Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
En (...ik zeur nog ff fijn door... :+ ...), de good-old ES had ook wel degelijk een vleugje Katana styling..., alleen..., het ding kreeg nergens die naam mee.

Het bleef gewoon GS750E, of GS750ES, en in sommige buitenlanden was het GS700..., maar dus geen Katana.
Nergens.

Maar wel een beetje die lijn :Y



i-fJSj3Pm-L.jpg

(...de mijne destijds ; nieuw gekocht in 1985...)
 
Nou ja, het Duitse Target Design verblijdde meer merken met hun idee m.b.t vormgeving.. , als in : hoeveel keer kun je ongeveer 1 en dezelfde vormgeving verkopen... 🤣🤣
 
Een hele tijd geleden had hier iemand een screenshot geplaatst van een antwoordmail van iemand die de teller unit kon resetten. Ik had die afbeelding opgeslagen om op de juiste tijd ook naar te mailen, maar ben die afbeelding kwijt.

Weet degene die dat gepost had het nog, en zo ja, heb je dat screenshot nog?

Vrijdag haal ik de 99.999+1km, en begin ik aan een heel groot onderhoud. Ik wil de blauwe nog effe wat langer gebruiken, dus is een reset van de teller noodzakelijk.
 
Beste mensen, ik heb een soort van slecht nieuws, ik ga er tussen uit voor een poosje, nog geen idee hoe lang. Ik noem het een "self-ban", heeft zo zijn oorzaak. Maar geen zorgen, het heeft met NIEMAND in dit topic iets te maken. Dus geen zorgen dat ik niets meer like, en verdwenen lijk te zijn he.

Ah ; U is weer t'rug... :Y
 
Ah! yes. the dreaded 99999 ODO lockup.

A design feature I believe.
This happened to my pride & joy as well, so I researched it and found the cure.

If you have some electronics experience, you should be able to manage this task. I won't bore people with the entire procedure but basically you need to remove the 93c46 Eeprom IC from the instrument cluster PCB, Program an new one, & refit it.

I used an IC socket fearing that I may go round the clock again on it. That way I can simply pop out the old 99999 chip & pop in a nice new chip. I have done about 20000km since, & it works just great so far.

If you need to know the exact process I am happy to help.
email me at ericd@netspace.net.au

Come on Suzuki! you can do better than that!
 
Ah! yes. the dreaded 99999 ODO lockup.

A design feature I believe.
This happened to my pride & joy as well, so I researched it and found the cure.

If you have some electronics experience, you should be able to manage this task. I won't bore people with the entire procedure but basically you need to remove the 93c46 Eeprom IC from the instrument cluster PCB, Program an new one, & refit it.

I used an IC socket fearing that I may go round the clock again on it. That way I can simply pop out the old 99999 chip & pop in a nice new chip. I have done about 20000km since, & it works just great so far.

If you need to know the exact process I am happy to help.
email me at ericd@netspace.net.au

Come on Suzuki! you can do better than that!
Interessant. Ik wil er wel eens naar mailen.

Máár, moet er hier wat aan de printplaat gesoldeerd worden?
Dat lijkt mij "gevaarlijk" ... lees, minste foutje en de hele unit is om zeep :X
 
Interessant. Ik wil er wel eens naar mailen.

Máár, moet er hier wat aan de printplaat gesoldeerd worden?
Dat lijkt mij "gevaarlijk" ... lees, minste foutje en de hele unit is om zeep :X

't is maar een IC'tje lossolderen en weer terug vast solderen. Redelijk simpel als je weet wat je doet.


Welcome back! *O*
 
't is maar een IC'tje lossolderen en weer terug vast solderen. Redelijk simpel als je weet wat je doet.


Welcome back! *O*
Wat is een IC'tje eigenlijk?

Ben goed in elektriciteit, maar elektronica is toch nog wat anders ...
 
Een Integrated Circuit, ofwel een chip,

in ons geval gaat het om dit ding, 8 pootjes om los te solderen.
Je kunt eventueel een 8pins 'socket' op je printplaat solderen, zodat je de volgende keer dat het nodig is niet meer hoeft te solderen, maar goed, één keer in de 99.999km is nou ook niet echt heel vaak voor de meesten.

De eeprom chip:

1611672754378.png


De eventuele socket, waar je de eeprom in kunt prikken. Ik zou persoonlijk een nieuw chipje kopen, kost nog geen halve euro, deze programmeren, de oude los solderen, de nieuwe er in solderen.

Het programmeren is vooral het klote karweitje. Je moet iemand kennen die dus een eeprom programmer heeft voor het juiste type, of er een kopen, en de juiste software er bij zoeken. En uiteraard hopen dat je het in één keer goed doet.
1611672856429.png
 
Een Integrated Circuit, ofwel een chip,

in ons geval gaat het om dit ding, 8 pootjes om los te solderen.
Je kunt eventueel een 8pins 'socket' op je printplaat solderen, zodat je de volgende keer dat het nodig is niet meer hoeft te solderen, maar goed, één keer in de 99.999km is nou ook niet echt heel vaak voor de meesten.

De eeprom chip:

Bekijk bijlage 1589139

De eventuele socket, waar je de eeprom in kunt prikken. Ik zou persoonlijk een nieuw chipje kopen, kost nog geen halve euro, deze programmeren, de oude los solderen, de nieuwe er in solderen.

Het programmeren is vooral het klote karweitje. Je moet iemand kennen die dus een eeprom programmer heeft voor het juiste type, of er een kopen, en de juiste software er bij zoeken. En uiteraard hopen dat je het in één keer goed doet.
Bekijk bijlage 1589140
Ah ... dat solderen zou ik nog durven proberen ... maar dat programmeren ...
 
Ehm.... Boys minder fijn nieuws..... De Gsx gaat eruit. Ik ben tegen een Blackbird aangelopen met lichte schade. Dus ik hoor er straks niet meer bij.
Mocht iemand nog interesse hebben in die van mij stuur dan even een PB. Ik heb nog voor de forum leden. Bochtenset. Volledige pakkingset. Gereviseerde remklauwen set in rood. (je kan ze ook een ander kleurtje spuiten). Setje veerpoten voor waar het onderstuk al van in de primer staat.
Als ik daar iemand nog mee blij kan maken mag dat er voor weinig uit. All het spuitwerk is gedaan met spullen van de spuithandel dat komt er niet af. @DKP was een korte retraite of niet :)
 
Tja, dat had ik ook een beetje. Toch kan ik het niet laten om af en toe te kijken en reageren. Vooralsnog heeft niemand mij een verbod opgelegd 🤗 .
En daar is toch helemaal niks mis mee :t

Dus, waarom zou daar een verbod opgelegd moeten worden? ;)

@DKP was een korte retraite of niet :)
Ja, ik ben niet "verdwenen" hoor ;)
Maar ik hoop nu echt een bedrijfje te vinden waar ze mij kunnen helpen mijn teller te resetten. Ik vind dat ene screenshot van die mail niet meer terug, en kan me ook niet meer herinneren wie het geplaatst had. En volgende week zou ik mijn onderhoud doen ...
 
Ehm.... Boys minder fijn nieuws..... De Gsx gaat eruit. Ik ben tegen een Blackbird aangelopen met lichte schade. Dus ik hoor er straks niet meer bij.
Mocht iemand nog interesse hebben in die van mij stuur dan even een PB. Ik heb nog voor de forum leden. Bochtenset. Volledige pakkingset. Gereviseerde remklauwen set in rood. (je kan ze ook een ander kleurtje spuiten). Setje veerpoten voor waar het onderstuk al van in de primer staat.
Als ik daar iemand nog mee blij kan maken mag dat er voor weinig uit. All het spuitwerk is gedaan met spullen van de spuithandel dat komt er niet af. @DKP was een korte retraite of niet :)
Zo gaan die dingen😉. Maar die Blackbird is ook wel een hele mooie machine en volgens mij een beetje met dezelfde sport/toer mix als de GSXF. Veel plezier ervan!
 
Goedemiddag allen,

Tijdje geleden alweer dat ik iets geplaatst heb maar ook een tijdje geleden dat ik überhaupt gereden heb.

Nu loop ik tegen het volgende aan, accu was slecht dus deze vandaag vervangen voor een nieuwe. Starte mooi, liep netjes stationair, dus even naar tankstation om de bandjes op spanning te zetten en meteen even een klein rondje rijden.

Blok liep fijn, gasrespons voelde zoals altijd, eerste paar keer stoppen niets aan de hand maar toen kwam ik bij een stoplicht.. stationair toerental liep terug, en nog een beetje en toen viel hij uit😭.

Met wat moeite weer gestart en zolang ik gas bij bleef geven bleef de motor lopen, bij gas geven bleef hij lopen, gas los weer zelfde verhaal wegzakken in toeren en uitvallen.

Wat te doen? Voordat ik weer van alles lukraak ga vervangen😅
 
Volgens de media moet de gemiddelde handelaar in gebruikte auto's en motoren daar wel een 'mannetje' voor hebben. :+
Ik heb er in B nog geen gevonden. Zelfs bij de Suzuki motordealers kunnen ze het niet resetten.

Ook al verschillende tunings bedrijfjes gecontacteerd, maar van zodra je over motorfietsen begint, laten ze al snel weten daar geen kennis van te hebben -O-

Ik probeer mij te herinneren wie die mail hier geplaatst heeft (screenshot), maar het schiet mij niet meer te binnen.

Heb al terug gescold in dit topic tot pagina 80, (tot ruim een jaar terug dus), maar nog niets gevonden. Mogelijk is die afbeelding verdwenen, of, ik heb erover gekeken ...

Goedemiddag allen,

Tijdje geleden alweer dat ik iets geplaatst heb maar ook een tijdje geleden dat ik überhaupt gereden heb.

Nu loop ik tegen het volgende aan, accu was slecht dus deze vandaag vervangen voor een nieuwe. Starte mooi, liep netjes stationair, dus even naar tankstation om de bandjes op spanning te zetten en meteen even een klein rondje rijden.

Blok liep fijn, gasrespons voelde zoals altijd, eerste paar keer stoppen niets aan de hand maar toen kwam ik bij een stoplicht.. stationair toerental liep terug, en nog een beetje en toen viel hij uit😭.

Met wat moeite weer gestart en zolang ik gas bij bleef geven bleef de motor lopen, bij gas geven bleef hij lopen, gas los weer zelfde verhaal wegzakken in toeren en uitvallen.

Wat te doen? Voordat ik weer van alles lukraak ga vervangen😅
Iets met de carburators? Stilstand is een beetje nefast voor de carburators bij een GSX F. Maar ja, hoe lang heeft die stil gestaan?

Ik heb intussen al heel wat liggen voor het onderhoud van de 99.999+1 km op de blauwe, maar ik zou voor goed te zijn toch ook nog een batterij moeten aanschaffen, onlangs bij het uitrijden van de garage, startte, reed buiten, leg ze stil, poort sluiten, wil starten ... njet ... batt is echt op ...

Heb nu klaar liggen:
Olie
Oliefilter
Benzinefilter
Luchtfilter
Bougies
Ketting/tandwielen (wordt een 17/42 of 18/42, heb zowel een 17t als 18t voortandwiel liggen :P )
Speedohealer (om die zwaardere vertanding te corrigeren op de meting)
Uitlaatklem (om die amateuristische Bosal klem te vervangen)
Voorvork keerringen
1L voorvork olie
Balhoofdlagers
Nu om goed te zijn moet er nog een batt bij ook ...

Ik wil de blauwe nog 10.000 (of zelfs 20.000) km in genruik houden, en de grijze pas naar de zomer toe inschrijven. Maar het hangt ervan af hoe het gaat evolueren met de uitlaat van de blauwe.
 
Goedemiddag allen,

Tijdje geleden alweer dat ik iets geplaatst heb maar ook een tijdje geleden dat ik überhaupt gereden heb.

Nu loop ik tegen het volgende aan, accu was slecht dus deze vandaag vervangen voor een nieuwe. Starte mooi, liep netjes stationair, dus even naar tankstation om de bandjes op spanning te zetten en meteen even een klein rondje rijden.

Blok liep fijn, gasrespons voelde zoals altijd, eerste paar keer stoppen niets aan de hand maar toen kwam ik bij een stoplicht.. stationair toerental liep terug, en nog een beetje en toen viel hij uit😭.

Met wat moeite weer gestart en zolang ik gas bij bleef geven bleef de motor lopen, bij gas geven bleef hij lopen, gas los weer zelfde verhaal wegzakken in toeren en uitvallen.

Wat te doen? Voordat ik weer van alles lukraak ga vervangen😅
Tap je carbs eens goed af, ff laten doorlopen zodat evt verontreiniging eruit loopt.
 
Tap je carbs eens goed af, ff laten doorlopen zodat evt verontreiniging eruit loopt.
.

Nadeel bij de GSXF (t.o.v. bijvoorbeeld een Bolletje... ;) ) is natuurlijk dat de carburateurs ernstig verstopt zitten achter het plaatwerk, en..., dat er aan de carbs dan wel (inbus)boutjes zitten om de vlotterbakken leeg te laten lopen, maar..., er zitten bijvoorbeeld (t.o.v. bijvoorbeeld een Bolletje... ;) ) geen slangetjes aan die vlotterbakken waarmee de door te lopen brandstof netjes ergens onder je motor opgevangen kan worden.

...en..., je komt gewoon niet bij die aftapinbusboutjes, zonder het complete zijplaatwerk van de brommer af te schroeven... :/

Van dat soort aftapslangetjes kun je natuurlijk wel aan de vlotterbaken maken, want aan de overlooppijpjes zit wel een verdikking, zodat de slangetjes aan de pijpjes vast blijven zitten. Maar..., standaard zitten ze er (helaas) niet aan.



Vandaag, na een week of 6 stilstand, de F ook maar us een slinger gegeven.
Kijken of het ding na die weken een beetje wilde starten..., en eerlijk gezegd..., viel mij het toch iets tegen !

Had toch een stuk of 5 startmomenten nodig om weer muziek uit het orgel te krijgen... :/

En pas nadat het torretje een flink aantal minuten had staan warm te draaien, kwam er pas weer een vlotte beweging in de toerenteller zodra je aan het gashendel liep te vrotten.

Keek er wel een beetje van op..., iets van 6 wk stilstand is tenslotte niet zo heel bijzonder..., of is het wellicht zo dat je inmiddels veel te veel aan die vlotjes startende injectiefietsen gewend bent geraakt... :+ :Y




gsqw3e-fo08 r0oqw]-ew8 [asf0ytgretyuejvcjfhapdousdrvifcsdfhqdf-2-0rijrapoudsr[0inb.jpg




En ik dacht vanmiddag nog..., maar ff een blokkie om gaan doen..., maar..., dan blijkt dat er (alweer !) pekel gestrooid is, en dat de temperatuurmeter een hele laffe 1 graad boven nul aangeeft..., duszzzz..., laat dan ook maar weer, en heb het ding maar weer naar binnen geschoven... :+


.
 
.Keek er wel een beetje van op..., iets van 6 wk stilstand is tenslotte niet zo heel bijzonder..., of is het wellicht zo dat je inmiddels veel te veel aan die vlotjes startende injectiefietsen gewend bent geraakt... :+ :Y
Voor een GSX F is 6 weken stilstand idd genoeg om dat probleem te geven. Eerst de brandstofkraan op PRI gedurende een 10tal seconden laat het vlotter verlopen, doch niet helemaal optimaal.
Bekijk bijlage 1590630

En ik dacht vanmiddag nog..., maar ff een blokkie om gaan doen..., maar..., dan blijkt dat er (alweer !) pekel gestrooid is, en dat de temperatuurmeter een hele laffe 1 graad boven nul aangeeft..., duszzzz..., laat dan ook maar weer, en heb het ding maar weer naar binnen geschoven... :+
met zulk een beauty kwam ik nu ook niet buiten! 8-)


Een Integrated Circuit, ofwel een chip,

in ons geval gaat het om dit ding, 8 pootjes om los te solderen.
Je kunt eventueel een 8pins 'socket' op je printplaat solderen, zodat je de volgende keer dat het nodig is niet meer hoeft te solderen, maar goed, één keer in de 99.999km is nou ook niet echt heel vaak voor de meesten.

De eeprom chip:

Bekijk bijlage 1589139

De eventuele socket, waar je de eeprom in kunt prikken. Ik zou persoonlijk een nieuw chipje kopen, kost nog geen halve euro, deze programmeren, de oude los solderen, de nieuwe er in solderen.

Het programmeren is vooral het klote karweitje. Je moet iemand kennen die dus een eeprom programmer heeft voor het juiste type, of er een kopen, en de juiste software er bij zoeken. En uiteraard hopen dat je het in één keer goed doet.
Bekijk bijlage 1589140
Zo, ik dacht, ik ga is op zoek naar waar dat dit 8 potig ding precies zit ...
Dus, ik neem de teller van de grijze, en besluit die uit elkaar te halen. En gevonden waar die chip zit, en eigenlijk álle chips. Die zitten aan de binnenkant van de printplaat, dus, het is niet voldoende de teller te openen, want net dit 8 potig ding zit áchter een stuk plastic, dus moeten alle tellers eraf, om ook de printplaat los te kunnen maken.
De rpm meter gaat er probleemlois uit, het klokje en de benzinemeter ook. Maar, de snelheidsmeter absoluut niet!

Het 8 potertje zit hier achter:
20210130_222952.jpg


De snelheidsmeter heeft 4 fijne schroefjes, en komt op zich wel los. Maar de doorkoppeling naar het ODO schermpje heeft een soort stekker met veel pinnetjes:
20210130_223042.jpg

Die zit muurvast. En dáár ging het mis ...

Een béétje te veel fors, en je krijgt dit:
20210130_192554.jpg



Dus, de teller van de blauwe zal moeten gereset worden, want uit elkaar halen doe ik niet meer. Want nu moet ik niet alleen de teller van de blauwe laten resetten, maar ook nog een tweedehandse teller zoeken voor de grijze, en ook die laten resetten ...

En nog steeds geen goed betrouwbaar bedrijfje gevonden die het kan bij een GSX F. (Al enkele bedrijfjes gemaild, maar telkens een antwoord in (zwaar) gebrekkig Nederlands, en dan is mijn vertrouwen daarin ... floep! Weg vertrouwen ...)

Pfffff ... ik baal ervan, maar ja, eigen stommiteit zeg ik maar -O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan