Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Hallo, ik ben een beginnend rijder en heb voor het eerst, nu sinds een paar weken een GSX600F van 1997 onder mijn hoede. Nu merk ik bij het rijden dat ik niet in de 6e versnelling kom. Hoe hard ik ook trap. Ik vermoed dus dat die er niet op zit, terwijl ik eerder meende dat die er wel op zou moeten zitten.
Mijn vraag is: heeft een GSX600F van 1997, nu normaliter wél of géén 6e versnelling? Bij navraag vertellen sommige dealers dat ze er 5 op hebben en anderen zijn weer heel duidelijk dat ze er toch ècht wel een 6e versnelling op hebben zitten.
En (even voor de duidelijkheid) dat is dan exclusief de 0/neutraal.
Ik hoop dat iemand me hier serieus duidelijkheid over kan verschaffen.

Groet
welkom in het grote GSX F topic! *O* ... en op MF! *O*

Met de modellen van voor 1998 ben ik niet zo bekend, maar zoals @Ivan al zei, GSX F 600 en 750 hebben allen 6 versnellingen. De 1100 blijkbaar maar 5, dat wist ik niet. Al evenmin wist ik dat de versnellingsbakken uitwisselbaar zijn.

Wat betreft de rpm in hoogste (6de) versnelling bij 120km/u weet ik het dus ook enkel van de 750 vanaf 1998, die maakt ongeveer 5.500rpm bij 120 in 6de. Bij de 750 vanaf 1998 is de tandwielverhouding 15/45
 
  • Leuk
Waarderingen: MG77
Die 600 uit begin jaren 90 waar ik ooit op proef reed had er gewoon 6. Mijn 750 uit 19kruik heeft er 6. Hoor er eerlijk gezegd van op dat de 1100 er 5 heeft!
Maar als de bakken uitwisselbaar zijn zoals Ivan aangeeft zou het kunnen dat er een 5 bak van een 1100 op gezet is. De 3 en 5 van de 600 en 750 hebben niet echt toegevoegde waarde dus kan me er nog wel iets bij voorstellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MG77
De stapjes tussen de versnellingen zijn heel klein, in de 6 is het bijvoorbeeld prima mogelijk om 50 te rijden.
In 2 doortrekken tot 120 en dan gaan schakelen.
10k. 9k. 8k. 7k. En als laatste de 6 met 6k toeren. Van 1 naar 2 is de overgang goed. 3,4,5 en 6 zitten zó dicht op elkaar dat er wel 2 tussenuit hadden gekund.
Of een flink langere 6 :9 ben nog altijd aan het proberen of de 7 erop zit haha
 
Ik rij 50 in de 3 en 80 in de 5. 8)7Mijn leven zou incompleet zijn zonder deze versnellingen!

De bak gevoelsmatig dicht op elkaar om hard op te kunnen trekken en de motor in z'n powerband te houden. Een gsx-f komt pas op gang rond de 9k..... :X
 
Hallo, ik ben een beginnend rijder en heb voor het eerst, nu sinds een paar weken een GSX600F van 1997 onder mijn hoede. Nu merk ik bij het rijden dat ik niet in de 6e versnelling kom. Hoe hard ik ook trap. Ik vermoed dus dat die er niet op zit, terwijl ik eerder meende dat die er wel op zou moeten zitten.
Mijn vraag is: heeft een GSX600F van 1997, nu normaliter wél of géén 6e versnelling? Bij navraag vertellen sommige dealers dat ze er 5 op hebben en anderen zijn weer heel duidelijk dat ze er toch ècht wel een 6e versnelling op hebben zitten.
En (even voor de duidelijkheid) dat is dan exclusief de 0/neutraal.
Ik hoop dat iemand me hier serieus duidelijkheid over kan verschaffen.

Groet
Anders zo’n dingetje monteren dan weet je het zeker😎
 

Bijlagen

  • 0B06B419-6672-4C9D-9AA7-86A1C81EFC5E.png
    0B06B419-6672-4C9D-9AA7-86A1C81EFC5E.png
    37,8 KB · Weergaven: 3
  • Leuk
Waarderingen: MG77
Nostalgie zo’n GSX 1100F daar heb ik ook nog 6 jaar op gereden. Eerst een 600 maar al snel de 1100, heerlijke motor was dat en idd een 5 bak. Door weer en wind behalve als het vroor of sneeuwde dan pakte ik de auto. Dagelijks naar Utrecht, Amsterdam en leiden. Nooit geen last van files en er lekker tussendoor. Nu weer een 750F maar die is voor de fun, lekker toeren bij mooi weer. Vorig jaar gekocht en volledig zelf nagekeken en onderdelen vervangen en schoongemaakt. Rijdt als een zonnetje kan niet wachten op komend weekend, wordt ruim 24 graden dus als je een grijze 750 tegenkom kan ik dat wel eens zijn 😎😎🌞🌞
 
3 x is scheepsrecht, daarmee nu eindelijk de juiste bouten binnen voor de remklauwen; m10 x 1.25 50 mm 10.9.

20190417_194023.jpg


Resteert 2 wielspacers waarvan 1 tevens verloopbus voor telleraandrijving 1100r 20 mm op 17 mm 1100f as. Dan is voor klaar, achter slechts de reactiestang vd rem iets inkorten en laten lassen en een 600/750f remklauwtje scoren :)
 
De 750 heeft ook een 6 bak en de 1100 een 5 bak. Gelezen dat versnellingsbakken uitwisselbaar zijn.

Maar je merkt het toch wel als je volgas gaat??

Misschien vergelijken met andere hier hoeveel toeren je draait in de 5 met bv 120 km per uur.... uitgaande van zelfde tandwielverhouding.... 14/45??
Ja daarom juist! Ik rijd dan 100 in de 5e versnelling. Terwijl ik eraan 'hoor' dat ik er nog een bij zou moeten hebben. Maar ik krijg de versnelling met geen mogelijkheid in de 6e versnelling. Dát is dus het probleem.
 
Ik heb zelf een ‘92 en die heeft gewoon 6-bak
Ik dacht ook dat ik er eentje miste. Vandaar m'n vraag. Ik twijfelde en dacht dat ze er misschien maar 5 had. Maar het klinkt dus alsof ze nog een versnelling hoger wíl maar er niet bij komt. Of dat hij er gewoon niet op zit. Misschien idd iets opgezet van een andere versie.
 
Ik dacht ook dat ik er eentje miste. Vandaar m'n vraag. Ik twijfelde en dacht dat ze er misschien maar 5 had. Maar het klinkt dus alsof ze nog een versnelling hoger wíl maar er niet bij komt. Of dat hij er gewoon niet op zit. Misschien idd iets opgezet van een andere versie.
MG77 welk type motor heb je precies en welk bouwjaar, dan zal ik eens kijken bij Online Motorcycle Repair Manuals - Cyclepedia Repair Library daar kan je de verschillen wel goed zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: MG77
Ik rij 50 in de 3 en 80 in de 5. 8)7Mijn leven zou incompleet zijn zonder deze versnellingen!

De bak gevoelsmatig dicht op elkaar om hard op te kunnen trekken en de motor in z'n powerband te houden. Een gsx-f komt pas op gang rond de 9k..... :X
Haha ik doe 50 in 2 of 4 en 80 in 2 4 of 6. Samen hebben wij dus aan 1 versnellingsbak genoeg :9
Overdrijven is ook een kunst hè ;) vanaf 7k begint ie er echt wel aan te sleuren.
Maar eerlijk is eerlijk, door die korte bak hou je hem vanaf de 2e versnelling voortdurend in het eindschot op 11k toeren als je voluit gaat.
@MG77 dat gevoel heb ik ook hoor, maar dan in het 6e verzet. 6-7k toeren op de snelweg is gewoon best wel veel.
Zelfs de sv650 draait er minder
 
Leuk over die versnellingen ...

Ik rijd 50 ... in 6de ... :$ ... en als ik dan naar 70 of 90 doortrek (buiten de bebouwde kom), wil ik ook nog altijd een versnellingske hoger ... maar dat gaat niet :P
 
Koop een 1100 blok... zuinig, hoop trekkracht ook onderin en loopt laag in toeren op de snelweg. :)
 
Koop een 1100 blok... zuinig, hoop trekkracht ook onderin en loopt laag in toeren op de snelweg. :)
Of de 1100 zuiniger gaat zijn dan de 750 betwijfel ik. Al zal die ook weer amper meer verbruiken dan de 750 voor zolang je rijstijl gelijk blijft denk ik.

Heb het wel altijd jammer gevonden dat de 1100 niet meer in gebruik genomen werd in de modellen vanaf 1998.
 
Ik dacht ook dat ik er eentje miste. Vandaar m'n vraag. Ik twijfelde en dacht dat ze er misschien maar 5 had. Maar het klinkt dus alsof ze nog een versnelling hoger wíl maar er niet bij komt. Of dat hij er gewoon niet op zit. Misschien idd iets opgezet van een andere versie.
Het staat als het goed is gewoon op je bak bij je schakelpook....
Daar staat bij mij het schakelpatroon...
 
Haha ik doe 50 in 2 of 4 en 80 in 2 4 of 6. Samen hebben wij dus aan 1 versnellingsbak genoeg :9
Overdrijven is ook een kunst hè ;) vanaf 7k begint ie er echt wel aan te sleuren.
Maar eerlijk is eerlijk, door die korte bak hou je hem vanaf de 2e versnelling voortdurend in het eindschot op 11k toeren als je voluit gaat.
@MG77 dat gevoel heb ik ook hoor, maar dan in het 6e verzet. 6-7k toeren op de snelweg is gewoon best wel veel.
Zelfs de sv650 draait er minder

Ik rij ook met regelmaat op een sv650 gen 1 (vandaag ook). Draai gewoon 7k toeren op de snelweg, dat is 140 exact in echte kilometers. Mijn opgefokte Sv is ruimschoots vlotter dan Bertha, terwijl Bertha meer vermogen zou moeten hebben. :+ Dus ja, ik trek haar vaak goed open als ik op snelheid wil komen.
 
Het staat als het goed is gewoon op je bak bij je schakelpook....
Daar staat bij mij het schakelpatroon...

Daarnaast kun je ook 'droog' met uitstaande motor, zonder koppeling, tellen hoeveel keren je omhoog kan. Wel naar voren en naar achter rollen om de tandwielen in de bak uit te lijnen. Anders gaat hij niet omhoog / omlaag.

Maar wat ik zo lees heb je dus 'slechts' een 5 bak. Dan heeft doortrappen naar boven ook geen zin. Acceptatie is de eerste stap tot genezing. :+
 
Vraagje:
Ik heb vanmiddag een klein lekje ontdekt aan mijn brandstofkraan.
Er lijkt een dekseltje oid aan de achterkant vd kraan te zitten en daar lekt hij.
Klopt mijn idee van een dekseltje?
Zoja...zit deze met schroefjes vast?
Is dit simpel te doen of niet?
Ben wel redelijk handig, maar dit is mijn eerste motor...☺

Of is het slimmer om ff langs de dealer te gaan en ff laten fixxen ivm mogelijk lek pakkinkje?
Gisteravond het revisiesetje laten monteren door een bevriende monteur...
Bleek alles nog volledig origineel te zijn.
Hij is van ‘92, dus het heeft ook geen schuld.
Het was ook wel nodig, want alles was stuk.
Nu weer als nieuw!
Vanmorgen naar mijn werk gereden en pakte nu onder in toeren ook beter op...
OPGELOST!
 
De 750 heeft ook een 6 bak en de 1100 een 5 bak. Gelezen dat versnellingsbakken uitwisselbaar zijn.

Maar je merkt het toch wel als je volgas gaat??

Misschien vergelijken met andere hier hoeveel toeren je draait in de 5 met bv 120 km per uur.... uitgaande van zelfde tandwielverhouding.... 14/45??
Tandwielverhouding moet ik even checken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan