Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Mijn 750f loopt altijd 1 op 16. Zit een mijlenteller op...100 mijl gereden is 10 liter benzine ongeacht rijstijl :+

De mijne zwalkt ergens tussen 1 op 16 en 1 op 20. Aangezien mijn woon werk afhankelijk van de stoplichten voor 5-55% bestaat uit stilstaan voor stoplichten is dat wel te verklaren :+
 
Ha mensen,

ik rijd inmiddels al een aantal jaar naar tevredenheid op mijn gsxf 600 uit 2003, het ding heeft het nog nooit af laten weten tijdens de bijna 40.000 km die ik er op gereden heb, dus helemaal top 8-)

Ben alleen niet tevreden over de remeigenschappen, zijn er hier meer mensen die dat ook zo ervaren? Het 'grijppunt' ligt best laat, dus moet de hendel wel flink inknijpen, en is ook niet echt hard. Dit is altijd zo geweest, en heb al diverse keren remblokken en vloeistof vervangen en ontlucht e.d., de klauwen heb ik een paar jaar geleden gereviseerd en ook de hoofdremcilinder heb ik al eens gereviseerd. Heeft allemaal nooit verandering opgeleverd.

Ben benieuwd!
 
Ben alleen niet tevreden over de remeigenschappen, zijn er hier meer mensen die dat ook zo ervaren?
Klopt. Stoppertjes op de GSX-F zijn niet echt heel overtuigend vergeleken met buikschuivers die toch op meer berekend zijn op dat gebied. Die zijn vaker voorzien van 3 zuigers per remklauw tegen 2 op onze tourfiets. Ik moet zeggen dat ik het niet als een probleem ervaar, maar ben ook geen knietje-aan-de-grond of klinkertrekker rijder.

Misschien past een remcilinder van een R uitvoering erop? Bij Yamaha is het wel dat de remklauw van een R1 op verschillende types past.
 
Klopt. Stoppertjes op de GSX-F zijn niet echt heel overtuigend vergeleken met buikschuivers
:^
Ik moet zeggen dat ik het niet als een probleem ervaar, maar ben ook geen knietje-aan-de-grond of klinkertrekker rijder.
:^
Misschien past een remcilinder van een R uitvoering erop? Bij Yamaha is het wel dat de remklauw van een R1 op verschillende types past.
:^

Het zou me niet verbazen dat een klauw van een GSX R van dezelfde tijdsperiode past.

En anders, ben op internet wel eens after market 3 (of 6?) zuiger klauwen tegen gekomen. Brembo?
Maar was wel een 600€ ... per klauw :X
 
Klopt. Stoppertjes op de GSX-F zijn niet echt heel overtuigend vergeleken met buikschuivers die toch op meer berekend zijn op dat gebied.
Nee je hebt helemaal gelijk, maar vooral nadat ik inmiddels een aantal andere toerfietsen heb mogen berijden valt mij gewoon op dat ie van mij wel wat strakker zou mogen remmen :)
Misschien past een remcilinder van een R uitvoering erop? Bij Yamaha is het wel dat de remklauw van een R1 op verschillende types past.
Het zou me niet verbazen dat een klauw van een GSX R van dezelfde tijdsperiode past.
Ik ga eens kijken inderdaad. Er is wel meer uitwisselbaar tussen die fietsen, ik rij al een aantal jaar met het dynamodeksel van een GSXR op het blok nadat de originele in Frankrijk lek is geraakt en de plaatselijke motorboer toevallig een GSXR blok op de plank had liggen :+
En anders, ben op internet wel eens after market 3 (of 6?) zuiger klauwen tegen gekomen. Brembo?
Maar was wel een 600€ ... per klauw :X
:o :X
 
Heb je nog de originele remleidingen van rubber?

Niet toevallig er lucht inzitten??
 
Ik ga eens kijken inderdaad. Er is wel meer uitwisselbaar tussen die fietsen, ik rij al een aantal jaar met het dynamodeksel van een GSXR op het blok nadat de originele in Frankrijk lek is geraakt en de plaatselijke motorboer toevallig een GSXR blok op de plank had liggen :+

Ik heb op Youtube wel filmpjes gezien van iemand die de klauwen van een Hayabusa op een RF900R gemonteerd heeft. Waren ook geen aanpassingen voor nodig.

Haha, zou je die op je F kunnen monteren! Phoe, denk dat je tanden door je helm schieten als je een keer hard remt! :o
 
Laatst bewerkt:
Heb je nog de originele remleidingen van rubber?

Niet toevallig er lucht inzitten??
Heb idd nog de originele leidingen er op zitten. Had al zitten kijken naar andere leidingen, ondanks dat de huidige er nog keurig uit zien.

Haha, zou je die op je F kunnen monteren! Phoe, denk dat je tanden door je helm schieten als je een keer hard remt! :o
Zonder ABS lijkt me dat een beetje link. Laat ik dat toch maar even niet doen O-)
 
Heb idd nog de originele leidingen er op zitten. Had al zitten kijken naar andere leidingen, ondanks dat de huidige er nog keurig uit zien.

Ik meen dat advies is rubber na 5 jaar vervangen? Hou de leiding maar eens vast als je de rem inknijpt, ik gok dat die uitzet als een malle. Rvs ommanteld is geen wondermiddel maar remt wel fijner :)

Ik heb over mijn remmen eigenlijk niks te klagen
 
Heuj, ik ben nu bezig met het overhalen van de remmen alleen krijg de bouten voor het samenhouden van de remhelften niet los, in haynes staat niks over tegendraads schroefdraad. Heeft iemand hier ervaring mee? Het ziet er allemaal aardig clean uit, dus zou niet weten waarom ze zo ongenadig vast zitten.

Alvast bedankt!
 
Heuj, ik ben nu bezig met het overhalen van de remmen alleen krijg de bouten voor het samenhouden van de remhelften niet los, in haynes staat niks over tegendraads schroefdraad. Heeft iemand hier ervaring mee? Het ziet er allemaal aardig clean uit, dus zou niet weten waarom ze zo ongenadig vast zitten.

Alvast bedankt!
Met remhelften bedoel je de helft per klauw? En dat je dus de klauw zelf open wil maken?
Is het nodig de klauwen te openen?

Als het is met de bedoeling te reviseren is dat natuurlijk wel handig/nodig.

Maar! Het is niet omdat ze clean zijn, dat ze idd ook open gaan.
Die bouten zijn voorzien van loctite, en in de loop der jaren hebben die bij het rijden heel wat opwarming en afkoeling doorgemaakt. Die zitten dus muurvast, en dat is maar goed ook ;)

Best is de klauw in zijn geheel eraf te halen, in te spannen in een bankschroef, maar wel met hulpstukken om de klauw niet te beschadigen, en ook niet te veel druk op de bankschroef zetten, net genoeg om de klauw goed vast te houden.

Klem ze in een zodanige positie dat je met een ratelsleutel met de JUISTE inbus bit er gemakkelijk aan kan, en er gemakkelijk mee kan draaien. Zorg ook dat die bit volledig IN de inbusboutkop steekt, dus eerst vuil eruithalen tot op de bodem van de uitsparing.

Werk met een kort bit, hoe verder die uitsteekt, hoe meer de kracht schuin op/in de kop komt te werken, met sneller doordraaien tot gevolg.
 
Heuj, ik ben nu bezig met het overhalen van de remmen alleen krijg de bouten voor het samenhouden van de remhelften niet los, in haynes staat niks over tegendraads schroefdraad. Heeft iemand hier ervaring mee? Het ziet er allemaal aardig clean uit, dus zou niet weten waarom ze zo ongenadig vast zitten.

Alvast bedankt!

Waarom zou je die los willen halen?
 
Die van mij heeft geen imbus maar zeskant bouten, maar het is gelukt. Er zat hele oude remolie in en die is helemaal vastgekoekt. De seals zijn ook naar zijn grootje en de cilinders kunnen even gepoetst worden. Nu begrijp ik wel dat de remmen aan bleven lopen😂, ik gooi vanavond wel even wat foto's hier op.

Straks nieuwe rubbers bestellen en volgende week beide remklauwen weer in elkaar. De bouten die de twee klauwhelften aan elkaar hielden zijn niet met loctite vastgezet en zaten dus mokervast. Ik heb nu keramische schroefdraadvet voor het in elkaar zetten, dus dat moet future-proof zijn.

Verder zometeen nog even olie verversen.

Bedankt voor de reactie!

Edit: ik ben dom, loctite... das wat anders dan kopervet haha, zat er beide niet op.
 
Laatst bewerkt:
Die van mij heeft geen imbus maar zeskant bouten, maar het is gelukt. Er zat hele oude remolie in en die is helemaal vastgekoekt. De seals zijn ook naar zijn grootje en de cilinders kunnen even gepoetst worden. Nu begrijp ik wel dat de remmen aan bleven lopen😂, ik gooi vanavond wel even wat foto's hier op.

Straks nieuwe rubbers bestellen en volgende week beide remklauwen weer in elkaar. De bouten die de twee klauwhelften aan elkaar hielden zijn niet met loctite vastgezet en zaten dus mokervast. Ik heb nu keramische schroefdraadvet voor het in elkaar zetten, dus dat moet future-proof zijn.

Verder zometeen nog even olie verversen.
Goed bezig zo te zien :t
Bedankt voor de reactie!
Dat doen we toch met plezier ;)
Edit: ik ben dom, loctite... das wat anders dan kopervet haha, zat er beide niet op.
Nee je bent niet dom. De enige manier om niets verkeerd te doen, is niets doen, en om niets verkeerd te denken, je brein uitschakelen. Dat laatste zou ik niet doen :P
 
destijds heb ik ze los gehaald door ze weer vast op de motor te zetten. juiste dopsleutel, goed erop, en het moment vergroten door een buis over de sleutel heen te zetten. Toen kwamen ze wel los...

Revisie setjes voor zijn 40 dacht ik en achter rond de 20, best leuuk klusje om te doen. Bij mij liepen ze ook zwaar aan, en dat is nu helemaal weg. Lopen met de motor ging moeizaam, maar is nu weer een eitje.

Je gaat veel voldaanheid krijgen uit die klus, maar blijf secuur en geduldig.
 
Ik heb een nieuw sealkitje gevonden voor 75 euro voor beide voorremmen bij MLM, olie is ververst en de remmen heb ik zo goed mogelijk geprobeerd schoon te krijgen. Er zat allemaal aangekoekte remolie en strooizout in de ringgroef, heeft iemand een trucje om dat zout er goed uit te krijgen? Ben niet zo'n fan van staal op staal als ik het met harde materialen schoon ga maken.

Even wat achtergrond: ik zit op de zeevaartschool terschelling, waar ik genoeg met grote diesels heb leren sleutelen. De methodes van aanpakken zijn hetzelfde, en het inzicht is er wel. Leuk werk!

De cilinders van de linker remklauw zaten extreem vast, dus heb een plug moeten maken voor het overloopkanaaltje, vervolgens de klauw opgewarmd met kokend water, en toen kwam ie er uit. De buitenste keerringen waren al gedeeltelijk uit het huis gedrukt omdat er zo veel troep in hun groef zat.

full

full

full
 
Gefeliciteerd!
Dank u!

Wel nog niet ingeschreven, en dat gaat nog eventjes wachten tot mijn schouder toelaat te rijden.

De donker gelakte pinkerkapjes voor en achter ga ik nog wel vervangen door witte, en er dan LED's in zetten.
De LED pinkerdoos heb ik al uit mijn wrak gehaald, en daar de originele weer in gezet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan