Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

Ik heb sinds enkele dagen ook een Cb 1 en deze is uitgerust met een druppellader aansluiting. Alleen heb ik de druppellader niet. Herkent iemand toevallig de aansluiting?


Erg handig zo'n forum voor een wat oudere fiets, erg veel nuttige informatie wordt gedeeld!
 
Laatst bewerkt:
Zo we zijn weer terug van Brno. CB-1 heeft geen klap verkeerd gegeven (behalve toen ik halverwege de baan zonder peut kwam te staan . In mijn enthousiasme vergeten te tanken. ) ondanks dat ik hem helemaal heb uitgewrongen.

S20 Evo hebben zich ook keurg gehouden. Geen moment grip verloren of rare stuipen. Wel zijn de bandenmaten van de CB-1 wat smal. Ik reed echt op het randje van de banden. Niets wat goed afhangen niet kan oplossen.

Rem heeft perfect werk geleverd. Geen fading of wat dan ook. Altijd voldoende stopkracht, ook toen ik bijna van de baan werd gedrukt door een minder fraaie inhaalactie van een mede rijder en een noodstop moest maken om niet in het decor te eindigen.

Door het vervoer in de bus wel beide voorvork keringen wederom lek Van een maffe brit de tip gehad om papier onder de stofkappen te proppen om het lekken tegen te gaan. Heeft 3 dagen lang gehouden, behalve bij m`n noodstop. Sta ik nog altijd van te kijken.

Geen grondspelingsproblemen dankzij de Blackbird achterveer (wat een ei van columbus dat ding. echt super) dus ook de steppies en mijn tenen zijn nog heel.

Zwaar vermogen tekort op de rechte stukken. Maar boeit me niet echt: ging mij om de bochtjes. In het begin werd ik ook in de bochten aan puin gereden totdat ik besloot als een malle te gaan hangen naast de CB. Toen ging alles opeens een stuk sneller en bleef ik een stuk beter bij. In de latere sessies mijzelf gedwongen alles een versnelling lager te doen. Op een CB-1 die 13k toeren loopt te krijsen in de bocht hangen met een af en toe klapperend stuur is wel heel erg amusant en de bochtensnelheid nam aanzienlijk toe. Ook de exits gingen veel vlotter.

Kreeg het waarempel nog voor elkaar een Tuono en ZX 6 R in te halen en voor te blijven in de bochten

I.i.g. heb ik mij zeer goed vermaakt en het was super leerzaam. Dit smaakt wel naar meer.

Leuk detail: maten lopen continu de CB-1 af te zeiken. Maar de mensen die ik daar te plekke sprak vonden het een geweldig machientje en heb zelfs nog wat lof gekregen van een mede naked rijder (op een gestripte Fireblade) voor 'working that thing around like a maniac'

Wat sfeer foto's (waarschuwing: veel ploatjes):






















Er is ook wat film materiaal maar dat moet nog bewerkt worden.

Zit ik wel gelijk met de volgende vraag: ik wil, nu de beide voorvorkseals WEER lek zijn, een andere voorkant monteren. Er zitten pitjes in de vorken die de seals snel lek maken. Dus ik blijf dan kampen met regelmatig lekke voorvorkseals. Wil dus van de nood een deugd maken en bijv. een CBR 400 of CBR 600 voorkant erin fietsen als dat zonder al te veel gedoe kan.

Weet iemand welke voorkanten passen in de CB-1 kroonplaat en of de bandenmaten dan nog kloppen en welke andere aanpassingen nodig zijn?
 
Heel goed gedaan, echt complimenten!! Ook op sommige punten herkenbaar.

Heerlijk gevoel is dat inderdaad om die viercilinder onder hellingshoek te horen janken met 13000 toeren, ik kan me nog goed herinneren hoe dat ging op Zandvoort in de tarzanbocht.

Goed te horen dat het gelukt is met de remmen en met de grondspeling: op de foto's is wel vrij duidelijk te zien dat de jouwe achter flink hoger staat dan standaard.

Je hebt dus ook gemerkt dat het naast de motor hangen geen show is maar duidelijk een veel beter gevoel geeft in de bochten en hoe snel je daar aan kunt wennen.

Ik heb een foto van jezelf gevonden (uit 2014 alweer ) waarin je duidelijk kunt zien hoeveel hoger jouw achterkant staat (m.n. de hoek van de achterbrug ten opzichte van de ketting), nb ik heb een hyperpro achterveer die al duidelijk minder inveert dan standaard.

 
Laatst bewerkt:

Man, jemig. Nu pas zie ik idd het verschil. Mijn CB lijkt wel een supermoto zo hoog als ie staat in vergelijking met standaard.

Nou ja. Des te beter.

Zit nu al te kijken of ik op Zandvoort kan komen met de CB-1 (heb de smaak te pakken nu ).
Maar de geluidseisen...

En dat treintje rijden achter de marshall vind ik vreselijk.
 
Laatst bewerkt:
Treintje rijden achter een Marshall is niet erg, zolang je maar een groep hebt waarin iedereen ongeveer hetzelfde tempo heeft en lekker z'n eigen rit kan rijden. Met een goede instructeur ervoor kun je ook nog eens veel leren, niet alleen tijdens het rijden maar ook bij het voor- en nabespreken. Hoe kleiner de groep hoe fijner, dat wel.

Wat is er mis met geluidseisen? Heb je er een compleet open pijp op zitten?
 
Laatst bewerkt:

Ik heb er een open pijp op zitten zonder DB killer. Heb het vreemde vermoeden dat ik daarmee Zandvoort niet op kom.
 
dB-killer erin meubelen en je kunt daar zo de baan op, hoeveel kabaal kan er uit 56 pk komen? Ik ga komende maandag en dinsdag met trackdays.be, alleen niet op de CB-1.
 
Ik heb een standaard uitlaat, maar op alle circuits word je toegelaten met een db-killer. Op sommige circuits zoals Assen kun je er daarna af geplukt worden als jouw motor specifiek te veel geluid maakt, maar ik geloof niet dat ze dat zo doen op Zandvoort. Ik kan me ook niet voorstellen dat een cb-1 met db-killer boven de geluidsgrens komt. Op de Triumph is het twee minuten werk om de uitlaatdemper te wisselen want er past (nog) geen db-killer in mijn kabaalpijp.
 
Laatst bewerkt:

Dat is goed nieuws. Dan moet ik maar eens een gaatje boren in de uitlaat en zo n universele DB killer kopen.
 
Ik weet niet of je de uitlaat veranderd hebt sinds de aankoop? Zo nee, dan zit er al een universele db-killer in

En een mooi verhaal hoor!
 
Ik weet niet of je de uitlaat veranderd hebt sinds de aankoop? Zo nee, dan zit er al een universele db-killer in

En een mooi verhaal hoor!

Klopt, die heb ik er met pijn en moeite uit gesloopt zodat het motortje wat beter kan lopen. Voor circuitdagen regel ik dan zo n ding die je kan vastbouten en kan loshalen.
 
Onbewerkt filmpje van mijn broer die achter me rijdt op Brno. Ik wist niet dat ie achter me reed tot ik op horsepower hill bij de rode vlag achter me keek voor achteropkomers.

 
Onbewerkt filmpje van mijn broer die achter me rijdt op Brno. Ik wist niet dat ie achter me reed tot ik op horsepower hill bij de rode vlag achter me keek voor achteropkomers.


Gaaf filmpje! Mooie baan, lekker weer. Mooie hoge bochtensnelheid! Bovenlichaam kan wat meer naast de motor, maar dat komt wel als je treintje gaat rijden achter een instructeur aan
 
Laatst bewerkt:
Nog een tip: meer de buitenkanten van het asfalt opzoeken. Bij naderen bocht meer aan buitenkant en tegen apex aan binnenkant bocht.
Daarmee kan je vloeiender rijden en hogere bochtensnelheid rijden.

Je zit nu nog teveel in het "midden" van de baan.
 
Laatst bewerkt:


Dat deed ik bewust omdat het snelheidsverschil op de rechte stukken dermate was dat ik ruimte links en rechts wilde geven aan achteropkomers om vlot langs me heen te vliegen.

Technisch gezien heb je helemaal gelijk en mss zou ik ook gewoon de racelijn volledig moeten opeisen maar in sessie 1 in de 3e ronde klapten er al 2 op elkaar op het rechte stuk door lomp inhalen dus was mijn enthousiasme om een 1000cc anaal ingebracht te krijgen enigszins weg.

Hier overigens de sessie die ik zelf heb gefilmd in 2 delen:


 
Wat een mooie baan en wat lekker rijden is dat met zo weinig anderen om je heen. Inderdaad wel een heftig snelheidsverschil tussen de rijders. Af en toe word je ingehaald alsof je stil staat.
 
Gelijk heb je om het voor jezelf zo veilig mogelijk te maken.

Op trackdays zijn er velen die denken dat een snelle motor een waarborg, excuus is om als een GP ster rond te knallen. Wat echter vaak resulteert in een crash.

Brno is gelukkig zo breed dat er vele lijnen mogelijk zijn. En je ster is daar niet gepenetreerd begrjp ik.

Met meer ervaring of een snellere motor kan je wel je plek afdwingen met een duidelijke positie op de baan. En dan gaat het vanzelf beter met rijlijnen, techniek.

Ik ben er 3 x geweest met een 600cc en heb er heel fijn gereden. Nu alleen nog een CB-1 voor op straat. Na 25 jaar circuit is dat hoofdstuk afgesloten.
 
Dankzij een mede MF-er een stel Hawk bovenpoten gescoord. Voorvorken opnieuw opgebouwd met nieuwe seals, dikkere olie en wat langere bussen voor meer preload.

Nu hopen dat de boel een tijdje heel blijft
 
Heeft toevallig een voor spatbord voor de cb1 te koop? Of ken je iemand die dat aanbiedt dan hoor ik dat graag!

Mvg,
Derk