Het grote Honda CB-1 Topic (deel 4)

Kun je aan die beste man vragen wat de inbouwbreedte in het frame is van de CBR600 achterbrug. Ik heb mijn achterbrug er momenteel uit, en ik vermoed dat een 600 brug breder is. Laat svp weten wat de breedte EXACT is, liefst dus tot op de millimeter nauwkeurig
 
Dag Allen,

ik ben sinds een week of 2 de trotse eigenaar van een CB1 (foto's komen later).
Nu leek het me leuk om dit forum een beetje in de gaten te houden om zo het een en ander op te pikken, maar bleek dat mijn plannen ook al direct een post vereisen.

Ik ben natuurlijk direct bezig gegaan om wat kleine aanpassingen te maken zodat hij nog beter bij me past! Maar daarbij liep ik tegen het een en ander aan waar jullie wellicht raad op hebben!

1. Ik heb een mooie smartphone stuur mount gekocht (alvorens de motor in de schuur te hebben) dus kwam er natuurlijk bij seconde 1 achter dat dat niet gaat passen. Nu zag ik deze mounts voorbijkomen van Ram mounts https://goo.gl/fNLVsf Maar is natuurlijk mijn vraag of dit past op de CB1, of dat jullie een ander systeem aanraden.

2. De mount vereist natuurlijk ook stroom, en ik vroeg me af of jullie tips hebben waar die specifiek aan te sluiten, wil natuurlijk zo min mogelijk/niet de kabelboom aantasten. Maar bij voorkeur het geheel wel achter contactslot hebben zitten.

3. Ik was lekker bezig mijn MPH wijzerplaat om te bouwen naar KM/H maar ik krijg met geen mogelijkheid de naald los. Ik heb het met de lepeltruc geprobeerd, een punttang, en zelfs de naald rondgedraaid en tegelijkertijd omhoog proberen te krijgen. Maar hij geeft geen kink. Iemand toevallig tips? mijn laatste ingeving is hitte....




4. Zat lekker te poetsen en kwam dit tegen bij de veerpoot, lijkt me gewoon de keerringen vervangen, maar als ik toch het geheel open heb. Is er dan nog meer handig om even te doen? Ik was van plan om nieuwe voorvorkolie (verplicht volgens mij) en stofkappen te doen, deze ziet er wel wat brakjes uit...


Voorvork keerringen en stofkappen Honda CB-1 1989 41x54x11 | mPartz.nl
Voorvorkolie Putoline HPXR 1 liter | mPartz.nl
Alvast bedankt! en wellicht kom ik jullie ergens tegen!

Ps. Woonachtig in Enschede.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Burt,

Ik heb de tellernaalden losgekregen met 2 theelepels. Bolling op de tellerplaat, uiteinde onder de zwarte voet van de naald en rustig druk uitoefenen op de uiteinden van de lepel. Er was bij mij best veel kracht nodig, toen de naald lossprong vloog hij 2 meter door de lucht. Ik heb dezelfde voorvorkolie en keerringen gebruikt, werkt prima bij mij.

De tellerplaten die ik van Aliexpress had bleken uiteindelijk verkeerd geschaald. Ik heb nu deze (ebay) besteld, deze werken wel.

V.w.b. de mobielhouder: Ik heb deze balhoofdklem en deze mobiele houder besteld op Aliexpress. Ik heb daarnaast een langere bout (85mm, M6?) gekocht. Het is me daarmee gelukt om de balhoofdklem + rammount vast te draaien en daar de mobiele houder bovenop. De reden om de mobiele houder niet strak op het balhoofd te draaien (zonder die plastic rammount ertussen) is dat de houder dan zo laag zit dat ik mijn sleutels er niet meer onder kan stoppen.

Hieronder een foto, ik heb de mobiele houder blauw gekleurd en de plastic rammount rood, zo zie je hoe het zit. Die rode rammount is dus de spacer die ervoor zorgt dat de mobiele houder hoog genoeg zit om ruimte te creeeren voor de sleutels in het contact. Om deze reden moest ik dus ook een langere (85mm M6?) bout kopen, zodat ik de lengte van de rammount kon overbruggen.

mobiele mount.JPG
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik ook een navigatie op de rammount gemonteerd. De spanning haal ik via een Optimate verlengkabel direct vanaf de accu naar voren. Als ik zonder navi rij ligt het Optimate stekkertje onder mijn benzinetank verstopt helemaal vooraan bij het boutje waarmee de tank vastzit aan het frame. En als ik spanning nodig heb sluit ik een Optimate USB converter asn.

Op die manier hoef ik helemaal niets te verkloten aan de originele kabelboom.
Bijkomend voordeel is dat er van alles op de USB aansluiting kan worden gezet.
 
Dag Heren,

Erg bedankt voor alle tips rondom het bevestigen en aansluiten van een telefoon mount. Dat optimate Auto-off systeem spreekt mij ook wel aan! Ik had al het een en ander op aliexpress besteld. Dus ga dat eens even proberen en zal laten weten hoe dat uit pakt, en anders ga ik inderdaad voor jou oplossing RR.
 
Allen, wie kan mij een website noemen waar ik voor de CB-1 onderdelen kan bestellen? Zoals de voorwielbout en het rubber tussen frame en tank? Ik weet van Triumph bijvoorbeeld World of Triumph waar je alles tot het op kleinste onderdeel nog krijgen kunt. De links in de OP hielpen me zo snel niet verder. Bij voorbaat dank!!
 
Ik heb ook nog een vraagje. Ben vanmorgen op mijn giechel gevallen (verhaal) en zit nu met een gebarsten koppelingshendelhouder, kapot knippertje, versleten bar end en een geschaafde spiegel.

Ik wil om te beginnen de koppelinghouder / hendel (linkje) vervangen en meteen de bar-ends, handvatten en evt. de gaskabelpoelie (?) vervangen. Kunnen jullie inschatten of deze handvatten + gaskabelpoelie in de standaard throttle assembly past?
 
Ik ben bezig een CB-1 op te knappen. Deze is toendertijd nieuw aangeschaft door mijn vriendin, inmiddels al weer vele jaren mijn echtgenote en heeft al jaren in de schuur gestaan. Zij heeft er slechts heel weinig mee gereden om diverse redenen. De hele geschiedenis van deze motor is dus bekend en er staat pas een 6000 mijl op de teller. Nu heeft een van onze zonen onlangs zijn rijbewijs gehaald (A80) en zou dit dus een mooie eerste motor voor hem zijn. Wel iets teveel vermogen maar...

Dus de CB-1 uit de schuur getrokken, beetje stof eraf gespoeld en toen kwam er dit tevoorschijn:



Ziet er heel acceptabel uit.....op de foto. Er waren naar mijn zin teveel roestige plekken te zien op het frame. Geprobeerd te starten, motortje draaide wel rond, kuchtte een beetje maar sloeg niet aan. De benzine rook meer naar verfverwijderaar dan naar benzine. Tank was ook behoorlijk aangetast dus ben van plan deze mbv van de how-to op dit forum electrolytisch te gaan reinigen.

Besloten om de motor maar helemaal uit elkaar te trekken en alles opnieuw te spuiten zodat de motor er weer netjes bijstaat.


Yak, roestige bende.


Blok ook aangetast


Uitlaat heeft een vers laagje verf nodig maar is nergens doorgerot en nog helemaal hard.


Carburateurs ga ik ultra soon reinigen. Heb al een Ultrasoon reiniger besteld. Deze verdient zich wel terug bij mij omdat ik nog een aantal andere projectfietsen heb staan.


Weinig meer over van de CB-1


Huidige stand is dat ik frame heb gespoten in de juiste kleur. Achtervork is gespoten. Wanneer ik ook alle andere delen in de juiste kleur heb gespoten ga ik er met 2K blanke lak over. Voor het blok heb ik ook de juiste hittebestendige spuitbus verf in de goede kleur gevonden, moet het blok alleen eerst nog schoonmaken. Dan spuiten en dan hittebestendige blanke lak erover.

Helaas ben ik nu voor mijn werk in het buitenland en ligt het project enkele weken stil. Kan ik mooi aan de slag met mijn nieuwe ultrasoon speelgoed wanneer ik weer thuis kom.

Mocht er nog iemand zijn die weet waar ik een digitaal werkplaatshandboek kan downloaden dan houd ik me aanbevolen. Heb nu veel foto's gemaakt in de hoop dat ik straks nog uit kan vogelen waar alles gezeten heeft en hoe de diverse kabels enzo te routen. Een WPHB zou dit nog eenvoudiger maken.
 
Wat is het merk en kleurnummer van de spuitbussen die je op het blok gaat spuiten?
Wat is het merk en kleurnummer van de spuitbussen die je op het blok gaat spuiten?


Is een spuitbus van Motip nummer 4030. Donker antraciet. Deze komt er heel dicht bij in de buurt volgens mij. De keuze in hittebestendige verfkleur is nogal beperkt.
 
ik wil de middenbok van de CB-1 demonteren. Ik wil graag een tijdje zonder middenbok gaan rijden.
De schetsplaten mogen wel aan het frame blijven zitten, het gaat me puur om de mddenbok zelf dus, met de veer.
Weet iemand of dit mogelijk is zonder gelijk de zaag/slijptol erin te moeten zetten?
Het is wel zo fijn als het later ook weer eenvoudig terug te plaatsen is.
 
Wat is je woonplaats? Anders wil ik je motor wel komen bekijken. Ik heb nog een n ander liggen misschien, maar dan lijkt met me wel het beste om dat samen met jou beoordelen.
Stuur m anders een pb, dat is beter denk ik nu
 
Inmiddels uitgevogeld hoe de middenbok bevestigd is aan het frame... Slecht nieuws, kutconstructie die ongeveer standaard vast blijkt te roesten...
De binnenbuis (Onderdeel 5) zit dus muurvast vastgerot in de buis van de middenbok.
Af fabriek horen deze te kunnen draaien ten opzichte van elkaar, want de binnenbuis zit met een boutje gefixeerd aan het frame en de middenbok draait eromheen. Op deze manier slijten de gaten in het fame ook nooit uit.

Bij mij is echter de binnenbuis niet meer vast aan het frame en draait vrolijk mee met de middenbok.
Ook met een hamer en WD40 geen succes. Morgen de 1mm doorslijpschijf in de binnenbuis aan de randjes van de middenbokbuis
image.jpeg
 
Ik ben op zoek naar een puntgave benzinetank voor mijn smurf.

Wie o wie kan me hieraan helpen? Ik hoor het graag.
 
Hey Martinez, dank voor het meedenken. Deze had ik ook gezien

Ik zoek een blauwe, in de originele knalblauwe kleur.
En helemaal netjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan