Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Die witte ruitjes kosten op aliexpress toch niet veel?

Ik heb eens een setje van die smoke glaasjes gekocht op Ali,. Was voor een VFR toen. De passing was niet echt geweldig, maar met een dremel had ik ze toch vrij vlot goed passend. Zag er een stuk beter op, al helemaal op die knalrode motor ;)
 
Psies..., de 'passing was niet echt geweldig'..., en daar kan ik mij gek aan ergeren.
Ben ook niet zo van de Aliesneltrein.

Als ik al iets in het buitenland koop, dan meestal via een snelle verbinding op Ebay.

Maar..., die witte glaasjes..., dat mag een volgende eigenaar doen. Voor mijn gevoel heb ik inmiddels voldoende investeringen gedaan om deze fiets weer leuk in de benen te krijgen... ;)
 
Hmm, interessant en het scheelt de helft op Ali.

Ik zou ze alleen eens ergens gemonteerd moet zien zitten om de keuze te maken. Oh, en het prijsverschil lijkt mee te vallen (relatief dan). Ali heeft ze voor 25€ bij me thuis, in Nederland koop je ze voor ongeveer het dubbele.

Dit is namelijk op Ali te koop:
1607319989115.png



En bij de Nederlandse webshops zie ik deze, en dat vind ik toch echt mooier als ik puur het glaasje zie:
1607320030354.png
 
Hmm, interessant en het scheelt de helft op Ali.

Ik zou ze alleen eens ergens gemonteerd moet zien zitten om de keuze te maken. Oh, en het prijsverschil lijkt mee te vallen (relatief dan). Ali heeft ze voor 25€ bij me thuis, in Nederland koop je ze voor ongeveer het dubbele.

Dit is namelijk op Ali te koop:
Bekijk bijlage 1571653


En bij de Nederlandse webshops zie ik deze, en dat vind ik toch echt mooier als ik puur het glaasje zie:
Bekijk bijlage 1571654
Persoonlijk vind ik de bovenste 2 mooier. Veel mooier zelfs.
Anyway, in beide gevallen werk ik dan wel liefst met LED's, want anders blijf je toch veel oranje zien wanneer ze uit staan.

Wat @...Ron... zegt klopt wel, geen 100% pasvorm bij AliExpress, maar zoals @Bol d'or Albert zegt, met een beetje dremelwerk is dat zo bijgewerkt. Dat laatste kan zowel de pinkerkap zelf betreffen, als de opening waarin de lamphouder ingedraaid wordt.

Let wel op de juiste lampjes bij witte glazen.
Bij af fabriek hebben voertuigen met oranje pinker kappen, BA15S fittingen, dat zijn de gewone witte 21W lampjes.
Bij af fabriek witte kappen zijn het BAU15S fittingen, om te voorkomen dat je daar witte lampjes in zou kunnen steken.

Als je enkel de pinkerkappen vervangt, en niet de houders, moet je zorgen dat je oranje 21W lampen vindt met de "witte" fitting, BA15S dus.

20201207_075104.jpg


Bij mijn witte pinkerkappen heel lang geleden zaten er daar meteen zulke exemplaren bij :t

Ik heb er al eens aan zitten denken om mij twee "remlichthoudertjes" bij Suzuki te bestellen, zodat ik in de voorpinker 5/21W lampjes kan steken, om dan tijdens het rijden de voorpinkers constant op 5W te laten branden, USA style dus :P
Maar dan wil ik dat die 5W uitgaat tijdens het gebruik van de pinker, en dat is nogal omslachtig ... vandaar dat het er nog nooit van gekomen is.
 
Anyway, in beide gevallen werk ik dan wel liefst met LED's, want anders blijf je toch veel oranje zien wanneer ze uit staan.
.


Hoeft niet persé..., want je kunt natuurlijk van die hele dure Silvervision's kopen (of soortgelijke imitaties), maar wat ik dan meestal doe, dat is de oranje gloeilamp even in een bierflesje zetten, en dan het oranje glaasje heel even nevelen met zilvergrijze spuitbusverf.

Die verf is in een minuut of 5 droog, en dan kan het lampje weer terug in de fitting.

Omdat de verf maar heel dun is, blijft de lamp gewoon oranje licht afgeven.

Voorbeeldje :

Bij de witte (verkoop) C1 heb ik de lampjes zilvergrijs gemaakt, omdat het dan net ff wat frisser staat.
Bij de rode (verkoop) C1 ziet het er (nog) origineel uit.


i-pn8V665-XL.jpg


i-ffTPnMx-XL.jpg
 
.... want je kunt natuurlijk van die hele dure Silvervision's kopen (of soortgelijke imitaties), ...
Idd :Y
Maar ook dan moet je op de fitting letten.
Die "Silversion's" zijn in 95% van de gevallen in de BAU15S fitting gemaakt, daar ze bedoeld zijn om oranje lampjes in witte armaturen te vervangen, zoals bij die C1'tjes. Bij die witte oogt het dan ook 10x mooier :t

Slechts 1 minpuntje (waar weinig aan te veranderen valt), links mistlicht, rechts achteruitrijlicht, oogt héél asymetrisch. Ik kan dat maar moeilijk verdragen. Vandaar ook mijn GSX F koplamp ombouw naar 2xH4 ;)

Oplossing is, mistlichtkap wit, en een rode LED erin, maar vind maar eens een witte mistlichtkap ...

Mijn auto is gelukkig symetrisch opgebouwd, 2 mistlichten, en ONDERAAN, waar ze horen, en twee achteruitrijlichten.

Was dat niet het geval, zou ik nazoekwerk verrichten naar Engelse versies, indien de enkelvoudige mist- en achterlichten daar omgekeerd staan (heb daar nu geen idee van), linker mistlicht uit Engeland bestellen, en een rode LED erin :Y
Kost dan wellicht wel wat, maar ik zou het ervoor over hebben.

Edit: ben ook blij dat mijn auto witte pinkerglazen heeft achteraan. De gefacelifte versie heeft er oranje. De Rode LED's in de witte pinkerkappen komen goed uit. Op de motor heb ik dezelfde rode LED's achteraan (maar in BA15S fitting), achter oranje kappen. Geeft evenzo mooi rood licht, maar oogt zo stom dat de kappen oranje zijn :/
In de (nabije) toekomst voor de grijze toch eens aan witte kapjes denken :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja..., ik kan mij ook gek ergeren aan het asymmetrische van lampen op (bijvoorbeeld) een auto.

Maar soms is het niet anders. Soms verander ik wat (zoals bij de witte C1), maar meestal laat ik dat soort persoonlijke retouches aan een volgende eigenaar over.

Net zo goed als dat ik de soort van te persoonlijke dingen bij bijvoorbeeld een inruilauto / inruilmotor zo veel mogelijk verwijder na binnenkomst.
 
Ik kwam bij het opruimen nog een nieuwe kilometerteller kabel tegen voor een GSX750F uit 94.

Als iemand hem kan gebruiken, je kan hem in Ede ophalen.
 

Bijlagen

  • IMG_2020-12-13-17-04-52-892.jpg
    IMG_2020-12-13-17-04-52-892.jpg
    144 KB · Weergaven: 3
Heeft er iemand wellicht interesse in een YSS achter schokdemper voor de gsx600f generatie 1987-1997?

Deze is vorig jaar nieuw aangeschaft bij Noud's motorbazaar voor 250 euro, maar mag weg voor wat een gek er voor geeft. Een PM'tje is het handigst voor meer informatie.
 

Bijlagen

  • IMG_20201214_182337.jpg
    IMG_20201214_182337.jpg
    132 KB · Weergaven: 7
  • IMG_20201214_182203.jpg
    IMG_20201214_182203.jpg
    172,1 KB · Weergaven: 6
Heeft er iemand wellicht interesse in een YSS achter schokdemper voor de gsx600f generatie 1987-1997?

Deze is vorig jaar nieuw aangeschaft bij Noud's motorbazaar voor 250 euro, maar mag weg voor wat een gek er voor geeft. Een PM'tje is het handigst voor meer informatie.
Was die maar voor de '98 - '06 ... -O-
 
Vraagje aan de 750F kenners

Om een motor wat minder hoogtoerig te maken kan je met de tandwielverhouding variëren.

Ik kom zelden tot nooit in de hoge toerentallen simpelweg omdat ik het gebrul onfatsoenlijk en niet prettig vind. Ik wil bij het stoplicht soms wel lekker vlot weg maar zonder de indruk te wekken een wannabee Rossi te zijn 😆 Bovendien zoek ik boven de 80kmh constant de 7e versnelling. Het mag al met al wel een beetje minder en het blok is soepel genoeg om in lagere regionen te presteren. Eigenlijk zou de 2e versnelling de 1e moeten zijn en nog een verzet boven de 6. Dat zou voor mij de ideale verhouding zijn.

Is iemand bekend met de beste aanpak bij een 750? Groter voortandwiel, kleiner achtertandwiel, combinatie van die twee? En ja, een open deur is natuurlijk "koop een andere motor". Die deur graag dichthouden 😆
 
Grappig, ik ken dit nog van mijn Puch Maxi tijdperk. Heel toevallig had die standaard de zelfde tandwielverhouding als een GSX-F.

Zelf geen ervaring met andere vertanding op deze motor...

Je zou kunnen beginnen met voor één tandje groter. Dat staat gelijk aan achter drie tanden. Het lijkt me dat de kettingloop zoveel mogelijk onveranderd moet blijven, anders ga je tegen andere problemen aan lopen.

Voor één tandje groter en achter één tot drie kleiner moet geen probleem zijn lijkt me? Wellicht moet je wel je ketting dan gaan inkorten/verlengen?

Interessante website die ik net gevonden heb, hier kun je alle gegevens uit hun database laden en gaan spelen met verhoudingen.

Dit grafiekje zou voor je interessant zijn, per tandje groter voor (of drie kleiner achter, doet het zelfde!) scheelt het ongeveer 300 tpm op 100 km/h.:

1608458661181.png
 

Bijlagen

  • 1608458435940.png
    1608458435940.png
    17,1 KB · Weergaven: 5
Ik kom zelden tot nooit in de hoge toerentallen simpelweg omdat ik het gebrul onfatsoenlijk en niet prettig vind. Ik wil bij het stoplicht soms wel lekker vlot weg maar zonder de indruk te wekken een wannabee Rossi te zijn 😆
Exact ook mijn beleving!
Bovendien zoek ik boven de 80kmh constant de 7e versnelling.
Ja, dat probleem ken ik dus ook 🥴
Eigenlijk zou de 2e versnelling de 1e moeten zijn er nog een verzet boven de 6. Dat zou voor mij de ideale verhouding zijn.
Ik heb dat ooit al geprobeerd, vertrekken in 2de, gaat goed, zelfs bergop. (Zou ik nu nog eens moeten proberen vanuit mijn garage, met koude motor, een flauwe betekening geeft mij 30% helling ...).
Is iemand bekend met de beste aanpak bij een 750? Groter voortandwiel, kleiner achtertandwiel, combinatie van die twee?
Groter tandwiel vooraan, kleiner tandwiel achteraan. Persoonlijk zou ik dan wel voor elke tand groter vooraan, ook een tand kleiner achteraan willen gaan, kwestie van behoud ketting lengte, al hoeft dat niet.

Voor vooraan heb ik al gevonden dat je tot 18t kan bestellen, maar ik vraag mij wel af of dat "past", of die dan niet tegen het koppelings staafje tikt ...

ik heb ooit eens, heel lang geleden, in een excell file uitgerekend hoe de toerentallen liggen bij 120 in 6de, bij verschillende verhoudingen. Ben die file kwijt, maar als ik tijd heb, maak ik wel eens een nieuwe, want je hebt mij nu wel getriggerd :+

Weet wel dat je snelheidsmeting bij deze modellen op de uitgaande as gemeten wordt, en dus elke aanpassing van vertanding en/of bandenmaat een (sterke) invloed heeft op de meting. Die afwijkingen kan ik natuurlijk ook mee opnemen in zulk een excell file. (Nu nog meer getriggerd ...)

Een Speedohealer (of zoiets) verhelpt dat. Echter geen ervaring mee, en zo een ding kost ook al tussen de 80 en 120€ ...
Dat is dan ook de reden dat ik er nog nooit aan toe gekomem ben.
ja, een open deur is natuurlijk "koop een andere motor". Die deur graag dichthouden 😆
Don't worry, die deur is bij mij afgesloten met 3 sloten, 5 grendels, een paar alarmen, camera bewaking, en nog zo veel meer ... :+
 
  • Geweldig
Waarderingen: *RW*
...moet er natuurlijk wel ruimte voor zijn ; voor een groter tandwiel voor. De ervaring heeft geleerd dat er bij veel motoren amper of geen ruimte om het voorste tandwiel zit.

Maar idd..., ik reed op die F, en ik dacht elke keer : waarom wil het ding toch niet in 6..., heb meer dan 100 km lang het gevoel gehad dat ik in 5 aan het hobbelen was... :+

Dus in de schuur 'droog gereden'..., en idd..., het ding draait wel degelijk in zes, maar ook bij een vrij hoog toerental bij gematigde snelheden... :/


...ben natuurlijk ook een iets dikkere 2 pitter gewend, en dat toeRT en draait natuurlijk ook weer compleet anders dan een 4 in lijn.
 
Weet wel dat je snelheidsmeting bij deze modellen op de uitgaande as gemeten wordt, en dus elke aanpassing van vertanding en/of bandenmaat een (sterke) invloed heeft op de meting. Die afwijkingen kan ik natuurlijk ook mee opnemen in zulk een excell file. (Nu nog meer getriggerd ...)

Een Speedohealer (of zoiets) verhelpt dat. Echter geen ervaring mee, en zo een ding kost ook al tussen de 80 en 120€ ...
Dat is dan ook de reden dat ik er nog nooit aan toe gekomem ben.

FF een navi meenemen, en 100 op de navi rijden..., dan weet je gelijk de afwijkingen.
Desnoods plakkertjes (...) op de teller plakken wat dan ECHT 100, 120, 50, 80, 220 is... :+
 
Grappig, ik ken dit nog van mijn Puch Maxi tijdperk. Heel toevallig had die standaard de zelfde tandwielverhouding als een GSX-F.

Zelf geen ervaring met andere vertanding op deze motor...

Je zou kunnen beginnen met voor één tandje groter. Dat staat gelijk aan achter drie tanden. Het lijkt me dat de kettingloop zoveel mogelijk onveranderd moet blijven, anders ga je tegen andere problemen aan lopen.

Voor één tandje groter en achter één tot drie kleiner moet geen probleem zijn lijkt me? Wellicht moet je wel je ketting dan gaan inkorten/verlengen?

Interessante website die ik net gevonden heb, hier kun je alle gegevens uit hun database laden en gaan spelen met verhoudingen.

Dit grafiekje zou voor je interessant zijn, per tandje groter voor (of drie kleiner achter, doet het zelfde!) scheelt het ongeveer 300 tpm op 100 km/h.:

Bekijk bijlage 1575103
Geweldig dit! Geeft een goed beeld van de verschillen!
 
Grappig, ik ken dit nog van mijn Puch Maxi tijdperk.

...back to 1981... :+

Dit was de 4e brommer, en de 2e Puch Maxi (en dan weer de 3e Puch... :/ )


i-hQF63dq-L.jpg



De eerste Maxi was destijds een Maxi N..., en dat was er dan eentje ZONDER achtervering..., die had je toen nog.
Niet te doen zo'n hobbelding !

Dit was dus de tweede. Een Maxi S. Destijds voor 50 Gulden gekocht, omdat het blok gaar was.
En daarom ging het blok van de N, onder deze S.

60 cc
17 mm carburatie / aangepast spruitstuk
aangepaste zuiger (dus de standaard 60 cc zuiger, nog weer aangepast)
hogere compressie, in combinatie met een oud model cilinderkopje (bougie staat hierbij schuin omhoog)
makkelijker uitlaatsysteem + aangepaste bocht
aangepaste tandwiel verhouding

Heb nog ff rondgereden met een matzwarte Jamarcol uitlaat..., maar dat ding maakte toch serieus teveel lawaai..., dus..., een gemodificeerde Zündapp demper onder de Maxi gedaan (deze nog net iets te zien op de foto).

Grappig, die dingen bestaan nog steeds... : Jamarcol Fuego universal Exhaust 28mm available in Black or Chrome



Het ding kwam vanwege die tandwielen duidelijk langzamer op gang dan een standaard Maxi, maar liep wel langer door..., uiteraard... :+

Het ding liep dan iets over de 80..., en zo hard is dat niet natuurlijk, maar..., met remmetjes die amper 10 cm doorsnee hebben, was het misschien wel weer hard... :+

De zijstandaard klapte de verkeerde kant op, en kwam van een Zündapp af.
Het achterspatbord was iets ingekort.
En naast de koplamp zaten extra (functionele !) soort van mistlampjes.


...mooie tijd... :+ :+


1) Puch Skytrack 3 voet
2) Yamaha RD50M
3) Puch Maxi N
4) Puch Maxi S
5) Zündapp 515 Super Combinette (dubbel achtervering..., wilde destijds echt geen hond hebben zo'n ding...)
6) Zündapp 517-34 Special (een combi van een 517 en een 529 KS)
7) Zündapp 517-35 Liste A (ook een combi van van alles en nog wat..., met o.a. 70 cc, en nog meer ellende)

En later nog een keer, en dat was naast een CBR1000F, een 517-36 Liste 5 KS50 Watercooled

 
Laatst bewerkt:
FF een navi meenemen, en 100 op de navi rijden..., dan weet je gelijk de afwijkingen.
Desnoods plakkertjes (...) op de teller plakken wat dan ECHT 100, 120, 50, 80, 220 is... :+
klopt, maar erger is, de afwijking in de ODO meter en trip tellers.
 
...moet er natuurlijk wel ruimte voor zijn ; voor een groter tandwiel voor. De ervaring heeft geleerd dat er bij veel motoren amper of geen ruimte om het voorste tandwiel zit.
Een 16t of 17t kunnen erin. Over die 18t heb ik sterke twijfels.
 
Terug
Bovenaan Onderaan