Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Als je fiets ooit is geïmporteerd, kan het ook zijn dat je carburateurs mechanisch begrenst zijn.

Mijn Sigrún had daar last van. Lekkere acceleratie, maar max 9500 tpm en daardoor een top van 130km/u. Geen rare geluiden of bewegingen (inhouden). "Gewoon" stoppen met snelheid maken. Bleek dat ze origineel USA import was...

Een handige monteur zal je in dat geval kunnen helpen door met tactisch boren de begrenzers te verwijderen.
 
Bleek dat ze origineel USA import was...
Interessant detail.
@gregvdh , wat staat er op de zijkuipen?
GSXF? Of KATANA? In het tweede geval is het een USA versie. Maar dan zou er ook een mijlenteller opstaan (met in kleine cijfertjes ook een km/u aanduiding). Maar ik acht die kans heel klein.
 
Hallo, bedankt voor jullie antwoorden.

Het is niet dat ik er mee ga racen, maar aan een rood licht ben ik graag snel weg en trek graag eens door, niet langdurig aanhouden dus? Dit komt meestal te kostelijk uit. Maar ik ben graag snel aan mijn snelheid 8-)

De motor heeft een 2 tal jaar stil gestaan. Heeft groot onderhoud gehad, en flush van het benzinesysteem.
Nu, dit was geen probleem, hij heeft steeds gewoon goed gereden zonder probleem. Maar ik wou alles eens in orde laten zetten.
Hiervoor is hij dus binnen geweest. De carbus zijn ultrasoon gereinigd (of zo iets) nieuwe o-ringen, gasnaalden, ... en gesynchroniseerd.
Ook de benzinekraan is dus vervangen, nieuwe ontstekingskaarsen, nieuwe luchtfilter.

De motor doe echt alles goed, wel heb ik de indruk iets minder vermogen te hebben sinds de reiniging en afstelling. En bij doortrekken ik krijg hem niet hoger dan 9000RPM.
Sputteren doet hij niet hij stopt echt met doorgaan. Net alsof er een begrenzen aanslaat.
Kan het zijn dat het de begrenzer is die aanslaat, verkeerd staat?

In neutraal kan ik gewoon doorgaan tot de 12000RPM, het is dus enkel bij belasting van de motor.

Ik ga sowieso terug naar de garage, maar probeer graag ook zelf na te denken en op te zoeken. Zodat ze mij niets proberen wijs te maken.
Denk zelf ook dat de carbs niet goed zullen afgesteld staan of toch iets in die richting.
 
Waar je je helemaal gek naar kan zoeken dat zijn soms de simpelste dingen.
Bij 'volle pot' heeft het ding flink brandstof nodig, dus..., dan is het zaak om rappe doorstroming in de vlotterkamertjes te hebben.

Carburateurs gereinigd, benzinekraan vervangen ; als in, de boel is los geweest, en de tank is van z'n plek geweest.

Mijn eerste idee zou zijn om de brandstofleiding naar de carburateurs te checken..., want er hoeft maar een niet af fabriek bedachte knik, of knelling in de leiding te zitten, en daar gaat je vlotte doorstroming.

En omdat de ruimte onder de tank, richting carburateurs niet heel groot is, kan zo'n knikje of knelling zomaar ontstaan.

(tis maar een idee natuurlijk... :+ )


En..., uit eigen ervaring (en dan gewoon ff voor de leuk, dit verhaal)..., ooit jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren geleden (jaren 80 heb ik het over) had ik wat service aan de motor gedaan, en daarna ook gewoon helemaal niet lekker lopen. En omdat je toen nog klapzadels had, het zadel opgeklapt, en tot mijn eigen verrassing had ik een poetsdoek onder het zadel laten liggen, en dat ding lag net voor de luchtinlaat van het luchtfilter..., tja..., dan kun je aan het gas jengelen wat je wilt, maar van fijn gassen kan dan nooit meer sprake meer zijn... :+
 
l) 11-11-2020 (b) schoon 6 nieuw filter.jpg


En dan zie je hier zelfs nog veel meer ruimte dan dat er uiteindelijk overblijft, omdat ik (links in beeld) een houtje tussen frame en tank heb liggen.


l) 11-11-2020 (b) schoon 7 nieuw filter.jpg



Hier het houtje verwijderd.
En wat je dan ziet is de krappe ruimte onder de tank.

De 'knik' in de brandstofslang, net na de brandstofkraan, dat is een 'standaard' bochtje in de brandstofslang.
Je koopt dus dat stukje slang met het 'voorgeprogrameerde' bochtje.


.
 
Laatst bewerkt:
En onjuiste afstelling van de carburateurs kan natuurlijk zomaar ontstaan, maar..., dan merk je dat meestal onderin de toeren.
Tenslotte heb je bij vol gas de boel helemaal maximaal open staan, en maakt een iets onjuiste afstelling negen van de tien keer niet het verschil uit tussen 9000 en 12000 toeren.

Dan slubbert het ding tenslotte maximaal lucht en brandstof naar binnen.

Houdt het ding dan boven de 9000 zomaar op, terwijl dat voorheen niet zo was, dan kom je (flink) lucht of brandstof te kort.
 
Laatst bewerkt:
Je koopt dus dat stukje slang met het 'voorgeprogrameerde' bochtje
Idd. Want als je daar een after market slangetje op zet en je moet dat in die bocht wringen, dan krijg je een knik. Als dat slangetje vervangen moet worden, altijd een origineel bestellen :Y
 
Hallotjes.
De slangetjes zijn allemaal nieuw en origineel. Heb ik even nagekeken.
Met het bochtje ...
Ik zie echt niets abnormaals. Hij zal gewoon terug richting garage gaan. Dat ze het daar maar oplossen.

Ja voorheen ging de motor gewoon vlotjes tot 120000RPM.
Is nu pas na de reiniging en afstelling.
Vrees dat de technieker toch iets over het hoofd heeft gezien.
 
Ook in lage toeren draait de motor niet zo soepel. Ik moet echt wat gas geven om in 1e goed te kunnen vertrekken, anders valt ze dood.
 
Ook in lage toeren draait de motor niet zo soepel. Ik moet echt wat gas geven om in 1e goed te kunnen vertrekken, anders valt ze dood.

Hmm, dan zullen ze inderdaad ergens wel iets over het hoofd hebben gezien. Dat is het voordeel aan zulke klussen laten doen, je hebt garantie op het werk. :t


Toen ik mijn gsx kocht liep hij ook niet lekker, hoe warmer hij werd hoe slechter hij reed en hij dronk ongeveer 1:10. Na een revisie met nieuwe sproeiers en alles schoongemaakt liep hij als een zonnetje.
 
Dit heb ik inderdaad ook, enorm hoog verbruik in mijn ogen.
Ik heb nu ongeveer 150km gereden en ben al meer dan een halve tank kwijt. Is dit normaal verbruik? Ik meen mij te herinneren met mijn eerste GSXF 750 dat deze vrij zuinig was.
 
Dit heb ik inderdaad ook, enorm hoog verbruik in mijn ogen.
Ik heb nu ongeveer 150km gereden en ben al meer dan een halve tank kwijt. Is dit normaal verbruik? Ik meen mij te herinneren met mijn eerste GSXF 750 dat deze vrij zuinig was.

Ja, dat doet hij bij mij nu ook.

Ongeveer 250-275km tot reserve. (1:17-18).
Tenminste, voor 'normale' mensen, er zijn hier mensen die zuiniger rijden, maar hun cijfers kom ik niet in de buurt, bij lange na niet.
 
Ah, ok, dan is het verbruik normaal.
Ahum ... ik doe 600 tot 650 km op één tank, en één keertje 700 km zelfs! })

Maarrrrr ... ik ben niet normaal, in verschillende opzichten, dus, neem geen voorbeekd aan mij :+

Voor meer details moet je graag mijn langdradige verhalen lezen ;)

Edit: dat verhaal is trouwens al achterhaald,want sinds mijn aangepaste vertanding verbruik ik nog minder dan in dat verhaal, maar is het zoals bovenstaande.
 
Dat zijn mooie cijfers, verder dan 350 ben ik nog niet gekomen.
En dan is het +/- 16.5ltr tanken.

In theorie dan nog 2.5ltr over.
Dan is het alleen nog wat damp wat er rond zwerft..
 
Stilletjes hier ... hebben jullie allemaal een @*RW* 'tje gedaan of zo? Ik bedoel dus, jullie GSX F ingeruild voor een F 800 GT? :P

Ik heb vandaag de 120.000km bereikt.
20210912_121901.jpg


Olie en oliefilter vervangen. Kort geleden voor het wolkenjagerstopic een beetje off road gereden, en dat maakte dat mijn olie filter er zo uit kwam vandaag 🤪
20210912_121159 (1).jpg


Ketting bijgesteld. Moest ze amper bijstellen eigenlijk. Achtertandwiel zelfs geen zichtbare slijtage. Vooraan kan ik niet zien. Zou dat eigenlijk eens moeten bekijken, maar had geen zin om dat deksel af te nemen :$
De set staat er nu 20.000km op, en ik denk dat ze met moeite in de helft gaat zitten.

Ook de remmen nagekeken.
Blokken achteraan zijn in het oog te houden, vooraan zorgeloos remmen, die kunnen nog lang mee.

Verassend vond ik de connectie tussen collector en eindbuis er ook helemaal niet slecht uitzien. Kan denk ik nog eens 20.000km mee. Al moet ik zeggen dat ze deze laatste 20.000km weinig regen gezien heeft, en al helemaal geen zout. Ik ben nu wel geneigd om dat in de mate van het mogelijke ook zoveel mogelijk te mijden, om de uitlaat zolang mogelijk te doen meegaan.

De bougies worden pas op 125.000km vervangen, de kleppen nakijken pas op 150.000km, samen met weer een set bougies.

Dan over mijn Dunlop banden, moet ik zeggen dat ze op sommige vlakken beter, en op andere vlakken minder goed scoren dan de Michelin Road 5. In algemeenheid liggen ze in mijn bevindingen dus "gelijk" aan de Michelins. Qua grip op droog wegdek en stuurgedrag zijn ze beter, maar met de Michelins verbruikte ik merkbaar minder benzine. De levensduur van de banden zal in de toekomst alles bepalen. Ik meet vooraan nog 3,2mm, en achteraan nog 5,2mm profiel, nu hebben ze 10.000km gereden, en zijn dus nog lang niet op. Ben benieuwd.

Vooraan heb ik echter op de aangeduide vlakken, die afgeronde punten, een diepere inslijting, maar is minder erg dan bij de Michelin. Wellicht is mijn niet perfecte voorvering en harde bandenspanning daar mee verantwoordelijk voor:
20210912_155501.jpg


De achterband begint nu een voelbare afvlakking te vertonen, maar ook hier minder erg dan bij de Michelin. En niet te vergeten, van de reeds afgelegde 10.000km zijn er naar schatting 3/4 saaie snelweg, niet echt ideaal voor motorbanden.
20210912_155543.jpg


Links geen schaamrand meer, maar rechts krijg ik die met geen geweld weg ... ach, het stoort mij niet echt, want ondanks ik geen bochtenkoning ben, valt het toch op hoe pushende patserbakken ook in rechterbochten plots achterblijven, terwijl die in principe sneller door de bochten heen kunnen dan een gemiddelde motor ...
20210912_155651.jpg


Zo, we kunnen er weer tegenaan voor de volgende 10.000km, met een "tussenstop" op 125.000km voor de bougies, en eventueel de achterste remblokken :]
 
Vrij rustig hier. wel altijd weer leuke berichten van @DKP .!!
Hebben jullie een onderhoudsvrije accu, of een gezuurde accu.
Ondanks dat ik mijn gezuurde accu tijdens het langer niet rijden oplaadt. Heb ik er toch weer 1 versleten na ongeveer 3 a 4 jaar.
Ik ben nou aan het denken om een motobatt onderhoudsvrije accu te bestellen.
Iemand daar ervaring mee?
 
Vooraan heb ik echter op de aangeduide vlakken, die afgeronde punten, een diepere inslijting, maar is minder erg dan bij de Michelin. Wellicht is mijn niet perfecte voorvering en harde bandenspanning daar mee verantwoordelijk voor:

Oei, dat is me bij mij nog niet opgevallen. Ik heb de bandenspanning daarentegen op fabrieksadvies op 2,5/2,9 staan. Achter heb ik ooit per ongeluk (door een bandenpomp die verschrikkelijk afweek) met 3,4 gereden. Ik stuiterde zowat naar huis, dat was echt geen fijne ervaring. Zowel grip als comfort had enorm te lijden.


ebben jullie een onderhoudsvrije accu, of een gezuurde accu.
Ondanks dat ik mijn gezuurde accu tijdens het langer niet rijden oplaadt. Heb ik er toch weer 1 versleten na ongeveer 3 a 4 jaar.
Ik ben nou aan het denken om een motobatt onderhoudsvrije accu te bestellen.
Iemand daar ervaring mee?

Ik heb een onderhoudsvrije, voor zo ver dat ik geen water bij hoef te vullen. Verder geen idee welk merk, hij zat er in toen ik hem kocht en toont nog geen teken van opgeven.

Onderhoudsvrij zou ik altijd doen, zo ééntje waarbij je wel eens wat water moet bijvullen is gewoon niet meer van deze tijd. Verder, van wat ik er over lees, zijn accu's een beetje zo'n hit or miss fenomeen. De ene keer gaan ze een paar jaar mee en de volgende 10. Geen idee of een specifiek merk voor motoraccu's daar verandering in brengt.
 
Ik heb zowaar een goed idee gekregen. Nou ja, dat hoop ik dan maar.


De komende paar weken zal ik niet op de motor stappen (net als de afgelopen twee weken), omdat ik implantaat in m'n kaak heb laten zetten en die zit precies op een plek waar de wangen van m'n helm klemmen. Dat, samen met de trillingen en hobbels lijken me het best te voorkomen tijdens het genezingsproces, waar dat ding dus vastgroeit in de kaak.

Máár, nu kwam ik vanavond ineens op het idee om op m'n gemakje de klepspeling te gaan checken. Er is nu geen druk om hem de zelfde middag rijklaar te hebben, dus kan ik rustig de tijd nemen. Ik kan gewoon beginnen en als ik er genoeg van heb afdekken en de volgende dag verder gaan. Of als ik toch nieuwe pakkingen nodig ga hebben heb ik tijd deze te bestellen.

Mocht er gesteld moeten worden in plaats van alleen controleren zal ik nog ergens een synchroniseer apparaat moeten fabriceren-lenen-kopen.
Maar ik heb geen enkele aanwijzing dat de klepspeling niet in orde is? Geen gekke geluiden, hij loopt als een naaimachine zo soepel.

Ik denk dat het een goed idee is.
Daarbij kan ik gelijk de bougies en luchtfilter vervangen, en zodra alles weer een klein beetje in elkaar steekt de olie verversen, en dan kan hij er weer een jaar tegen aan (hoop ik dan toch...)
 
zal ik niet op de motor stappen (net als de afgelopen twee weken), omdat ik implantaat in m'n kaak heb laten zetten en die zit precies op een plek waar de wangen van m'n helm klemmen. Dat, samen met de trillingen en hobbels lijken me het best te voorkomen tijdens het genezingsproces, waar dat ding dus vastgroeit in de kaak.
Bene there, done that :X
Bij mij was het zelfs enkel twee tanden eruit, niets meer. Ik dacht dat lukt ook wel met de motor. Geen goed idee! :N
De verdoving nog niet uitgewerkt, nog bloeding in de mond ... bij thuiskomst kaak vanbinnen kapot, en het bloed hing aan mijn kin, en in mijn helm ... horror ... 🩸


nu kwam ik vanavond ineens op het idee om op m'n gemakje de klepspeling te gaan checken.
Idd leuk als je daarvoor de nodige tijd kan uit trekken, is zoveel leuker zónder tijdsdruk :t


Of als ik toch nieuwe pakkingen nodig ga hebben heb ik tijd deze te bestellen.
Normaal gezien heb je geen nieuwe pakkingen nodig. Maar idd, moest het wel zo zijn, kan je ze rustig bestellen.


Mocht er gesteld moeten worden in plaats van alleen controleren zal ik nog ergens een synchroniseer apparaat moeten fabriceren-lenen-kopen.
Heb je dat nodig bij het stellen van kleppen?


Maar ik heb geen enkele aanwijzing dat de klepspeling niet in orde is? Geen gekke geluiden, hij loopt als een naaimachine zo soepel
Alles hangt af van hoe er met de motor omgegaan wordt/werd.
Herinner je je nog mijn klep afwijkingen ten tijde van de 100.000km beurt?
Het was toen 40.000km geleden dat ik ze nog eens nagekeken en bijgesteld had, en de afwijkingen waren vrij klein. Daarom ook doe ik de volgende keer pas op 150.000km.


Daarbij kan ik gelijk de bougies en luchtfilter vervangen,
Wat is je km stand nu?
Luchtfilter kijk ik tussendoor wel eens na, vervangen pas om de 50.000km.
Woon je aan de kust, of andere zanderige omgevingen, is eerder vervangen niet overbodig.


en zodra alles weer een klein beetje in elkaar steekt de olie verversen, en dan kan hij er weer een jaar tegen aan (hoop ik dan toch...)
Dat hangt er dan weer vanaf hoe jij omgaat met de opgegeven onderhoudsintervallen, en hoeveel km's je rijdt per jaar ;)
Afgelopen jaren deed ik rond de 35.000km per jaar, vorig jaar en dit jaar zelfs eerder rond de 40.000km. Bijkomend dat ik rustig rijd, doe ik pas om de 10.000km onderhoud, ipv om de voorgeschreven 6.000km.

Echter is het deze maand erg weinig wat bijkomende km's betreft, en volgende maand zal het nog veel minder zijn, want heel de maand verlof ... dus ... heel de maand hard werken ... in huis ...

Er is trouwens ook een kleine mogelijkheid dat het aantal woon-werk km's in de toekomst drastisch gaan verminderen. Meer uitleg daarover later ...
Maar dan zal ik wellicht toch terugvallen op de voorgeschreven onderhoudsintervallen, al maak ik er dan 5.000km van ... Maar dat is dan weer een issue dat aan mij ligt :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan