Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Mooie GSX 750 F, en ook al is die 24 jaar, ik vind ze de vraagprijs wel waard (op het eerste zicht dan toch), want als de foto's niet liegen, is die nog in bijna nieuwstaat.




En nee ... ik ga die niet kopen :+
Ik wil zelfs van mijn grijze af.
En eerlijk gezegd, als ik geld had voor een jongere motor, zou ik ook van de blauwe afwillen, en een jongere motor zoeken met Euro5 norm.

Maar dat zit er momenteel toch niet echt in :N
 
Zo, een bestellinkje gedaan voor de grijze:
2022-01-13 11_33_35-REMKLAUW REVISIE SET ALL BALLS 18-3108 [18-3108_7171188] - €52.00 _ Motoro...jpg

Je had deze set ook zonder de twee pennen, clipsen, en vier koperen dichtingen voor de remleidingen, maar voor die 2€ extra mocht dat er ook nog bij.
Ik hoop door deze bestelling gemotiveerd te zijn er eindelijk eens werk van te maken Grijsje rijklaar te maken. De revisiekitjes voor de carbu's heb ik immers ook nog liggen.

Enerzijds om de motor tegen de lente te koop te kunnen zetten, anderzijds om ze even naast de blauwe te gebruiken, want ik vrees dat er bij de blauwe een ernstig probleem is, iets met de carbu's ook. Komt wel in orde, maar als grijsje bereden kan worden, kan ik bij Blauwtje de tijd nemen om diens carbu's ook nog eens te reviseren, zonder tijdsdruk dus.

... to be continued ...
 
Die setjes heb ik ook gebruikt.
Af en toe nieuwe glijpennen en borgveertjes kan absoluut geen kwaad.
Als je dan toch bezig bent.

Mocht je interesse hebben, op m'n youtube kanaal heb ik filmpjes over de revisie van m'n remklauwen en tips voor het vullen en ontluchten van je remsysteem.
 
Oeps ... ik heb een vraagje verstuurd naar de dealer waar deze te koop staat, namelijk, welke Euronorm deze heeft (of ik heb erover gekeken :$ )
Ja, ik heb er écht interesse in ... :$
Enig nadeel voor mij, asymmetrische koplamp :X

Edit: @ArendJan , heeft de Ninja 300 veel gemeen met de Ninja 250? Voor mij persoonlijk denk ik, dat het qua woon-werk zeker voldoet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bestelling is al binnen!
Maar waarom steken ze dat in een miljoen verschillende plastic zakjes :?
Jaja, nu onze rietjes van karton zijn, is de oceaan gered natuurlijk ... :+
20220114_122554.jpg



Maar in het kader van mobiliteit snap ik motoren in die klasse helemaal!
Maar het zal niets worden. Het blijkt een Euro3 te zijn. Die mag 3 jaar langer de LEZ zones binnen dan onze GSX F'en. Daarvoor doe ik het niet. Met een Euro4 had ik die nog wel zien zitten, die mag nog tot eind 2029.
Even op een rijtje;
Onze GSX F'en, tot eind 2024 (3 jaar dus).
Euro 3, tot eind 2027 (nog 6 jaar dus).
Euro 4, tot eind 2029 (nog 8 jaar dus).
Euro 5, tot eind 2034 (nog 13 jaar dus).
Dan rijd ik liever mijn GSX F uit tot eind 2024, waardeloos is die toch al, en tegen januari 2025, als ik dan nog steeds geen elektrische motor kan kopen/berijden, een jonge tweedehands met Euro5. Dan mag ik er vanaf dan nog 10 jaar mee rijden.



Enfin ... zien hoe de benzine tegen die tijd staat ...
 
Maar waarom steken ze dat in een miljoen verschillende plastic zakjes :?

Daar verwonderde ik me destijds ook over. Nog meer over het feit dat de papieren rietjes vervolgens in plastic hoesjes verpakt worden. :?

Op zich met die setjes kan ik de logica volgen als volgt:
Ze hebben een groot magazijn met 1000 verschillende onderdeeltjes, per stuk verpakt, en verzamelen dan voor een bepaald type remklauw bij elkaar wat er voor nodig is. Dan ben je best flexibel en heb je nooit complete sets op de plank liggen die 1 keer per jaar of nooit verkocht worden.
Maar het zal niets worden. Het blijkt een Euro3 te zijn. Die mag 3 jaar langer de LEZ zones binnen dan onze GSX F'en. Daarvoor doe ik het niet. Met een Euro4 had ik die nog wel zien zitten, die mag nog tot eind 2029.
Even op een rijtje;
Onze GSX F'en, tot eind 2024 (3 jaar dus).
Euro 3, tot eind 2027 (nog 6 jaar dus).
Euro 4, tot eind 2029 (nog 8 jaar dus).
Euro 5, tot eind 2034 (nog 13 jaar dus).
Dan rijd ik liever mijn GSX F uit tot eind 2024, waardeloos is die toch al, en tegen januari 2025, als ik dan nog steeds geen elektrische motor kan kopen/berijden, een jonge tweedehands met Euro5. Dan mag ik er vanaf dan nog 10 jaar mee rijden.

Klinkt logisch voor mij, tegen eind '24 zullen de euro5 motoren ook wat aantrekkelijker geprijsd zijn mag je hopen.
 
Op zich met die setjes kan ik de logica volgen als volgt:
Ze hebben een groot magazijn met 1000 verschillende onderdeeltjes, per stuk verpakt, en verzamelen dan voor een bepaald type remklauw bij elkaar wat er voor nodig is. Dan ben je best flexibel en heb je nooit complete sets op de plank liggen die 1 keer per jaar of nooit verkocht worden.
Daar dacht ik idd ook aan ;)

Klinkt logisch voor mij, tegen eind '24 zullen de euro5 motoren ook wat aantrekkelijker geprijsd zijn mag je hopen.
Dat idd ook :Y

-------------------------------------------------

Maar weet je wat? Ik heb nu even heen en weer gechat met die dealer, en volgens hem is die emissie beperking er voor motoren (nog) NIET doorgekomen, en zit het er ook nog niet meteen aan te komen.
Ik moet eerlijk toegeven, ik zie door de bomen het bos niet meer ... maar áls hij gelijk heeft, ga ik mijn haren uit mijn hoofd trekken, want afgelopen oktober wilde ik eens tot in Londen rijden, en heb ik, voornamelijk vanwege de emissie normen, dat plan laten vallen ...
Moet eens opzoeken waar ik precieze en betrouwbare info op Europees vlak kan vinden, want als hij echt gelijk heeft, ga ik toch eens kijken om in de lente toch eens een tripje Londen te doen!

Hoop ..... hoop ..... hoop ..... hopelijk geen valse hoop ..... :')
 
Aan de andere kant... Je kan ook budget inruimen voor eventueel een bekeuring. Ik bedoel, ze staan echt niet met een mitrailleur op de milieuzonegrens iedereen op te wachten voor een directe afstraffing dus je bezoekjes zal het niet in de weg staan 😉
 
Aan de andere kant... Je kan ook budget inruimen voor eventueel een bekeuring. Ik bedoel, ze staan echt niet met een mitrailleur op de milieuzonegrens iedereen op te wachten voor een directe afstraffing dus je bezoekjes zal het niet in de weg staan 😉
Nog nooit van anpr camera's gehoord? :+
In Leuven bijvoorbeeld staat het er vol van, vanwege het circulatieplan, en die WERKEN, ik spreek van ondervinding :')
Die zullen in de toekomst ook wel dienen om op emissienorm te controleren 😡
 
Zo, ik was van plan om vandaag aan de remmerij voor de grijze te beginnen (eigenlijk die van de blauwe, want die van de grijze staan immers op de blauwe, maar deze komen dus op de grijze).

Daarvoor heb ik mij eerst bezig gehouden met licht te voorzien boven mijn tijdelijke en geïmproviseerde werkbank (de verlichting zelf is ook tijdelijk).
20220114_155449.jpg


En dan maar aan de remmen beginnen ... oeps ... die pistons zitten muuuuuuuurvast ... zelfs WD40 hielp niet :N
20220114_161210.jpg


Er een tang opzetten maakt te veel beschadigingen, dus ... heel de leidingen er weer aan koppelen, en ik kan zeggen, de lucht er uit krijgen terwijl die klauwen en hoofdremcilinder los liggen, dat is NIET eenvoudig!
20220114_164442.jpg


Je moet immers zien dat je de hoofdremcilinder niet te veel kantelt, of je trekt er nieuwe lucht in. Na veel gesukkel is de lucht eruit, en zie ik de eerste piston al een beetje bewegen. Dus, remblokken er even terug los in leggen, en pompen (en tussenin regelmatig bijvullen) tot alle 4 de pistons tegen de blokken zitten. Dan bleken ze nog niet ver genoeg uitgeduwd te zijn, dus aan beide kanten 1 remblok er tussen uit, en een dunne steeksleutel ertussen. Met slechts enkel 1 remblok dierf ik nog niet, bang dat dat te ver zou zijn, want eens er 1 piston uit is, kan je de rest niet meer uitpompen. Dus, eerst met aan beide kanten 1 remblok en een dunne steeksleutel.
20220114_164735.jpg

20220114_164740.jpg


Daarna nog eens met aan beide kanten enkel 1 remblok. Blijkt het zo te zijn dat met enkel 1 remblok, ook zonder schijf, de pistons er net niet helemaal uitfloepen :t
20220114_164902.jpg

20220114_164906.jpg


Daarna kon ik ze er met een beetje moeite met de hand uitprutsen.

Nu alles ruw gekuist, en mooi samen gelegd. De rest is voor een andere dag. Maar ik ben er aan begonnen, en dat motiveert mij er verder werk van te maken :Y
20220114_171145.jpg
 
En bij het reorganiseren en opruimen van de kelder, kwam ik erachter dat ik nog een volledige set remklauwen heb liggen 🤪
2 voorklauwen, en 1 achterklauw.
Ik vraag mij af hoe vast die pistons gaan zitten, want die liggen wellicht al minstens drie jaar verborgen :X
Bij tijd die wel eens helemaal uit elkaar halen, en grondig poetsen. Nog niet meteen reviseren, maar wel zo dat ze klaar liggen om van nieuwe seals voorzien te worden en dan enkel gemonteerd moeten worden. Als ik dan eens mijn klauwen moet wisselen, is het veel minder werk.
 
Vandaag nieuwe remblokken en banden (Michelin Pilot Road 2) op mijn motor laten zetten. Laat het mooie weer maar komen🏍️

Tip: Het is nu lekker rustig bij de motorzaak! 😁
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1642169779725.jpg
    FB_IMG_1642169779725.jpg
    319,1 KB · Weergaven: 24
WELKOM IN HET GROTE GSX F TOPIC!!! *O**O**O*


nieuwe remblokken
Dat geeft toch elke keer weer zo een goed/gerust gevoel vanbinnen!


Michelin Pilot Road 2
Ik heb MPR 2,3 en 4 bereden, en MR5. Ik was meest tevreden van de 5, het minst van de 4.
De 2 heb ik een keer gezet wegens budgetaire reden, maar was er best heel tevreden van. Alleen voor woonwerk door weer en wind liever de 3 of de 5.


Laat het mooie weer maar komen🏍️
Het was mooi weer vandaag! Wel frisjes ...

En btw: wat een mooie blauwe!
Aan het type blauw te zien doet mij denken dat dit een 600 is?
Ik vind het "600-blauw" mooier dan het "750-blauw" :Y
 
WELKOM IN HET GROTE GSX F TOPIC!!! *O**O**O*
Haha Dankje wel😁
Dat geeft toch elke keer weer zo een goed/gerust gevoel vanbinnen!
Ja merk gelijk verschil. Ben een beginnende rijder en mijn les motor en de motor die ik zelf heb zijn compleet anders, dus de volle vertrouwen in mijn motor hebben is erg belangrijk voor mij.
Ik heb MPR 2,3 en 4 bereden, en MR5. Ik was meest tevreden van de 5, het minst van de 4.
De 2 heb ik een keer gezet wegens budgetaire reden, maar was er best heel tevreden van. Alleen voor woonwerk door weer en wind liever de 3 of de 5.
Oké goed om te weten. Ik tour eigenlijk alleen maar met mijn motor, heb hem niet nodig voor woon-werk verkeer dat kan ik lopend😂
Het was mooi weer vandaag! Wel frisjes ...

En btw: wat een mooie blauwe!
Aan het type blauw te zien doet mij denken dat dit een 600 is?
Ik vind het "600-blauw" mooier dan het "750-blauw" :Y
Ja vandaag een klein stukje gereden, heb geen winterbroek dus was wel frisjes😅

Ja ben dol op deze blauwe kleur😍 heb hem kado gekregen van mijn man, kon kiezen uit een rode of een blauwe en blauw it is!
Het is inderdaad een 600, ondertussen is de motor al 24 jaar oud en rijdt die nog steeds als een nieuwe motor.😊
 
Zo, de eerste van twee remklauwen is weer in elkaar:
20220115_190950.jpg


Wat mij wel opviel is, dat dat nieuwe pennetje een zeskantkopje heeft!
Wel handig als dat pennetje te vast steekt, zeskant dopsleuteltje erop, en een wring geven. Vraag mij alleen af of dat zou lukken. Daarom ook zou ik een dopje gebruiken, en een 6 kant, geen multikant. Kwestie van zo veel mogelijk raakvlak te hebben.
20220115_190841.jpg


Wel een goed gevoel dat je de pistonnetjes met de hand kan induwen 🤗

De pistonnetjes zelf had ik anders ook wel graag vervangen, maar ach, het zal er wel mee gaan denk ik.
Links de nog ongepoetste/polijstte pistonnetjes van de andere klauw:
20220115_181809.jpg


Ook alle interne kleine onderdeeltjes goed zuiver gemaakt:
20220115_131841.jpg


De klauw eerst grondig met heet water, en een oude tandenborstel met veel Dreft schoongemaakt, daarna met petrol, dan nog eens vluchtig met dreft, daarna zeer grondig spoelen met heet water. Dan met een heteluchtblazer de klauw heet maken zodat alle vocht eruit verdwijnt, met de Dremel en zacht staalborsteltje alles goed reinigen. Vooral de sleuven voor de seals. Daarna weer wassen, en opnieuw spoelen met heet water, en opnieuw drogen met de heteluchtblazer.
Vuile vrs gecleande klauw:
20220115_183225.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@sGSXF , ah, dat linkje naar mijn GSX F verhaal heb je niet meer nodig, je het het "verhaaltje" zelf al gevonden ;) :t
 
... een examen voor mijn werk.🚄
Ga je voor treinbestuurders?
Buiten mijn passie voor de luchtvaart, heb ik ook een passie voor treinen.
Ik woon sinds anderhalf jaar vlak bij te spoorweg, de belangrijkste lijn door België, en 200m verder een stationnetje.
En weet je wat, ik vind het gewoon leuk! Echt waar!
 
Terug
Bovenaan Onderaan