slijpen. Eens die doorgeslepen is, kan je die daar met de nodige moeite vanaf tikken. Eerst de nieuwe stofring erop. Ook hier de nieuwe erop tikken dmv de oude schaal. Opnieuw met veel engelengeduld. Om daarna het balhoofd af te stellen, en vast te trekken met de grote kopmoer, moet je wel de vorkpoten eventjes terug zetten. Maar goed, het balhoofdlager ging alles bij elkaar nog vrij vlot.

De gehele uitlaatlijn:
De gehele uitlaatlijn moest dus vervangen worden. Tweedehandse einddemper gevonden, en ook een tweedehandse collector. De einddemper blonk dan wel, hij is niet van de beste, maar ik ga het er toch mee doen. En ik reinig de gevoelige delen, zowel bij de collector als eindbuis. De collector zelf was nog vrij goed, niet te veel roest, in vergelijking met de einddemper. Ik behandel ze met hittebestendige lak, zowel de collector als eindbuis.. Vrijwaart ze niet van roest, maar verlengt toch de levensduur.

Het afnemen van de oude collector was een echte ramp. De boutkopjes allen moeten afslijpen. En dan nog kwam die er moeilijk af. Nog moeilijker waren dus de restjes van die boutjes. Maar uiteindelijk, na veel prutsen met wat lassen, zijn ze er allemaal uit. Tijd om alles schoon te maken, alle restanten en aanslag van de oude collector weg schuren met een dremel met fijn stalen borsteltje, zodat de volgende collector erop kan.

Tot ik de collector er dus wil op monteren, waarbij ik dus merk dat die vervormd is. Kan ik niet gebruiken, dus na al dat tijdverlies van die te behandelen, zal ik die moeten terugsturen. Gelukkig vind ik toch nog een andere tweedehands. Maar ja, het is wéér wachten. Komt uiteindelijk aan, maar deze is beduidend dieper ingevreten met roest. Tja, moet het ermee doen, pas eerst eventjes om zeker te zijn, en die past gelukkig wel. Dus, heel die behadelingsprocedure opnieuw … maar uiteindelijk hangt de gehele uitaatlijn eronder.

Oliekoeler, olie verversen:
Ja, dat klinkt wat raar misschien. Maar omdat die oliekoeler er nu toch af lag, dacht ik, die olie blijft er bij een onderhoud altijd inzitten, ik giet die leeg … en daar ben ik blij om, wat daaruit kwam was maar een beetje een vieze brij. Ik giet er met behulp van een treftertje nieuwe olie in, dat gaat wel erg traag (zou sneller gaan als je zowel de olie als de koeler warm maakt), en ik besluit die dmv die nieuwe olie eens te “spoelen”, en ook daar blij mee, want er kwam nog steeds veel viezigheid mee. Ik heb zwlfs nog een tweede keer gespoeld! Daarna de radiator weer afgevuld (gaat toch ongeveer 0.4L in!), en weer op zijn plaats gehangen. Samen met de nog bijna 0,2L die nog uit het carter liep, toch een dikke halve liter, die bij normaal onderhoud NIET vervangen wordt. Ik was nog aan het denken het gehele blok eens te "spoelen", maar toch maar niet gedaan.

Ketting en tandwielen + Speedohealer:
Ook waren de ketting en tandwielen versleten. Omdat ik een rustige rijstijl heb, wilde ik een zwaardere vertanding toepassen. En ik kwam uit op een 18/42 vertanding ipv de originele 15/45. Echter had ik mijn twijfels over die 18t, en had dus óók een 17t mee besteld, voor in geval de 18t niet zou passen. Maar bij het monteren blijkt de 18t wel te passen, al is het nipt. Komt kort bij de koppelingsstift, maar raakt het niet, en je moet het stiftje ook naar de ketting toe duwen om de ketting te raken. Maar, het ziet er goed uit. Het installeren van de Speedohealer, die nodig is omdat de snelheid hier op de uitgaande as gemeten wordt, is kinderspel. Het “doosje” zelf is miniscuul, en kan gemakkelijk weggewerkt worden. Ook het instellen ervan. Eerst moet je een testcyclus uitvoeren om na te gaan of de connectors goed werken. Nou, ik kreeg helemaal nikske signaal. Ik dacht al in mijzelf, "het zal toch niet waar zijn zeker, dat die niet werkt???" Connectors allemaal nagekeken, vond maar geen oorzaak. Het werd al laat, en ik kreeg er stress van, dus laat het maar rusten, is voor een andere dag.

Speedohealer opnieuw bekijken:
Ik kijk de connectors nog enkele keren goed na. Niets werkt. Ik volg de handleiding, waarin staat beschreven dat dit een probleem is dat kan voorkomen, en het meestal volstaat om de pinnetjes in de connectors een beetje bij te plooien. Dat probeer ik, maar niets werkt … ik verlies een beetje de hoop, tot plots ...
… ik mij bedacht dat de km teller unit misschien aangesloten moest zijn … dus sluit ik die toch maar effe aan, en ja hoor, ik kan de testcyclus uitvoeren. De speadohealer krijgt dus geen stroom als de teller niet is aangekoppeld. En daarna ingesteld. Is echt kinderspel. Een app van Speedohealer zelf waar je alle parameters op moet invoeren, zowel de af-fabrieks als de aangepaste, en dan kan je nog kiezen om de af-fabriek ingebouwde afwijking in de snelheidsweergave in rekening te brengen ook. Dat heb ik echter niet gedaan, want die afwijking aanvaardt ik, maar de odo en trip meters wil ik dus correct hebben werken.

Eens je de app de berekening laat maken, krijg je een zeer duidelijke en beknopte beschrijving hoe de instelling uit te voeren. Je selecteert eerst estimated, waarna je alle nodige parameters ingeeft, zowel de originele als de aangepaste. Klik op 'generate', en de instructies verschijnen, echt simpel en snel in te stellen.

Motordekseltje aan het voortandwiel terug plaatsen:
Daar ging er toch effe iets mis. Dat deksel zit met 6 boutjes vast. Eentje zit echter in de weg voor het tandwiel. Dat wil dus zeggen, dat die bout moet verdwijnen, alsook de koker waar die doorheen gaat. Geen probleem, op dat punt heeft het niet echt een constructief doel. In die zin dat er daar geen trek- of duwkrachten op komen. Dus, met de Dremel in de hand, is die boutkoker zo weg. Maar linksboven en rechtsonder de koppelingsstift zitten er ook bouten. Nummer 1 is al weg, en die linksboven (nr.3), is geen probleem, maar die rechtsonder (nr.2), was ik bang voor. Maar na zorgvuldig checken bleek die niet in de weg te staan. Als die ook in de weg had gestaan was het een no go geweest, omdat ik bang ben dat de plaat na lange tijd gaat vervormen door de druk die je op de koppelingsstift uitoefent. Dus, monteren maar weer die deksel, en het versnellingspookje er ook weer op.

Vorkpoten reviseren:
De voorvorkkeerringen waren beide kapot. De linkse al een kleine 1.000km, de rechtse is een dag voor het behalen van de 100.000km ook kapot gegaan. Wat een timing! Bij het uitnemen van de poten werd duidelijk waarom. Er zat speling op. Dat betekent dus, ook de glijlagers in de poten vervangen. Die moest ik dus nog bestellen. Dat heeft redelijk wat tijd in beslag genomen. En toen was er eerst nog maar voor één kant geleverd. Die doe ik dus al, maar de andere poot moest wachten. Een kleine week later krijg ik die voor de andere kant, en doe die ook. Maar bij het monteren besef ik plots dat ik bij de andere poot een dikke rondel (opvulring of hoe je het ook noemt), verkeerd geplaatst had. Ik had eerst de keerring erin geduwd, en die ring erboven, terwijl dat omgekeerd moest zijn. Stom van mij. Maar nog stommer is dat ik een van de glijlagers en de keerring bij demontage beschadigd had. Lap, dat wordt weer opnieuw bestellen. Dit keer niet bij motorsprint gedaan, bang dat het weer lang ging duren, maar via cmsnl.com. Nou ja, zo snel ging dat ook niet … Het duurde zelfs zo lang dat ik uiteindelijk besloten had om de vorkpoten uit de grijze te halen, en die van de blauwe later gereviseerd in de grijze te steken. Ook dat is intussen gebeurt. Maar bij alle vier de vorkpoten heb ik de nokjes waar het voorspatbord op zit met een inbusje, moeten uitboren. Daar zitten nu gewone 6-kant boutjes helemaal doorheen, met rondellen en langs de binnenkant een zelfborgmoertje. De originele zaten zo vast dat ze er zelfs met een tegendraadse tap niet uitkwamen. Dus ook de schroefdraad in de nokken uitgeboord, zodat de nieuwe boutjes er gewoon dóórheen steken. Roesten die ook weer, is dat minder erg, die boutjes breken dan bij het proberen los draaien, maar zitten niet vast geoxideerd in de schroefdraad van de nokken.
De vorkpoten van de blauwe zijn intussen gereviseerd. En ik merk dat ik die handmatig met merkbaar moeite kan induwen dan die van de grijze. Dus die van de grijze blijven in de blauwe zitten, en omgekeerd. Misschien schaf ik mij later wel eens progressieve veren aan om in de vorkpoten te steken die nu in de grinze zitten.

Batterij vervangen:
Het was mij al bekend dat de batterij om zeep was. Dat viel tijdens de testcyclus en het instellen van de speedohealer nog meer op. De spanning zakte in no time naar 9V. Omdat mijn grijze GSX F nog een hele tijd stil zal staan, besloot ik die batterij eruit te halen, en in de blauwe te steken. Ik koop mij later liever een nieuwe batterij voor de grijze wanneer ik die in gebruik ga nemen. Het viel meteen op dat die batterij het veeeeeeel beter uithield, zeker 10 minuten contact aan, met de koplampen aan alvorens die zelfs maar onder de 10,4V zakte. Lijkt mij dus een goede beslissing om die batterij te nemen.

Aangepaste vertanding opnieuw aanpassen:
Ik wil de werking van de speedohealer “zien”, en start de motor, en trek door tot in de 6de versnelling, tot 90km/u (staand op de middenbok he ;) ), en idd, de rpm geeft iets rond de 3.200 aan, zoals het hoort. De speedohealer lijkt het dus goed te doen. Maar, ik hoor redelijk wat geratel. Dat is niet goed. Ik draai daarna handmatig het wiel, en hoor dat het van bij het voortandwiel komt. Ik bekijk de ketting, en zie geen sporen dat die ergens tegenaan schuurt of zo. Dus, die deksel er weer af bij het voortandwiel, en alles goed nakijken. Aangezien alles daar nog lekker vuil is, is dat gemakkelijk te controleren. De ketting blijkt echt nergens tegen te schuren, niet tegen het koppelingsstiftje, niet tegen de boutkoker rechtsonder de koppelingsstift. Maar toch heb ik er geen goed gevoel bij, en heb van iemand anders met een GSX F die ook naar een zwaardere vertanding overging, gehoord dat de 18t toch te nipt is. Ondanks ik zeker ben dat de ketting nergens tegen aan schuurde, leek het mij beter die wijsheid te volgen ipv “mijn eigen goesting” te doen. Dus, de 18t er af, en de 17t erop. En de speadohealer opnieuw instellen. Per slot van rekening geeft ook de 17/42 nog steeds een goede reductie van het rpm, namelijk ongeveer 4500rpm bij 120km/u in 6de, tegenover 5.500rpm in originele vertanding. Bij de 18/42 vertanding was het gereduceerd geweest naar ongeveer 4.300rpm. (Snelheden die ik aanhaal,is wat de teller aangeeft, dus niet de gps snelheid). Tijdens de testrit van deze namiddag ondervonden dat je in 1ste amper verschil voelt. Maar je schakelt wat later op naar 2de. In de bebouwde kom is 50 rijden in 6de niet meer mogelijk, dat gebeurt nu eerder in 5de, of in 4de bij bergop. In de 5de en 6de voel je wel meer dat je minder trekkracht hebt. Maar zelfs van 80 naar 120 in 6de gaat nog steeds vlot. Wil je sportiever hernemen, dan moet je wel effe terugschakelen, maar voor mij niet nodig.

Vaste boardcamera moet eruit:
Na het installeren van die batterij bleek mijn vaste boardcamera niet meer te werken. Ik dacht dat dat mijn fout was, dat ik ergens een connectie niet goed gemaakt had, of kapot gekregen had bij het verwisselen van de batterij. Dus loop alles na. Niks mis. Ik probeer uit nieuwsgierigheid de oude batterij nog eens. Werkt ook niet. De nieuwe terug, niets doet het. Dan heb ik het probleem, als die camera’s niet werken, wil ik ze eraf. Dus heel het camerasysteem er uit gehaald. Ook dat was weer een onverwacht langdurig werkje, want had alles mooi weg gewerkt. Enerzijds denk ik een nieuwe aan te schaffen, anderzijds heb ik effe genoeg van zelf bij geplaatste "rommel". :+

Voorremmen "los" maken:
Omdat ik al gemerkt had dat de voorremmen lichtjes sleepten, besloot ik de klauwen even af te nemen, en de pistons en de zwevers te smeren, zodat ze weer soepel zouden werken. Na de klauwen weer terug gezet te hebben, en een paar keer te remmen, sleepten de remmen nog veel harder dan voorheen! Ik besef dat zich hier een revisie opdringt. Maar ik herinner mij nog dat de voorremmen van de grijze erg goed aanvoelden bij aankoop. Dus dacht ik, om tijd te winnen, de gehele remmerij van de grijze af te halen, en gewoon in zijn geheel op de blauwe te zetten. Zonder leidingen te lossen dus, om lucht in de leidingen tegen te gaan. Toch ook eerst even de klauwen geopend om ook die zwevers te smeren. Bij deze kon ik de rempistons zelfs gewoon met mijn duimen indrukken, zo soepel! Gemonteerd op de blauwe, en alles werkt perfect! Geen van mijn vorige 6 GSX F'en heeft ooit zulk een stevige remdruk gehad op de voorrem!

Motorfiets terug “dicht” maken:
Zo, tijd voor alle kuipen en dergelijke er weer op te plaatsen. Tja, dat is nog het minst van al. Ware het niet dat ik de boutjes van mijn spiegels niet meer vond. Niet die van de blauwe, niet die van de grijze. En zonder spiegels rijd ik niet. Dus het geplande proefritje voor gisteren ging niet door, daarom dus wel vandaag.

De geblokkeerde km-teller:
Ik had gehoopt vandaag naar een bedrijfje in NL te kunnen rijden (zou ik met de auto gedaan hebben), om de teller van de blauwe weer op 0km te laten zetten, en de tweedehandse teller die ik voor de grijze aangeschaft heb, op 33.358km. Maar ze hadden geen tijd meer deze week. Dus die "nieuwe" teller in de blauwe, en trip 1 op 0km gezet om op te volgen (alsook de beginstand van de ODO genoteerd). En dan later, wanneer bet past met de motor tot aan dat bedrijfje. De teller van de blauwe laten zetten op de stand die ik daar ter plaatse heb, terwijl ze die doen, de motor ter plaatse ontkuipen, dan de gecorrigeerde teller er in, en terwijl ze dan die andere op 33.358km zetten, alle kuipen er weer op. Benieuwd wanneer ik dat kan laten doen. Ik mis het nu wel een beetje, dat opnieuw vanaf 0km zien optellen ...

Check werking Speadohealer/km-teller tijdens proefrit:
Ik had enerzijds een app ingeschakeld, om die bij thuiskomst met trip 1 te vergelijken. En op de snelweg gestopt op de pechstrook ter hoogre van een kilometerpaal "50,0". Trip 2 gereset, en 30km later springt die op ongeveer 50 meter vóór het 80,0km paaltje op 30,0km. Dat is dus nagenoeg perfect! Slechts ongeveer 50m teveel in 30km, dat komt overeen met ongeveer 167m over 100km. Ik heb op mijn trip 1 meter, 101,8km gereden vandaag, terwijl mij app 102,0km aangaf. Komt dus redelijk overeen. Ik ben er alvast heel tevreden mee. Wel heb ik de neiging om sneller te rijden dan voorheen omdat ik de lagere toeren niet gewoon ben. Ik moest echt moeie doen om ónder de 100 te blijven!
_O-

Een keertje naar 120 (op teller dus) doorgetrokken, en op dat moment, mooi een tikkeltje boven de 4.500rpm :t
120 op teller is 114 a 115 op GPS.
50 op teller is 48 op GPS.
Afwijkingen zijn dus nog steeds als voorheen, dus, die speadohealer werkt echt super goed. Ik ben er alvast zeer tevreden van. Alleen jammer dat het 6 GSX F'en en ruim 270.000km op zich liet wachten, terwijl de ombouw zo simpel was :+ :$

==================

Zo, ik denk dat ik alles heb? Hopelijk ben ik niets vergeten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oliekoeler, olie verversen:
Ja, dat klinkt wat raar misschien. Maar omdat die oliekoeler er nu toch af lag, dacht ik, die olie blijft er bij een onderhoud altijd inzitten, ik giet die leeg … en daar ben ik blij om, wat daaruit kwam was maar een beetje een vieze brij. Ik giet er met behulp van een treftertje nieuwe olie in, dat gaat wel erg traag (zou sneller gaan als je zowel de olie als de koeler warm maakt), en ik besluit die dmv die nieuwe olie eens te “spoelen”, en ook daar blij mee, want er kwam nog steeds veel viezigheid mee. Ik heb zwlfs nog een tweede keer gespoeld! Daarna de radiator weer afgevuld (gaat toch ongeveer 0.4L in!), en weer op zijn plaats gehangen. Samen met de nog bijna 0,2L die nog uit het carter liep, toch een dikke halve liter, die bij normaal onderhoud NIET vervangen wordt. Ik was nog aan het denken het gehele blok eens te "spoelen", maar toch maar niet gedaan.

Ben even het handboek aan het raadplegen om me voor te bereiden op het komende onderhoud, dus gelijk even gekeken voor je:
1614358535519.png


Na een volledige revisie en alles droog zou er dus 4,7 liter olie in moeten passen
 
Terug
Bovenaan Onderaan