Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Ik ben wel een korte bak gewend.... Vind dus de toerentallen ook niet heel raar. Ook in mijn auto (ford focus mk.2 1.6 benzine) heb ik een vrij korte bak. Ik kan daarmee ook rustig in de hoogste versnelling door de stad tuffen, in de derde rotondes nemen enzo.

Qua motoren kom ik van een XJ900, met een 5-bak. De toerentallen op de snelweg ontlopen elkaar niet veel dus ik vind het niet persé raar ofzo.

Op een rustig rondje toeren kom ik amper boven de 5-6000 toeren Meer heb je niet nodig om vlot overal doorheen te komen. Af en toe wil ik hem wel eens doortrekken om me als Jeremy Clarkson te voelen: "POWER!!!".

De eerste Maxi was destijds een Maxi N..., en dat was er dan eentje ZONDER achtervering..., die had je toen nog.
Niet te doen zo'n hobbelding !

Dit was dus de tweede. Een Maxi S. Destijds voor 50 Gulden gekocht, omdat het blok gaar was.
En daarom ging het blok van de N, onder deze S.

Mijn eerste was een S, die heb ik toen redelijk verbouwd. Ik was 13 en vond het leuk om te prutsen, rijden mocht ik toch niet. Ik heb er in die tijd een aantal gehad.

Toen ik 16 werd en mijn brommerrijbewijs haalde (ik ben nog jong....) kocht ik een oude VS50L. 2 bak met 'zwabberpook' en terugtraprem. Echt? Ja, echt, een terugtraprem op de brommer.

Na mijn eerste auto-periode (brommerloos) werkte ik op een gegeven moment in mijn eigen stad en mijn vriendin had de auto regelmatig nodig voor school, toen kocht ik er weer een Puch Maxi bij om mee naar het werk te rijden. Vervolgens nog één. Ik heb van die twee samen een goede gebouwd en heb daar een goed jaar met plezier op gereden. 70cc, 15mm carburateur, een tandje lichter op het voortandwiel en een sigaaruitlaat met dikke bocht. Dit was goed voor een 60km/h en goed optrekkend meekomen met het stadsverkeer. (Hij had eerst wat moeite met mijn gestal zegmaar. Origineel zijn ze niet gebouwd op 110kg zware mannen.)

De uiteindelijke brommer van een paar jaar terug, om mee door de stad te tuffen:
IMG_1884.JPG




En mijn dagelijkse brommer toen ik 16 was. Wat was dat een heerlijk ding!

IMG_1634.JPG
 
Even gespiekt bij nr1motor. Een DID 530VX voor de AK1112 kan geleverd worden met verhouding 16-42 i.p.v. de standaard 15-45. (Ze noemen ook een 530 ZVM-X. Verschil wordt me niet helemaal duidelijk). Groter dan 17 gaan ze niet bij nr1.

Als ik die verhouding op die gearingcommander loslaat zou dat bij 4500rpm resulteren in 109kmh i.p.v. 95. Belangrijker nog, de 1e, 2e en 3e versnelling worden ook "opgerekt".
 
ZVM-X is een hogere kwaliteit/sterker dan de VX heb ik eens ergens gelezen.

Mijn tip, gezien ik net een nieuwe set heb gemonteerd:
Kijk eens op uitlaatstore.nl, die was veruit de goedkoopste voor een kettingset.
Als je gewoon een mailtje stuurt zullen ze ongetwijfeld ook de verhouding aanpassen voor je naar wat jij wilt. De standaard kettingset in hun webshop heeft namelijk niet de juiste hoeveelheid schakels en dat hebben ze netjes rechtgezet voor me. :t

Nog een tip: koop niet het klink tooltje wat ze verkopen maar neem voor éénmalig gebruik de AFAM easyriv.


https://www.uitlaatstore.nl/detail/...sx750-gs-kettingset-did-530-vx-open-goudkleur
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Toen ik 16 werd en mijn brommerrijbewijs haalde (ik ben nog jong....) kocht ik een oude VS50L. 2 bak met 'zwabberpook' en terugtraprem. Echt? Ja, echt, een

En mijn dagelijkse brommer toen ik 16 was.
Wat was dat een heerlijk ding!

Bekijk bijlage 1575156


Ik dus al eerste een soortgelijke. Maar dan de 3 voet.
Modelletje MV50 Sky Track, en dan ook in het tijdsoriginele paars metallic (helaas geen foto van).

Het ding destijds van een vaag familielid van 'vaders' gekregen. Die gast reed toen al motor (Honda CB750), en die Puch van hem stond daar maar te staan.
Als in van : kom maar halen, gratis, voor nop, en wees er maar fijn heppie mee.

Duszz..., een aanhangwagentje achter de auto geknoopt en wij naar de Betuwe om het ding te halen.
Ik was toen 15.

Had nog nooit brommer gereden, en wist ook niet hoe 'dat' allemaal werkte

Ik wist alleen dat als het ding liep, je gas moest geven, de koppeling in moest trekken, dan nog meer gas geven, en dan de koppeling moest laten schieten.

En exact dat deed ik op mijn 16e verjaardag..., om 4 meter verderop met een hoogtoerige brommer tegen de stoeptegels aan te klappen... :+

...binnen 3 seconden ofzo, had ik dus al mijn eerste schade aan het ding, en wel in de vorm van een afgebroken (want van aluminium) schakelpedaaltje... :+ :+


Heb een jaar of wat geleden nog een geweldig mooi schaalmodel van zo'n paarse MV50 gekocht.

Artikel <-- zoals deze dus. Eentje van het merk WSI. Kost wat, heb je ook wat.



...en zo werden die dingen destijds aangeprijsd... :Y

skytrack.jpg
 
Verschil wordt me niet helemaal duidelijk). Groter dan 17 gaan ze niet bij nr1.
Wellicht omdat groter niet past zoals ik denk.
Als ik die verhouding op die gearingcommander loslaat zou dat bij 4500rpm resulteren in 109kmh i.p.v. 95.
Ik meen mij te herinneren vanuit mijn excell file, dat met een 17/43 de rpm bij 120km/u in 6de van 5500 gereduceerd werd naar ongeveer 4800.
Met 18/42 zels naar 4500. Maar ja, ik twijfel heel hard over die 18, of die wel past.
Belangrijker nog, de 1e, 2e en 3e versnelling worden ook "opgerekt".
Elke versnelling wordt gerekt, eigenlijk gewoon "opgeschoven". Het geeft dus enkel minder koppel bij vertrek vanuit stilstand. Stoplicht sprintjes worden dus net iets moeilijker, maar eens vertrokken is het een kwestie van het juiste rpm te zoeken horende bij een bepaalde rijstijl.

Afhankelijk van de reductie wordt je 2ste versnelling je tweede, enz, en de 6de dus een 7de, dat wordt dan een beetje een "overdrive", wordt eerder een versnelling voor de snelweg (en 90 wegen in B).

Let wel: ik denk dat het weinig gaat doen aan verbruik. Ja, dat is weer meer een punt voor mij :+
Want met een lager rpm moet je motor meer moeite leveren bij 120 in 6de, dan bij een hoger rpm.
Maar aangezien de GSX F als sport/tour is gebouwd, zou een lager rpm ook kunnen resulteren in een licht verlaagd verbruik (ik droom daar al van :+ ), maar het zal zijn limieten hebben. Onder een bepaald rpm gaat ie het niet meer vlot kunnen trekken, en zal het verbruik net stijgen, samen gaand met een slechtere prestatie.

Maar reduceren van 5500 tot pakweg 4500 rpm bij 120 in 6de lijkt mij aannemelijk. Is het niet voor het verbruik, geeft het alvast wel een "zachter karakter".

Als ik 100% zeker ben dat ik zo een speedohealer correct (en liefst plug & play) kan aansluiten, zou ik mijn grijze er graag mee uitrusten, en dan een 17/43, of zelfs 17/42 erop (bij die laatste moet er 1 schakel uit de ketting ... ale ja, MOET niet, maar in mijn gevoel beter).

nog beter, een 18/42, maar dan moet ik eerst eens meten of dat past. Kan simpel. Buiten omtrek meten van het tandwieltje, delen door 15, en vermenigvuldigen met 18, en dan een kartonnen schijfje maken. Ook uitmeten hoeveel mm de ketting uitsteekt buiten de tandjes, en als er dan nog pakweg 2mm overblijft tussen ketting en koppelings staafje kan het. Maar nogmaals, ik betfwijfel het heel sterk.
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Nog even terugkomend op de ketting..
Gisteravond de ketting wat aangespannen maar nu hoor ik wat bijgeluiden die er eerst niet waren.

Té strak misschien?
 
Nog even terugkomend op de ketting..
Gisteravond de ketting wat aangespannen maar nu hoor ik wat bijgeluiden die er eerst niet waren.

Té strak misschien?
ik heb de indruk dat het idd een klein beetje te strak staat.
Van de middenbok halen, en een ander persoon (liefst zwaar persoon, zoals ik :$ ), erop laten zitten. Dan moet je toch minstens 1,5cm speling hebben, beter 2 cm.
 
  • Leuk
Waarderingen: *RW*
Lijkt wel strak ja..

Tweede persoon heb je niet nodig hoor, gewoon 2à 3 cm speling aanhouden, maar, het belangrijkste: meet op meerdere plekken!

Dus meten, wiel stukje draaien, nog eens meten, wiel stukje draaien, nog eens meten. Er kan een centimeter verschil zitten tussen het strakste en meest losse punt.
 
Zojuist opnieuw nagelopen en ietsjes losser gezet. Draait weer netjes en zonder bijgeluiden 👍
En ik heb vandaag mijn huidige ketting voor de laatste keer gesmeerd.
Km stand is nu exact 99.405km, die laatste 595km kan ze dan nog wel mee.
Dan MOET er sowieso een nieuwe op. Gek genoeg kan ik ze nog niet ver oplichten van het achtertandwiel, en zien diens tanden er ook nog redelijk uit, maar lawaai dat die ketting nu maakt!




En ... nog steeds niks meer verder gedaan aan Grijsje -O- :$
 
Deze ochtend getankt ... op smper 500,1 km, en er ging 21,55 liter in.
Dat geeft een verbruik van 4,31L/100km (1:23,26), en dat ben ik niet gewoon :X
 
Je sneeuwtocht zal daar zeker en vast aan hebben bijgedragen
Idd, want dat was dikwijls lange tijd traag rijden in een lagere versnelling, niet bevorderlijk voor het verbruik. De langere stilstanden zullen er ook hun aandeel in hebben.
 
heren een vraag.
Mijn koppelingshendel van de gsx600f uit 92 begint stroever te worden.
Ik denk eraan te beginnen met het vervangen van de koppelingskabel.
adviezen qua merk? ik zie op "nr1 motor" P&W en TSK kabels.

Deze winter weer onderhoud:
-kleppen controleren en eventueel stellen: is nu 20000 km geleden.
-nieuwe bougies
-olie en oliefilter

ben aan het denken om een optimate 3 aan te schaffen.
 
oh en smeren jullie daadwerkelijk ook echt de koppelingskabel en gaskabel etc??
Het lijkt mij niet slecht dat je dat af en toe eens doet ... maar ... eu ... ik moet eerlijk zeggen, ik heb dat nog (zo goed als) nooit gedaan bij mijn GSX F'en :$
 
Terug
Bovenaan Onderaan