Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

Ik heb vanavond twee CB-1s gezien. Een rode achterop een sleepwagen en een "normale" op de dijk die lekker zat te bumperkleven achter een auto.
 
Ik heb het ook alleen maar bij de mijne, en de verkoper zegt dat dat "USA spec" is. Verbaast me enorm...
 
Grappig. Feit is wel dat alle Amerikaanse auto's irritante (verplichte) dings en bongs hebben als je; de lampen aan laat staan, de sleutels in het slot hebt zitten, een deur open staat, de gordel niet om is, de kofferklep open staat, de motorkap niet vergrendelt is en ga zo maar door. Werd er een beetje moe van op vakantie.

Vreemd wel dat mijn Californische het niet doet..
 
Grappig. Feit is wel dat alle Amerikaanse auto's irritante (verplichte) dings en bongs hebben als je; de lampen aan laat staan, de sleutels in het slot hebt zitten, een deur open staat, de gordel niet om is, de kofferklep open staat, de motorkap niet vergrendelt is en ga zo maar door. Werd er een beetje moe van op vakantie.

Vreemd wel dat mijn Californische het niet doet..

Vergeet de waarschuwings stickers niet en de handleiding van Amerikaanse modellen.

"niet rijden met open tankdop"

"niet de standaard uitklappen tijdens het rijden"

"niet de motor op stuurslot zetten tijdens rijden"

En ja, deze stonden serieus in de owner's manual van mijn UAS model Hawk. Heb me rot gelachen.
 
Ik heb weer iets om met jullie te delen.

Heb me laten inspireren door de How-To: smeersysteem maken. Heb alle info die hier in stond gecombineerd met andere info online en heb zelf een kettingsmeersysteem gebouwd.

Om te beginnen de ingrediënten:

Remvloeistofreservoir
Brandstofleiding 3mm ID 5mm OD
Opzuignaald 1.2mm
Primer bulb
Clips
Bracket tbv primer bulb

Ik heb het remvloeistofreservoir op de motor bevestigd. De door mij gebruikte brandstofleiding bleek dusdanig strak in de onderkant van het remvloeistofreservoir te zitten dat hij afgesloten werd, er werd dus geen olie aangezogen. Opgelost door een ander stukje slang er tussen te plaatsen. Ik moet nog op zoek naar een nette oplossing om de 3mm x 5mm brandstofslang goed op de onderkant van het remvloeistofreservoir aan te laten sluiten. Hieronder is te zien dat de leiding iets knikt bij het reservoir, dit is inmiddels dus opgelost met een harder stukje leiding welke niet inknikt.

full

De leiding loopt vanuit het reservoir naar binnen en naar boven richting de brandstoftank. Hij is onder de brandstoftank door gelegd en komt bij het stuur onder de brandstoftank vandaan. Overtollige brandstofleiding is opgerold en met tieraps vastgezet tussen het zadel en de tank, zie hieronder.

full

De bracket (dit moet ook nog eens mooier gemaakt worden) is vastgezet op de brandstoftank bout bij het balhoofd. Hier zit de primerbulb aan bevestigd. De brandstofleiding is op de primer bulb geschoven en zit van zichzelf meteen vacuum. Het stuur kan de volledige stuuruitslag beide kanten op maken zonder de primer bulb te raken.

full

De brandstofleiding loopt vanaf de primer bulb aan de linkerkant van de tank naar beneden. Overtollige brandstofleiding zit weer met tieraps vast tussen het zadel en de tank.

full

Van daaruit loopt de slang richting de achterbrug. Ik heb de slang met de clips bevestigd op de kettingkast. Van een stuk fietsspaak is een houder gebogen welke op de achterste bout van de kettingkast bevestigd is. De opzuignaald (1.2 mm) is in de houder geklemd en de brandstofslang is in de opzuignaald gelijmd.

full

Doordat het hele systeem alleen open is bij het remvloeistofreservoir en bij de opzuignaald blijft alle olie er netjes in zitten. Per druk op de knop valt een dikke druppel op het achterste kettingtandwiel welke tijdens het rijden over de ketting verspreid wordt, dit houd de binnenkant van de ketting nat. Tijdens stilstand lekt er helemaal niets. Doordat de brandstofleiding doorzichtig is kan je meteen zien als je lucht aanzuigt vanuit het remvloeistofreservoir, je moet deze dan bijvullen. Ik heb er nu gewoon motorolie in gedaan, wellicht dat ik in de toekomst kettingzaagolie (is plakkeriger) ga gebruiken. Eerst maar eens een paar weken rondrijden om te kijken of alles netjes blijft zitten.

full

full
 
Geinig systeem maar heb je geen groter reservoir.
Leuk gevonden met drukknopje!
Ik rij al 8jaar met een osco (met kettingzaag olie) en zelf die is op met 5000km ,nou gebruik ik hem iedere tankbeurt dus ongeveer 240km.

Mijn slangetje hangt net na het voortandwiel dus is hij minder in beeld.


Hoort de las bij je balhoofd er zo uit tezien?
 
Laatst bewerkt:
Wie heeft ervaring met het plaatsen van een CBR400RR achterbrug in een CB-1 frame?

Je bedoelt deze brug?

full


De eigenaar vóór mij heeft deze CBR400RR brug geplaatst. Schijnt dat hij daarvoor passende bussen heeft gemaakt voor de as.
Let wel op. Bij de CBR400RR is de schokdemper met een linksysteem bevestigd. Bij de montage van deze brug in de CB1 komt dit linksysteem te vervallen. Waarom weet ik niet. Denk door andere bevestiging van de shock aan het frame.
Bij de CB1 komt de shock in een vlakkere hoek te staan zonder het linksysteem, dan bij de CBR400RR met linksysteem.
Heeft wel van invloed op de wegligging. Heb het zelf ervaren met deze verbouwde CB1. Met name bij heel snel optrekken vanuit stilstand op een beetje vochtige klinkerweg begon de CB1 heel gevaarlijk met zijn achterwiel te "kwispelen" en te stuiteren.
Remedie: gewoon niet meer doen, want die brug oogt wel ontzettend vet!
Verder stuurde de CB1 smurffighter erg goed. Zeker ook met de bredere 160 achterband. ( is ook sportiever rubber voor te vinden dan voor de originele 140 band en velg.
Door de montage van de CBR400RR brug kon er een Ducati Monster velg worden gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
Geinig systeem maar heb je geen groter reservoir.
Leuk gevonden met drukknopje!
Ik rij al 8jaar met een osco (met kettingzaag olie) en zelf die is op met 5000km ,nou gebruik ik hem iedere tankbeurt dus ongeveer 240km.

Mijn slangetje hangt net na het voortandwiel dus is hij minder in beeld.


Hoort de las bij je balhoofd er zo uit tezien?
Scherp, ik ga die las eens aan een onderzoek onderwerpen. Het reservoir is natuurlijk heel makkelijk aan te passen, vond dit er wel strak uit zien. Hoeveel cc is het reservoir van je osco? Ik denk dat ik tevreden ben met +/- 2.000km.

Ik heb de naald op advies van anderen tegen het achtertandwiel aangezet. Ik ga nog op zoek naar een montagemethode waarbij de slang beter is weggewerkt, ben alleen heel bang dat de bouten van het achtertandwiel de slang opvreten als ik het binnendoor doe. Wordt vervolgd!

Die primer bulb is ook wel m'n piece de la resistance, ben zo blij dat het werkt!
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij 100cc maar dat weet ik niet zeker.

Osco zegt dat hij in je kettingbeschermer moet zodat hij boven op de ketting druppelt,hij zal er niet af vliegen want smeren moet tot 15kmpu.

Ik had nog nooit van een primer bulb gehoord en weet eigenlijk ook niet waar hij nog meer voor is.
 
Je bedoelt deze brug?

[afbeelding]

De eigenaar vóór mij heeft deze CBR400RR brug geplaatst. Schijnt dat hij daarvoor passende bussen heeft gemaakt voor de as.
Let wel op. Bij de CBR400RR is de schokdemper met een linksysteem bevestigd. Bij de montage van deze brug in de CB1 komt dit linksysteem te vervallen. Waarom weet ik niet. Denk door andere bevestiging van de shock aan het frame.
Bij de CB1 komt de shock in een vlakkere hoek te staan zonder het linksysteem, dan bij de CBR400RR met linksysteem.
Heeft wel van invloed op de wegligging. Heb het zelf ervaren met deze verbouwde CB1. Met name bij heel snel optrekken vanuit stilstand op een beetje vochtige klinkerweg begon de CB1 heel gevaarlijk met zijn achterwiel te "kwispelen" en te stuiteren.
Remedie: gewoon niet meer doen, want die brug oogt wel ontzettend vet!
Verder stuurde de CB1 smurffighter erg goed. Zeker ook met de bredere 160 achterband. ( is ook sportiever rubber voor te vinden dan voor de originele 140 band en velg.
Door de montage van de CBR400RR brug kon er een Ducati Monster velg worden gemonteerd.

Mis je hem nog een beetje? 8-)
Ik had op de 89er cb1 van mijn vriendin meer fun dan op mijn 2007 cbr600f.
Een cb1 met enkelzijdige ophanging van een hawk gt of vfr400 lijkt mij ook wel mooi.
 
Mis je hem nog een beetje? 8-)
Ik had op de 89er cb1 van mijn vriendin meer fun dan op mijn 2007 cbr600f.
Een cb1 met enkelzijdige ophanging van een hawk gt of vfr400 lijkt mij ook wel mooi.

Nou, missen is een groot woord. Vind het wel jammer dat ik 'm niet meer heb. Zeker als je de foto's weer ziet. En dat lichtvoetige stuurgedrag was natuurlijk leuk voor de dijkjes hier in NH.
Ik heb nog wel een zwak voor die kleine blauwe smurf. Waar ik ook een CB1 zie, ik moet er altijd met een glimlach naar kijken. Blijven leuke fietsjes.
De huidige eigenaar van de Smurffighter heeft toch een best wereldberoemd fietsje in huis. Deze omgebouwde CB1 was bekend over de gehele wereld. Van USA tot Filipijnen.

Maar de meeste fun heb ik toch echt gehad op mijn beide V-Raptors 1000. Dat verslavende V twin blok en power icm met ook zeer scherp stuurgedag was voor mij echt genieten. En je kon er ook in de bergen zoveel mee gooien en smijten. Daarvoor was de CB1 toch teveel underpowered.

Ja en een CB1 met een enkelzijdige achterbrug a la VFR400R is zeker gaaf. Maar dan moet de rest ook aangepast worden bij zoals de Smurffighter. Anders is de balans een beetje weg. Een mooie achterbrug en verder standaard voorvork is niet zo fraai. Dan moet er op z'n minst ook een USD vork bij komen.

Heb jij de Hawk GT nog? Is toch ook een fijn gooi en smijt fietsje. En heeft ook nog eens een V twin blok.
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt deze brug?

[afbeelding]

De eigenaar vóór mij heeft deze CBR400RR brug geplaatst. Schijnt dat hij daarvoor passende bussen heeft gemaakt voor de as.
Let wel op. Bij de CBR400RR is de schokdemper met een linksysteem bevestigd. Bij de montage van deze brug in de CB1 komt dit linksysteem te vervallen. Waarom weet ik niet. Denk door andere bevestiging van de shock aan het frame.
Bij de CB1 komt de shock in een vlakkere hoek te staan zonder het linksysteem, dan bij de CBR400RR met linksysteem.
Heeft wel van invloed op de wegligging. Heb het zelf ervaren met deze verbouwde CB1. Met name bij heel snel optrekken vanuit stilstand op een beetje vochtige klinkerweg begon de CB1 heel gevaarlijk met zijn achterwiel te "kwispelen" en te stuiteren.
Remedie: gewoon niet meer doen, want die brug oogt wel ontzettend vet!
Verder stuurde de CB1 smurffighter erg goed. Zeker ook met de bredere 160 achterband. ( is ook sportiever rubber voor te vinden dan voor de originele 140 band en velg.
Door de montage van de CBR400RR brug kon er een Ducati Monster velg worden gemonteerd.

Bedankt voor je bericht.
Jammer dat je 'm niet meer hebt. Ik had graag komen kijken naar een aantal zaken hoe dat is gedaan.

Overigens denk ik er zelf wel over om het linksysteem te behouden waardoor het weggedrag goed blijft.
Dat zal wel veel werk worden qua aanpassen van het CB-1 frame..
 
Volgens mij 100cc maar dat weet ik niet zeker.

Osco zegt dat hij in je kettingbeschermer moet zodat hij boven op de ketting druppelt,hij zal er niet af vliegen want smeren moet tot 15kmpu.

Ik had nog nooit van een primer bulb gehoord en weet eigenlijk ook niet waar hij nog meer voor is.
De mijne is bijna 40cc, ik denk dat ik daar de 2000km dus precies mee ga redden. Hou het in de gaten, anders een groter remvloeistofreservoir kopen.

Bovenlangs aan de binnenkant van de kettingbeschermer kan ook ja. Ik moet mijn kettingkast gewoon even demonteren en een week in de Dasty ontvetter leggen, anders hechten die kabelhouders nooit. Ik ga de boel vanavond demonteren en in de week leggen, dan kan ik de leiding dit weekend netjes wegwerken. Bedankt voor het idee!

De primer bulb wordt gebruikt bij grasmaaiers / bosmaaiers e.d. om na lange tijd stilstand de benzine naar de caburateur te pompen.
 
Laatst bewerkt:
Nou, missen is een groot woord. Vind het wel jammer dat ik 'm niet meer heb. Zeker als je de foto's weer ziet. En dat lichtvoetige stuurgedrag was natuurlijk leuk voor de dijkjes hier in NH.
Ik heb nog wel een zwak voor die kleine blauwe smurf. Waar ik ook een CB1 zie, ik moet er altijd met een glimlach naar kijken. Blijven leuke fietsjes.
De huidige eigenaar van de Smurffighter heeft toch een best wereldberoemd fietsje in huis. Deze omgebouwde CB1 was bekend over de gehele wereld. Van USA tot Filipijnen.

Maar de meeste fun heb ik toch echt gehad op mijn beide V-Raptors 1000. Dat verslavende V twin blok en power icm met ook zeer scherp stuurgedag was voor mij echt genieten. En je kon er ook in de bergen zoveel mee gooien en smijten. Daarvoor was de CB1 toch teveel underpowered.

Ja en een CB1 met een enkelzijdige achterbrug a la VFR400R is zeker gaaf. Maar dan moet de rest ook aangepast worden bij zoals de Smurffighter. Anders is de balans een beetje weg. Een mooie achterbrug en verder standaard voorvork is niet zo fraai. Dan moet er op z'n minst ook een USD vork bij komen.

Heb jij de Hawk GT nog? Is toch ook een fijn gooi en smijt fietsje. En heeft ook nog eens een V twin blok.

Na de hawk gt kwam een sv650s en nu een 2007 cbr600f4i maar die gaat weer te koop.
Hij doet alles perfect maar ik wil weer een v-twin.
Maar misschien binnenkort weer ruimte voor een hawk gt als 2de motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan