Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
@Erwin P ik tag je hier even, volgens mij hang je ook regelmatig hier rond, of heb ik dat verkeerd onthouden? Nav. m'n post in het Transalp topic:


Ik heb dus een nieuw probleem met m'n GSX.
Tijdje geleden nieuwe remschijven gemonteerd, intussen eigenlijk nagenoeg niet gereden, op een paar ritjes woon/werk na. 'Inremmen' ging al niet heel lekker, schijven voelden krom (op het zicht niet+ semi foating+ nieuwe schijven.... zou dus gewoon goed moeten zijn.). Totdat ik even fatsoenlijk de tijd nam om te inspecteren.

Blijkt de rechter klauw aan te lopen op de schijf.
Dit puntje, waar dat geleidertje op zit, schraapt tegen de schijf. Blokken zit nog meer dan genoeg vlees op, klauwen zijn niet lang geleden gereviseerd en lopen soepel op de pennen. Geen idee waar het aan ligt. Helaas liggen de originele schijven al bij de oud ijzer boer, dus kan niet vergelijken of de 'schotel' op de juiste plek zit. Ze leken in eerste instantie gewoon goed met een standaard blik. Misschien had ik iets beter moeten kijken bij montage.

Nu dus zoeken wat er fout gaat en wellicht dus nog een setje schijven kopen om het op te lossen.

Bekijk bijlage 1855011
Mogelijk staan de onderspoten net niet ver genoeg uit elkaar door het niet kunnen bewegen van de glijbus in de onderspoot met de boutjes (rechts?) met als gevolg dat je de poten iets te ver naar elkaar trekt als je de as aandraait en het nokje de remschijf raakt. Ik heb het gehad bij mijn SV. Vergelijkbaar systeem en remklauwen met nu dus een mooi roestspoor op mijn nieuwe remschijven net onder het gedeelte waar het blok aangrijpt. Dat nokje dat je omcirkeld hebt raakte, maar in mijn geval ook het nokje dat eronder zit. Ik maak zo even een fotootje
 
Hier de onderpoot met de glijbus erin igv een SV. Zal bij de GSX vergelijkbaar zijn. Los de boutjes eens en trek de poot eens iets naar buiten. Daarna de boutjes weer aandraaien. 🙂
Grote kans dat het daarna niet meer aanloopt. En mm te weinig is genoeg om het aan te laten lopen. Dit was bij mij de oorzaak van het probleem dat jij beschrijft.
B3499F75-0E82-4B8D-A09C-7EF60D2C5DBD.jpeg
 
En zo ziet mijn nieuwe remschijf er dus nu al uit 😢
B1353702-9C59-45A0-B8C5-B4EE069A6AAC.jpeg
FB04AAC8-6249-49A9-800D-A15B2B79016F.jpeg

Het loopspoor dat op het deel waar de remblokken aangrijpen zichtbaar was is er inmiddels al afgeremd.
 
Bedankt voor je reactie!!
Dit is inderdaad precies mijn probleem.

Er staat nog een waslijst open om te controleren, waaronder ook de centrering van het voorwielen, checken of ik geen gekke dingen heb gedaan met de bussen, opnieuw schoonmaken remklauwen, glijbussen toch opnieuw in het vet zetten enzovoorts, maar nu weet ik wel wat er bovenaan de lijst gaat staan om te doen. Rijwielgedeelte van SV en onze GSX is vergelijkbaar genoeg. De boutjes onderaan de vork zitten aan de andere vorkpoot zo te zien, maar die bussen zitten net zo goed in beide poten.
 
O dan is het toch anders. Bij de SV draai je de schroefdraad rechtstreeks in de onderkant van de linkerpoot, dus die heeft alleen een glijbus aan de kant van de poot met de boutjes, maar komt op hetzelfde neer. De glijbus was bij mij helemaal vies en vast gaan zitten en de oorzaak van het te dicht naar elkaar trekken van de vorkpoten bij wisselen van zomer- naar winterwielen die de lagers blijkbaar een mmtje dichter bij elkaar hebben zitten. Succes!
 
Zijn trouwens de kuipen een beetje. Makkelijk eraf te halen bij onze motoren? Anders kom ik net niet bij de uiterste inbusmoeren van de uitlaatbochten
 
Zijn trouwens de kuipen een beetje. Makkelijk eraf te halen bij onze motoren? Anders kom ik net niet bij de uiterste inbusmoeren van de uitlaatbochten
Eigenlijk wel. Eens je dior hebt hoe alles erop zit, en in welke volgorde alles eraf, heb je in minder dan 10 minuten een kale motor :t

Nu wel effe geen tijd om het uit te leggen...
 
Heb je geen werkplaats handboek Timon?

Daar staat het stap voor stap heel simpel in.

Korte versie: zadel er af, mini kapje boven je koplamp er af (twee inbusjes), onderkuipje er af (paar inbussen), zijkappen kunnen er nu af (paar inbussen en van die rubber noppen).
 
thanks! ik keek wel even in mijn online werkplaatshandboek maar zag het niet zo snel staan, misschien erover heen gelezen.
Maar ik zal nog eens kijken, met jouw stappen krijg ik ook al veel inzicht hoe het proces ongeveer gaat
 
Ik heb het gevonden, thanks!
Zou een slagschroevendraaier ook goed helpen bij eventuele vastzittende inbusmoeren van de uitlaatbochten?
Op fora zag ik dat diverse mensen dit soms doen maar het lijkt me dat het dan helemaal snel knak zegt
 
Mijn ervaring met inbusbouten van uitlaten losdraaien is dat met de hand de inbussleutel kan doorschieten en dan is de inbuskop dolgedraaid. Of nog gekker, dat de kop afbreekt en dan moet je sowieso uitboren. En dat is geen fijne klus :(

Zelf gebruik de luchttol hiervoor, dat is een wat veiligere optie.
Enkele week geleden nog alle 8 inbusbouten losgedraaid van de GSX600F met de luchttol en ik was binnen enkele minuut klaar. Alles kwam perfect los.
 
Mijn ervaring met inbusbouten van uitlaten losdraaien is dat met de hand de inbussleutel kan doorschieten en dan is de inbuskop dolgedraaid. Of nog gekker, dat de kop afbreekt en dan moet je sowieso uitboren. En dat is geen fijne klus :(

Zelf gebruik de luchttol hiervoor, dat is een wat veiligere optie.
Enkele week geleden nog alle 8 inbusbouten losgedraaid van de GSX600F met de luchttol en ik was binnen enkele minuut klaar. Alles kwam perfect los.
thanks! dan zou het met de slagmoersleutel (450 W) ook moeten kunnen toch? Waar heb jij vervangende inbusbouten gehaald?
 
thanks! dan zou het met de slagmoersleutel (450 W) ook moeten kunnen toch? Waar heb jij vervangende inbusbouten gehaald?
Met een slagschroevendraaier zou het ook moeten lukken, is hetzelfde idee. Heb er zelf ook 1, maar niet waar een 1/2 slagdop op kan.
Je bedoelt waarschijnlijk 450Nm, dat zou voldoende power moeten zijn.

Zelf ga ik m'n inbusbouten hergebruiken. Er zit geen corrosie of iets op.
Maar verder lijken mij het geen spannende bouten. Als je gegalvaniseerde 8.8 inbusbouten (M8) haalt bij bouwmarkt of ijzerwaren handel gaat wel lukken .
 
Met een slagschroevendraaier zou het ook moeten lukken, is hetzelfde idee. Heb er zelf ook 1, maar niet waar een 1/2 slagdop op kan.
Je bedoelt waarschijnlijk 450Nm, dat zou voldoende power moeten zijn.

Zelf ga ik m'n inbusbouten hergebruiken. Er zit geen corrosie of iets op.
Maar verder lijken mij het geen spannende bouten. Als je gegalvaniseerde 8.8 inbusbouten (M8) haalt bij bouwmarkt of ijzerwaren handel gaat wel lukken .
Niet hetzelfde idee. Slagschroevendraaier sla je er dieper in terwijl je draait waardoor de bout minder snel dol gaat.
 
Er staat nog een waslijst open om te controleren, waaronder ook de centrering van het voorwielen, checken of ik geen gekke dingen heb gedaan met de bussen, opnieuw schoonmaken remklauwen, glijbussen toch opnieuw in het vet zetten enzovoorts, maar nu weet ik wel wat er bovenaan de lijst gaat staan om te doen.

Ok, vandaag even wat gedemonteerd, opnieuw gemonteerd, bekeken en bedacht.

Ben er nog steeds niet over uit. De as zit goed, de bussen zijn goed, spacers ook en alles zit gecentreerd (in ieder geval zoals het hoort).
De remklauwen lopen soepel op de glijpennen, de zuigers lopen soepel, blok loopt soepel, daar is dus ook niks geks.

Ik heb maar nieuwe remblokken besteld. Had ik natuurlijk gelijk moeten doen bij de nieuwe schijven maar toen dacht ik 'die oude zijn nog lang niet op'. We zullen het zien. In het ergste geval (helaas liggen m'n oude schijven al lang en breed bij de oud ijzer boer) wil ik even gaan meten aan de schijven, of die wel kloppen qua maten. Als die een millimeter te ver naar buiten staan door een te diepe schotel kan het ook het een en ander verklaren.
 
Een vervolg op mijn GSX600f project uit 1990.

Voorgaange updates:
* [1] Het grote GSX-F topic deel 13
* [2] Het grote GSX-F topic deel 13
* [3] Het grote GSX-F topic deel 13

De GSXF heb ik op het blok en frame na aardig uit elkaar liggen.
Het frame is nog in prima staat, op een enkele plekje wat oppervlakkige roest.

IMG_20230131_215744.resized.jpg

Maar dat komt denk ik ook deels door de enorme laag vet een vuil.
Heb het gevoel dat in ruim 30 jaar aan deze motor niet iets is gedemonteerd of schoongemaakt })

IMG_20230204_145253.resized.jpg

Net als deze achterbrug, die zou orgineel mooi zilvergrijs moeten zijn!


IMG_20230207_193952.resized.jpg

Gelukkig is de ontvetterbak geduldig (alleen het pompje is helaas stuk). Deze tandwielhouder was ook volledig zwart van het vuil.


IMG_20230228_213846.resized.jpg

Staat er momenteel zo bij. Frame e.d. mooi opgefrist.

Nu bezig onderdeel voor onderdeel schoon te maken en/of op te knappen. Wordt weer vervolgd.:t
 
In de ruim 130.000km ben ik aan mijn tweede uitlaatcollector, en derde eindemper bezig.
Mijn motor zit nu op iets boven de 152.000km, en ik vrees dat op zijn minst de einddemper tegen de 175.000km weer aan vervanging toe zal zijn.
Ik hoop wel dat de collector het uithoud tot op de 200.000km, maar dat durf ik nog niet meteen te geloven.

En ik vrees dat die 200.000km plots ver weg is, want ik rijd niet zo veel meer met de motor. Ik ga tegenwoordig eerder met de fiets werken, en als het regent, en mijn vrouw kan de auto missen ... tja :$
ik ga binnenkort mijn delkevic spruitstuk monteren. mijn huidige spruitstuk ziet er nog goed uit maar wil graag een rvs systeem eronder hebben.
Mocht je interesse hebben dan kan je eventueel mijn huidige spruitstuk wel overnemen.
 
Zo, nieuwe blokjes zitten er in. Ben benieuwd. Het voelt alsof er niks aanloopt in ieder geval.

Voor de zekerheid ook de schijven even nagemeten of ze wel 'kloppen', voornamelijk op de schotel. Kan me voorstellen dat als de schotel niet klopt qua maat er ook problemen kunnen komen.


Gelijk maar even gewassen... was nodig na een hele winter onder de overkapping en een paar ritjes in de pekel.
 

Uitnodiging Ride-out! 17 April +bloopers​


ik dacht even 'hij gaat de motor toch niet per ongeluk omduwen' nadat deze compleet was ingezakt aan de voorkant nadat beide doppen uit de vorkpoten waren gedraaid zonder steun onder het balhoofd. Maar gelukkig gebeurde dat niet. De remschijven die je het zijn volgende mij dezelfde als die van de eerste generatie SV650. De remschijven van de eerste modellen GSX600F passen ook op de SV, maar niet andersom. Hoogte van het gedeelte waar de blokken op aangrijpen is voor de GSX van het oude model hoger. De verspringing in de schotel van de SV en de oude GSX schijven is in elk geval ook hetzelfde. Het zal een niet goed bewegende glijbus geweest zijn. Met nieuwe of oude blokjes verandert de horizontale positie van de vaste plaat van de remklauw immers niet. Mooi dat het weer opgelost lijkt. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan