Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Ik ook nooit, maar ook nooit bij een scooter. Maar of ik wordt oud, of de koppelingshendel voelt steeds zwaarder aan.
 
Ohw ja, tijdje geleden had hier iemand een tool of tabel neergezet om de reducties van de ketting overbrenging te berekenen bij afwijkende verhoudingen. Ik vond die niet meer terug, dus typte ik lukraak wat in de Google bar, en kwam ik uit op Blocklayer.com
Daar moet je op Motorcycle Gearing Sprockets RPM km/h klikken, en krijg je een kant en klare en zeer uitgebreide pagina waarop je naar hartelust kan experimenteren met verhoudingen. Waarbij je dan door middel van spelen met voor- en achtertandwiel, en de bandenmaat, in elke versnelling en bij elke rpm je snelheid kan zien.

Dus ik ben er dan maar aan begonnen, door in te stellen op15/45, en met bandmaat 150/70/17. Blijkt niet geheel te kloppen, en heb een beetje moeten spelen met de bandenmaat, na wat experimenteren kwam ik erop uit dat je die op 150/52/17 moet zetten, dan geeft het programma in de 6de versnelling en 130km/u (ongeveer) 6.000 rpm aan, zoals het in werkelijkheid is, oftewel, 12.000 rpm bij 260 km/u.
Op de Belgische snelwegen is het echter 120km/u aan ongeveer 5530 rpm.

Bij de meeste sites waar je andere dan de standaard tandwielen kan bestellen, gaan de keuzes tot 17t vooraan, en tot 42t achteraan. In principe ben ik voorstander van behoud van kettinglengte, maar later in dit bericht ga je merken dat ik daar misschien toch vanaf ga stappen. Op één site vond ik toch een voortandwiel van 18t, en ondanks ik nog steeds twijfel dat die erin past, heb ik er toch wat berekeningetjes mee gemaakt.

Omdat ik een redelijke grote terugval in het rpm wil zien, ga ik van de 15t vooraan rechtstreeks naar 17t, en achteraan evenredig naar 43t. Maar neem ook de combi 17/42 in mijn berekeningen, en dan ook nog als "extreem", de 18/42, waarvan ik dus sterk vermoed dat die niet kan. Die geef ik in het rood aan, om aan te duiden dat dit de wellicht niet mogelijke extreme verhouding is (behalve de link, die blijft blauw).

Snelweg V-max:
120 km/u in 6de, bij 15/45 = 5530 rpm, is origineel.
120 km/u in 6de, bij 17/43 = 4650 rpm, is 880 rpm lager.
120 km/u in 6de, bij 17/42 = 4540 rpm, is 990 rpm lager.
120 km/u in 6de, bij 18/42 = 4310 rpm, is 1220 rpm lager.

Mijn meest gebruikte kruissnelheid:
90 km/u in 6de, bij 15/45 = 4150 rpm, is origineel.
90 km/u in 6de, bij 17/43 = 3500 rpm, is 650 rpm lager.
90 km/u in 6de, bij 17/42 = 3430 rpm, is 720 rpm lager.
90 km/u in 6de, bij 18/42 = 3230 rpm, is 920 rpm lager.

Om na te gaan hoe zich dat vertaalt bij vertrek vanuit stilstand heb ik ook alle combinaties eens bekeken bij stationair rpm, namelijk ongeveer 1200 rpm.
Bij 15/45 laten koppelen maakt 10 km/u
Bij 17/43 laten koppelen maakt 12 km/u
Bij 17/42 laten koppelen maakt ook 12 km/u (wanneer je die berekening uitvoert, zie je de naald iets verspringen, maar is zo weinig dat die gewoon op 12km/u blijft staan).
Bij 18/42 laten koppelen maakt 13 km/u, dus ook moest deze extreme verhouding mogelijk zijn, je komt met je nieuwe eerste versnelling nog steeds niet in de plaats van de oude tweede, want de oude tweede geeft bij stationair 14km/u, het wordt wel vrij nipt.

Maar ja, om te vertrekken geef je toch ook altijd een beetje meer gas, nog niet op gelet bij hoeveel rpm je eigenlijk echt de koppeling volledig los hebt? Maar ik ga er voor het gemak even van uit dat dit bij 2000 rpm dan toch het geval is, en dan spreken we respectievelijk over;
Bij 15/45 laten koppelen maakt 17 km/u
Bij 17/43 laten koppelen maakt 20 km/u
Bij 17/42 laten koppelen maakt 21 km/u
Bij 18/42 laten koppelen maakt 22 km/u, dus ook moest deze extreme verhouding mogelijk zijn, je komt met je nieuwe eerste versnelling nog steeds niet in de plaats van de oude tweede, want de oude tweede geeft bij stationair 24 km/u, het wordt wel vrij nipt.

Maar als je dan wat naar beneden scrolt krijg je nog een soort grafiek met het verloop van de versnellingen, waarbij dit de grafiek van de originele verhoudingen is. Als je dan meerdere verhoudingen ingeeft onder "sprocket compere", dan zie je bovenaan die grafiek twee horizontale lijnen staan met bolletjes, die geven een heel duidelijk beeld hoe de versnellingen liggen bij de bepaalde verhoudingen, en dus tegenover het origineel.
Bij de 17/43 ligt de nieuwe 1ste versnelling ongeveer halfweg tussen de oude 1 & 2.
Bij de 17/42 schuift de nieuwe 1ste versnelling ietwat meer door richting de oude 2.
Bij de 18/42 ligt de nieuwe 1ste versnelling plots veel dichter bij de oude 2, op ongeveer 80%.
Maar aangezien ik al geprobeerd heb, en dat vertrekken ook gemakkelijk in tweede gaat, kan dit geen probleem zijn.
En wat mij aan deze tabellen ook opgevallen is, is hoe hoger je in de versnellingen gaat, hoe kleiner de verschillen. Tussen de 5de en 6de versnelling is er maar heel weinig verschil. Dat wist ik dus niet.

Door het gebruiken van deze site en nu weer een goed en duidelijk overzicht te hebben op de verschillende verhoudingen, zit ik er weer mee dat ik dit eigenlijk wil toepassen. Zoals ik al zei, ik zou het liefst voor behoud van kettinglengte gaan. De 18/42 combinatie vrees ik dus voor, waarbij de kettinglengte hetzelfde had gebleven. Maar de reductie van 17/42, één schakel minder dus, is de reductie op 10 rpm na, 1000 rpm minder bij 120 km/u in 6de versnelling. En dat lijkt mij wel mooi.

Ik moet mij redelijk dringend een nieuwe kettingset bestellen voor de blauwe. Maar nu zit ik hier mee in mijn hoofd. Nu ben ik van plan om eens te mailen naar een verkoper van die ene betreffende "plug & play" speedohealer voor de GSX 750 F, om na te vragen of die ook écht plug &n play is. Ik wil namelijk de zekerheid dat ik die ertussen kan steken, én dat er goed mee in te stellen valt.

Maar eigenlijk zou ik die speedohealer al meteen op mijn grijze moeten hebben, want daar ligt achteraan een 160/60/17 op ipv een 150/70/17.
Nu wilde ik toch eens het verschil zien, en door die verkeerde band geeft de snelheids meter nog eens 3km/u extra afwijking aan. Dat is nog eens 2.5% minder. In origineel telt de ODO meter erg nauwkeurig, maar die telt door die 160 band dus 2.5% te weinig aan.

(voor de volgende vergelijking heb ik de bandenmaat wel effe correct ingegeven, omdat ik anders een te afwijkend resultaat zou krijgen).
120 km/u in 6de met een 150/70/17 = 120 km/u
120 km/u in 6de met een 160/60/17 = 117 km/u
Volgens de facturen ligt die achterband er nu bijna 13.000km op, met andere woorden, de ODO teller geeft op dit moment ongeveer 325 km te weinig aan ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste mensen, ik heb een soort van slecht nieuws, ik ga er tussen uit voor een poosje, nog geen idee hoe lang. Ik noem het een "self-ban", heeft zo zijn oorzaak. Maar geen zorgen, het heeft met NIEMAND in dit topic iets te maken. Dus geen zorgen dat ik niets meer like, en verdwenen lijk te zijn he.

Indien iemand mij vanwege een ernstige reden toch nidig moet contacteren, pb @RobdeW , die heeft mijn mobiel nr, en mag die via pb doorgeven. Maar enkel in ernstige situaties.

Groetjes van een rare Belg :W
 
Beste mensen, ik heb een soort van slecht nieuws, ik ga er tussen uit voor een poosje, nog geen idee hoe lang. Ik noem het een "self-ban", heeft zo zijn oorzaak. Maar geen zorgen, het heeft met NIEMAND in dit topic iets te maken. Dus geen zorgen dat ik niets meer like, en verdwenen lijk te zijn he.

Indien iemand mij vanwege een ernstige reden toch nidig moet contacteren, pb @RobdeW , die heeft mijn mobiel nr, en mag die via pb doorgeven. Maar enkel in ernstige situaties.

Groetjes van een rare Belg :W
Het ga je goed Patrick!
Hoop dat het niks al te ernstigs is? Ik hoop dat je in ieder geval krijgt/vindt/doet wat je nodig hebt. Tot ooit. :t :]
 
Beste mensen, ik heb een soort van slecht nieuws, ik ga er tussen uit voor een poosje, nog geen idee hoe lang. Ik noem het een "self-ban", heeft zo zijn oorzaak. Maar geen zorgen, het heeft met NIEMAND in dit topic iets te maken. Dus geen zorgen dat ik niets meer like, en verdwenen lijk te zijn he.

Indien iemand mij vanwege een ernstige reden toch nidig moet contacteren, pb @RobdeW , die heeft mijn mobiel nr, en mag die via pb doorgeven. Maar enkel in ernstige situaties.

Groetjes van een rare Belg :W
Het spijt me dit te lezen, ik hoop dat het goed met je gaat, en dat je op jouw geschikte tijd weer terugkomt.
 
Klepspelingen zojuist gemeten.
1992 shim type: volgens haynes werkboek intake: 0.10-0.20 exhaust: 0.15-0.25

gemeten:
cil 1
intake 0.15 en 0.2
exhaust 0.25 en 0.25
cil 2
intake 0.2 en 0.2
exhaust 0.25 en 0.3
cil 3
intake: 0.2 en 0.15
exhaust 0.25 en 0.25
cil 4
intake 0.15 en 0.15
exhaust 0.25 en 0.25

Hij was vooral rumoerig met een koude motor eigenlijk. Maar ik lees zojuist dat de klepspelingen juist steeds minder zouden moeten worden eigenlijk,in de loop van de kilometers. Dat zie ik eigenlijk nog niet echt gebeuren na 20000km verder te zijn.
Zouden jullie de uitlaat allemaal krappen maken naar 0.2 en de inlaat naar 0.15?? Het enigste nadeel is dat ik dan iets van 12 shims ofzo moeten hebben.
 
Bij hogere km standen gaat dat niet meer zo snel als in het begin, de kleppen slaan niet meer zo in.

En zet alles wat in dezelfde range..
 
Er valt er toch maar één buiten de tolerantie?
Die aanpakken en de rest lekker laten zitten zou ik zeggen.

Als de speling kleiner wordt naarmate het slijt zit je toch juist veilig, alles nu net aan de bovenkant van de tolerantie.
 
wanneer is eigenlijk een gsx1100 F een "katana" en wat maakt hem dan katana

bij het ene model staat het op de kuip en bij de ander niet .....is dat het ?
 
Volgens mij is het alleen een verschil in benaming en werd Katana (eerst?) alleen in de USA gebruikt.
Er is een draadje over Verschil ( ? ) tussen gewone GSX 600 F en Katana | Motor-Forum

Oeh, daar staat het mooi uitgelegd inderdaad.


Kort samengevat:
Je hebt de Suzuki die wij in Nederland als katana kennen, die is inmiddels opnieuw uitgebracht:
1611293826670.png
1611293855182.png



Dan heb je de motoren die wij als GSX-F kennen, die zijn in Amerika onder de naam 'Katana' uitgebracht, en hier dus als 'GSX-F' met als verschil.... de naamgeving. En volgens mij duurde het langer voordat hij in Amerika uit het assortiment genomen is, daar was hij wat populairder dacht ik.

1611293976425.png
1611293984282.png
 
Die Katana op het plaatje heeft ook reflectoren aan de zijkant, dat hebben mijn beide GSXf'en ook niet. Zal wel met wetgeving te maken hebben.
 
Die Katana op het plaatje heeft ook reflectoren aan de zijkant, dat hebben mijn beide GSXf'en ook niet. Zal wel met wetgeving te maken hebben
Mijn GSX750F (2004) had die ook. Mijn huidige Tracer had die ook. Wederom "had", wetgeving of niet: direct er van af geschroefd.
Wettelijk staat er iets van: "ambergele reflectoren aan de voorste zijkanten".
Zoekend op boetes vind ik alleen een ondeugdelijke achterste rode reflector (bij kentekenplaat): €95,-).
Mocht er al ooit een APK voor motoren komen (sorry dat ik vloek in de kerk) dan schroef ik die lelijke dingen er wel weer effe op 8)7 .
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Tice
Jawel..., maar had ergens een reactie op gegeven, maar ikke niet goed gelezen. Derhalve een totaal onzinnige reactie.
Daarom weer weggehaald, en een 'puntje' voor in de plaats.
 
Zoekend op boetes vind ik alleen een ondeugdelijke achterste rode reflector (bij kentekenplaat): €95,-).
Mocht er al ooit een APK voor motoren komen (sorry dat ik vloek in de kerk) dan schroef ik die lelijke dingen er wel weer effe op 8)7 .

Ik vind meestal die ergens bungelende rode reflectors ook geen porem )..., maar..., soms ga je toch overstag... :/ (de GSXF heeft m redelijk bescheiden direct onder het achterlicht zitten ; dus prima !)

...maar jaren geleden alweer werd er voor gewaarschuwd dat er o.a. serieus zou worden gekeken naar de TT gangers die zonder rode reflectortje gesignaleerd zouden worden..., maar..., dat lees je dan maar een dag (ofzo) voordat je richting Assen vertrekt.

Dus..., ff rommelen in een bak met 'dingetjes', en daar duikel ik een reflectortje op.
Ik had ook nog een beetje alu.hoeklijn liggen, en altijd in huis zijn ook diverse soorten dubbelzijdig tape.


En een kwartiertje later zat de reflector ergens tussen de dempers..., en hoeveel jaar geleden dat alweer was weet ik al niet eens meer, maar..., die reflector is er ook nooit meer afgegaan. Echt mooi is het niet, maar..., eigenlijk stoort het mij ook niet meer... :+

Als het ding op contact staat, dat geeft het LED achterlicht tenslotte ook rood licht, en dan loopt het rood min of meer gewoon door.



i-dtL2fvg-X3.jpg


i-Jtbg36K-X3.jpg




Bij de toerbrommeRT zit het rode reflectortje gelukkig gewoon weggefrommeld in het achterlicht zelf.


.
 
Kort samengevat:
Je hebt de Suzuki die wij in Nederland als katana kennen, die is inmiddels opnieuw uitgebracht:


Ho, ho..., ff een stukkie terug in de tijd.

Wat vroeger in de volksmond als Katana genoemd werd, dat kon destijds meerdere modellen aangaan.

We hadden de GS550, met ook de katana afbeelding op de zijkant (katana is tenslotte een zwaard)
We hadden ook de GS650 (met cardan), met ook die afbeelding.
We hadden de GSX750, met het mes.
En natuurlijk z'n grote broer, de GSX1100, met het mes.

En..., er is nog een GSX750-soort-van-ES geweest..., met natuurlijk die grappige klapkoplamp, en toch ook wel een beetje Katana styling.

Maar heeeeeeel eigenlijk, was de eerste design-dinges van de katana-lijn, wel de Target Design MV Agusta 750

Het originele design van de Suzuki 'katana' serie, was dus ook van het Duitse Target Design.

Er is zelfs een (prototype) Zündapp geweest met (de K543) die gebruik heeft gemaakt van Target, en ook daar zien we weer de katana-vormgeving terug ( linkje : Target der letzte Versuch. )

En..., natuurlijk de BMW..., ook die heeft Target een keer nodig gehad, en ook bij de R65 LS zien met een beetje fantasie de katana-vormgeving weer terug... :Y



550
KAT550.jpg




650

KAT650.jpg





750 (met een zadel in 1 kleur)

kat750.jpg





1100 (met het two-tone zadel)

kat1100.jpg




R65 LS

katbmw.jpg
 
...de meest begeerlijke is in mijn beleving natuurlijk de GSX1100 in een fraaie resto-mod Katana styling... :Y :Y :Y


Bijvoorbeeld (deze van Sanctuary)... :t :t


kat11res.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan