Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
En dus een paar beeldjes van -

- onderweg naar het werk, op een landwegje:
20191016_053050.jpg

20191016_053057.jpg



En op de ringweg rond de luchthaven, waar dus enkel personeel overheen kan:
20191016_061304.jpg

20191016_061312.jpg


Ook eens 2 keer ongeveer 100m van de motor weg gewandeld, 1 keer bij dimlicht, 1 keer bij grootlicht. Nou ik vind het dimlicht niet bepaald hinderlijk, maar het grootlicht toch wel, dus het verschil is er wel.

Maar toch wil ik de beam plat krijgen, dan kan de dimlicht afstelling toch iets hoger zonder links te hoog te komen.
 
Heey jouw lichtbeeld lijkt echt Engels. Ik heb met mijn SV juist een omgekeerd lichtbeeld. Als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat als ik in die doblo zou zitten, ik zwaar verblind zou worden. :X
 
Heey jouw lichtbeeld lijkt echt Engels. Ik heb met mijn SV juist een omgekeerd lichtbeeld. Als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat als ik in die doblo zou zitten, ik zwaar verblind zou worden. :X
Ja, toen ik naar het werk vertrok merkte ik dat het links nog te hoog stond. Aan de kant en nog verder verlaagd. Zit nu wel redelijk goed. Kijk maar naar die linkse betonnen muur op de personeelsweg, met dimlicht is die niet verlicht, met grootlicht wel.
Maar nu heb ik fel licht vlak vóór de motor en schijnt het niet zo ver. Desondanks nog steeds een pak beter zicht dan voorheen met mijn single H7 lampje.
Maar een oplossing zoeken/maken om de beam plat te krijgen is toch noodzaak. Wellicht iets voor na mijn vakantie :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat ik, ondanks geen geflash van tegenliggers, toch verveeld zit met de schuine lichtbundel, vind ik de drie weken vóór mijn vakantie te lang om zo te blijven rijden, en ben ik maar weer aan het priegelen* gegaan:

Ik had al gezegd een ringetje te willen maken met "H4 nokjes", maar ik bedacht me vandaag, dat ik zulke ringetjes eigenlijk gewoon heb liggen!

Enfin ja, 't is te zeggen, er hangen nog halogeen H4's aan eigenlijk :+ , dus moet ik mijn Dremel nog maar eens uithalen:
20191017_152148.jpg

20191017_152324.jpg


Na het los slijpen van de ring moet je een slijpsteentje steken, en dat platte vlak uitslijpen, en daarna ook de ring langs binnenzijde beetje bij beetje uitslijpen, tot die rond de huidige lampvoet van de LED miniprojector past:
20191017_154055.jpg

20191017_154817.jpg


En daar heb ik dan een vraag over:
Met welk soort lijm bevestig ik die ring eigenlijk? De ringen klemmen wel, maar ik wil ze toch ook vastlijmen. Ik dacht eerst aan solderen, maar ben bang de LED te beschadigen.

Eens ik de juiste lijm heb liggen, nog eens nameten hoeveel graden de cutt off line precies verkeerd staat, dan uitdokteren hoe ik het uitmeet aan de lampvoet om de ring "juist" te zetten, een merkteken maken, en de huidige nokjes af slijpen, daarna de ring op zijn "juiste plaats" vastklemmen en lijmen.

Dus, nu zijn er 2 H4 lampen in deze wereld die nog wel branden, maar niet meer monteerbaar zijn :P
20191017_161023.jpg



* priegelen, gepriegel, gepriegeld, priegelde, enz ... een woord dat ik nog niet kende, maar dat ik nu geleerd heb van @Ivan . Ik vind het wel een leuk woord, en ga dat voortaan meer gebruiken :t
 
@DKP 2 componenten Metaal epoxy *O*
Ik zal morgen na het werk, (als het niet te hard regent* :$ ) langs een doe-het-zelf zaak gaan :t

Ik ben toch blij dat ik zo snel een oplossing bedacht heb, ik wil de lichtbundel echt wel goed hebben.
Wamt ja, ik "klaag" zelf ook wel over anderen die slecht geplaatste/afgestelde lampen hebben, dus wie ben ik dan als ik er zelf niet voor zorg :$ :$


* als het regent rijd ik na het werk met de motor liever in één trek naar huis. Zeker sinds ik korte tijd geleden ontdekt heb om via een licht aangepaste route, bij vertrek van het werk, tot aan mijn voordeur te kunnen zonder ook maar één verkeerslicht.
 
Ben je aan het knutselen ... of is er wat kapot? Toch geen ongeval(letje) hoop ik? :X

Edit: @grrtjuhh , ik heb me 2 componenten lijm gaan halen :t
Motor ook alweer ontkuipt, en er de LED projectors uitgehaald.
de dichtingsrubbers heb ik teruggezet met wat keukenrol in de openingen gepropt, ik wil vermijden dat er tijdens het weekend vocht in de koplampunit binnendringt.
Dus, dit weekend me eens bezig houden met het lijmen van de "H4 ringen", en maandag met een correcte lichtbundel naar het werk :]
 
Onee geen ongeluk hoor :)

Hele voorkant ff het roer om. Nog niet eruit hoe het precies wordt maar dit is eraf en voor tijdelijk de originele lamp terug ;)
 
Neh, smaken verschillen ;)

Vond m gaaf maar lichtbeeld was slecht, reflectors trilden in lamp, glas rammelde bij 1, twee H4 trok iets teveel aan de accu etc. Geheel was best zwaar, constructie niet ideaal en hij trok net wat teveel aandacht mbt politie ;)

Nu dus ff terug naar origineel en eens rustig over nadenken.

20191018_191552.jpg
 
Cockpitje lekker eigenwijs geworden

20191018_231948.jpg


Voorkant begint al te wennen maar nog niet helemaal naar wens

20191018_232159.jpg
 
Zo, wat heb ik lang geslapen :Z
Normaal sta ik op rond 7u als ik niet moet gaan werken, maar gisteren avond nog wat gepriegeld.

Ik bedacht me namelijk dat ik helemaal niets moet uitmeten aan mij lampjes. Aangezien de ringetjes een beetje klemmen, de nokjes van de projectors afslijpen, de ringetjes erover in een gevoelsmatige ongeveer 10°, dan in de koplampunit steken, (zonder de koelblokken en rubbers), voor de muur zetten, nakijken en bijdraaien. Voorzichtig er weer uit halen, merktekentjes zetten, lijm erop, en dan de ringen op de juiste plaats duwen. Beetje laten drogen, projecrortjes terug in de doos, motor binnen zetten, afdichtingsrubbers er weer op om vocht te mijden.
20191019_000544.jpg

20191019_011224.jpg

20191019_004548.jpg

20191019_013522.jpg


De projectortjes laat ik nu in de doos, zodat ze goed kunnen drogen (2 uur zou voldoende zijn, maar beter te lang dan te kort), en misschien deze avond de projectortjes weer in de motor.
Daarna de auto eens voor de muur zetten om een idee van de (ongeveer) correcte hoogte te hebben.
En dan de hoogte bijstellen indien nodig :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Omdat de tweedehandse koplamp die ik bestelde eigenlijk uit Engeland kwam, begon ik te twijfelen. Ondanks in de advertentie geen melding werd gemaakt dat het om een USA koplamp ging, wéét ik dat standaard in Engeland ook 1xH7 en 1xH1 gebruikt wordt. Dus ik ging er vanuit dat het een USA import was. Maar ja, door die schuine lichtbundel begon ik dan toch te twijfelen.
...

Dus ik google nog wat op tweedehandse USA koplampunits.
Ik vind enkele advertenties met duidelijke foto's, en heb volgende twee foto's uit twee verschillende advertenties geplukt:
s-l1600.jpg

20191019_111854.jpg

Bij beiden goed te zien dat de bulbs onder een hoek staan.
Ik begrijp dus totaal niet waarom dat zo gedaan werd???
Ik ga volgende week eens langs Motorsprint, vragen of zij enig idee hebben waarom ...

Edit: de bovenste is een zeldzaamheid, alle 4 de fixatiepennen staan er nog op!
Ze vragen 150$, + 30$ verzending (to Belgium), dus 180$ in totaal ...
Duurt wel een kleine maand voor aankomst.

.
.
.
.
.
.
En nee, ik ga ze niet bestellen! 8)7
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ff rondje gereden, voelt wel beter aan zonder al die extra kilo's.
De self made koplampen, stonden die ook op een self made frame?
Of had je daar het originele subframe voor gebruikt?
Dat is toch dat wat ik hier rood aangeduid heb he?
Lijkt me wel dat je daar het een en ander best stabiel aan kan bevestigen, en dat het best gewichtig mag zijn ook. Het subframe bij de jongere modellen is een stuk kleiner (wellicht voor gewichtsbesparing?)
 
Hing allemaal wel aan het subframe geschroefd aan de onderkant maar bovenlangs een stang vanaf het balhoofd. Gros aluminium maar 4 lampen, bouten, stangen, plaat traan alu als voorspatbord, lompe handkappen van alu traan met strips als basis, bult bedrading, schakelaars etc 😳

Denk nu na over de achterkant inkorten tot 1 of anderhalf zits, vind het deel zit en achterlicht nu te lang ogen.
 
Zo eens bekijken in de schuur, denk aan een u vormige beugel of buis waar ik m aan op kan tillen bv. Daaraan achterlicht, knippers en kentekenplaat, misschien iets van rekje voor iets meenemen. :)

20191019_194449.jpg
 
20191019_223607.jpg


En dan een beetje dit idee;

20191019_231846.jpg


En dan achterlichtje vrij hoog, boven hoogte gelijk aan hoogte tank en eindigend voor einde achterwiel met kentekenplaat betrekkelijk rechtop.

20191019_232640.jpg
 
In de achterpinkers van mijn motor heb ik zulke RODE LED's steken:
De kapjes zijn wel nog de gewone oranje. Maar ze geven wel zuiver rood licht.
Op mijn vorige GSX F had ik after market witte kapjes, dus staken daar lamphoudertjes in van het type BAU15S, die met acentrische pennetjes, zodat je er alleen oranje lampjes in zou kunnen steken.
Daar had ik er zulke LED's ingestoken, rode met acentrische pennentjes.
Dus had ik er eerst ook zo besteld voor mijn huidige. De verkeerde dus. 1 pennetje afvijlen had kunnen helpen, maar ik dacht, ach, ik bestel nieuwe en juiste, en probeer deze later achteraan in de auto.

Intussen heb ik die al ruim een anderhalf jaar liggen, en dacht, ik moet ze nu toch is proberen.
Omdat ik voor de achterpinkers op de auto nogal wat moet demonteren, wilde ik ze eerst even vooraan testen, daar zijn ze met een paar klikjes en draaikes vervangen.
Ze werken, en wat een sterk licht komt dáár uit! Nog beter dan in de armatuurtjes achterop de motor!
Eerst getest met de 4 pinker functie. Daarna effe enkel de kant met rode LED lamp erin ...
"Check direction indicator left" ... kl*te canbus ook -O-
Ach, ik dacht, ik zal is uitdokteren welke waarde weerstand, en hoe, ik die er bij kan aansluiten.
Intussen toch effe de moeite doen die achteraan te monteren, omdat ik nu wel benieuwd ben of die achteraan ook zo duidelijk is.
En of!!! Gaat een stuk sneller aan, direct vol licht zoals het een LED behoort, en super helder! Zelfs met de stoplichten aan nog zeer duidelijk!
Dus ook getest met eerst de 4 pinkers aan te zetten. Daarna toch eens op 1 zijde ...
Huh? Geen enkele melding op de boordcomputer???
Dus vooraan meet hij een fout, maar achteraan niet? Daar snap ik geen kl*te van!?!?
Maar goed! Beide kanten zijn nu vervangen door de rode LED's, en ik ben er blij mee! *O*
20191020_002559.jpg

... maar dat ik daar anderhalf jaar mee gewacht heb :')

Ohw ja ... de LED projectors in mijn motor, dat is voor zondagavond, ga ik nu niet meer doen, ik ga slapen nu :Z

Edit: ik lees dat deze LED's canbus vrij zouden moeten zijn? Moet ik daaruit verstaan dat ze geen storing op het canbus systeem zouden mogen geven? Dat is dus niet het geval. Ook in de motor heb ik de relais moeten vervangen door een LED compatibele relais, (had ik nog uit mijn ongeval motor gehaald, en daar terug de originele ingestoken voor ze die kwamen ophalen), omdat ze anders te snel knipperden. Dus van die opgegeven 30W geloof ik ook niets ...
... anyway, ze doen hun werk meer dan goed wat mij betreft, dus voor mij is het goed zo :t
Behalve dat ik voor de voorste pinkers in de auto nu ook graag zulke LED's had besteld, maar dan wel oranje uiteraard. Achteraan is een weerstand parallel plaatsen gemakkelijk (maar niet nodig dus), vooraan niet, je kan er niet aan de draden, het bulbje gaat in een speciale houder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan