Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Helaas @Wimvlis , daar kan ik je niet bij helpen. Succes met vinden!




Dat was vandaag dus...

Hij is weer voorzien van verse olie en een vers oliefiltertje. Ik dacht 'iets' te laat te zijn, maar blijkbaar was de vorige oliewissel inmiddels 7600km geleden. Ach, met zo veel snelweg kan hij het vast lijden.

M'n olieopvangbak staat trouwens te geef in het hulp/kringloop/weggeeftopic. Wat een onding. Nu al de derde keer dat de olie er naast zeek. M'n tegels zijn weer vers geïmpregneerd met een liter afgewerkte. Volgende keer gewoon een ouderwetse teil pakken.


Tevens had ik het vermoeden, en zojuist bevestigd, dat mijn uitlaat lek is bij overgang collector/demper. Nu zien beiden er nog prima uit, en heb ik geen zin om dingen te vervangen die verder goed zijn. (of vervangen door iets wat luider is- want niet origineel)
Iemand ervaring met het afdichten van die overgang met uitlaatreparatieband/pasta? Ik heb hem bij het monteren vorig jaar al netjes volgesmeerd met uitlaatkit/montagepasta, maar dat houdt blijkbaar net niet.

Bekijk bijlage 1774076

Heb dat een keer opgelost door 'de boel' af te kitten met Bison Polymax.
Dat spul gebruik ik sowieso ongeveer voor alles en nog wat..., en het is dat paprika ribbel-chips beter smaken met Zaanse mayonaise, maar anders zou ik de 'sjipsen' er ook nog mee vol kledderen.... :+

...goed..., Polymax (de zwarte) dus. Het rookt in den beginne (eerst een 24 uur laten 'uitharden' uiteraard) wel een beetje, maar..., het doel heiligt de middelen...

...of anders gewoon ff een originele pakking gebruiken... ;)
 
Klinkt goed;)
Dikker dan een mm
20220627_201506.jpg

20220627_201448.jpg

Bij die rechtse (komt van mijn blauwe), is de buis er dus helemaal af gerot.
Bij die linkse (komt van mijn grijze), zit de buis er nog op. Geen idee of die er op kan blijven, en gewoon bijlassen, of dat er een nieuwe op moet. Wel zou je daarbij de hoek/pisitie kunnen bepalen voor een "nieuw" stukje buis op de andere.

Als ik goed gemeten heb, is de buitendiameter 53/54mm, de lengte 57/58mm vanaf de rand van de lasnaad, en de wanddikte idd 1,25mm.
 
Heb dat een keer opgelost door 'de boel' af te kitten met Bison Polymax.
Dat spul gebruik ik sowieso ongeveer voor alles en nog wat..., en het is dat paprika ribbel-chips beter smaken met Zaanse mayonaise, maar anders zou ik de 'sjipsen' er ook nog mee vol kledderen.... :+

...goed..., Polymax (de zwarte) dus. Het rookt in den beginne (eerst een 24 uur laten 'uitharden' uiteraard) wel een beetje, maar..., het doel heiligt de middelen...

...of anders gewoon ff een originele pakking gebruiken... ;)
Pakking zit er netjes tussen, voor zover ik weet origineel.

Vanavond op onderzoek uit gegaan. Hij was toch net wat anders lek dan ik verwachtte. Na wat schoonmaakwerk:

DSC_3267.JPG



Even volgesmeerd met zo'n uitlaatpasta en terug gemonteerd. Morgen hoor ik het resultaat.

DSC_3268.JPG
 
Pakking zit er netjes tussen, voor zover ik weet origineel.

Vanavond op onderzoek uit gegaan. Hij was toch net wat anders lek dan ik verwachtte. Na wat schoonmaakwerk:

Bekijk bijlage 1776536


Even volgesmeerd met zo'n uitlaatpasta en terug gemonteerd. Morgen hoor ik het resultaat.

Bekijk bijlage 1776537
Creatief opgelost. Volgens mij een oplossing voor korte duur. Maar ik ben wel benieuwd hoe goed, en hoe lang dit houdt :Y

Maar je buis heeft echt de typische verrotting bij deze modellen. Over heel de lengte waar die metaaldraad-geweven dichting overheen zit, is de buis ernstig uitgedund. Vervolgens scheurt ze los net tegen de lasnaad. En ook de "positiering" om de pakking bij montage op zijn plaats te houden is weg.
DSC_3267.JPG.jpg


In mijn opinie is het gewoon beter dat stukje buis eraf te slijpen, en er een nieuw stuk tegen te lassen.

Daarbij zou je dan ook kunnen opteren voor een 1,5 mm wanddikte (of zelfs 2mm), dan duurt het wat langer alvorens door te rotte. Zolang de buitendiameter maar juist is.

Edit: bij hermontage zónder die positiering moet je de nieuwe dichting in de collector steken. Eventueel de lamellen voorzichtig een beetje open plooien, zodat de dichting er goed in past zonder inwendig dicht te persen. Dan de einddemper er licht draaiend in schuiven tot die op zijn plaats zit, en vast zetten met zijn 2 bouten. Dan met een waterpomptang de lamellen een eerste keer dichter persen, en dan een stevige aftermarket beugel erop. Eentje die rondom zijn kracht verdeelt, een soort spanring dus, maar niet zo een flauwe spanring voor darmen/slangen. Ik dacht dat die van mij van ixcill of zoiets is, kan ik later nog eens opzoeken in mijn onderhouds excell file. De originele opgelaste beugel is waardeloos. Die eraf breken, en het las gedeelte met een dremel wegslijpen, zodat de aftermarket beugel er goed en gelijkmatig rond past.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We gaan het meemaken. Voorlopig vind ik het best zo denk ik. Vandaag ga ik hem uiteindelijk nog niet testen gezien gisteren avond nog een verrassing in petto had. Ik ga nu vreemd met een andere motor als zijnde proefrit. Mocht het wat zijn koop ik die voor woonwerk en dan blijft de GSXF over om op te spelen. Zo zou ik het het liefste zien!

Het lekje in de uitlaat is sowieso ook geen top prioriteit. Hij maakt iets meer geluid dan voorheen maar nog steeds niet echt heel veel. Het is meer dat ik het netjes gasdicht wil hebben 'omdat dat zo hoort', dan omdat hij zo'n herrie maakt, dat valt echt best mee.
 
Bekijk bijlage 1776517
Bekijk bijlage 1776516
Bij die rechtse (komt van mijn blauwe), is de buis er dus helemaal af gerot.
Bij die linkse (komt van mijn grijze), zit de buis er nog op. Geen idee of die er op kan blijven, en gewoon bijlassen, of dat er een nieuwe op moet. Wel zou je daarbij de hoek/pisitie kunnen bepalen voor een "nieuw" stukje buis op de andere.

Als ik goed gemeten heb, is de buitendiameter 53/54mm, de lengte 57/58mm vanaf de rand van de lasnaad, en de wanddikte idd 1,25mm.
Daar moet wel echt gewoon een stuk nieuw buis op ja.

Op beide. Lastige is alleen de hoek waar het onder ligt. Dat het nieuwe stukje er wel goed op zit onder de juiste hoek.
 
Fijne dingen die F800 dingen !

Twee jaar geleden nog een fraaie blauwe F800GT afgeleverd.
Uiteraard er zelf ook ff een paar rondjes mee gereden...😋

Aangenaam spul.


Deze : BMW F800GT
 
Laatst bewerkt:
Yep. Die kleur dus.

Had er een (grijs/witte) F800ST op ingeruild.
Met bijna 90.000 km op de teller.

...en ook net zo mooi lopen !

Deze : BMW F800ST
 
Laatst bewerkt:
Mocht het wat zijn koop ik die voor woonwerk en dan blijft de GSXF over om op te spelen. Zo zou ik het het liefste zien!
Ik heb met hetzelfde idee een paar weken geleden een ST1100 PanEuropean gekocht. Vooral voor woon-werk als het weer minder is, nu ik weer één auto deel met mijn vrouw.
Héél anders dan de GSX-f, maar bevalt ook heel goed
Verrassend wendbaar voor zo'n groot en zwaar ding.

Maar vandaag wel op de GSX-f naar mijn werk, en gezien hoeveel filterwerk het was was ik niet ontevrede met de keuze !
 
GSX-f --- filterwerk
En net dáárin houd ik van de GSX F!
Of toch de 1998-2006 modellen. Wanneer de doorgang erg smal is, spiegels inklappen, en wanneer het kan, terug open smijten. Ja, smijten, en dat doe ik net als bij het inklappen, al rijdend, want ze vallen automatisch terug in hun juiste stand. Slecht weinig motoren hebben dat.

Één ding weet ik, als beide GSX F'en zouden weggaan, schaf ik mij een setje van deze spiegels aan, en zal ik, hoe dan ook, zorgen dat ik die op een of andere manier op mijn volgende motor gemonteerd krijg.
 
Filteren op de F is heerlijk ja. Merkte ik vanochtend ook gelijk - de Transalp is breder. Een stuk breder. Maar ook hoger, dus het stuur komt veelal net boven de spiegels van auto's uit. Door de rechtopzit en breed stuur heb je wel meer overzicht en net iets meer controle op lage snelheid.

Plussen en minnen.
 
@DKP Zo heb ik het gelukkig nog nooit hoeven doen...

Maar ik hou wel erg van de GSX-f in de file. Lekker wenbaar... Vanochtend heb ik stiekem erg lol gehad in de file!

En als er ooit een vervangen komt voor je, voor zover ik weet zijn er redelijk wat motoren met van die spiegels op de kuip waarop die van de GSX-f op zouden kunnen, in ieder geval qua schroefgat afstand.
Moet je niet een naked of iets met ingebouwde spiegels willen (alhoewel, in dat laatste geval, valrt vast iets te creëren).
 
Filteren op de F is heerlijk ja. Merkte ik vanochtend ook gelijk - de Transalp is breder. Een stuk breder. Maar ook hoger, dus het stuur komt veelal net boven de spiegels van auto's uit. Door de rechtopzit en breed stuur heb je wel meer overzicht en net iets meer controle op lage snelheid.

Plussen en minnen.
Vergelijken met een Transalp kan ik natuurlijk niet...
Het rechterop zitten heb ik op de Pan ook, en inderdaad is het overzicht lekker, maar ik wind de GSXF-f juist makkelijker te handelen op lage snelheid. De sportievere houding helpt juist. Maar goed, ik wil best geloven dat de Transalp een heel ander verhaal is. Je hoort ook wat offroad mee te kunnen, dus het hoort wel wenbaarder te zin dan dat 300+ kg gevaarte van een PanEuropean.
 
Bekijk bijlage 1776654


Transalp.. moet zeggen dat het me heel goed bevalt! Alleen de uitlaat moet ik iets aan doen als ik hem besluit te kopen. Wat een herrie


Over 'herrie' gesproken..., ik heb vandaag een Ducati Monster 1000 bij huis gehaald..., met open BOS dempers, met zo'n droge 'rakketak' koppeling, en een open koppelingsdeksel...


DAT trio samen ; DAT maakt herrie...🤪

(...org onderdelen er wel bij trouwens, en ook n setje (ongebruikte 😬) dB killers...)
 
Alleen de uitlaat moet ik iets aan doen als ik hem besluit te kopen. Wat een herrie
Als ervaringsdeskundige wil ik je meegeven dat je het effect van het verschil tussen 4 cilinders en 2 cilinders niet moet onderschatten. Toen ik koud de overstap maakte van de GSXF naar de F800 zat ik voor m'n gevoel op een Apache helicopter met het gevoel dat ik in een omtrek van 2 km te horen was..

Het is perceptie, bij lange na niet zo heftig als het lijkt. Ik wil maar zeggen, het went 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan