Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Heb volgens mij wel eens gelezen dat jij deze ervaring met de 2 had? De 3 is naar aanleiding van wat meer slechte ervaringen dan ook rigoreus veranderd. Ik heb met de 3 zeer goede ervaringen. Blind te vertrouwen in het nat, niet te plat afgerond waardoor onze 90'er jaren zwaargewichten toch lekker speels sturen. Na 20.000 woonwerk-kilometers vervangen voor een nieuw setje, wat ik een mooi aantal vond.
Klopt :Y
Of toch als volledig set. In de tijd dat de 3 nog niet bestond.
Tijd geleden had ik wel eens een ContiRiadAttack 3 vooraan gezet omdat mijn MPR 2 al versleten was, maar toen de MPR 2 achterband ook versleten was, zijn beide vervangen door de MR 5.
Dus ik kan idd niet over ervaring spreken over de ContiRoadAttack 3.
De ContiRoadAttack 2 vond ik, buiten dat de grip op nat wegdek onvoldoende was, vooral snel versleten. Ik dacht na 15.000km al.

Kom er later nog verder op terug, nu stilaan klaar maken om naar huis te gaan ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De ContiRoadAttack 2 vond ik, buiten dat de grip op nat wegdek onvoldoende was, vooral snel versleten. Ik dacht na 15.000km al.
Je was hier niet alleen in:
Road Attack (RA) 1 / 2 (evo) / 3
De eerste RA was een aardige openbaring. Een lekker eigenaardig profiel en hij stuurde als een sportband *D Sleet ook als een sportband B| De 2 was op alle fronten beter, maar sleet zo mogelijk nog harder en was nog altijd niet goed in natte omstandigheden |( Bij de 3 hebben ze aan dit beiden wat weten te doen door een soortement persoonlijk record aan profieldiepte te leveren. Je zou dat een lapmiddel kunnen noemen, maar wanneer de andere eigenschappen er niet onder lijden, wat is dan het probleem? Precies. Erg goede band, wint veel tests. Wel jammer dat ze het unieke profiel ervoor hebben laten varen, maar zo lelijk zijn ze ook weer niet geworden. Mega-pluspunt: leverbaar voor de 400/600, en in deze maat je beste sport-toer optie.
Doen: de 3. Verdient zichzelf terug door het langer uit te houden.
Unruleds Bandenspecial v2.0
 
Dank voor die link! :t

Ik heb er de voor mij aanbelangende delen in gelezen, dus over de Michelin Pilot Roads, en de Continental RoadAttacks.

Wat betref de Michelins moet ik zeggen dat ik vind dat zowel Unruled als @...Ron... gelijk hebben.
Namelijk dat ik het met Unruled eens ben dat de MPR's licht sturen, scherp zijn. Echter heeft @...Ron... evenzeer gelijk, dat ze zwaar sturen. He? Hoe kan dat nu, dat beiden gelijk hebben??? Ja hoor, als ze nieuw zijn sturen ze scherp! Zeker de 4 had dat erg, die was als nieuw zelfs moeilijk rechtdoor te houden. De 2 had dat minder erg, alsook de 3. Maar bij zowel de 2, 3 als 4 was dat scherp sturen er na een paar duizend km al uit, en werd het sturen merkbaar zwaarder. Iets wat ik destijds niet had met de ContiRoadAttack II. Die stuurde tot einde dienst scherp. Niet superscherp in het begin, maar gewoon scherp tijdens de gehele levensduur.

Wat het cuppen betreft op de Michelins, mijn MPR 2 had er amper last van. De MPR 3 iets meer, maar het ergst was daarbij de MPR 4! De MR 5 heeft het weer een stuk minder, máár, ze doen het idd wel. En stuurt als nieuw ook beduidend minder scherp dan zijn voorgangers, maar zijn stuurgedrag blijft na 20.000km hetzelfde.

Wat al mijn Michelins betref ben ik nog steeds het meest tevreden daarvan door de balans in grip droog, grip nat, en levensduur.

De langste was denk ik een Battlax, 37.000km. Maar had bitter slechte grip op nat wegdek, maar ook op droog wegdek voldeed die niet.

De Conti RA 2 had heel gebrekkige grip op natte baan, maar was zowat de beste op droge baan. Echter de snelle slijtage was een doorn in mijn oog, alsook het gebrek aan grip op natte baan, aangezien ik bij mijn woon werk ritten toch veel regen krijg.

Vandaar dus mijn voorkeur bij de Michelins. Goede grip op droog, zeer goede grip op nat wegdek. En gaan tussen de 20.000 en 25.000km mee, al denk ik dat mijn huidige MR 5 achterband er nu al 30.000km op zit, moet ik later eens bekijken.

Om budgetaire reden zou ik nog wel eens durven denken aan een setje MPR 2, maar als het michelins zouden worden, is het oftewel MPR 2, oftewel MR 5, de twee die ertussen kwamen, die komen er niet meer op. En dan heb ik zo een beetje mijn bedenkingen, waarom de 2 nemen als ze al aan de 5 bezig zijn?

Maar door deze interessante banden gesprekken ben ik nu dus getriggerd om eens iets anders te proberen. In eerste instantie wil ik die Dunlop Roadsmart III wel eens te proberen. In tweede instantie de ContiRoadAttack III.
Maar eerst mijn huidige MR 5's oprijden natuurlijk :P

Belangrijk voor mij is dus de levensduur vanwege mijn vele woon werk km's. Maar uiteraard is een gezonde dosis grip op droge, en meer nog, op natte baan, daarbij ook belangrijk. Een 37.000km band die slecht scoort vervang ik liever door een 25.000km band die goed scoort. Maar onder de 20.000km levensduur is het voor mij een no go.

Btw: @Deeffox , jij mag gerust "inbreken" hoor, een Bandit heeft best veel gemeen met de GSX F ;)
 
DKP haalt er twee dingen bij ... een bandensite ... en een excel blad :P
20210228_232646.jpg


De Dunlop RoadSmarts 3 komen 27€ goedkoper uit.
Ik ben nu al 85% zeker dat mijn volgende setje die Dunlops worden.
Maar voor amper 20€ meer zou ik de Conti's ook wel eens willen proberen ... maar eerst de Dunlops ;)
 
Mooi is dat allemaal..., ieder zo z'n eigen voorkeur(en) voor banden, voor olie, is het nou friet of patat, voorkeur voor je eigen vrouw, of toch liever de buurvrouw (ik geef trouwens de voorkeur aan mijn eigen vrouw..., als in : laten we die ongevraagde vraag dan alvast maar beantwoorden... :+ )

...enzovoort... :/

Feit voor mij blijft dat ik never nooit niet weer Michelin's onder de motor laat lepelen... :/

Want ook dit is natuurlijk totaal afhankelijk van de bewuste motor waar ze onder zitten, wat het ding weegt, hoe je er mee wilt rijden, zit je er alleen op, of doe je het samen, en meer van dat soort zaken.

Feit is ook dat ik een keer in Frankrijk op de motor waaronder de Michelin's geplakt zaten, toch behoorlijk aan de zwabber ben geweest op een drijfnat wegdek. Zonder enige vorm van waarschuwing gleed de achterkant zomaar weg in een milde bocht.

Het zal vast maar een paar centimeter (of misschien maar eentje...) geweest zijn, maar op de 1 of andere manier maakt de sluitspier dan toch gelijk overuren..., en vrouwlief vroeg daarna wat ik dan 'toch allemaal aan het doen was geweest...', want ook zij had de plotselinge beweging wel degelijk gemerkt.

Op de fiets waar de Michelin's onder zaten, daar zitten wij altijd met z'n beiden op, en dan weegt het hele ding + bemanning toch met gemak een kilo of 425 . En met de vakantiezooi in de koffers, komen er nog een paar flinke kilo's bij... :/

...dus iets op hun mieter krijgen die rubbers wel... :/

En om een idee te geven hoe de laatst gemonteerde PilotRoad4 er na amper 6000 kilometers uit zag..., het ding cupt als een tierelier, en daar waar het rode pijltje staat, daar zie je het verval in de band, en geloof mij..., dat stuurt dan echt voor geen meter, en vanaf zo'n 160 km/h in rechte lijn geeft dat ook zomaar een heel avontuurlijk weggedrag vanaf de achterkant van de motor... :/

i-NhQMpVb-L.jpg


i-hj7ggtB-L.jpg


i-kFgRm7N-L.jpg



Ik heb ook veel geëxperimenteerd met bandenspanning, maar het was nix, en het bleef nix...


i-zVT2ZfZ-L.jpg


i-k4Gw8kd-L.jpg


i-SQH5zCQ-L.jpg




En voor lekker vlot sturen is de PRoad4 voorband ook simpelweg veel te plat...


.
 
Ik dacht het niet ... maar kan het mis hebben.

** roept @Deeffox effe terug om hier meer over te zeggen *

...de genoemde Bandit 750 (ook wel GSF750), en...eventueel ook nog de GSX750 INAZUMA

(met ook een mooie verchroomde afdekking tussen bochten (collector) en eindpijp..., zodat je de roest/rottigheid/lekkage NIET ziet, maar alleen maar hoort... :+ :+


z750sdlfhdsofjdsofij.jpg


z750dskfhosedafhdifj.jpg
 
Mooi is dat allemaal..., ieder zo z'n eigen voorkeur(en) voor banden, voor olie, is het nou friet of patat, voorkeur voor je eigen vrouw, of toch liever de buurvrouw (ik geef trouwens de voorkeur aan mijn eigen vrouw..., als in : laten we die ongevraagde vraag dan alvast maar beantwoorden... :+ )

...enzovoort... :/

Feit voor mij blijft dat ik never nooit niet weer Michelin's onder de motor laat lepelen... :/

Want ook dit is natuurlijk totaal afhankelijk van de bewuste motor waar ze onder zitten, wat het ding weegt, hoe je er mee wilt rijden, zit je er alleen op, of doe je het samen, en meer van dat soort zaken.

Feit is ook dat ik een keer in Frankrijk op de motor waaronder de Michelin's geplakt zaten, toch behoorlijk aan de zwabber ben geweest op een drijfnat wegdek. Zonder enige vorm van waarschuwing gleed de achterkant zomaar weg in een milde bocht.

Het zal vast maar een paar centimeter (of misschien maar eentje...) geweest zijn, maar op de 1 of andere manier maakt de sluitspier dan toch gelijk overuren..., en vrouwlief vroeg daarna wat ik dan 'toch allemaal aan het doen was geweest...', want ook zij had de plotselinge beweging wel degelijk gemerkt.

Op de fiets waar de Michelin's onder zaten, daar zitten wij altijd met z'n beiden op, en dan weegt het hele ding + bemanning toch met gemak een kilo of 425 . En met de vakantiezooi in de koffers, komen er nog een paar flinke kilo's bij... :/

...dus iets op hun mieter krijgen die rubbers wel... :/

En om een idee te geven hoe de laatst gemonteerde PilotRoad4 er na amper 6000 kilometers uit zag..., het ding cupt als een tierelier, en daar waar het rode pijltje staat, daar zie je het verval in de band, en geloof mij..., dat stuurt dan echt voor geen meter, en vanaf zo'n 160 km/h in rechte lijn geeft dat ook zomaar een heel avontuurlijk weggedrag vanaf de achterkant van de motor... :/

i-NhQMpVb-L.jpg


i-hj7ggtB-L.jpg


i-kFgRm7N-L.jpg



Ik heb ook veel geëxperimenteerd met bandenspanning, maar het was nix, en het bleef nix...


i-zVT2ZfZ-L.jpg


i-k4Gw8kd-L.jpg


i-SQH5zCQ-L.jpg




En voor lekker vlot sturen is de PRoad4 voorband ook simpelweg veel te plat...


.



Dat is wel serieus cuppen ja.

Mijn bt023 heeft er ook last van hoor, en ook het verval op de overgang tussen de compounds, maar toch minder dan dit...

Ooit al eens een vraag over gesteld in het bandentopic, met toen deze foto er bij. Inmiddels een goede 1000km geleden en het lijkt niet echt erger te worden.

1614592145624.png
 
Zo, gisteren onderhoud gedaan. Mijn neef had nieuwe remleidingen voor zijn motor en ik had het gereedschap en zelf onderhoud te doen dus we hebben er een gezellige middag van gemaakt. Hieronder volgt in de stijl van @DKP mijn verslag:

Ik begon eergisteren al met het verwijderen van het kuipwerk om wat tijd te besparen. Ook al doe ik dat tegenwoordig in een kwartiertje (als je het twee keer gedaan hebt krijg je er wel handigheid in, en zo ingewikkeld zit hij niet in elkaar), ik wilde het toch gedaan hebben. Normaal als de kuipen er af gaan heb ik de intentie om daar onder goed schoon te maken, de framedelen waar ik normaal niet bij kan en dergelijke, maar tegen de tijd dat ik heb uitgevoerd waarvoor ik ze er af heb gehaald heb ik daar geen zin meer in. Nu dus de avond van tevoren met een doek en een bus multispray een beetje zitten poetsen. Het knapt toch op.

IMG-20210305-WA0003.jpeg


Vervolgens had ik gister ochtend een afspraak bij de kapper (*O*) om half elf. Ik dacht dus slim te doen en de olie af te laten voor ik weg ging, zodat hij een uurtje had om uit te druipen. Klinkt goed toch?
Helaas, zoals hier te lezen ging dat niet volgens plan. Ik had zo'n mooie olie opvangbak gekocht om van het gedoe met een teiltje af te zijn. Helaas past die bak net niet lekker icm de middenbok, maar ik dacht 'moet net kunnen'. Nou, het ging dus net niet. De helft van de olie droop mooi de bak in, de andere helft van de toch wel krachtige straal boog af naar náást de bak. Gelukkig had ik karton onder m'n motor gelegd, rekening houdende met iets van vuil. Op de foto hierboven zie je nog schoon karton, op de foto hier onder is het niet meer zo schoon.

1615098309238.png


Maar goed. Ik zoveel mogelijk de overige olie dus met oude t-shirts opgedept en naar de kapper gegaan terwijl de laatste drupjes wel netjes de bak in verdwenen. Eenmaal terug van de kapper kwam m'n neef aangereden en gingen we van start met zijn motor.

Hij heeft nu mooie gevlochten HEL remleidingen. Dat klusje ging verbazingwekkend voorspoedig. De tip om het remsysteem vanaf de nippel te vullen met een spuit is goud waard, dat werkte fantastisch. Ik weet dat een Z1000 hier niet thuis hoort, maar toch:

IMG-20210306-WA0013.jpg
IMG-20210306-WA0014.jpg



Vervolgens weer terug naar mijn motor.
Tijd om de oliewissel af te maken. De aftapplug gaat er terug in met een nieuw koper ringetje. Tijd het filter er af te schroeven. Ik had verwacht er wel even een tang op te kunnen zetten, maar met mijn handige kop niet eerder gekeken of ik er wel een beetje bij kon. Nou, niet dus. Tussen de uitlaatbochten door wringen met een iets te kleine waterpomptang is geen feest, maar uiteindelijk krijgen we het voor elkaar. De aanhouden wint zeg maar. Gelukkig hoeft een nieuw filter met verse o-ring niet heel vast, anders had ik een probleem gehad. Nieuw filter dus gemonteerd en met pure handkracht vastgezet. Olie (motul 5100) bijgevuld en even op laten warmen om te kijken of er inderdaad niets lekt en, gelukkig, er lijkt niets te lekken.

IMG-20210306-WA0011 (2).jpg


Toen weer terug naar de Z1000. De leidingen waren gevuld, tijd voor een rondje ontluchten. Als je de luchtbelletjes even een half uurtje de tijd geeft om te verzamelen maak je het jezelf veel makkelijker, en inderdaad, er kwamen grote bellen lucht uit. Met z'n tweeën is toch wel makkelijk. Eén pompen en de ander de nippel bedienen. Toen er alleen weer 'micro' belletjes nog in zaten lieten we hem weer met rust, laat ze maar weer verzamelen.

Terug naar mijn motor. Voor de rest van de werkzaamheden vandaag moest de hele voorkant er af. Hij moest dus opgebokt worden zodat hij zou rusten op middenbok en achterwiel. De enige oplossing die ik had was een klein krikje onder carter zetten en voorzichtig een heel klein stukje heffen. Niet ideaal, staat ook niet heel stevig (ik was heel blij dat m'n neef de motor stabiel kon houden tijdens het losdraaien van bouten), maar het heeft zijn werk gedaan.

1615099378865.png


Remklauwen los, voorwiel er uit, spatbord los, en vervolgens konden de poten er uit. Eerst de bovenste klembout lossen, dan de dop bovenop de poot alvast een slag lossen en dan de onderste klembouten los.

Vervolgens poot voor poot afwerken om de onderdelen niet per ongeluk uit te wisselen.
Heel ingewikkeld is het niet. Dop aan de bovenkant losdraaien, trek hem er uit inclusief dempingstang, spacer er uit, ringetje er uit vissen en de veer er uit pakken. Vervolgens de olie laten lopen in de opvangbak waar je nu toch blij mee bent (ja, die zelfde die je eerder hebt lopen vervloeken). En hopen dat er nog voldoende olie achter blijft. Ik had namelijk een bus van een liter staan en volgens de handleiding zou er in droge (gereviseerde) poten 513ml per poot moeten passen. Ik gokte er dus op dat er wel 13ml achter zou blijven. Dit was nog even spannend maar gelukkig heb ik goed gegokt. Elke poot ging dus een halve liter in en na een aantal keer pompen de luchtkamer goed gezet. Dit wederom met een injectiespuit en een stukje slang er aan met een markering op 102mm. Deze gelijk houden met de bovenkant van de poot en je trekt het teveel aan olie er uit. Werkt fantastisch. Uiteindelijk trok ik een paar milliliter uit beide poten. Het ging dus net, een bus van één liter. Handig om te weten voor de volgende keer.

Trouwens de moeite waard om te vermelden dat ik er dikkere olie in heb zitten nu. 15W in plaats van 10W. Ben heel benieuwd hoe hij zich nu gedraagt, ik hoop op iets meer demping, en dat zou dikkere olie moeten geven. Hopen dat hij nu niet te veel dempt. Met de tijd wil ik er zwaardere veren in hebben, maar helaas kan ik niet al mijn geld aan de motor uitgeven en heb ik hem afgelopen maand al genoeg vertroeteld met de nieuwe achterveer en deze beurt. De 15W olie had ik nog staan (een dichte fles) voor een verversing die er nooit van gekomen is voor mijn oude XJ900.

1615099554404.png


Nu eerst alles zo snel mogelijk terugbouwen zodat die krik er onder vandaan kan. Het werkt maar wekt geen vertrouwen.
Poten terug, spatbordhouder en spatbord terug (de houder alleen nog maar handvast!) en voorwiel er terug in. De as aangedraaid maar de klembout nog niet. Toen kon die krik er onder uit. Mijn neef gevraagd een paar keer de vork goed in te veren om zicht te zetten. Vervolgens kon de beugel die de vorkpoter verbindt (waar het spatbord aan hangt) en de klembout onderaan vast.

Nu weer een rondje ontluchten op de Z1000. Er kwamen overal min of meer nog een paar belletjes uit en vervolgens 4 slagen alleen maar verse vloeistof. Zag er goed uit dus. Potjes afgevuld tot aan het streepje en dicht gedraaid. Neef, veel plezier met je proefrondje, bouw het rustig op, dan ga ik aan m'n eigen remmen beginnen. :W

Zo gezegd zo gedaan, de Z1000 brulde tot leven en mijn remklauwen moesten er aan geloven. Oude blokken er uit is zo gepiept. Niet vergeten het potje boven open te draaien en alvast wat vloeistof af te tappen. Vervolgens eerst schoongemaakt. Even goed ingespoten met schoonmaakmiddel, oud borsteltje er bij en schrobben maar. Knapt de boel wel van op. Vervolgens het blok wat tegen de zuigers aan zit terug gezet en met een waterpomptang de zuigers teruggesteld. Omdat je op het oude blok knijpt blijven je zuigers heel en steek je een doekje tussen de tang en klauw blijft die ook heel. Nieuwe remblokken (TRW street sinter) plaatsen was zo gepiept. Ging elk onderhoud maar zo simpel.


Kappen teruggebouwd en het was weer welletjes. Een middagje sleutelen vind ik leuk om te doen, maar op een gegeven moment ben ik er ook goed klaar mee. Alle zooi weer opgeruimd en lekker bij de vuurkorf een biertje zitten drinken. Die had ik wel verdiend.

O ja, m'n neef is niet verongelukt. Na het proefritje kwam hij vrolijk terug. Het werkt en remt lekker.

O ja 2, hopelijk vandaag tijd voor een proefritje. Ik ben heel benieuwd hoe de voorvork zich nu gedraagt en hoe de nieuwe remblokken hun werk doen. Eerst rustig laten inremmen op de schijven maar. Helaas heb ik eerst nog een wandje te stucen, dat heeft even prioriteit.

O ja 3, note to self: Oliefilterdop kopen! en heftafel kopen!
Dan bedoel ik zo iets:
1615100828672.png
1615100883875.png
 

Bijlagen

  • IMG-20210306-WA0017.jpg
    IMG-20210306-WA0017.jpg
    215,4 KB · Weergaven: 6
En nog is mijn verhaal niet compleet _O-

Ik had het idee dat mijn uitlaat een beetje lekte op de verbindingen collector-linkpipe en linkpipe-demper. Niet echt maar net een beetje.
Mijn neef had pas nieuwe dempers gemonteerd en daarvoor een uitlaatkit/pasta gebruikt op de verbindingen. Schijnt aan te raden te zijn.


We hebben dus nog alles los gehad en de twee verbindingen ingesmeerd met die pasta. Terug in elkaar geschoven, uitgelijnd en weer vastgeschroefd. Overtollige zooi weggehaald/gladgestreken en het lijkt te helpen! :) Hij klinkt nu iets netter, gewoon iets mooier/rustiger.
 
@Sjefman , met veeeeel plezier gelezen! En dat je het werk aan de Kawa hier even mee vermeld vind ik echt niet erg hoor ;)

Ik zou nu een reactie willen typen in mijn eigen stijl :P ... maar de kids zijn hier, en die hebben ook aandacht nodig, dus, in grote lijnen:

Wist je dat je van de vorkpoten de olie en veren ook kan vervangen zónder uit te bouwen? En zelfs je wiel kan laten zitten? Bovenste kroonplaat eraf, kan je ze gewoon openen, en je wiel afdekken om er geen aftappende olie op te morsen. Maar eerlijk waar, ik zou er de poten ook voor uitbouwen. Veeeeeeeeel handiger gewoon :t

Ik heb een grote ronde opvangbak, past 5L in. En ik heb het geluk binnen te kunnen sleutelen, dus geen wind die de oliestraal afbuigt ;)

Met een spanring is het idd sukkelen om de oliefilter los te krijgen. Ik nam vroeger filters met zo een moer op, maar die kosten meer. Dus ook zo een "schaalsleutel" aangeschaft, onmisbaar gewoon!

Dat opkrikken doe ik door de krik onder de uitlaatcollector te plaatsen, staat ie iets stabieler mee. Maar bij het afnemen van de collector ook onder het carter moeten zetten. Ben van plan om een soort haken in mijn garage plafond te schroeven, dan kan ik met riemen de motor "ophangen", niet letterlijk, maar als "verzekering" tegen vallen. Zo een heftafel is trouwens nog een droom, samen met nog zoveel ander soorten gereedschap!

Ik heb gewoon opnieuw W10 gebruikt. Ik moet ook eerlijk toegeven, ik heb de luchtkamers niet gemeten :$
Mijn poten hebben ruim anderhalve week volledig open gelegen, en waren dus droger dan droog. Ik heb er gewoon, volgens boekje exact 513ml per poot in gegoten, en weer dicht. Of ze het goed doen weet ik niet, door omstandigheden steken die nu in de grijze, en diens poten in mijn blauwe. Maar wat ik wel weet, die van de grijze, die nu in de blauwe steken, doen het best goed. Die zijn nog maar 33.000km gebruikt, en voelen sowieso veel strakker dan die van de blauwe! Puur op gevoel bij handmatig inveren wanneer ze uitgebouwd waren, echt een voelbaar verschil! Voor de 100.000km poten zou ik denk ik best nieuwe veren kopen ook, en misschien idd ook W15 olie. Maar dat is voor later. De huidige achterveer, en de voorvorkpoten in de blauwe zijn dus een stuk "jonger" dan de motor zelf, en voelen voor mij voldoende. Ik maak mij alvast veel meer zorgen om mijn uitlaat ...

Maar ik heb een pb gekregen van @t.i.m.o.n , die had een zelfde probleem met een Bandit (heeft veel gemeen met de GSX F), en liet mij weten hoe hij dit professioneel heeft laten oplossen voor niet teveel geld. Kom ik later nog op terug ;)

Mijn uitlaat lekt niet. Ik had de dichting óp de linkpijp geschoven, en er dan ingeduwd. Meestal blijven er dan nog fijne openingetjes daar waar de klemlamellen van de collector beginnen, want de dichting steekt een paar mm uit de collector, en dus niet diep genoeg. Demper er terug uit, ring rechtstreeks IN de collector, en met een blokje hout die de ring volledig covert, er VOLLEDIG ingetikt. (Een nieuwe uitlaat heeft een staande ring op de linkpijp die ervoor zorgt dat de dichting niet te ver over de linkpijp schuift bij het induwen, mijn tweedehandse had die niet meer, weggeroest). Volledig dicht daardoor. Dan de linkpijp in de de ring schuiven. Dat gaat dan wel wat moelijker, want de ring is een beetje dichtgeperst door in de collector te kloppen. Maar met voorzichtige draai bewegingen komt alles op zijn plaats. Echter vind ik dat van die pasta geen slecht idee. Misschien moet ik dat alsnog ook maar eens doen. Sluit het de gevoelige delen "warerdicht" af, want dát zou wel helpen denk ik.

Zo ... hier houd ik het voorlopig effe bij :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, de eerste bevindingen.

De nieuwe blokken remmen fijner dan de oude. Zijn beter doseerbaar op de een of andere manier. Ze hebben in ieder geval een fijnere bite. Erg blij mee.

De 15W olie in de voorvork zorgt er voor dat hij een stuk steviger aanvoelt, maar het is zeker geen oplossing voor de te slappe veer. Voorlopig vind ik het een prima lapmiddel, tot ik weer zin hem om extra geld aan mijn motor uit te geven. Het probeer is namelijk dat de voorvork er ook trager door wordt. Erg logisch natuurlijk, meer demping is trager reageren. Misschien vind ik hem nu wel net te traag, en dan vooral in bochten die net niet mooi vlak zijn maar waar je wel hard doorheen wilt. Ik mis daar nu gewoon net wat grip omdat de vork te traag reageert op de verandering in het wegdek. Bij het remmen en optrekken merk ik dan wel weer dat ik niet meer op de schommelstoel zit, daar is een hele vooruitgang merkbaar.
Toch maar voor stevigere (progressieve) veren gaan in de voorvork en dan terug naar 10W, of misschien als midden oplossing 12,5W nemen? Iets meer demping, maar wel snel reageren? Wie weet...


Het stomme is dus dat je op de motor nieuwe olie gewoon merkt. Hij schakelt soepeler, klinkt beter... In de auto merk ik dat soort dingen niet echt, maar de motor is zo'n directe machine dat je voelt dat er nieuwe olie in zit, net als dat je verschil voelt in remblokken.

Dat opkrikken doe ik door de krik onder de uitlaatcollector te plaatsen, staat ie iets stabieler mee.
Dat durfde is dus niet omdat ik bang was de collector te beschadigen.

met veeeeel plezier gelezen!
Bedankt :t

Meestal blijven er dan nog fijne openingetjes daar waar de klemlamellen van de collector beginnen
En de overgang van linkpijp naar demper dus ook bij mij. (Aftermarket Delkevic)
Daar heeft die kit (lijkt eigenlijk verdacht veel op vloeibare pakking) denk ik het meeste op gedaan. Zo dat laatste beetje tussen de lamellen afdichten. Ik hoor wel degelijk verschil, zonder dat hij eerst echt lek was.
 
Bestaat dat?

Iets meer demping, maar wel snel reageren?
Al gedacht om met de dempingsinstelling te experimenteren?
Niet dat het een zee van verschil gaat geven, maar nu denk ik eraan dat ook eens te proberen ;)

Dat durfde is dus niet omdat ik bang was de collector te beschadigen.
Die kan wel wat verdragen hoor, zolang de einddemper er ook nog insteekt.
Ik steek wel een houten plankje tussen krik en collector.

op de motor nieuwe olie gewoon merkt. Hij schakelt soepeler, klinkt beter
Heb ik ook telkens ik de olie ververs.

In de auto merk ik dat soort dingen niet echt
Omdat een auto aparte olie in de bak heeft zitten. Droge koppeling.
Ik merk het ook niet bij mijn auto ... ohw ja, dat is een automaat :P

De nieuwe blokken remmen fijner dan de oude. Zijn beter doseerbaar op de een of andere manier. Ze hebben in ieder geval een fijnere bite. Erg blij mee.
Ik stel mijzelf nog steeds de vraag:
Hoe komt het dat bij mijn 7de GSX F de voorremen zo strak aanvoelen?
Lichte trek met 2 vingers en dat ding stopt!
Bij al mijn 6 vorige was de voorrem altijd sponzig.
Raar effect was dat je als je een tijd niet gereden had, zeg maar na een halve dag stilstand al, je het remhendel tot tegen het handvat kon trekken, na even remmen was dat er altijd uit. De remmen deden dan hun werk goed. Ontluchten hielp niet. Bleef altijd zo. Alle 6 exact datzelfde raar effect. Bij de keuring op circuit Zandvoort met mijn toenmalige GSX F (nr.3), weigerde men mijn motor bij het aantrekken van de voorrem. Tot ik hun het "raar effect" uitlegde, en ze nog eens liet proberen, waarna de rem wel goed pakte. Ik mocht toen gelukkig toch het circuit op!

Toen ik naar de grijze ging kijken, was ik dan ook stom verbaasd dat die voorrem dat niet had!
Die in hun geheel dus overgezet op de blauwe, en man wat een aangename rem ervaring is mij dat!!!
 
Al gedacht om met de dempingsinstelling te experimenteren?
Niet dat het een zee van verschil gaat geven, maar nu denk ik eraan dat ook eens te proberen ;)

De demping heb ik nu op het zachtst gezet, gisteren gelijk nagekeken. Minder dempen dan nu kan hij niet meer, tenzij er dus weer dunnere olie in gaat .

Goede vraag.. nu ik zoek valt me dat stiekem vies tegen. Probleem voor later _O-

Ik stel mijzelf nog steeds de vraag:
Hoe komt het dat bij mijn 7de GSX F de voorremen zo strak aanvoelen?
Lichte trek met 2 vingers en dat ding stopt!
Bij al mijn 6 vorige was de voorrem altijd sponzig.
Raar effect was dat je als je een tijd niet gereden had, zeg maar na een halve dag stilstand al, je het remhendel tot tegen het handvat kon trekken, na even remmen was dat er altijd uit. De remmen deden dan hun werk goed. Ontluchten hielp niet. Bleef altijd zo. Alle 6 exact datzelfde raar effect. Bij de keuring op circuit Zandvoort met mijn toenmalige GSX F (nr.3), weigerde men mijn motor bij het aantrekken van de voorrem. Tot ik hun het "raar effect" uitlegde, en ze nog eens liet proberen, waarna de rem wel goed pakte. Ik mocht toen gelukkig toch het circuit op!

Toen ik naar de grijze ging kijken, was ik dan ook stom verbaasd dat die voorrem dat niet had!
Die in hun geheel dus overgezet op de blauwe, en man wat een aangename rem ervaring is mij dat!!!

Geen idee wat er mis geweest kan zijn. Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, en dat luidt als volgt:

De standaard remmen deden hun werk prima. Het remde en op zich hard genoeg maar de doseerbaarheid liet mij te wensen over. Om een beetje te remmen moest ik een beetje knijpen. Om dan harder te remmen moest ik ook écht hard gaan knijpen om een beetje door te remmen. Ik rijd vaak met passagier en ben zelf niet licht dus heb ik gekozen voor een setje gevlochten remleidingen. Dit deed heel veel om het remgevoel beter te krijgen. De oude slangen waren waarschijnlijk wat elastisch geworden en dat is nu dus opgelost. Een beetje knijpen is een beetje remmen, wat meer knijpen is ook echt wat meer remmen. Om even hard te remmen als eerst hoef ik nu dus minder hard te knijpen omdat de leidingen niet meer opbollen en alle kracht naar de zuigers gaat. De nieuwe blokken zijn blijkbaar van een betere kwaliteit/andere samenstelling in ieder geval, waardoor ze meer 'lineair' reageren. Het systeem nu remt echt heel lekker en voorspelbaar en dus heel goed en precies te doseren. Elke verandering in kracht op de remhevel voel je ook in de remkracht.

Ze zijn nu dus minder sponzig dan eerst maar dat zat hem dus vooral in de oude remleidingen die wat elastisch waren geworden. Normaal gezien moet je deze elke 4 jaar vervangen om die reden en zullen ze goed aanvoelen. Gevlochten remleidingen kosten minder dan de originele en gaan een leven lang mee, hoef je dus nooit meer te vervangen en ze vergaan ook niet zoals de originele rubberen leidingen. Tel uit uw winst.
 
10W:15W in de verhouding 1:1 = 12,5W ;)

Dacht ik ook, maar mag dat zomaar? Zou wel mooi zijn.



Sowieso ga ik er van uit dat bij aanschaf van een set veren de fabrikant daarvan een advies geeft voor de dikte van de olie? Of is dat te veel verwacht _O- . Iets meer demping dan origineel (10W) zou fijn zijn. De 15W is me net te veel van het goede.. als het gewoon mengbaar is zou dat een mooie optie zijn om rond de 12,5W uit te komen.
 
Dacht ik ook, maar mag dat zomaar? Zou wel mooi zijn.
Ik zou wel merk en type gelijk houden, als de dopes van verschillende merken of types niet matchen en de zaak gaat schuimen dan zijn de rapen gaar 8)7.
Hou er ook rekening mee dat de olie die vervangen wordt gewoon niet meer aan de specs kan voldoen. Ergo: oude 10W zal minder dempen als nieuwe (correct me if I'm wrong), je vervangt het immers niet voor niets.
Bij de GSX (km stand van 21000 tot 43000) heb ik geen vork olie ververst omdat het allemaal prima aanvoelde. Met mijn 70kg misschien niet zo kritisch.
Bij de Tracer (0 tot 7000) miste ik wel iets, progressieve veren (Hyper Pro) gemonteerd en de door hun geadviseerde 15W (ipv 10W) olie is echt een wereld van van verschil (7000 tot 15000).
 
Zo, vandaag een nieuw record bereikt!

De aangepaste vertanding van 15/45 naar 17/42 mist zijn effect niet!

Getankt na 625,0km! (Vorig record was 600,0km).
21,65L ging erin.
Dat maakt in België, 3,464L/100km.
En in Nederland is dat, 1:28,868.

Ben ik daar blij mee?
JA! *O* want ik heb er niet speciaal extreem rustig voor gereden zoals toen die ene keer om de 600km te halen!

NEE! -O- want nu wil ik de kaap van 650km halen ...
... ik ben gewoon gek |(
 
Zo, morgen naar een tuningservice om mijn teller te laten resetten. Of beter gezegd, op 1.151km te laten zetten, want de stand is intussen al 101.151km.

De teller alvast zelf een beetje voorbereid :+
20210308_231501.jpg

20210308_231532.jpg


Is wel maar een gewoon papiertje met een huishoudelijk stukje plakband :$

Bedoeling was dat daar een mooi afgewerkt plaatje opkwam, met een paar drupjes secondelijm, maar ja, weer te lang gewacht met dat voor te bereiden he 🙄
 
Zo, morgen naar een tuningservice om mijn teller te laten resetten. Of beter gezegd, op 1.151km te laten zetten, want de stand is intussen al 101.151km.

De teller alvast zelf een beetje voorbereid :+
Bekijk bijlage 1605251
Bekijk bijlage 1605252

Is wel maar een gewoon papiertje met een huishoudelijk stukje plakband :$

Bedoeling was dat daar een mooi afgewerkt plaatje opkwam, met een paar drupjes secondelijm, maar ja, weer te lang gewacht met dat voor te bereiden he 🙄
En, hoe is het gegaan?
 
En, hoe is het gegaan?
Heel goed!

Ik kwam daar drie kwartier voor afspraak aan. Meldde mij aan. Had beide tellers bij.
Nog eens een beetje uitleggen wat precies de bedoeling was, en waarom precies de correcties diende te gebeuren. Daar vráágt* hij ook naar. Later meer daarover.
Dus uitgelegd dat die ene teller van mijn huidige in gebruik zijnde GSX F komt, en die blokkeert op 99.999km. En dat die andere teller voor de opvolger bestemd is, van de welke ik de eigenlijke teller per ongeluk zelf stuk gemaakt heb. Dat dit een tweedehandse teller is, die nu op de stand van de opvolger gezet moet worden, zodat die met een juiste km stand op die opvolger kan. En de stand van de huidige niet op 0km, maar op 1.151km, omdat ik, aangezien zij vorige week (of was het twee weken terug?), geen tijd hadden, en ik dus tijdelijk met de andere teller gereden heb, alwaar ik al 1.151km mee gereden heb. Ook een beetje uitgelegd hoe het komt dat ik toch nog effe doorga ipv de opvolger in te schakelen.

Zo, hij neemt beide tellers aan, en gaat naar de werkplaats. Normaal mag je mee de werkplaats in als je wil, maar nu met de corona maatregelen niet. Geen probleem. Ik heb er vertrouwen in.

Minder dan een uurtje later komt hij terug, beide tellers zijn gedaan. Ik had er op dat moment eigenlijk niet aan gedacht te vragen of ik de werking kon zien. Enerzijds omdat ik geen idee heb hoe dat te kunnen natrekken zonder de bijhorende motor (al zal dat via hun apparatuur wel kunnen uiteraard), anderzijds omdat ik er een goed gevoel bij had.

Dus, ik naar huis, echter met een omwegje vanwege een bepaald groen flesje. Daardoor veel meer tijd en km's besteed gisteren. Kwam thuis met 611km op de auto. Niet abnormaal, maar door corona maatregelen heb ik tussendoor nergens iets gegeten of gedronken, en was vergeten zelf eten en drinken mee te brengen, daardoor dus met schele hoofdpijn en duizeligheid thuis gekomen, en was de test en montage van de km-tellers voor vandaag.

Maar vandaag dus beide tellers getest. Regen echter ontmoedigde een testritje, dus gewoon in de garage op de middenbok (met open poort wel), en effe in de lucht rijden :+

Eerst de teller van de grijze. Die staat echter niet exact zoals ik vroeg. Ik vroeg om die op 33.358km te zetten, maar er staan er 33.369km op. Ach, zo een groot verschil is het nu ook niet, en trouwens, er staat vanachter een verkeerde band op, een 160/60/17 ipv 150/70/17. Gezien de slijtage van die band, zou die er bij mij een 10.000km op staan, maar kan het niet precies achterhalen. Ik dacht dat ik aan de hand van die speedohealer app eens had berekend dat er daardoor ongeveer een kleine 300km's te weinig op de teller stonden, en het dus eigenlijk 33.658km had moeten zijn. Hoeveel km's die verkeerde achterband er nu precies op staat, kan ik niet meer achterhalen. Maar ach, dat beetje verschil laat ik dan maar zo.

En nu ben ik dus wat aan het afwijken :P

Dus nu over de test:
Beide tripmeters stonden ook niet op 0km, komt goed uit, dan kan ik die al meteen testen of deze gereset kunnen worden, en beide tellers op 0km kunnen zetten. Dan effe luchtrijden, tot de ODO er 1km bij geteld heeft, en nu dus op 33.370km staat. Beide tripmeters hebben er 0,4km op zitten, en ik kon ze beide weer resetten. Deze zit dus goed.
Teller er weer af (had die niet gemonteerd, effe los aangesloten gewoon, op de blauwe, want de grijze is momenteel niet in staat om te luchtrijden :+ )
Even voor mijzelf, ondanks het niet nodig is, de teller van de grijze effe van een opschrift voorzien, en aan de kant gehangen:
full


Dan is het tijd voor de teller van de blauwe zelf. Ik was een beetje bang dat hier ook een tiental km's teveel gingen op staan, en aangezien ik bij deze echter de exacte stand wil, zou dit betekenen dat ik dan dat aantal km's had moeten rijden zónder aansluiting, en dus met de app.
Maar, deze saat perfect op 1.151km!
full

... oeps, ik zie dat ik het klokje nog niet juist gezet heb ... :P

Dus, ook effe er voorlopig los op aankoppelen, en weer effe luchtrijden. Ook bij deze het "geluk" dat beide tripmeters niet op 0km stonden, en ook deze eerst kunnen resetten. Dan luchtrijden tot de ODO ook hier 1km bijtelt, motor uit, en weer naar de tripmeters. Beide stonden op 0,3km, en beide kon ik weer resetten. Nu staat er 1.152km op de teller, die samen met het stickertje dus 101.152km maken!
full

Eigelijk spijt dat ik van de gelegenheid geen gebruik heb gemaakt de "glaasjes" eens te polieren ...



* Nog voordat ik de zaak wilde verlaten, vroeg ik hem of hij nu geen kopie nodig had van mijn ID kaart, omdat hij daar in de mail naar vroeg.
Hij liet mij weten dat het in mijn geval niet noodzakelijk was. De reden dat ze dat vragen is om zichzelf in te dekken in geval er zijn die gebruik maken van hun diensten om fraude te plegen. Maar hij herinnert zich idd dat hij nog al eens een teller van een GSX F heeft moeten doen wegens blokkade. En zag dus idd dat mijn teller ook op 99.999km geblokkeerd stond. Bijgevolg vragen ze je nog zowat vanalles om je "door de mand te laten vallen", maar hij voelde aan mij dat ik er geen doekjes om wond, en het heel geloofwaardig overkwam.
De reden dat ze daar in de mail (of telefonisch) naar vragen, is om af te schrikken. Zoals hij zelf zei, "mensen die hier een afspraak willen maken voor een km correctie om de boel te belazeren, schrikken af bij de vraag naar hun ID kaart, en nemen meestal geen contact meer op, dat spaart ons onnodig tijdverlies uit."
Hij liet ook weten dat blokkerende tellers eigenlijk helemaal niet zo vreemd is. Zelfs in de autowereld komt dat met regelmaat voor.
Bepaald BMW's die blokkeren op 296.***km, en nog zo wat. Ook Toyota is een beetje vaste klant bij hun, vooral voor de Prius, die blokkeert ook op 299.999km.
Zolang het gaat om eerlijke correcties doen ze niet moeilijk, maar bij het minste vermoeden van fraude eisen ze ID kaart kopie, of weigeren ze zelfs de teller te corrigeren.

Ik kan deze echt wel aanraden!
Het gaat hem om Tuningservice.nl
Kabelweg 1a
Huizen, NL.

Ik heb er alvast géén spijt van er zo ver voor gereden te hebben :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan