Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Nog vorderingen met je motor?
Nog aan het wachten op de revisiekitjes. Ik verwacht ze donderdag, hoop ik toch, vrijdag wel wat tijd om ze te monteren.

... ik ben benieuwd ...
 
Net toch maar eens oordopjes gekocht. Alpine 17db demping. Wat een rust.
Motor loopt redelijk nu alleen heeft een ratel wat duidt op een defecte/versleten Naks. Nu gaat zeer binnenkort de carb toch in een ultrasoon bad en dan heb ik mooi de gelegenheid om de Naks eens goed te bekijken c.q. te vervangen. Hoop wel dat het alleen de Naks is en niet ook een totaal versleten ketting of nokkenas want dan overweeg ik toch een blokwissel.
 
Net toch maar eens oordopjes gekocht. Alpine 17db demping. Wat een rust.
Motor loopt redelijk nu alleen heeft een ratel wat duidt op een defecte/versleten Naks. Nu gaat zeer binnenkort de carb toch in een ultrasoon bad en dan heb ik mooi de gelegenheid om de Naks eens goed te bekijken c.q. te vervangen. Hoop wel dat het alleen de Naks is en niet ook een totaal versleten ketting of nokkenas want dan overweeg ik toch een blokwissel.
Ben je zeker dat het de NAKS is? Heb dat nog nooit kapot/versleten gehad.
En met oordopjes in hoor je plots geluiden die je anders niet hoort idd ...

En hier zijn de revisiesetjes intussen aangekomen. Ik kwam thuis, stap uit de auto, en stopt er net op dat moment een busje van post.nl ... DÁT is timing! :}
Ik ga nu een dutje doen, want ben erg moe. En moe aan die carburators werken zie ik niet zitten. Om 5u vrouwtje eerst ophalen aan haar werk, en dan zie ik nog wel of het voor vandaag is.

To be continued ...
 
Alvast alles aan het klaarleggen binnen
full

Nu eerst eten, daarna er maar eens aan beginnen. Afwerken zal wel niet voor vandaag zijn, maar wat gedaan is, is gedaan ...

Edit: en nu ook nog eerst naar de winkel ... pfffff 🙄
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is me toch een beetje een raadsel waar al die ringetjes in moeten :?
full
 
In de eerste carbu zijn alle spulletjes vervangen. Heb uiteindelijk gevonden waar alle ringetjes moeten.
Nog 3 te gaan ... en dan ze terug op de motor zetten ... en dan ... en dan ... :X

Maar dat zal allemaal niet meer voor vandaag zijn ...
 
Suc6 met klussen DKP en dan snel weer :]8-)
Thanks :t

Alle carbu's zijn nu gedaan ... nu moet ik ertegen vechten om ze niet nu op de motor te gaan monteren. Maar dat zou geen goed idee zijn, dat is nog een half uur werk, en dan test draaien, en als dat al zou werken, wil je natuurlijk ook nog gaan testrijden ... dan wordt het wel laat ... en ik moet om 03:00u opstaan, het is dus nu al laat. En wat als het toch niet werkt? Dan wil ik weer verder zoeken, nog meer tijd, en die teleurstelling heb ik liever wanneer ik nog goed wakker ben, dan wanneer ik al erg moe ben :P

Dus, goede nacht allen :Z:W

Edit: ik heb die "blaastest" nog eens gedaan, blazen op dat bruine T-stuk, houd ik de carbu's gewoon (vlotters beneden dus), kan ik ze vlot doorblazen. Draai ik de carbu's ondersteboven (zodat de vlotter zogezegd drijven), krijg ik er helemaal niks doorgeblazen. Dat klinkt al positief.
Maar ... er is mij niks opgevallen waar een oorzaak in kon liggen waarom dat de carbu's geen benzine kregen ... nu hopen dat ik het effe uit mijn hoofd kan zetten, en kan slapen :X
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kom op, we kunnen niet wachten 8)7
Ben net wakker ... amai ... dat is lang geleden, geslapen te hebben tot 08:45u

Eerst maar eens opfrissen, en ontbijten, daarna gaan we er eens aan beginnen.

Ik bedacht mij gisteren avond nog iets, voor ik de motor ga starten, ga ik het darmpje na de brandstofkraan eerst eens in een flesje hangen, en kijken of bij demarreren er benzine doorkomt, je weet maar nooit dat het aan het brandstofkraantje ligt. Bij de vorige test (zonder benzine tank erop), hoorde, en zag je wel wat werken dmv de vacuüm, maar komt er ook benzine door op de on stand? Al verklaart dat nog niet waarom ik eerst wel de leidingen en vlotterbakjes kon vullen dmv de PRI, en daarna niet meer ...

... to be continued ...
 
We horen het seffens wel ;)
Brandstofkraantje doet het alvast.
Voor de zekerheid gisteren nog effe een jerrycan gepakt om 5L extra benzine in te doen, want met al dat sleutelen en testen mors je ook wel benzine.
Carbu's erop, luchtfilterhuis erop, tank erop, darmpje na het brandstofkraantje opzij en in een flesje, klem op het koppelingshendel (ik bedacht me ineens dat ik daar een spanklem op kon zetten ipv t-raps aan te verspillen :$ ), en dan demarreren.
Op on stand, loopt heel vlot door.
Op reserve stand, loopt heel vlot door.
Op PRI stand, flesje is half vol voor je het door hebt.

Nu gaan we verder ...

and off course, this will be continued :t
 
Darmpje terug op het filter, even op PRI, startpoging, duurde effe, logisch, carbu's volledig droog, begint te sputteren, slaat soms effe aan, draait zelfstandig maar stoterig, draait mooi ...
... effe laten draaien tot het blok wat warmer is, intussen kijken naar het filter, benzine blijft er mooi door druppelen/lopen. Beetje gas geven, gaat goed, volgas geven, rpm naalt snelt in no time naar de rode zone, waar die vroeger afgeremd werd tussen 4 en 7.
Tank vastgezet, spiegels erop, en nu klaarmaken om eerst wat in eigen buurt rond te cirkelen om niet te ver te moeten duwen indien ze weer stil valt.

Als alles goed ga, ga ik het weerbericht bekijken, en straks (heb een nachtshift), kuiploos naar het werk (onderweg eerst tanken uiteraard), daar kan ik ze droog zetten, en dan kan ik bij thuiskomst heel gemakkelijk een blik op de vlotterbakjes werpen om na te kijken of ze niet lekken.

... yes you know, this will be continued ... :t
 
Zo, testritje zit erop. (Enfin ja, al wat langer geleden, want eerst nog gegeten :9 )
Starten, ging nog steeds goed.
Eerst beetje normaal rijden, daarna stapsgewijs hoger in toeren jagen.
Na enkele km op een lang recht verkeersvrij stuk eens volgas doorgetrokken vanaf 70 in 6de, ze ging er vanaf 100km/u maar traag op vooruit, bleef weer lichtjes hangen. Veel hoger dan 120 ging ze niet, en toen moest het gas eraf, de bocht kwam eraan. Verderop aan de kant, onbelast volgas, gaat in een flits naar rood.
Weer richting huis, merk dat ik amper motorrem heb, los het gas, en stationair blijft ze plots op 3000rpm hangen. Logisch dat dan de motorrem ver te zoeken is ... Gewoon omlaag gesteld met het stelschroefje. Daarnaa nog wat blijven rondrijden, en telkens ik het gas loste bleef ze draaien rond de 1300rpm, nog enkele keren diep doorgetrokken, en verliep niet slecht. Ze trekt in de eerste 3 versnellingen zeker goed door, in de hogere versnellingen loopt het minder vlot. Maar het is dan ook maar een F, en geen R.
Voor de testrit heeft de motor in de garage en buiten een 10tal minuten staan draaien. Kan het zijn dat er toch nog ergens lucht in het systeem zat? Aangezien dat blijven hangen, en naar 3000rpm stationair doorschieten enkel tijdens de eerste paar km was? Daarna ging het wel vlotter.

Behalve 1 ding, ik heb de indruk dat de motor niet meer zo zuiver draait. Kan het zijn dat door al dat werk aan de carbu's (uithalen van al die dingetjes en weer terugzetten) ervoor gezorgd hebben dat de carbu's niet meer geheel syncroon lopen?

De testrit was in totaal ongeveer 22km. En voor zover ik kan zien, lekken ze alvast niet meer, dus dat ziet er wel al beter uit.

Blijft het mij toch een raadsel wát nu precies oorzaak was dat de carbu's geen benzine meer kregen?

Ik weet nog niet of ik er straks mee naar het werk ga rijden, veel regen en wind verwacht. Op zich geen probleem, maar de eerste lange rit wil ik zonder kuipdelen doen, om een beter zicht op de vlotterbakjes te hebben bij thuiskomst. En zonder kuipdelen door de regen rijden lijkt mij niet zo slim voor de electronica die achter dat kapje boven de koplamp zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De kans dat je opnieuw moet synchroniseren is zeker aanwezig. Het zou zomaar kunnen dat er door al het gepruts e.e.a. is versteld.
 
De kans dat je opnieuw moet synchroniseren is zeker aanwezig. Het zou zomaar kunnen dat er door al het gepruts e.e.a. is versteld.
Hoe doe je dat eigenlijk, carburators syncroniseren?
Is dat iets wat je eventueel als leek (in carburators) ook zelf kan doen?

Btw: als ik zie (en hoor) hoe het nu regent en waait, is de kans toch het grootst dat ik vandaag op 4 wielen naar het werk ga rijden :$

Al hoop ik dat daar nog verandering in komt, want zou graag langduriger rijden, een woon werk rit is daarbij een goede test :t
 
Er is speciale apparatuur voor nodig. Carbtune bijv. Kost ongeveer 89,- Je kan het echter ook zelf maken met slangen en vloeistof staan leuke voorbeelden van op internet. Meestal kun je bij jouw motorzaak het laten doen voor weinig, weet niet precies wat ze vragen maar kan nooit veel zijn.
 
Er is speciale apparatuur voor nodig. Carbtune bijv. Kost ongeveer 89,- Je kan het echter ook zelf maken met slangen en vloeistof staan leuke voorbeelden van op internet. Meestal kun je bij jouw motorzaak het laten doen voor weinig, weet niet precies wat ze vragen maar kan nooit veel zijn.
Ach, als het nodig blijkt zal ik nog is tot bij Motorsprint langsgaan.

Btw: toch maar met de auto naar het werk gereden, te veel regen en te sterke wind :$
Normaal deert me dat niet, maar vandaag zonder kuipen wel. Em nog meer wegens de gedachte, moest ik toch stil komen te vallen, wie weet waar sta ik dan met dit weer ...
 
Als je de carbs niet los van elkaar gehad hebt dan begrijp ik niet hoe de synchronisatie kan verlopen.

Met nieuwe vlotternaalden kaart de perfectionist wel vlotterhoogte bijstellen aan maar of dat vereist is? Nakijken kan altijd uiteraard.
 
Als je de carbs niet los van elkaar gehad hebt dan begrijp ik niet hoe de synchronisatie kan verlopen.

Met nieuwe vlotternaalden kaart de perfectionist wel vlotterhoogte bijstellen aan maar of dat vereist is? Nakijken kan altijd uiteraard.
Ik zie niet hoe je die carbs van elkaar kan loshalen, of toch niet zonder speciaal gereedschap?

Maar ik zie nog wel. Hoop op een droge(ere) tijd morgen, na het werk eerst enkele uurtjes slapen, en als het weer het dan toelaat, een ritje van pakweg 100km maken zou ik wel willen doen.
Maar de weersverwachtingen zijn niet bepaald nice ...

Bijkomend probleem, mijn vrouwtje stelt nog steeds voor een nieuwe motor te kopen. Maar nu wel te wachten tot met het auto/motor salon in Januari. En daarna deze mooi opkuisen/blinken en te koop zetten.

Echter zit ik met een ander probleem ... ja, ik wil wel een nieuwe. Máár, ik wil deze ernaast bijhouden! *D
262€ verzekering en 56€ rijtaks, dus 318€/jaar (26,5€/maand) om deze erbij te houden ...
 
Ik gok dat met ultrasoon reinigen ze los van elkaar geweest z ijn en daarna hadden ze dan synchroon gesteld moeteb worden
 
Ik gok dat met ultrasoon reinigen ze los van elkaar geweest z ijn en daarna hadden ze dan synchroon gesteld moeteb worden
De mechanieker zei dus idd dat ze ze hebben gesynchroniseerd. Dus als dat wil zeggen dat ze ze daarvoor los van elkaar hebben gehaald zal dat idd zo zijn.

Ik heb ze voor de revisiesetjes alvast gewoon aan elkaar gelaten. Nog bekeken om ze los te halen, om meer te kunnen checken, maar vond niet hoe dat kan.

Ik had namelijk graag die dichtingen aan het bruine T-stukje vervangen. Nummer 12 in het schema.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer, ondanks het weer* het wel toeliet, ben ik nog niet aan een uitgebreide testrit toegekomen -O-

Ik was toch wel erg moe na de nachtshift, en heb redelijk lang geslapen ... ik wordt oud :')

* wel nog veel en sterke wind, met pittige rukwinden, maar in de namiddag overwegend droog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan