Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

Apart, zo een kuip. Wel heel leuk. Ik denk dat je een hele goede koop hebt gedaan :t
Met stalen remleidingen kom je al een heel eind. Zelf heb ik dubbele schijfremmen (volledige front cbr600f2), maar dat is eigenlijk overkill.
Ja ik geloof t ook. Rijd echt heel leuk. Alleen als hij koud is slaat hij wel makkelijk aan maar valt hij steeds uit. Choken doet niet zo heel veel. Als hij een beetje warm is blijft hij gewoon goed lopen.
 
Ja ik geloof t ook. Rijd echt heel leuk. Alleen als hij koud is slaat hij wel makkelijk aan maar valt hij steeds uit. Choken doet niet zo heel veel. Als hij een beetje warm is blijft hij gewoon goed lopen.
Even de kabel iets beter afstellen dan is dit probleem ook verholpen 👍
 
Even de kabel iets beter afstellen dan is dit probleem ook verholpen 👍
ik heb net ff vlug gekeken, en het lijkt als of de choke op de carbs wel gewoon goed in en uit gaat. Hij loopt ook een beetje onregelmatig stationair. Moet eens het wphb er bij pakken. Er zit ook een soort mini filtertje met een dikke slang naar de bovenkant van de carbs. dat filter element was ook weinig van over.
 
Na eens door het wphb gebladerd te hebben, heb ik het vermoeden dat ik een californische motor heb, er zitten een soort vacuumklepjes op de linkse kant van de carb assembly. AVCV en PCV worden ze genoemd. kom er nog niet echt wijs uit wat voor nut deze hebben en of het wellicht beter is om ze weg te halen. heeft iemand daar mischien enig idee van?
 
Hoi Hoi,

De smurf is al een tijdje in gebruik :)
Sindsdien gedaan: Voorvork gereviseerd (seals, olie, stofkappen), luchtfilter, motorolie, bougies, wiellagers, carb vlotterkamer pakkingen.
Ook verse bandjes (BT46) eronder.

Op de planning: Kettingset, remmerij reviseren, achterwiel cush rubbers.

Ik heb wat vragen voor mijn lotgenoten:
  1. Versnellingen 4, 5 en 6 zitten wel erg dicht op elkaar, mis toch wel wat topsnelheid. Hebben jullie ook de standaard vertanding? ik tel er achter 42.
  2. Ik heb een fireblade shock er op (idk welke). Deze is vrij slap op maximale voorspanning, weten jullie een goede vervanger?
  3. Schijven zijn wel echt op, ook hier, prijzen zijn 200-300 voor een OEM (japparts) remschijf voor. Weten jullie goedkopere alternatieven
Filter was viesch. Sinds ik het vervangen heb loopt hij wel slechter,met name uit willen vallen na het starten en inhouden bij tegenwind. Ik lees hierboven wat over de choke/benzinefilter wat ik ga checken :).
1711999034345.png


1711998564735.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik wil eigenlijk wel weten waar je die filter gevonden hebt want die kom ik enkel tegen voor €70 of meer.
De versnellingen zitten idd heel erg kort op elkaar, zeker met de standaard vertanding. Als ik alles er uit knijp wat er in zit kom ik op 180km/u uit (met andere vertanding).
Met de veer kan ik je niet echt helpen want de YSS die ik vorig jaar heb aangekocht heb ik nog niet gemonteerd. Maar ik had wel besloten deze nieuw te kopen ipv van een oude CBR of Fireblade want anders zit je toch weer met een slappe veer van minstens 20j oud. Food for thought.
 
Ik heb ook een 42 achterwiel idd. 180 is ongeveer de topsnelheid. Ik pak amper de snelweg er mee dus ik vind het ook wel prima eigenlijk.

Qua vering: op 1 CB1 heb ik een Fireblade shock. Dat is ok maar niet meer dan dat. De ander heb ik de YSS. Die is echt dikke prima, zeker een stuk beter dan de Fireblade shock.

Qua remschijf heb ik een nieuwe EBC besteld bij Japparts destijds voor 180€. En dat was drie jaar geleden na lang zoeken de goedkoopste. Hij is nu wat duurder zie ik en er zat toen twee maanden levertijd op maar de kwaliteit is prima. Tweedehands zie ik deze maar dat blijft een gok: Remschijf voor (1) 5,35 mm. inclusief boutjes CB-1.
 
Als ik het goed heb zouden de remschijven voor onderstaande modellen ook moeten passen op een CB1. Zo vind je misschien nog wat meer opties:
Honda NTV 600/650 Revere, VF 750 C Magna 93-00, VT 250 C Magna 94-97
 
Thanks voor de info. Dat filter is inderdaad die van 70 euro :"). Pasvorm was beetje slecht, had wat fysieke overtuiging nodig zeg maar.

Ik rij dus best vaak de A9 op en neer, en dan merk je de korte gearing dus wel, mja is normaal zoals ik jullie dus hoor. Ik moet sowieso nog een nieuwe kettingset, denk aan een 36T achter.
 
Update over mijn hok, Heb alle california zooi er af getrokken en de carbs even uit elkaar gehaald. die waren toch een stuk smeriger dan ik dacht. Zijn er nog revisie setjes te krijgen? Zal eens kijken of ik ze op mn werk in de ultrasoon reiniger kan gooien, weet alleen niet of ze biox zo leuk vinden haha. Een van de slow jets is ook afgebroken helaas....
 
Klusje deze zondag: de slappe achterveer vervangen voor een jonge(re) gebruikte van de CBR1100XX Super Blackbird.

WhatsApp Image 2024-04-14 at 17.53.57.jpeg


Zadel, zij covers, tank, stepjes, kettingbeschermer eraf, dan kun je er makkelijk bij. Spanbandje om de achterbrug op z'n plaats te houden:

WhatsApp Image 2024-04-14 at 17.53.50.jpeg


Zo even ritje maken. Ben benieuwd of het een grote verbetering is....
 
is er iemand die mij zo kunnen helpen met tips en tricks over het verwijderen van de california milieu gedoe. heb nu een aantal vacuum leidingen weg gehaald cq afgedopt maar hij loopt er niet lekkerder door.
 
Terug
Bovenaan Onderaan